Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup en kat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

casper
Actief

Pup en kat

Ongelezen bericht door casper »

Hi,

Sinds een week hebben onze bijna buurtjes een appenzeller pup die vanaf September 2 dagen per week bij ons komt logeren.

Deze week is ze al een paar keer bij ons geweest om wat te laten wennen en ze pikt alles razendsnel op moet ik zeggen. Het enige waar ik tegenaan loop is haar gedrag naar onze kat. Zodra de kat in beeld komt gaat ze luid blaffend helemaal uit haar kleine dakkie :N:

Aangezien dit bij Casper heel anders was, die was vanaf dag 1 heel rustig bij onze kat en ze zijn nu de beste maatjes, weet ik eigenlijk niet hoe ik dit het beste de juiste kant op kan sturen.

De buren, en dus ik ook, gaan haar trainen met de "black box methode" aangezien hier op de hondenschool mee gewerkt wordt en ik zal morgen even aan de instructeur vragen wat hij/ zij ervan denkt. Maar ik ben ook erg benieuwd naar julie ervaringen!

Alvast bedankt!
Groetjes,

Ellen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Voor zo ver ik weet en heb gehoord van cursisten, worden de meeste pupjes later de beste vriendjes met de "huiskat".
Ik ben heel benieuwd hoe je dat gaat doen met de "black box". Houd je ons op de hoogte? Vooral wat je doet en hoe dat uitwerkt.
Groetjes
Nettie
zepenko
Zeer actief

Re: Pup en kat

Ongelezen bericht door zepenko »

casper schreef:Hi,

Sinds een week hebben onze bijna buurtjes een appenzeller pup die vanaf September 2 dagen per week bij ons komt logeren.

Deze week is ze al een paar keer bij ons geweest om wat te laten wennen en ze pikt alles razendsnel op moet ik zeggen. Het enige waar ik tegenaan loop is haar gedrag naar onze kat. Zodra de kat in beeld komt gaat ze luid blaffend helemaal uit haar kleine dakkie :N:

Aangezien dit bij Casper heel anders was, die was vanaf dag 1 heel rustig bij onze kat en ze zijn nu de beste maatjes, weet ik eigenlijk niet hoe ik dit het beste de juiste kant op kan sturen.

De buren, en dus ik ook, gaan haar trainen met de "black box methode" aangezien hier op de hondenschool mee gewerkt wordt en ik zal morgen even aan de instructeur vragen wat hij/ zij ervan denkt. Maar ik ben ook erg benieuwd naar julie ervaringen!

Alvast bedankt!
Als ze de black box methode toepassen, zouden ze eerst moeten kijken naar de lichaamstaal van de hond op het moment dat hij het gedrag vertoont. Bij jullie thuis dus, tegen jullie kat. De houding zegt iets over de motivatie om te gaan blaffen (angst, offensieve agressie, spel, etc.). Op basis daarvan kun je dan gaan kijken welke prikkel extra nodig is of welke prikkel weggehaald moet worden, om het gedrag te stoppen.
casper
Actief

bedankt!

Voor mij is de black box methode nieuw, vandaar dat ik nu het boekje van Peter Beekman lees en dat ik een aantal keer mee ga op cursus om te kijken hoe het werkt en hoe ik het toe moet passen

Vanavond 1e les

Hou jullie op de hoogte
Groetjes,

Ellen
casper
Actief

Hi

Vandaag geobserveerd bij de puppycursus, erg leuk om te zien hoe de diverse puppies reageren!

Heb aan de instructrice gevraagd hoe we in eerste instantie Dibbes haar gedrag naar de kat kunnen ombuigen en zij gaf hetvolgende aan:

De kat op gezette tijden bij Dibbes laten en dan haar gedrag in de gaten houden. Wat doet de kat voordat zij gaat blaffen en grommen? Zodra dat duidelijk is kan je nl. op juist die momenten Dibbes afleiden door haar bij je te roepen en uitbundig te belonen. Niet vaker dan 3x achter elkaar herhalen.

Aangezien Dibbes vanavond weer bij ons was voor een paar uurtjes, kon ik dit meteen gaan toepassen. Zodra de kat binnenkomt wordt ze allert en fixeerd zij op de kat. Als kat gaat zitten en niets doet dan verslapt de aandacht maar zodra kat beweegt zit ze er weer met haar neus bovenop. Zodra kat wegloopt of op stoel springt, of op tafel springt begint ze te blaffen. Zaak is dus om bij beweging van de kat Dibbes haar aandacht te trekken met speeltje of haar te roepen en te belonen als ze van kat wegkijkt en naar mij kijkt.

En... het lukt!!!

Dibbes is dol op de ieniemienie belonings snoepjes die we hier gebruiken en is dus meteen afgeleid als ik haar roep.

Ik denk dat dit met een beetje tijd en aandacht wel goed gaat komen!
Groetjes,

Ellen
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

casper schreef:Hi

Vandaag geobserveerd bij de puppycursus, erg leuk om te zien hoe de diverse puppies reageren!

Heb aan de instructrice gevraagd hoe we in eerste instantie Dibbes haar gedrag naar de kat kunnen ombuigen en zij gaf hetvolgende aan:

De kat op gezette tijden bij Dibbes laten en dan haar gedrag in de gaten houden. Wat doet de kat voordat zij gaat blaffen en grommen? Zodra dat duidelijk is kan je nl. op juist die momenten Dibbes afleiden door haar bij je te roepen en uitbundig te belonen. Niet vaker dan 3x achter elkaar herhalen.

Aangezien Dibbes vanavond weer bij ons was voor een paar uurtjes, kon ik dit meteen gaan toepassen. Zodra de kat binnenkomt wordt ze allert en fixeerd zij op de kat. Als kat gaat zitten en niets doet dan verslapt de aandacht maar zodra kat beweegt zit ze er weer met haar neus bovenop. Zodra kat wegloopt of op stoel springt, of op tafel springt begint ze te blaffen. Zaak is dus om bij beweging van de kat Dibbes haar aandacht te trekken met speeltje of haar te roepen en te belonen als ze van kat wegkijkt en naar mij kijkt.

En... het lukt!!!

Dibbes is dol op de ieniemienie belonings snoepjes die we hier gebruiken en is dus meteen afgeleid als ik haar roep.

Let er wel op dat je niet het blaffen gaat belonen met aandacht een een snoepje, en dat je dus al begint met afleiden voor ze begint te blaffen.

Ik zou ook nog wel eens willen weten wat er gebeurt als je Dibbes gewoon naar de kat laat blaffen. Als de kat niet reageert, kun je Dibbes ook gewoon laten blaffen. Het levert haar nl. niks op en dus zal het gedrag verdwijnen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Wij gebruikten de methode plantenspuit. En als ze rustig bleef bij de kat een aaitje en een snoepje.

Anne
casper
Actief

zepenko schreef:
casper schreef:Hi

En... het lukt!!!

Let er wel op dat je niet het blaffen gaat belonen met aandacht een een snoepje, en dat je dus al begint met afleiden voor ze begint te blaffen.

Ik zou ook nog wel eens willen weten wat er gebeurt als je Dibbes gewoon naar de kat laat blaffen. Als de kat niet reageert, kun je Dibbes ook gewoon laten blaffen. Het levert haar nl. niks op en dus zal het gedrag verdwijnen.
De bedoeling is om het voor te zijn en haar dan af te leiden door haar bij me te roepen, maar zelfs al zou ze wel blaffen dan zou dat geen probleem zijn. Als ze toch gaat blaffen en ik roep haar, en ze komt naar me toe, dan wordt ze beloond voor het hierkomen, niet voor het blaffen.

De kat doet dan welliswaar niets, maar loopt op een gegeven moment weg ( op z'n gemakkie) en springt BV op een stoel of bank om vanuit die positie heerlijk te gaan liggen toekijken hoe die kleine uit d'r dakkie gaat. In eerste instantie werd geadviseerd om te negeren (vorige week gevraagd aan trainer door de eigenaren van Dibbes), maar dit levert toch zelf belonende situaties op en dat willen we voorkomen. Vandaar dat we weer de situatie hebben uitgelegd en advies kregen om het dmv afleiden op te lossen, hier reageert ze heel goed op, het levert haar iets op als ze op mij reageert ipv op kat.
Groetjes,

Ellen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”