ik ben er zelf voorstander van om bij angst sturend op te treden, als de hond nog bereikbaar is. Eergisteren begon het opeens te onweren terwijl we een rondje liepen, een paar bouwvakkers begonnen te brullen ( voor de lol ) : eruit, eruit, we moeten eruit ! paniek voorwendend. Spok reageerde daar niet op, maar sien wel. Ik ben toen meteen op commando de straat overgestoken, wist even niks beters te bedenken, maar ik leid af van wat haar aandacht opeist, en doe verder normaal.Moos schreef:Tuurlijk beinvloed een betuttelende baas zelf ook de angst van zijn hond; alleen ik ben er heel erg van overtuigd dat sommige honden gewoon bang kunnen zijn voor bepaalde dingen zonder inmenging van de baas.Edwin Fagnano schreef:
Ik kan me voorstellen dat een hond die een baas heeft die gaat reageren/betuttelen als het onweert dat de hond dan onnatuurlijk gaat reageren of angstig wordt. Maar wat gebeurt er als een hond alleen is en er is niemand in de buurt, of in een roedel waar geen van de honden bang is?
Ik heb zo'n miepje hier zitten die bang is voor bepaalde dingen. Ze is bijvoorbeeld ook bang voor de stofzuiger, zoals wel meer honden. En nu heb ik, en vele andere bazen met mij, toch echt niet zelf een angst voor de stofzuiger die ik door betutteling over breng op mijn hond.
Wat ik een veel treffender voorbeeld vindt is Saars reactie op schilders die deze week rondom het huis bezig zijn.
De eerste keer dat ze kwamen wist ik daar niks vanaf, en de hondjes waren alleen thuis terwijl er dus met ladders geklengeld en herrie gemaakt werd in mijn tuintje.
Toen ik thuiskwam was Moos gewoon blij me te zien, Saar was aan het piepen en helemaal over de rooie (terwijl ze normaal snel een knuffel komt halen en dat is het dan).
Die hele dag is ze bang geweest voor die schilders, en gisteren ook nog, alhoewel in mindere mate dan in het begin.
Moos reageert dus totaal niet, die is niet bang, Saar wel. En ikzelf ben uiteraard ook niet bang, en heb haar genegeerd.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hysterisch gedrag
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief

- Moos
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Ja, dat werkt hier ook vaak wel goed. Dat doe ik ook met 'enge' honden bijvoorbeeld. Naast me komen lopen, aandacht krijgen en meelopen met de baas.Zoie schreef:
ik ben er zelf voorstander van om bij angst sturend op te treden, als de hond nog bereikbaar is. Eergisteren begon het opeens te onweren terwijl we een rondje liepen, een paar bouwvakkers begonnen te brullen ( voor de lol ) : eruit, eruit, we moeten eruit ! paniek voorwendend. Spok reageerde daar niet op, maar sien wel. Ik ben toen meteen op commando de straat overgestoken, wist even niks beters te bedenken, maar ik leid af van wat haar aandacht opeist, en doe verder normaal.
Probleem bij die schilders was dat ik er in eerste instantie niet bij was, en dat ik bovendien Saar niet de hele dag commando's kan laten doen in huis. De eerste uren wilde ze trouwens niet eens lekkere kluifjes; dus echt bereikbaar was ze ook niet meer.
Maar afleiden en leiding geven werkt naar mijn idee vaak ook goed inderdaad. Alleen is dat veel makkelijker te doen in situaties die niet al te lang aanhouden. Als er 3 uur lang vuurwerk wordt afgestoken kan je moeilijk 3 uur lang afleiden. Tenminste, met Saar lukt dat niet. Als het te lang duurt sluiten de luiken zich alsnog en kan ze alleen nog stijf als aan aapie in mijn nek hangen (dat gebeurt zelden hoor, dat het niet lijkt alsof ze wekelijks verstijft in mijn nek hangt

- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Dat kan maar het is er ook niet een, twee, drie weer eruit. Als roedelleider aangeeft dat het idd een situatie is waar je bang voor moet zijn door bijvoorbeeld troost gedrag of zelfs door onrustig worden, naar buiten kijken wat je normaal niet doet, lichten uit te doen etc helpt dat geen hondRob* schreef:Rataplan schreef:Edwin Fagnano schreef:Je zou kunnen discussieren of het onnatuurlijk gedrag is, verandering in luchtdruk is voor veel dieren het sein om beschutting te gaan zoeken tegen het naderende onweer, onrustig gedrag is dus natuurlijklieke schreef: 'veel honden' en 'in de meeste gevallen' is natuurlijk niet ALTIJD hé?
Toch wel interessant dat het heel vaak aan het baasje ligt, ik zou denken dat de hond zelf er ook mee te maken zou hebben.
Hoe zou het b.v. zijn als je een hond in een buitenkennel hebt en het onweert? Er is niemand in de buurt hoe zou de hond dan reageren?
Ik bedoel heeft de hond de bevestiging van een baas nodig die doet of er niks aan de hand is?
Ik kan me voorstellen dat een hond die een baas heeft die gaat reageren/betuttelen als het onweert dat de hond dan onnatuurlijk gaat reageren of angstig wordt. Maar wat gebeurt er als een hond alleen is en er is niemand in de buurt, of in een roedel waar geen van de honden bang is?![]()
Hond in de kennel zou in zijn nachthok kunnen gaan liggen als hij het gevoel heeft daar veilig te zijn voor vuurwerk/onweer. Vuurwerk is weer onnatuurlijk, natuurlijkmaar eventueel vergelijkbaar. En hond die zich niet veilig voelt in de kennel, zou kunnen gaan piepen/graven/blaffen etc. zonder dat de eigenaar aanwezig is.
Een rustige roedelleider/baasje is in alle gevallen goed
Onrustig zullen ze best kunnen zijn maar hun angst wordt niet versterkt door een betutteld baasje, denk dat ze in de meeste gevallen toch weer de rust vinden.
Blisje ging gewoon in ze blokhutje verder maffen
Als ik een extreem gevoelige hond zou hebben, zocht ik een hutje op de hei voor oud en nieuw. Nu woon ik daar toch al
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Edwin Fagnano
- Actief
- Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
- Contacteer:
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
-
Ari@ne
-
Rob*
- Zeer actief
-
Ari@ne
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
-
Ari@ne
Aha. Nou, dan denk ik dat ik ondanks het vuurwerk maar hier blijf.Edwin Fagnano schreef:Deze watte: http://images.google.nl/images?q=gobi&h ... gen+zoeken
Ik heb denk ik wel eens leukere woestijnen gezien, maar ik kan me vergissen.
O ja, ik vergeet je helemaal te feliciteren. Zet hem op zondag
Ik ben voor Frankrijk