Eline* schreef:Zoek stok! schreef:Aha, maar is een aanval binnen een roedel dan niet altijd een rangorde conflict? Dus is 'echte' ganging up (dus incl de start) altijd naar een buitenstaander, dus van een roedel naar een hond buiten de roedel?
Een conflict binnen de roedel kan ook gaan op een botje..of wie er het eerste door de deur mag. Ik zou dus niet willen zeggen dat een conflict binnen de roedel altijd een rangordeconflict is. Dat kan om meer dingen gaan, al is een duidelijke rangorde een rustbrenger en zal conflicten voorkomen.
Ganging up is een groepsgebeuren..je hebt er dus een groep voor nodig en iets wat hevige opwinding brengt. De prikkel kan divers zijn. Het kan een kat zijn die jachtdrift oproept, maar dat kan dus ook een pup zijn van binnen de roedel die zich afwijkend gedraagt. Of een oude hond die een epileptisch insult krijgt en vanwege het afwijkende gedrag gepakt wordt door bv 1 hond en de rest gaat er in mee. Of een rangordeiets waardoor hond a en b op elkaar kleunen en zich er andere johnny's mee bemoeien.
Het kan dus ook binnen de roedel gebeuren.
wat ik bv hier wel meegemaakt heb, is tussen sam en thica, die klappen dan op elkaar, of eigenlijk thica op sam, er is elke keer ( 3 keer nu) wel een trigger geweest, dus of het echt heel duidelijk rangorde was, weet ik niet, dat is lastig.
maar dit resulteert hier dus wel in ganging up, zelfs kleine muis megan ( die toen nog geen jaar was) klapte fijn in Sam, met z'n allen, pakken wat je pakken kan en op dat moment echt geen rangorde in acht nemen, dat maakt ganging up ook zo link, zelfs de jongste, liefste, rustigste hond uit een groep of roedel kan zich helemaal laten gaan