Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

niet lopen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

romda40
Vaste gebruiker

niet lopen

Ongelezen bericht door romda40 »

Bonja is bijna 4 maanden. Nu doet zich het volgende voor: Ik krijg haar sinds enige weken moeilijk mee naar buiten. Voorheen lukte het wel. Liep ze naar de buitendeur mee, riem om en naar buiten en lopen, maar nu bij de buitendeur gaat ze zitten en vervolgens liggen en ik krijg haar niet mee. Buiten doet ze het ook wel. Gaat ze zitten en vervolgens liggen en ze denkt bekijk het maar. Ik zet haar dan op de pootjes en dan loopt ze weer mee. Ik weet dat het met veel geduld en liefde wel weer goed komt en ze heel enthousiast mee gaat lopen, maar nu wil ik graag de tips van jullie hoe ik haar vanuit huis maar ook buiten mee krijg. De frolicjes die ze krijgt, is ze niet echt enthousiast meer van. Misschien weten jullie tips en truuks?.
Hoort dit gedrag bij pupertijd of is dat nog te vroeg? en zo nee, waarom zou ze dat dan doen?. Begrijpt ze het (opeens) niet of wil ze vanwege de warmte niet dat ze het zo laat merken?. Graag reakties om mij enigszins op weg te helpen, want soms denk ik Wat doe ik fout? :denken:
leef bij de dag van vandaag!Gisteren is voorbij; morgen komt nog.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Het is momenteel wel erg warm. Buffy wil ook alleen maar 's ochtends vroeg echt graag mee. 's avonds gaat het niet echt van harte en overdag proberen we niet eens.

Het helpt normaal wel als je wat spannenders meeneemt dan elke keer hetzelfde. Stukjes rodiworst, flintertjes kaas, misschien is ze gek op een flos e.d. Ik weet ook niet waar je wandelt, maar misschien kun je wat meer afwisseling aanbrengen en met dit weer ook het water opzoeken.

Anne
romda40
Vaste gebruiker

Ik "wandel" voornamelijk in de buurt. Hier is gras en een parkje. Ik probeer me een beetje aan de 15/20 min te houden en dan is ze wel moe ook. Zodra we binnen zijn dan gaat ze slapen. Deze "wandelingen" doe ik niet met de warmte hoor. Ja savonds als het afgekoeld is. Ik ga ook de ene keer de ene kant op en dan weer een andere kant, want doe ik dat niet, wil mw. alleen zo lopen als ze gewend is. naar het water gaan hiervandaan is nog niet makkelijk nu. laat haar wel afkoelen met plantenspuit of water in de tuin tijdens sproeien van de planten. dan speelt ze met de straal.
starfleet
Erelid

romda40 schreef: Ik ga ook de ene keer de ene kant op en dan weer een andere kant, want doe ik dat niet, wil mw. alleen zo lopen als ze gewend is.
Nu met de warmte is wat anders omdat je niet goed weet waarom ze niet wil lopen, maar normaal gesproken hoort ze op jou te letten en de kant op te lopen die jij wil. Dat kan je wel bereiken door jezelf spannend te maken. Door tijdens het uitlaten met haar te spelen, gekke huppelpassen te maken, met stem en voertje te belonen als ze lekker met je meehobbelt.

Ik zou haar denk ik niet zelf op haar pootjes zetten, dan zou ik nog eerder de riem laten vallen en zelf weglopen, de meeste puppen weten dan toch niet hoe gauw ze bij je moeten komen.

Anne
romda40
Vaste gebruiker

Zodra Bonja buiten is loopt ze mee. Wandelt lekker. Ik til haar uiteindelijk ook op op het moment dat ik haar niet kan meelokken en zet haar op het gras en dan plast ze meestal als eerste en dan loopt ze mee. Snuffelt aan van alles en loopt weer door. Soms zoals gezegd gaat ze dan liggen. Dan zet ik haar weer op de pootjes als het staan niet lukt. Met een frolicje tot staan brengen etc. en dan loopt ze weer zonder protest mee. Misschien is ze ergens een keer van geschrokken, maar dat weet ik niet. Nu denk ik idd dat ze ons in de "maling" neemt door dit gedrag zij haar aandacht krijgt. Maar waarom de 1e keer is ontstaan :denken: ik weet het niet. ik doe mijn best en blijf maar denken waarom doe je dit?
romda40
Vaste gebruiker

Starfleet/anne, dit zijn tips die ik idd ga uitproberen. Gekke stemmetjes en gek doen dat doe ik al steeds. Goedkeuring tonen op het moment dat het goed gaat ook. Volgens de juf van de pupcursus is Bonja heel enthousiast nog naar andere en omgeving en nog niet teveel bewust van mij. Tijdens het loslaten en ik liep naar de andere kant liepen alle honden enthousiast naar de baas en Bonja niet direkt. Zij vond alle andere honden leuker en omgeving spannender. Met geduld komt het wel. Als ik naar een ombekend plekje ga laat ik haar tijdens de wandeling lopen en blijft ze idd bij me lopen.Af en toe omkijkend of ik er ben en dan geef ik weer een goed zo, keurig, etc. Krijgt ze af en toe een beloning als ik haar roep tijdens het los lopen en ze komt op mijn roep. Dit gaat wel lekker dacht ik. Ik zal proberen haar los te laten lopen als ze weer gaat zitten, maar ik laat haar voor het huis aan 't fietspad uit, vandaar dat ik haar nog niet los had.
Jullie helpen me echt lekker op weg. Bedankt :cheer:
romda40
Vaste gebruiker

YES! Ik heb Bonja net uitgelaten. Ben naar buiten gelopen en uit het zicht gaan staan en haar geroepen met gekke stem. Ze kwam en we konden zo naar het gras lopen. Zelfde gedaan toen ze ging liggen. Zonder frolicjes gewerkt. Ze heeft nog wel eens de neiging zo het fietspad over te steken; wat niet mag natuurlijk en ik laat haar steeds zitten met oversteken en met ja kom maar steken we over. Dat gaat naar wens. Maar ja soms is de warmte sterker dan gehoorzaamheid. :smile2: Daarom liet ik haar daar nooit los lopen.
In elk geval ik heb zonder "stess" aan mijn kant even Bonja laten plassen. Een kort rondje want het is echt te warm voor haar. Ze heb nog zó'n lekker bontjas aan ook! Ik blijf openstaan voor jullie ervaringen/tips en truuks.
romda40
Vaste gebruiker

hi hi

Wil Bonja weer uitlaten. ze was wakker. ik naar buiten zonder Bonja. Ja hoor ze loopt tot eind van het pad van de tuin en gaat in de schaduw zitten. ik gek doen, van haar af lopen, roepen noem maar op. na 5 min. dom kijken draait ze zich om en loopt weer naar binnen. :smile:
starfleet
Erelid

Re: hi hi

romda40 schreef:Wil Bonja weer uitlaten. ze was wakker. ik naar buiten zonder Bonja. Ja hoor ze loopt tot eind van het pad van de tuin en gaat in de schaduw zitten. ik gek doen, van haar af lopen, roepen noem maar op. na 5 min. dom kijken draait ze zich om en loopt weer naar binnen. :smile:
Gelijk heeft ze :smile2: Dat komt echt door de temperatuur denk ik. Buffy ging laatst na een paar passen liggen slapen op de stoep. Nou gaan we maar even niet overdag.

Anne :wink:
romda40
Vaste gebruiker

Kan ze geen ongelijk geven. Ik ga ermaar van uit dat als ze moet plassen ze wel even naar het gras doorloopt. Ze blaft ons (sporadisch) ook wakker smorgens als blijkt dat ze uit moet. Gebeurt voornamelijk in ht weekend.
romda40
Vaste gebruiker

Sinds gisteren laat Bonja zich weer super uitlaten! Bedankt voor de tips en truuks die jullie me gegeven hebben. Bedankt ook dat jullie mijn vraag serieus hebben beantwoord. Toppie!!!!!!! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”