Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom worden Berner Sennenhonden vaak niet ouder dan zes ja

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Waarom worden Berner Sennenhonden vaak niet ouder dan zes ja

Ongelezen bericht door EstherK »

Waarom worden Berner Sennenhonden vaak niet ouder dan zes jaar?
Komt dat door hun formaat? Geldt het voor meer rassen dat ze niet zo oud worden?
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Het ras is zo doorgefokt dat er allerlei nare ziektes in zitten.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Volgens mij is dat ook al weer aardig achterhaald. Mijn ouders hebben berners en de laatste twee zijn 10 en 12 geworden. Daarvoor hebben ze inderdaad wel wat problemen met de gezondheid van hun berners gehad en ze op jonge leeftijd verloren. Maar er zijn momenteel weer wat fokkers heel serieus bezig om de Berner Sennen zijn gezondheid terug te geven en ik heb toch wel het idee dat dit nu zijn vruchten begint af te werpen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
mister
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog, Amerikaanse stafford
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mister »

Tijd terug las ik een artikel waarin werd gezegd dat de gemiddelde leeftijd op dit moment zelfs rond de vier jaar lag. Omdat het in het kort gezegd bar en boos is met de gezondheid van de BS hond.
Wel heel triest.
Afbeelding
Chantal en een liefdevolle fliebber van Mister
Lindsey
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lindsey »

Het is altijd zo verschrikkelijk jammer dat een zo leuk ras zo 'verknoeid' is door sommige fokkers. Gelukkig zijn er ook heel veel gezonde berners, maar ik ken er ook diverse die gewrichtsproblemen of andere nare dingen hebben. Jammer hoor. Een kennis van me heeft na 2 patientjes nu eindelijk een hele gezonde. Ze is dolblij.
Hopelijk gaat het nu weer de goede kant op met deze mooie honden.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

onze berner is 13 geworden :pffff:
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Wat ik me afvraag. Ik zie geregeld berner sennenhonden lopen. Allemaal draaien ze heel raar met de achterhand. Is dat gewoon hun looppas? Of is het HD ofzo? Valt me op dat echt bijna alle bs dat namelijk hebben :denken:
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

jidde schreef:Wat ik me afvraag. Ik zie geregeld berner sennenhonden lopen. Allemaal draaien ze heel raar met de achterhand. Is dat gewoon hun looppas? Of is het HD ofzo? Valt me op dat echt bijna alle bs dat namelijk hebben :denken:
Hoe bedoel je draaien? Je bedoelt heel erg wiebelen met de kont? :denken:
Tamara.
Zeer actief

Roelfien schreef:Volgens mij is dat ook al weer aardig achterhaald. Mijn ouders hebben berners en de laatste twee zijn 10 en 12 geworden. Daarvoor hebben ze inderdaad wel wat problemen met de gezondheid van hun berners gehad en ze op jonge leeftijd verloren. Maar er zijn momenteel weer wat fokkers heel serieus bezig om de Berner Sennen zijn gezondheid terug te geven en ik heb toch wel het idee dat dit nu zijn vruchten begint af te werpen.
Er zijn inderdaad héél wat fokkers ontzettend serieus bezig om het ras weer heel erg gezond te maken. Het is t.o.v. een aantal jaren geleden heel erg verbeterd, maar de Berners die bij de broodfokkers vandaan komen halen het gemiddelde uiteraard naar beneden, want daar wordt niet naar gekeken naar de agressieve kankervormen en gewrichtsproblemen en de verdere ziektes.

Inmiddels ken ik al heel wat Berners die 8, 9 of 10 jaar en ouder zijn. Alleen de meeste Berners komen niet van verantwoorde fokkers vandaan en daar ligt het hele probleem, net zoals bij andere rassen.
Roelfien
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
jidde schreef:Wat ik me afvraag. Ik zie geregeld berner sennenhonden lopen. Allemaal draaien ze heel raar met de achterhand. Is dat gewoon hun looppas? Of is het HD ofzo? Valt me op dat echt bijna alle bs dat namelijk hebben :denken:
Ik denk dat ze het schommelen bedoelt wat veel berners met hun achterhand doen tijdens het lopen.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ja het is echt ongelofelijk jammer dat het zo'n populair ras was / is geworden en dat de broodfokkers daar geld in zagen....

En hoera voor de "goede" fokkers!!!

Het is toch de nachtmerrie voor elk hondenras / soort dat het populair wordt...
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Roelfien schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Ik denk dat ze het schommelen bedoelt wat veel berners met hun achterhand doen tijdens het lopen.
Dat ja, dat heupwiegen :mrgreen:
Kenai

Ongelezen bericht door Kenai »

Eigenlijk klopt de titel van je bericht niet.....
Beter kun je het zo formuleren: Waarom lijkt het alsof?
De meeste berners worden wel ouder dan zes.
Het ras is heel populair en terecht! :mrgreen:
Dus oversteeg de vraag de productie.
Als je binnen de vereniging fokt, moet je aan allerlei voorwaarden voldoen.Bovendien mag een teef maar een bepaalde hoeveelheid nesten krijgen.Dus waren er lange wachtlijsten.
En daar heeft de broodfok handig op in gespeeld.
en dat is nog steeds zo, kijk maar eens op bijvoorbeeld Marktplaats.nl.
Er wordt hard gewerkt aan het openbaar maken van de gevaren van zomaar een bernertje aanschaffen.
Ook wordt er uitgebreid onderzoek gedaan naar de ziekte MH.
Als er iemand hier is die een berner heeft van ouder dan 8 jaar, of iemand kent die er zoëen heeft, de vereniging is hard op zoek naar oudere honden voor bloedonderzoek.
(op kosten van de VBSH).
Als je wilt kun je me daarover een PB-tje sturen, dan vertel ik je er meer over.Of neem een kijkje op de site van de rasvereniging! :ok:
scooby1
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door scooby1 »

jidde schreef:
Roelfien schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Dat ja, dat heupwiegen :mrgreen:
dat doet Spike ook heel erg hoor met zijn kont wiebelen
dus ook de goldens doen dat net als de bs
Willeke, Scooby & Spike

Afbeelding
Kenai

En mijn vorige berner deed het juist weer niet...
Kenai wel, ik noem dat haar wolvenpas! :wink:
Roelfien
Zeer actief

Kenai schreef:En mijn vorige berner deed het juist weer niet...
Kenai wel, ik noem dat haar wolvenpas! :wink:
Wolvenpas? Wat is dat?
Want dat rondschommelende loopje van een berner is nou niet echt vergelijkbaar met de tred van een wolf, volgens mij. :19:
Kenai

Ik bedoel het soort drafje wat ze soms aanneemt als ze geconcentreerd door het bos rent....héél soepel, een klein beetje dansend met de voetjes
'los', achter een reukspoor aan.
Kweenie hoe dat uit te leggen, kom maar es kijken! :wink:
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

mister schreef:Tijd terug las ik een artikel waarin werd gezegd dat de gemiddelde leeftijd op dit moment zelfs rond de vier jaar lag. Omdat het in het kort gezegd bar en boos is met de gezondheid van de BS hond.
Wel heel triest.
Toen ik drie jaar geleden KK1 deed, zaten er drie Berner Sennenfokkers bij mij in de groep. Zij vertelden inderdaad ook dat de gemiddelde leeftijd van de Berner Sennenhonden in Nederland op dit moment op 4 jaar ligt...
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Veel BS vind ik ook veel te dik (komt uiteraard door de eigenaar) bij die honden vind ik het niet gek dat ze niet oud worden. Verder inderdaad veel ziekten. Dat heupwiegen (ofzo) vind ik echt niets. Boris doet dat ook en die blijk dus zware HD te hebben. Bo doet het ook, steeds meer en daar moeten nog foto's van gemaakt worden, maar die doet zo super raar de laatste tijd (waarschijnlijk helemaal versleten rug) dat daar misschien niet veel meer aan te doen is. :jank: :jank: :jank: . Raar lopen hoeft dus niet de heupen te betekenen.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Scooby schreef:Toen ik drie jaar geleden KK1 deed, zaten er drie Berner Sennenfokkers bij mij in de groep. Zij vertelden inderdaad ook dat de gemiddelde leeftijd van de Berner Sennenhonden in Nederland op dit moment op 4 jaar ligt...
Ik ken ook een hele hoop Berner Sennen's die de 5 niet haalden. Stuk voor stuk uit de broodfok.

Zo kunnen "gemiddelden" een heel ras omlaag halen. Net zoals bij de Golden met zijn kronkel in de kop (meitoxine). Jammer dat er in al die onderzoeken geen onderscheid wordt gemaakt tussen goede fok en broodfok.
Tamara.
Zeer actief

Marion. schreef:
Scooby schreef:Toen ik drie jaar geleden KK1 deed, zaten er drie Berner Sennenfokkers bij mij in de groep. Zij vertelden inderdaad ook dat de gemiddelde leeftijd van de Berner Sennenhonden in Nederland op dit moment op 4 jaar ligt...
Ik ken ook een hele hoop Berner Sennen's die de 5 niet haalden. Stuk voor stuk uit de broodfok.

Zo kunnen "gemiddelden" een heel ras omlaag halen. Net zoals bij de Golden met zijn kronkel in de kop (meitoxine). Jammer dat er in al die onderzoeken geen onderscheid wordt gemaakt tussen goede fok en broodfok.
En daar zit dus een wereld van verschil in :wink: Ik ken namelijk aardig wat Berners die toch een gemiddelde leeftijd halen van 10 met uitschieters iets naar boven en naar beneden. Maar die komen wel bij behoorlijke fokkers vandaan.

Helaas komen veel (meeste) Berners uit de broodfok of de niet zo zorgvuldig gekozen nestjes. En dat geeft een heel vertekend beeld, ook wat bij de meeste mensen dan gaat leven.

Er zijn natuurlijk wel zaken die bij een Berner veel voorkomen, als je het vergelijkt met een ander ras. Zoals MH, wat eerder is genoemd is doodsoorzaak nummer 1 bij het ras. Maar ja, hoe zou dat nou toch komen...
Marion.

Tamara en Bowie schreef:En daar zit dus een wereld van verschil in :wink: Ik ken namelijk aardig wat Berners die toch een gemiddelde leeftijd halen van 10 met uitschieters iets naar boven en naar beneden. Maar die komen wel bij behoorlijke fokkers vandaan.
Ik weet het. Hetzelfde met het verhaal over de Golden met de kronkel in de kop. Pas als we de broodfok weten te stoppen, kan het ras weer gezuiverd worden. Maar goed. Kruistochten ben ik niet goed in :jank:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:

Hoi Marion,

Ik heb het niet over onderzoeken. Ik heb het over wat ik gehoord heb van erkende Berner Sennenfokkers.
Daarbij: broodfok of niet, het blijft hetzelfde ras en daar gaat de gemiddelde leeftijd over.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:Ik ken namelijk aardig wat Berners die toch een gemiddelde leeftijd halen van 10 met uitschieters iets naar boven en naar beneden. Maar die komen wel bij behoorlijke fokkers vandaan.

Hoi Tamara,

Ik geloof niet dat de gemiddelde leeftijd van de Berner Sennenhonden die bij erkende fokkers vandaan komen op 10 jaar ligt, eerlijk gezegd.
Tamara.
Zeer actief

Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:Ik ken namelijk aardig wat Berners die toch een gemiddelde leeftijd halen van 10 met uitschieters iets naar boven en naar beneden. Maar die komen wel bij behoorlijke fokkers vandaan.

Hoi Tamara,

Ik geloof niet dat de gemiddelde leeftijd van de Berner Sennenhonden die bij erkende fokkers vandaan komen op 10 jaar ligt, eerlijk gezegd.
Ik zeg toch ook niet dat dat de gemiddelde leeftijd is?
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
Scooby schreef:

Hoi Tamara,

O, zo las ik het wel. Sorry, verkeerd begrepen. :wink:
Marion.

Scooby schreef:Daarbij: broodfok of niet, het blijft hetzelfde ras en daar gaat de gemiddelde leeftijd over.
Tja, ehhh. Voor mij maakt het nogal een verschil.

Ik koop een nieuwe fiets bij de Aldi, of ik koop een nieuwe fiets bij de fietsenboer. Bij de eerste weet ik dat hij na een paar jaar op is, bij de laatste hoop ik dat ik er langer plezier van ga hebben :19:

Ik vind een Berner Sennen uit de broodfok of eentje van een goede fokker, toch 2 héél verschillende dingen. Het is niet eens hetzelfde ras. Het is iets wat lijkt op een Berner. Maar wat we nooit zeker zullen weten. Ik vind dat die gevallen niet mee mogen tellen in gemiddelden voor een ras.
Tamara.
Zeer actief

Scooby schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Scooby schreef:

Hoi Tamara,

O, zo las ik het wel. Sorry, verkeerd begrepen. :wink:
Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ik aardig wat Berners ken, die bij goede fokkers vandaan komen een iets andere leeftijd halen dan de 4 jaar of 6 jaar wat hier genoemd wordt. En ja, daar zitten ook helaas honden tussen die een lagere leeftijd halen, maar dat heb je in ieder ras en door verschillende oorzaken wat niet rasgebonden is.
Kenai

Ik begrijp inmiddels wel dat ik veel geluk heb gehad dat mijn vorige berner dik 13 jaar heeft mogen worden.
Dat geldt ook voor mijn vriendin, dat hondje gaat richting veertien.
Dit zijn honden uit sterke lijnen, generaties van honden die dergelijke leeftijden haalden.Maar allemaal zorgvuldig gefokt.
Geen garantie, wel een veel grotere kans.
Via de liefhebbers van het ras die ik gaandeweg heb leren kennen,
zijn mij behoorlijk wat berners bekend die boven de tien jaar komen.
Maar kijk alsjeblieft naar de aantallen waarmee zij gefokt worden, inderdaad halen die zielige gevallen het gemiddelde naar beneden! :jank:
Toch heb ik er weer voor durven gaan.
De moeder van het hondje dat nu bij me is bijna tien, hoopgevend! :cheer:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Marion. schreef:Ik vind een Berner Sennen uit de broodfok of eentje van een goede fokker, toch 2 héél verschillende dingen. Het is niet eens hetzelfde ras. Het is iets wat lijkt op een Berner. Maar wat we nooit zeker zullen weten. Ik vind dat die gevallen niet mee mogen tellen in gemiddelden voor een ras.
Nu gaat de discussie heel ergens anders over. Natuurlijk vind ik een Berner Sennenhond uit de broodfok ook heel want anders dan één van een erkende fokker. Maar ook broodfokkers kunnen stamboomhonden verkopen en dan blijft het toch echt hetzelfde ras.
Dan krijg je de discussie: wat is een broodfokker? Er zullen namelijk ongetwijfeld Berner Sennenfokkers zijn die meerdere nesten Berner Sennenhonden met stambomen fokken. Ik vind dat ook broodfokkers, maar zij fokken toch echt raszuivere Berner Sennenhonden.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”