Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ganging up

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Zoek stok! schreef:
M@ri@nne schreef:
Zoek stok! schreef:Wat ik me nu afvraag over ganging up. Is het ook mogelijk dat een roedel honden zich tegen de baas keert? Of zeg ik nou iets heel vreemds?
Ik denk dat zoiets toen gebeurd is met die man die een epileptische aanal kreeg en werd gegrepen door zijn eigen honden (rotties? :denken: )
Was een tijd geleden in het nieuws.
Dat heb ik niet meegekregen. Maar als een baas 'zwakte' toont kan het dus blijkbaar?
Ja of zeer raar gedrag in de ogen van een hond vertoont als bij zo'n aanval.
Tenminste dat denk ik hoor. :mrgreen:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef:
M@ri@nne schreef:
Zoek stok! schreef:Wat ik me nu afvraag over ganging up. Is het ook mogelijk dat een roedel honden zich tegen de baas keert? Of zeg ik nou iets heel vreemds?
Ik denk dat zoiets toen gebeurd is met die man die een epileptische aanal kreeg en werd gegrepen door zijn eigen honden (rotties? :denken: )
Dat heb ik niet meegekregen. Maar als een baas 'zwakte' toont kan het dus blijkbaar?
Ik neig er toch naar dat anders te labelen. Ganging up zie ik als een soort roedelorgasme waarin geen enkele hond meer echt voor rede vatbaar is. De stopjes slaan door zeg maar, wat ontstaat door hevige opwinding.
Als er een zwak moment van een alfa een gevecht doet ontstaan is dat altijd een doordachte aanval, namelijk vanuit een rangorde conflict. Dat is dus geen ganging up. Dat daarin de rest van de roedel mee kan doen valt dan wel weer onder ganging up.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:
M@ri@nne schreef:
Ik neig er toch naar dat anders te labelen. Ganging up zie ik als een soort roedelorgasme waarin geen enkele hond meer echt voor rede vatbaar is. De stopjes slaan door zeg maar, wat ontstaat door hevige opwinding.
Als er een zwak moment van een alfa een gevecht doet ontstaan is dat altijd een doordachte aanval, namelijk vanuit een rangorde conflict. Dat is dus geen ganging up. Dat daarin de rest van de roedel mee kan doen valt dan wel weer onder ganging up.
Aha, maar is een aanval binnen een roedel dan niet altijd een rangorde conflict? Dus is 'echte' ganging up (dus incl de start) altijd naar een buitenstaander, dus van een roedel naar een hond buiten de roedel?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef:Aha, maar is een aanval binnen een roedel dan niet altijd een rangorde conflict? Dus is 'echte' ganging up (dus incl de start) altijd naar een buitenstaander, dus van een roedel naar een hond buiten de roedel?
Een conflict binnen de roedel kan ook gaan op een botje..of wie er het eerste door de deur mag. Ik zou dus niet willen zeggen dat een conflict binnen de roedel altijd een rangordeconflict is. Dat kan om meer dingen gaan, al is een duidelijke rangorde een rustbrenger en zal conflicten voorkomen.
Ganging up is een groepsgebeuren..je hebt er dus een groep voor nodig en iets wat hevige opwinding brengt. De prikkel kan divers zijn. Het kan een kat zijn die jachtdrift oproept, maar dat kan dus ook een pup zijn van binnen de roedel die zich afwijkend gedraagt. Of een oude hond die een epileptisch insult krijgt en vanwege het afwijkende gedrag gepakt wordt door bv 1 hond en de rest gaat er in mee. Of een rangordeiets waardoor hond a en b op elkaar kleunen en zich er andere johnny's mee bemoeien.
Het kan dus ook binnen de roedel gebeuren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:Aha, maar is een aanval binnen een roedel dan niet altijd een rangorde conflict? Dus is 'echte' ganging up (dus incl de start) altijd naar een buitenstaander, dus van een roedel naar een hond buiten de roedel?
Een conflict binnen de roedel kan ook gaan op een botje..of wie er het eerste door de deur mag. Ik zou dus niet willen zeggen dat een conflict binnen de roedel altijd een rangordeconflict is. Dat kan om meer dingen gaan, al is een duidelijke rangorde een rustbrenger en zal conflicten voorkomen.
Ganging up is een groepsgebeuren..je hebt er dus een groep voor nodig en iets wat hevige opwinding brengt. De prikkel kan divers zijn. Het kan een kat zijn die jachtdrift oproept, maar dat kan dus ook een pup zijn van binnen de roedel die zich afwijkend gedraagt. Of een oude hond die een epileptisch insult krijgt en vanwege het afwijkende gedrag gepakt wordt door bv 1 hond en de rest gaat er in mee. Of een rangordeiets waardoor hond a en b op elkaar kleunen en zich er andere johnny's mee bemoeien.
Het kan dus ook binnen de roedel gebeuren.
wat ik bv hier wel meegemaakt heb, is tussen sam en thica, die klappen dan op elkaar, of eigenlijk thica op sam, er is elke keer ( 3 keer nu) wel een trigger geweest, dus of het echt heel duidelijk rangorde was, weet ik niet, dat is lastig.

maar dit resulteert hier dus wel in ganging up, zelfs kleine muis megan ( die toen nog geen jaar was) klapte fijn in Sam, met z'n allen, pakken wat je pakken kan en op dat moment echt geen rangorde in acht nemen, dat maakt ganging up ook zo link, zelfs de jongste, liefste, rustigste hond uit een groep of roedel kan zich helemaal laten gaan
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef: Hond wegsturen heb ik ook gedaan, maar toch ben ik daar nog niet helemaal uit of ik hier goed aan doe :denken:
Ik heb ook het idee dat ik Kaya dan sterk in haar gedachte dat die hond niets te zoeken heeft bij haar in de buurt en dat ook zij dus in haar recht staat met correcties. Ik steun hiermee tenslotte Kaya, terwijl ik haar eigenlijk helemaal niet wil steunen :19:
Ik zie dit een beetje anders. Aangezien ik sien onmogelijk duidelijk kan maken welke correcties ik wel en niet acceptabel vind, dat past domweg niet in haar hoofd, ontneem ik haar alle initiatief, en neem het van haar over.

In principe :mrgreen:

Maar er blijven situaties waarin dus een onbekende hond ineens op haar afdendert en hoe ik daarmee om moet gaan daar ben ik dus nog niet helemaal uit :denken:
Ik vind het ook niet eerlijk tov Kaya om haar voortaan aan te lijnen, want op zich doet ze gewoon niets. Nu tegenwoordig lijn ik haar wel aan als ik een onbekende hond zie, maar ja.... hier ben ik altijd tegenstander van geweest omdat je juist je hond dan allert maakt op die andere hond.
Ik doe het puur zodat die andere eigenaar het signaal krijgt 'hond aan de riem, dus eigen hond bij me houden' en dat signaal krijgen ze niet als ik Kaya gewoon afleid (wat voor Kaya dus prima werkt, maar voor de andere eigenaar blijkbaar moeilijk oppikken is).

Moeilijk, moeilijk :denken:
Het blijft moeilijk, elke aanpak heeft z'n voor - en nadelen. het nadeel van aanlijnen vind ik dat het a. niet leuk is, en b. je hond aan de lijn gemakkelijker opgefokt raakt. Op het balletje fixeren werkt bij mij beter, ze vindt het nu leuk een hond te zien, want dan weet ze dat ik de bal pak. Nadeel is idd dat je er vaak parkeernhonden van krijgt en heel erg afhankelijk van het balletje bent geworden. Ik wil heel voorzichtig gaan proberen of ik ook niet af en toe met voer kan belonen, maar erg gefixeerd is ze er niet op.
Laatst gewijzigd door Zoie op 28 jun 2006 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:[ Gedrag wegtrainen begint met de gewoonte eruit halenen dus voorkomen dat het uberhaupt nog ooit gebeurd. .
Hier ben ik het overigens helemaal mee eens. Ik geloof dat alles wat je doet nadat het kwaad geschied is trainingtechnisch van weinig waarde is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”