Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hysterisch gedrag
Moderator: moderatorteam
-
BRENNEKE Marion
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Hysterisch gedrag
Hallo iedereen,
hopelijk staat deze vraag in het juiste forum want ik zou graag eens weten, wat jullie doen, als jullie honden bij bepaalde geluiden in paniek geraken.
Ik verklaar mij nader: Een jaar of twee geleden (wij hadden toen al de zelfde 5 honden dan nu) was er één van de vijf, die doodsbenauwd van knallers was. In België worden niet alleen met 31. december maar ook al met kerst knallers aangestoken en wij waren op de twee dagen thuis om te zien hoe die hond bijna dood was van de schrik.
Nu zijn wij verleden kerst buitenshuis bij familie gaan vieren. Toen wij op 31 december wel weer thuis waren, hebben wij met verbazing ondervonden, dat ondertussen 4 van de vijf kompleet hysterisch werden bij het aansteken van de knallers. Mijn Podenco-teef van inmiddels 10 jaar oud, die nooit bang van knallers geweest is, rende als een gekke door het huis, de sheltie kon van de schrik bijna niet meer ademen en de twee jongste Salukis lagen te trillen dat ik dacht zij zouden een hartinfarct krijgen. Onze gebuurjongen had trouwens nog een paar knallers over die hij een week of twee geleden in zijn tuin heeft aangestoken. Gelukkig waren wij thuis, maar het gedrag van de honden was weer hetzelfde.
Nu: vor zover ik weet bestaat voor dit gedrag niet echt een oplossing en ik vindt het zelfs echt wel zielig, mijn honden in deze toestand te zien. Kent iemand een remedie, eventueel het een of ander om hen te kalmeren (eventueel ook homeopathisch) want behalve het feit, dat ik nu op kerst ook niet meer durf weg te gaan, zou ik graag de situatie voor mijn honden een beetje dragelijker maken.
Alle voorstellen zijn welkom.
Alvast bedankt.
Marion
hopelijk staat deze vraag in het juiste forum want ik zou graag eens weten, wat jullie doen, als jullie honden bij bepaalde geluiden in paniek geraken.
Ik verklaar mij nader: Een jaar of twee geleden (wij hadden toen al de zelfde 5 honden dan nu) was er één van de vijf, die doodsbenauwd van knallers was. In België worden niet alleen met 31. december maar ook al met kerst knallers aangestoken en wij waren op de twee dagen thuis om te zien hoe die hond bijna dood was van de schrik.
Nu zijn wij verleden kerst buitenshuis bij familie gaan vieren. Toen wij op 31 december wel weer thuis waren, hebben wij met verbazing ondervonden, dat ondertussen 4 van de vijf kompleet hysterisch werden bij het aansteken van de knallers. Mijn Podenco-teef van inmiddels 10 jaar oud, die nooit bang van knallers geweest is, rende als een gekke door het huis, de sheltie kon van de schrik bijna niet meer ademen en de twee jongste Salukis lagen te trillen dat ik dacht zij zouden een hartinfarct krijgen. Onze gebuurjongen had trouwens nog een paar knallers over die hij een week of twee geleden in zijn tuin heeft aangestoken. Gelukkig waren wij thuis, maar het gedrag van de honden was weer hetzelfde.
Nu: vor zover ik weet bestaat voor dit gedrag niet echt een oplossing en ik vindt het zelfs echt wel zielig, mijn honden in deze toestand te zien. Kent iemand een remedie, eventueel het een of ander om hen te kalmeren (eventueel ook homeopathisch) want behalve het feit, dat ik nu op kerst ook niet meer durf weg te gaan, zou ik graag de situatie voor mijn honden een beetje dragelijker maken.
Alle voorstellen zijn welkom.
Alvast bedankt.
Marion
A dog is for life, not just for christmas !

- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mijn Kyra is ook verschrikkelijk bang voor vuurwerk én onweer en wordt van een heel stabiele en onverstoorbare hond een volslagen wrak
.
Ik geef haar Bachbloesem Rescue, daarmee onderdruk ik het aardig en je hebt bij de dierenspeciaalzaak van die schapenvettabletten met valeriaan toegevoegd, ook die helpen een beetje.
En verder gewoon uitzingen
.
Een da raadde mij ooit aan om met oudjaar het dier vanaf 12.00 uur 's middags om de paar uur een glaasje advocaat te geven, dan zou ze tegen 12.00 uur 's nachts haar roes wel liggen uitslapen
. Maar helaas, mijn honden zijn lid van de blauwe knoop dus ze lustten het niet. Misschien lustten jou honden het wel?
En als extreme oplossing: een pension in de rimboe zoeken waar geen vuurwerk wordt afgestoken
.
Ik geef haar Bachbloesem Rescue, daarmee onderdruk ik het aardig en je hebt bij de dierenspeciaalzaak van die schapenvettabletten met valeriaan toegevoegd, ook die helpen een beetje.
En verder gewoon uitzingen
Een da raadde mij ooit aan om met oudjaar het dier vanaf 12.00 uur 's middags om de paar uur een glaasje advocaat te geven, dan zou ze tegen 12.00 uur 's nachts haar roes wel liggen uitslapen
En als extreme oplossing: een pension in de rimboe zoeken waar geen vuurwerk wordt afgestoken

- Edwin Fagnano
- Actief
- Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
- Contacteer:
Hoe komt eigenlijk dat de ene hond wel bang voor vuurwerk is en de andere niet?
Gisteren toen de Italiaantjes gewonnen hadden met voetbal werd hier overal vuurwerk aangestoken. Voor Pim was dit de eerste keer dat hij dit meemaakte hij keek me wel even aan (ik lag in de bank nog tv te kijken) en ging even staan. Ik en mijn vriendin hebben het volkomen genegeerd en ondanks dat het vuurwerk doorging ging hij liggen en daarna nog wat spelen.
Is het zo als je dan in die situatie zelf bang bent of raar doet dat de hond dat ook bang wordt? Of hoe groot is zon kans?
Gisteren toen de Italiaantjes gewonnen hadden met voetbal werd hier overal vuurwerk aangestoken. Voor Pim was dit de eerste keer dat hij dit meemaakte hij keek me wel even aan (ik lag in de bank nog tv te kijken) en ging even staan. Ik en mijn vriendin hebben het volkomen genegeerd en ondanks dat het vuurwerk doorging ging hij liggen en daarna nog wat spelen.
Is het zo als je dan in die situatie zelf bang bent of raar doet dat de hond dat ook bang wordt? Of hoe groot is zon kans?
-
Ari@ne
Ik denk absoluut dat zo is. Ben jij bang en je toont dat dan neemt de hond het over.Edwin Fagnano schreef:Hoe komt eigenlijk dat de ene hond wel bang voor vuurwerk is en de andere niet?
Ik doe het in mijn broek voor onweer en vuurwerk en heb me heilig voorgenomen dit niet aan Jagger te tonen.
Gelukkig heeft het sinds ik hem heb nog niet zwaar geonweerd en duurt het nog even voor het oud en nieuw is
-
M@rleen
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Contacteer:
Zelf heb ik het neit zo op vuurwerk en onweer vind ik alleen maar leuk als ik binnen ben. Boomer heb ik sinds eind september, en ik heb me ook voorgenomen om m nix te laten merken van dat ik vuurwerk niet leuk vind, dus kben gewoon regelmatig met m naar buiten geweest, met oud en nieuw.
Boomer vond het zo prima, hij schrok zelfs niet toen er een meter achter zn kont een astronaut in de bosjes gegooid werd!
"s avonds, toen het echt begon, ben ik wel buiten geweest met m, omdat we ergens anders waren en ik m niet alleen wilde laten. Meneer vond het lawaai helemaal leuk! Ik niet, ik wilde naar binnen, maar hij wilde er het liefst zo dicht mogelijk bij...
Met onweer, geen problemen. Als ik slaap, slaap ik. Onweer of niet, ik hoor het niet.
Toevallig onweerde het vanmorgen, het begon toen we buiten liepen en 1x was er een keiharde donderslag, binnen de seconde nadat het geflitst had. Daar schrok Boomer wel even van, maar dat negeerde ik en hij had zich binnen een seconde ook al weer hersteld. Even later ben ik toch maar hard gaan rennen om naar binnen te kunnen, kwerd echt zeik en zeiknat van de regen...
Boomer vond het zo prima, hij schrok zelfs niet toen er een meter achter zn kont een astronaut in de bosjes gegooid werd!
"s avonds, toen het echt begon, ben ik wel buiten geweest met m, omdat we ergens anders waren en ik m niet alleen wilde laten. Meneer vond het lawaai helemaal leuk! Ik niet, ik wilde naar binnen, maar hij wilde er het liefst zo dicht mogelijk bij...
Met onweer, geen problemen. Als ik slaap, slaap ik. Onweer of niet, ik hoor het niet.
Toevallig onweerde het vanmorgen, het begon toen we buiten liepen en 1x was er een keiharde donderslag, binnen de seconde nadat het geflitst had. Daar schrok Boomer wel even van, maar dat negeerde ik en hij had zich binnen een seconde ook al weer hersteld. Even later ben ik toch maar hard gaan rennen om naar binnen te kunnen, kwerd echt zeik en zeiknat van de regen...
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Haha, maar het werkt bij ons ook supergoed het negeren. Je ziet in een nieuwe situatie dat hij je aankijkt bij alle nieuwe dingen. Wel leuk om zoiets te leren en te merken dat het werkt.marsmallowtjuh schreef:Zelf heb ik het neit zo op vuurwerk en onweer vind ik alleen maar leuk als ik binnen ben. Boomer heb ik sinds eind september, en ik heb me ook voorgenomen om m nix te laten merken van dat ik vuurwerk niet leuk vind, dus kben gewoon regelmatig met m naar buiten geweest, met oud en nieuw.
Maar als ze de angst aangeleerd hebben moet je het toch ook wel kunnen afleren?
Maar het hoeft toch niet te zijn dat een hond die bang is met b.v. onweer ook ALTIJD een baasje heeft die bang is met onweer? (ik bedoel honden die van pup of aan in huis zijn)
- ceciel
- Zeer actief
Ik heb m'n honden niet van pup af aan in huis en 1 is o.a bang voor onweer, vuurwerk, fanfares, muziek uit luidsprekers buiten kortom harde geluiden. Hoe dat komt mag joost weten, ik weet alleen dat wij met negeren geen klap verder komen, een grote hond die in ene vastgenageld staat aan de grond is niet mee te slepen en hij gaat in een stresstoestand waarin wij niet tot hem kunnen doordringen.
Hier doen we indien mogelijk aan vermijden en anders zit er niks anders op dan het te ondergaan. We bevestigen zijn angst denk ik niet tot nauwelijks : hij mag zelf een veilige plek uitzoeken ergens in huis, vaak onder de benen van de baas en daar laten we 'm dan maar liggen.
Ik denk niet dat iets Roc van zijn angst af kan helpen maar ik lees wel geinteresseerd mee
Hier doen we indien mogelijk aan vermijden en anders zit er niks anders op dan het te ondergaan. We bevestigen zijn angst denk ik niet tot nauwelijks : hij mag zelf een veilige plek uitzoeken ergens in huis, vaak onder de benen van de baas en daar laten we 'm dan maar liggen.
Ik denk niet dat iets Roc van zijn angst af kan helpen maar ik lees wel geinteresseerd mee
-
Rob*
- Zeer actief
Edwin Fagnano schreef:Hoe komt eigenlijk dat de ene hond wel bang voor vuurwerk is en de andere niet?
in de meeste gevallen met honden die bang zijn van vuurwerk is het er al langzaam ingeslopen om te gaan betuttelen als ze iets vreemds horen en langzaam aan sluipt die angst erin, gaan mensen dan zelf ook stressen omdat de hond stressed tijdens een situatie als vuurwerk/harde knallen/onweer etc. dan zal dat steeds erger worden.
De collie van van een ex van me was ook zo bang als de neten, maar dat was er zo uitgehaald, is wel moeilijker in het geval van de topicstarter die heeft 4 van de 5 die bang zijn.
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Ja precies als je er 4 hebt die bang zijn steekt het elkaar natuurlijk aan.
Maar wat ik me afvroeg is dat een hond uitzich zelf dus niet (of bijna nooit) bang is van onweer en vuurwerk? (Kan me voorstellen dat als er een rotje ontploft 10 cm van zijn hoofd dat het anders is)
Maar dat het normaal gesproken altijd komt door invloed (angstig gedrag van de mens/roedelleider)?
Of zit ik er heel ver naast? Anders zou daar best meer aandacht aan besteed mogen worden want er zijn toch best veel honden bang?
Maar wat ik me afvroeg is dat een hond uitzich zelf dus niet (of bijna nooit) bang is van onweer en vuurwerk? (Kan me voorstellen dat als er een rotje ontploft 10 cm van zijn hoofd dat het anders is)
Maar dat het normaal gesproken altijd komt door invloed (angstig gedrag van de mens/roedelleider)?
Of zit ik er heel ver naast? Anders zou daar best meer aandacht aan besteed mogen worden want er zijn toch best veel honden bang?
-
M@rleen
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor zover ik weet wordt er ook aandacht aan besteed in die zin dat je overal kunt vinden dat je niet moet laten zien dat je bang bent en als je hond toch bang is, negeer hem dan.
Op sommige puppycursussen wordt ook een les beteed aan vuurwerk, zodat je er al aan kunt wennen met je pup.
Er zijn ook vuurwerk en harde geluiden cd's, die je kunt gebruiken om te oefenen, maar zelf heb ik gewoon gewacht tot het oud en nieuw was en ben toen gewoon de dagelijkse routine blijven volgen. Dus niet ineens heel weinig of juist heel veel naar buiten en geen andere route nemen, omdat er ineens vuurwerk op je gewone route gegooid wordt. Zo heb ik het gedaan.
Op sommige puppycursussen wordt ook een les beteed aan vuurwerk, zodat je er al aan kunt wennen met je pup.
Er zijn ook vuurwerk en harde geluiden cd's, die je kunt gebruiken om te oefenen, maar zelf heb ik gewoon gewacht tot het oud en nieuw was en ben toen gewoon de dagelijkse routine blijven volgen. Dus niet ineens heel weinig of juist heel veel naar buiten en geen andere route nemen, omdat er ineens vuurwerk op je gewone route gegooid wordt. Zo heb ik het gedaan.
Laatst gewijzigd door M@rleen op 06 jul 2006 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rob*
- Zeer actief
Edwin Fagnano schreef:Ja precies als je er 4 hebt die bang zijn steekt het elkaar natuurlijk aan.
veel honden hebben dat probleem door verkeerd handelen van het baasje, heb je een hond hebt die schrikt van een vreemd geluid/knal/onweer en ligt te slapen dan weet ie niet waar die het effe zoeken moet en een beetje stress heeft, dan moet je vooral gaan betuttelen en ze bij je roepen met de mededeling dat alles goed is dan heb je met elke knal een hijgende hond in je nek.
meerendeel van die probleem gevallen gaan mensen wel zo om met hun hondje.
-
Baily
-
Rob*
- Zeer actief
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
-
M@rleen
- Zeer actief
- Contacteer:
-
estelle
Dat vraag ik me ook af.Baily schreef:Even een vraagje aan TS. Waren je honden alleen tijdens vuurwerk (met kerst) en heb je toen na thuiskomst bemerkt dat ze bang waren geworden voor vuurwerk, of was je er elke keer bij tijdens het vuurwerk afsteken?
En zitten ze bij jouw afwezigheid in de tuin of in huis?
Als ik het goed begrijp zijn ze 1x met oud en nieuw alleen geweest terwijl toen al duidelijk was dat 1 van de honden angstig was.
Als dat zo is had ik de honden al nooit alleen gelaten en is het geen wonder dat de rest ook in paniek is geraakt als er 1'tje zo hysterisch heeft lopen doen.
Hier reageren ze ook allemaal op elkaar. Niet alleen met angst maar ook als er iets vreemds naar de roedel dreigt te komen of als er gejoeld wordt omdat er en ambulance langskomt.
Er zijn wel pilletjes op de markt die je zou kunnen geven waardoor je hond duffer wordt. Wat je ook zou kunnen doen is de hond ergens neerleggen waar hij het geluid zo min mogelijk hoort bijv. de badkamer.
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik ben het niet eens met de stelling dat het altijd aan een betuttelende baas ligt. Ik ga altijd heel normaal om met vuurwerk/onweer (ben er zelf ook niet bang voor) en Lyndie trekt zich er dan ook geen bal van aan, maar Kyra is echt hysterisch en het wordt elk jaar erger. Ik heb met haar al een vuurwerktraining gevolgd (werd het alleen maar erger van
), cd's gedraaid (precies volgens de voorschriften) en het heeft helemaal niets geholpen. Gelukkig steekt ze Lyndie niet aan met haar gedrag.
Van Cody weet ik het nog niet, die moet nog een oud en nieuw meemaken, maar ik heb goede hoop dat hij zich, net als Lyndie, er niets van aantrekt.
Van Cody weet ik het nog niet, die moet nog een oud en nieuw meemaken, maar ik heb goede hoop dat hij zich, net als Lyndie, er niets van aantrekt.

-
BRENNEKE Marion
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Juist, zo was dat bij ons. Wij wisten, dat er een bang was en de eerste keer toen wij het ondervonden, dat ie bang was, waren wij er ook bij. Verleden jaar hebben wij er gewoon geen rekening mee gehouden, dat die stommeriken van hiernaast ook met kerst vuurwerk afsteken en zo is het dus mis gelopenAls ik het goed begrijp zijn ze 1x met oud en nieuw alleen geweest terwijl toen al duidelijk was dat 1 van de honden angstig was.
Als dat zo is had ik de honden al nooit alleen gelaten en is het geen wonder dat de rest ook in paniek is geraakt als er 1'tje zo hysterisch heeft lopen doen.
Wij waren dus niet thuis en toen die knaller's dan van oud naar nieuw terug begonnen, stelden wij vast, dat er nu 4 van de 5 behoorlijk hysterisch doen.
Wat er mij toch bij ontsnapt is b.v. mijn 10 jaar oude teef, die negen jaar lang NOOIT bang is geweest en nu is zij het, die het meest vervelende gedrag vertoont.
Als ik het goed begrijp, zal ik toch moeten iets aan mijn veearts vragen, want ik wil hen ook niet een heel jaar lang behandelen om twee dagen in december de grote paniek te vermijden. Ik zou graag gewoon op twee dagen van het jaar iets willen geven en daarmee uit. Op de andere dagen (zoals 14 dagen geleden) waar die onnozelaars de rest van hun vuurwerk afsteken, moeten zij er maar mee leven. Ik kan misschien ook aan de geburen gaan zeggen, dat wij op voorhand willen verwittigd worden, als zij hun vuurwerk willen afsteken.
Marion
A dog is for life, not just for christmas !

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Ja maar als er eentje in paniek is geraakt gaat de ander al snel mee, zie antwoord van Estelle. De vuurwerkcd, bach bloesem of gewoon een huisje in de Ardennen met kerst en oud en nieuw zou ik eerder voor kiezen dan voor sterkere middelen van de dierenarts. Je moet je afvragen hoeveel honden je dan ook dat wilt gevenBRENNEKE Marion schreef:Juist, zo was dat bij ons. Wij wisten, dat er een bang was en de eerste keer toen wij het ondervonden, dat ie bang was, waren wij er ook bij. Verleden jaar hebben wij er gewoon geen rekening mee gehouden, dat die stommeriken van hiernaast ook met kerst vuurwerk afsteken en zo is het dus mis gelopenAls ik het goed begrijp zijn ze 1x met oud en nieuw alleen geweest terwijl toen al duidelijk was dat 1 van de honden angstig was.
Als dat zo is had ik de honden al nooit alleen gelaten en is het geen wonder dat de rest ook in paniek is geraakt als er 1'tje zo hysterisch heeft lopen doen.![]()
Wij waren dus niet thuis en toen die knaller's dan van oud naar nieuw terug begonnen, stelden wij vast, dat er nu 4 van de 5 behoorlijk hysterisch doen.
Wat er mij toch bij ontsnapt is b.v. mijn 10 jaar oude teef, die negen jaar lang NOOIT bang is geweest en nu is zij het, die het meest vervelende gedrag vertoont.
Als ik het goed begrijp, zal ik toch moeten iets aan mijn veearts vragen, want ik wil hen ook niet een heel jaar lang behandelen om twee dagen in december de grote paniek te vermijden. Ik zou graag gewoon op twee dagen van het jaar iets willen geven en daarmee uit. Op de andere dagen (zoals 14 dagen geleden) waar die onnozelaars de rest van hun vuurwerk afsteken, moeten zij er maar mee leven. Ik kan misschien ook aan de geburen gaan zeggen, dat wij op voorhand willen verwittigd worden, als zij hun vuurwerk willen afsteken.
Marion
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Als je al wat wilt geven kijk dan goed uit wat de DA je gaat voorschrijven.
Ik weet de namen niet mee precies, maar er zijn pilletjes die in dit soort gevallen veel worden voorgeschreven maar die ik m'n hond NOOIT zou geven. Die zorgen er idd voor dat de hond rustig wordt qua lijf en niet veel meer kán doen, maar de angst in het koppie gaat gewoon door!
Weet iemand welke ik bedoel?
Ik weet de namen niet mee precies, maar er zijn pilletjes die in dit soort gevallen veel worden voorgeschreven maar die ik m'n hond NOOIT zou geven. Die zorgen er idd voor dat de hond rustig wordt qua lijf en niet veel meer kán doen, maar de angst in het koppie gaat gewoon door!
Weet iemand welke ik bedoel?

-
Rob*
- Zeer actief
- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Je eigen woorden: "veel honden hebben dat probleem door verkeerd handelen van het baasje, heb je een hond hebt die schrikt van een vreemd geluid/knal/onweer en ligt te slapen dan weet ie niet waar die het effe zoeken moet en een beetje stress heeft, dan moet je vooral gaan betuttelen en ze bij je roepen met de mededeling dat alles goed is dan heb je met elke knal een hijgende hond in je nek."Rob* schreef:lieke schreef:Ik ben het niet eens met de stelling dat het altijd aan een betuttelende baas ligt. quote]
waar staat die stelling dan?
En : "in de meeste gevallen met honden die bang zijn van vuurwerk is het er al langzaam ingeslopen om te gaan betuttelen als ze iets vreemds horen en langzaam aan sluipt die angst erin, gaan mensen dan zelf ook stressen omdat de hond stressed tijdens een situatie als vuurwerk/harde knallen/onweer etc. dan zal dat steeds erger worden.
De collie van van een ex van me was ook zo bang als de neten, maar dat was er zo uitgehaald, is wel moeilijker in het geval van de topicstarter die heeft 4 van de 5 die bang zijn."

- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
'veel honden' en 'in de meeste gevallen' is natuurlijk niet ALTIJD hé?lieke schreef:Rob* schreef:Je eigen woorden: "veel honden hebben dat probleem door verkeerd handelen van het baasje, heb je een hond hebt die schrikt van een vreemd geluid/knal/onweer en ligt te slapen dan weet ie niet waar die het effe zoeken moet en een beetje stress heeft, dan moet je vooral gaan betuttelen en ze bij je roepen met de mededeling dat alles goed is dan heb je met elke knal een hijgende hond in je nek."lieke schreef:Ik ben het niet eens met de stelling dat het altijd aan een betuttelende baas ligt. quote]
En : "in de meeste gevallen met honden die bang zijn van vuurwerk is het er al langzaam ingeslopen om te gaan betuttelen als ze iets vreemds horen en langzaam aan sluipt die angst erin, gaan mensen dan zelf ook stressen omdat de hond stressed tijdens een situatie als vuurwerk/harde knallen/onweer etc. dan zal dat steeds erger worden.
De collie van van een ex van me was ook zo bang als de neten, maar dat was er zo uitgehaald, is wel moeilijker in het geval van de topicstarter die heeft 4 van de 5 die bang zijn."
Toch wel interessant dat het heel vaak aan het baasje ligt, ik zou denken dat de hond zelf er ook mee te maken zou hebben.
Hoe zou het b.v. zijn als je een hond in een buitenkennel hebt en het onweert? Er is niemand in de buurt hoe zou de hond dan reageren?
Ik bedoel heeft de hond de bevestiging van een baas nodig die doet of er niks aan de hand is?
Ik kan me voorstellen dat een hond die een baas heeft die gaat reageren/betuttelen als het onweert dat de hond dan onnatuurlijk gaat reageren of angstig wordt. Maar wat gebeurt er als een hond alleen is en er is niemand in de buurt, of in een roedel waar geen van de honden bang is?
-
Rob*
- Zeer actief
lieke schreef:Rob* schreef:Je eigen woorden: "veel honden hebben dat probleem door verkeerd handelen van het baasje, heb je een hond hebt die schrikt van een vreemd geluid/knal/onweer en ligt te slapen dan weet ie niet waar die het effe zoeken moet en een beetje stress heeft, dan moet je vooral gaan betuttelen en ze bij je roepen met de mededeling dat alles goed is dan heb je met elke knal een hijgende hond in je nek."lieke schreef:Ik ben het niet eens met de stelling dat het altijd aan een betuttelende baas ligt. quote]
de meeste gevallen is niet altijd he
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Je zou kunnen discussieren of het onnatuurlijk gedrag is, verandering in luchtdruk is voor veel dieren het sein om beschutting te gaan zoeken tegen het naderende onweer, onrustig gedrag is dus natuurlijkEdwin Fagnano schreef:lieke schreef:'veel honden' en 'in de meeste gevallen' is natuurlijk niet ALTIJD hé?Rob* schreef:Je eigen woorden: "veel honden hebben dat probleem door verkeerd handelen van het baasje, heb je een hond hebt die schrikt van een vreemd geluid/knal/onweer en ligt te slapen dan weet ie niet waar die het effe zoeken moet en een beetje stress heeft, dan moet je vooral gaan betuttelen en ze bij je roepen met de mededeling dat alles goed is dan heb je met elke knal een hijgende hond in je nek."lieke schreef:Ik ben het niet eens met de stelling dat het altijd aan een betuttelende baas ligt. quote]
Toch wel interessant dat het heel vaak aan het baasje ligt, ik zou denken dat de hond zelf er ook mee te maken zou hebben.
Hoe zou het b.v. zijn als je een hond in een buitenkennel hebt en het onweert? Er is niemand in de buurt hoe zou de hond dan reageren?
Ik bedoel heeft de hond de bevestiging van een baas nodig die doet of er niks aan de hand is?
Ik kan me voorstellen dat een hond die een baas heeft die gaat reageren/betuttelen als het onweert dat de hond dan onnatuurlijk gaat reageren of angstig wordt. Maar wat gebeurt er als een hond alleen is en er is niemand in de buurt, of in een roedel waar geen van de honden bang is?
Hond in de kennel zou in zijn nachthok kunnen gaan liggen als hij het gevoel heeft daar veilig te zijn voor vuurwerk/onweer. Vuurwerk is weer onnatuurlijk, natuurlijk
Een rustige roedelleider/baasje is in alle gevallen goed
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
-
Rob*
- Zeer actief
Rataplan schreef:Edwin Fagnano schreef:Je zou kunnen discussieren of het onnatuurlijk gedrag is, verandering in luchtdruk is voor veel dieren het sein om beschutting te gaan zoeken tegen het naderende onweer, onrustig gedrag is dus natuurlijklieke schreef:'veel honden' en 'in de meeste gevallen' is natuurlijk niet ALTIJD hé?Rob* schreef: Je eigen woorden: "veel honden hebben dat probleem door verkeerd handelen van het baasje, heb je een hond hebt die schrikt van een vreemd geluid/knal/onweer en ligt te slapen dan weet ie niet waar die het effe zoeken moet en een beetje stress heeft, dan moet je vooral gaan betuttelen en ze bij je roepen met de mededeling dat alles goed is dan heb je met elke knal een hijgende hond in je nek."
Ik kan me voorstellen dat een hond die een baas heeft die gaat reageren/betuttelen als het onweert dat de hond dan onnatuurlijk gaat reageren of angstig wordt. Maar wat gebeurt er als een hond alleen is en er is niemand in de buurt, of in een roedel waar geen van de honden bang is?![]()
Hond in de kennel zou in zijn nachthok kunnen gaan liggen als hij het gevoel heeft daar veilig te zijn voor vuurwerk/onweer. Vuurwerk is weer onnatuurlijk, natuurlijkmaar eventueel vergelijkbaar. En hond die zich niet veilig voelt in de kennel, zou kunnen gaan piepen/graven/blaffen etc. zonder dat de eigenaar aanwezig is.
Een rustige roedelleider/baasje is in alle gevallen goed
Onrustig zullen ze best kunnen zijn maar hun angst wordt niet versterkt door een betutteld baasje, denk dat ze in de meeste gevallen toch weer de rust vinden.
Blisje ging gewoon in ze blokhutje verder maffen
- Moos
- Zeer actief
Tuurlijk beinvloed een betuttelende baas zelf ook de angst van zijn hond; alleen ik ben er heel erg van overtuigd dat sommige honden gewoon bang kunnen zijn voor bepaalde dingen zonder inmenging van de baas.Edwin Fagnano schreef:
Ik heb zo'n miepje hier zitten die bang is voor bepaalde dingen. Ze is bijvoorbeeld ook bang voor de stofzuiger, zoals wel meer honden. En nu heb ik, en vele andere bazen met mij, toch echt niet zelf een angst voor de stofzuiger die ik door betutteling over breng op mijn hond.
Wat ik een veel treffender voorbeeld vindt is Saars reactie op schilders die deze week rondom het huis bezig zijn.
De eerste keer dat ze kwamen wist ik daar niks vanaf, en de hondjes waren alleen thuis terwijl er dus met ladders geklengeld en herrie gemaakt werd in mijn tuintje.
Toen ik thuiskwam was Moos gewoon blij me te zien, Saar was aan het piepen en helemaal over de rooie (terwijl ze normaal snel een knuffel komt halen en dat is het dan).
Die hele dag is ze bang geweest voor die schilders, en gisteren ook nog, alhoewel in mindere mate dan in het begin.
Moos reageert dus totaal niet, die is niet bang, Saar wel. En ikzelf ben uiteraard ook niet bang
Ze was dus alleen, met een maatje (die bovendien ranghogere is) die totaal geen angst vertoont, en toch was ze in paniek.
Laatst gewijzigd door Moos op 06 jul 2006 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.

- lieke
- Zeer actief
- Contacteer:
Helemaal mee eensMoos schreef:Tuurlijk beinvloed een betuttelende baas zelf ook de angst van zijn hond; alleen ik ben er heel erg van overtuigd dat sommige honden gewoon bang kunnen zijn voor bepaalde dingen zonder inmenging van de baas.Edwin Fagnano schreef:
Ik heb zo'n miepje hier zitten die bang is voor bepaalde dingen. Ze is bijvoorbeeld ook bang voor de stofzuiger, zoals wel meer honden. En nu heb ik, en vele andere bazen met mij, toch echt niet zelf een angst voor de stofzuiger die ik door betutteling over breng op mijn hond.
Wat ik een veel treffender voorbeeld vindt is Saars reactie op schilders die deze week rondom het huis bezig zijn.
De eerste keer dat ze kwamen wist ik daar niks vanaf, en de hondjes waren alleen thuis terwijl er dus met ladders geklengeld en herrie gemaakt werd in mijn tuintje.
Toen ik thuiskwam was Moos gewoon blij me te zien, Saar was aan het piepen en helemaal over de rooie (terwijl ze normaal snel een knuffel komt halen en dat is het dan).
Die hele dag is ze bang geweest voor die schilders, en gisteren ook nog, alhoewel in mindere mate dan in het begin.
Moos reageert dus totaal niet, die is niet bang, Saar wel. En ikzelf ben uiteraard ook niet bang, en heb haar genegeerd.

- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer: