Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

KNPV

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Lil

KNPV

Ongelezen bericht door Lil »

HOi,

Ik ben net pas bezig met KNPV en nu wil mijn hond alleen op de zachte arm bijten, niet in het pak (hij is pas drie keer geweest). Is dit een probleem? De pakwerker doet namelijk niet graag zijn pak uit, omdat de hond in principe overal mag bijten, maar ik denk niet dat hij snel misbijt, hij weet nog niet eens echt hoe het moet.

Hoe hebben jullie het aangeleerd? O, ja hij neemt genoeg vaart om een pakwerker op zijn rug te gooien, moet ik het dit afleren? De instructeur vind het juist goed dat hij vol ertegen springt.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Van een hond die pas 3x geweest is kun je niet zeker weten of hij echt op de mouw zal gaan als de pakwerker geen pak aanheeft :wink: Kan me dus goed voorstellen dat de pakwerker zijn pak aan wil houden ter bescherming van zichzelf :wink: Bij onze club heb je ook mensen die mijn hond niet willen laten bijten zonder pak :wink:
Overigens doet degene die Biene opbouwt in het bijtwerk het wel zonder pak :wink: , alleen een mouw aan.
Het op het pak bijten komt wel :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

bij een jonge hond is t bij ons ook zonder pak hoor. Jonge honden worden opgebouwd van zachte jonge hondenmouw tot harde IPO mouw en dan overgezet op t pak.

O, ja hij neemt genoeg vaart om een pakwerker op zijn rug te gooien, moet ik het dit afleren? De instructeur vind het juist goed dat hij vol ertegen springt.

:denken:
een hond die nog maar 3 x gebeten heeft, krijgt bij mij geen kans om dit te doen. Als er een lijn aanzit en iemand die ook weet wat hij doet de lijn vast heeft, KAN dit helemaal niet.
Zoals ik t nu lees wordt de hond op een afstand losgegooid, wordt gehoopt dat de hond op het mouwtje komt :denken:
Dan snap ik dat de helper zijn pak niet uit wil, dan ben je net een schietschijf..
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Lil

Jongen hond haha het is een vijf jaar oude reu, een beer van een kerel :wink:

Hij heeft een lange lijn eraan (8 meter geloof ik) en ik kan hem best goed sturen. Hij gaat wel op de mouw, maar hij wilt niet echt bijten en hij gooit dus zijn hele lijf tegen de pakwerker en dan pas bijt hij.

Ga toch maar eens vragen voor die zachte mouw, want hij bijt graag in jute. Vorige week beet hij nog goed, maar toen verschrok hij zich geloof ik dat het zo hard was...
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Lil schreef:Jongen hond haha het is een vijf jaar oude reu, een beer van een kerel :wink:

Hij heeft een lange lijn eraan (8 meter geloof ik) en ik kan hem best goed sturen. Hij gaat wel op de mouw, maar hij wilt niet echt bijten en hij gooit dus zijn hele lijf tegen de pakwerker en dan pas bijt hij.

Ga toch maar eens vragen voor die zachte mouw, want hij bijt graag in jute. Vorige week beet hij nog goed, maar toen verschrok hij zich geloof ik dat het zo hard was...
Mag hij die hele 8 meter benutten voor hij inbijt??? :eek:

Bij ons leren de honden bijten aan een korte lijn omdat je dan ook echt controle hebt. Eerst moet het kort goed zijn voor de afstand opgebouwd wordt. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Lil

Ja, ik ga toch maar eens aangeven dat ik echt een opbouw wil, want volgens mij beseffen ze niet dat deze hond het nog echt nooit gedaan heeft. Ik heb eerst met de hond van iemand anders gelopen, deze beet echter al toen ik met hem ging werken. Nu denken ze vast dat mijn eigen hond het al (een beetje) kan, zeker omdat hij vijf is. Maar ik heb met hem dus echt op dit gebied nog nooit iets gedaan. Mag hij nog een aardig aantal bekers hebben in de behendigheid en obedience, pakwerk heeft hij echt nog nooit gedaan.

Stond er zelf van te kijken dat ze hem niet eerst aan de mouw lieten, volgens mij doen ze dat normaal wel. Ik weet niet echt hoe je beginners het aanleert, omdat die ander hond het dus al kon. Helaas hebben we het laatste jaar geen beginners, alleen mensen van IPO die wel eens komen kijken wat KNPV is. Ben dus de enige beginner en kan niet kijken hoe andere honden het geleerd krijgen.
Selena
Zeer actief

je mag voor jonge hond ook onervaren hond lezen, de opbouw is als het goed is hetzelfde.Vaak kun je dan wat sneller van een zachte mouw naar een (half-)harde IPO mouw.
Maar dan snap ik nog niet het benutten van de volle 8 m. lijn en (blijkbaar) op afstandje stellen als de hond nog maar 3x gebeten heeft. Voordat zoiets bij ons gebeurd moet de hond zeker weten wat de bedoeling is, er moet zeker zijn dat hij op de goede plek aanbijt etc.

Lil

Bedankt voor de reacties, ik vermoede al dat de training niet klopte!

Maar wilde eerst even hier informeren voordat ik de hoofdtrainer zou bellen (staat niet aardig om je te "beklagen" als het niet terecht is).

Hij is gisteren teruggekomen, zijn hond is gedekt, oooh ik wil een puppie!!! Maar dat even terzijde. Hij was dus echt boos :devil:
Tegen mij zij hij dat hij duidelijk aan de co-trainer had gezegd dat hij de pakwerker goed moest instrueren dat het een onervaren hond is! Hij dacht namelijk al dat ze me teveel zouden laten doen, omdat hij de beste in de gehoorzaamheid en het speuren is, maar goed dat kent hij al zijn hele leven. Daarom had hij ze expliciet instructies gegeven, die ze duidelijk dus niet hebben opgevolgd. Zelf vind hij dat zonde van een goede hond en echt heel erg. Vanaf komende week komt hij zelf weer en ja, hij wilde ook eerst dat hij op de arm pakte van korte afstand. Eerst met lijn, maar omdat hij dan vaak inhoud (ik moet hem weer meer lijntraining geven, ben ik al mee bezig, hij loopt eigenlijk al jaren los, ook hier in het dorp of in de stad) misschien los maar dan wel met zijn neus tegen de pakwerker en dan bijt. Waarschijnlijk wilt hij eerst beginnen met een "lap" i.p.v. de arm en hem de arm voorlopig alleen als beloning geven. Hij was echt boos en ik vind het dus ook erg jammer, ik kon eigenlijk (als ze het juist hadden gedaan) al op de zachte arm, maar nu doen we dus een stapje terug. Is niet erg, dan leert hij het hopelijk wel goed, want ik vind deze sport echt leuk.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Fijn dat je hoofdtrainer naar je luistert en achter je staat. Succes verder!
Groetjes Inge
Afbeelding

Lil

Ja, ik was ook erg blij anders had ik een andere vereniging moeten zoeken en dat doe ik niet graag. Gisteren ging hij toppie (op zijn eigen lagere niveau). hadden hem aan een heel dun touwtje zodat het voor hem niet stoorde heel kort gehouden en dat ging goed op de "zak". Volgens mij dacht hij dat het speelgoed was, maar hij beet lekker. Daarna de zachte mouw geprobeerd (zonder pakwerker erin) en ook daarin beet hij goed, hij vond het helemaal geweldig toen hij hem mocht houden en hij showde zijn buit twee rondjes over het trainingsveld :smile:
Selena
Zeer actief

:cheer:

In die opbouw kan ik me wel goed vinden :ok: leuk dat jullie het leuk vinden.

Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”