Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zelfstandigheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

zelfstandigheid

Ongelezen bericht door Baily »

misschien een vreemde vraag, maar wordt een hond ook zelfstandiger als hij volwassen is. Ik heb dat namelijk bij mijn andere honden niet zo duidelijk gemerkt. dat ze iets zelfstandiger worden is natuurlijk wel zo, maar dit is zo'n groot verschil.

Gaat (zucht) om Buck.

Buck was altijd heel aanhankelijk tegenover mij tijdens de wandelingen, ik hoefde maar naar hem te kijken en hij kwam naar me toegerent zonder dat ik echt riep. ALs hij zich pijn deed kwam hij snel naar me toe op zijn allerzieligst en ging dan op zijn rug liggen loeien, totdat hij genoeg aandacht had gehad, dan was het over....... :mrgreen:

Kreeg hij (verbaal) van mij een correctie, wist hij niet hoe snel hij al kwispelend met een lage houding, om me heen moest springen enzo, totdat ik zei dat het goed was en dat hij braaf was.

Sinds ik met alle honden tegelijk ben gaan lopen tijdens het loslopen, heeft hij veel meer zelfvertrouwen lijkt het, maar tegelijkertijd is hij nu natuurlijk ook volwassen nu hij ruim twee en een half jaar is. Maar hij is duidelijk volgens zichzelf degene die de roedel bij elkaar houdt en die correcties uitdeelt als de andere honden achter blijven, hoewel hij nog steeds op mij wacht om te zien welke kant we op gaan lopen. Het lijkt alsof sinds de roedel voor zijn idee groter is, dat hij zichzelf ook wel veel geweldiger vindt.

Ik mis dat hele aanhankelijk een beetje, hoewel hij thuis nog wel heel erg aanhankelijk is. Buiten ook nog wel, hij zal nooit weglopen en houdt me goed in de gaten. Maar toch mis ik het een beetje. Of kan het ook nog komen omdat ik nu mijn aandacht meer moet verdelen. Terwijl toen ik nog gesplitst met ze liep ik vooral op Buck moest letten, en hij ging altijd samen met Dino, maar die hobbelde gewoon gezellig mee, dus de meeste aandacht ging toen naar Buck.

Als het niet door de volwassenheid komt, dan zou ik er misschien wat aan moeten doen? want hoe zelfverzekerder, des te hoger zal hij zich in rang voelen neem ik aan. Hij ziet mij nog wel als ranghoger, maar gaat duidelijk proberen hogerop te komen en volgens mij ben ik het laatste obstakel wat er is voor hem om echt ranghoogste te zijn. Van de honden is hij nu heel duidelijk de hoogste in rang. Ik zag het gewoon gebeuren dat hij Dino voorbij ging. Die was eerst de rang hogere.

Dus de vraag is eigenlijk of het door zijn volwassenheid kan komen dat hij zelfstandiger/zelfverzekerder is, of dat ik het echt goed in de gaten moet houden en hem moet laten merken dat hij niet ranghoger gaat worden ten opzichte van mij.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

buck is toch een kruising husky of malamute? ( of zit ik nu helemaal scheef?)

zo ja, dan heeft dat er ws ook mee te maken, in samen zijn met zijn volwassen worden :wink:

en ja ook het vergroten van de roedel en jij die aandacht moet verdelen kan er mee te maken hebben, de afhankelijkheid word gewoon wat minder, ze hebben erg veel aan elkaar, ik zie dat hier ook.

wat je er aan kan doen? nou het hoort er in mijn ogen dus ook gewoon bij, bij alle punten die ik dus al opnoemde, maar dat houd natuurlijk niet in dat Buck zodanig zelfstandig moet worden dat hij zich teveel gaat permiteren,. dus mischien nu met wat meer regelmaat alleen met buck trainen lijkt me verstandig ( ook voor jullie band prettig natuurlijk)
Baily

yamie schreef:buck is toch een kruising husky of malemute? ( of zit ik nu helemaal scheef?)

zo ja, dan heeft dat er ws ook mee te maken, in samen zijn met zijn volwassen worden :wink:

en ja ook het vergroten van de roedel en jij die aandacht moet verdelen kan er mee te maken hebben, de afhankelijkheid word gewoon wat minder, ze hebben erg veel aan elkaar, ik zie dat hier ook.

wat je er aan kan doen? nou het hoort er in mijn ogen dus ook gewoon bij, bij alle punten die ik dus al opnoemde, maar dat houd natuurlijk niet in dat Buck zodanig zelfstandig moet worden dat hij zich teveel gaat permiteren,. dus mischien nu met wat meer regelmaat alleen met buck trainen lijkt me verstandig ( ook voor jullie band prettig natuurlijk)
Het is inderdaad een kruising herder/poolhond. Ik denk zelf dat het een Husky kruising is.

Ja, apart met hem lopen en dan wat trainen zal inderdaad wel schelen. Ga ik weer eens wat meer doen.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Loddie is het laatste jaar ook erg veranderd, die is nu 2 en half jaar en al roedelleider van mijn zooitje ongeregeld. Dit omdat Roula net overleden is en ze heeft t mooi opgepakt, eigenlijk al toen Roula ziek begon te worden. Ze is nog erg jong en eigenlijk zelf nog niet volwassen, maar inderdaad ook de laatste tijd veel zelfstandiger en niet meer komen miepen zeg maar.
Ik denk dat ze eigenlijk nog te jong zijn om nu al leider over zo n groep te zijn en daardoor vroeg volwassen...
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat hij de leiding heeft genomen ven de "hondenroedel" zou kunnen betekenen dat hij een volwassen hond met een goed gevoel van eigenwaarde is geworden. Daar is op zich niets mis mee lijkt me als dat door de andere honden wordt geaccepteerd.
Het is wel verstandig op goed op te letten dat je zelf de "roedelleider van het geheel" blijft.
Zo te zien heb je dat zelf goed in de gaten.
Met hem blijven trainen zal denk ik zeker helpen om hem op de juiste plek in de rangorde te houden.
Ik heb lang geleden ook een goede en stabiele "hoge"reu gehad. De trainster/GT zei toen dat daar vaak zelfs beter mee om te gaan is dan met de onzekere, wat "lagere", honden. Wat betreft mijn hond kan ik haar alleen maar gelijk geven.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Baily

nance schreef:Loddie is het laatste jaar ook erg veranderd, die is nu 2 en half jaar en al roedelleider van mijn zooitje ongeregeld. Dit omdat Roula net overleden is en ze heeft t mooi opgepakt, eigenlijk al toen Roula ziek begon te worden. Ze is nog erg jong en eigenlijk zelf nog niet volwassen, maar inderdaad ook de laatste tijd veel zelfstandiger en niet meer komen miepen zeg maar.
Ik denk dat ze eigenlijk nog te jong zijn om nu al leider over zo n groep te zijn en daardoor vroeg volwassen...
Ja Buck is ook ruim twee en een half en ook nog jong, maar al mijn honden zijn rond de drie a vier jaar, dus allemaal nog vrij jong. Op Desi na, die is 12, maar gaat eigenlijk helemaal haar eigen gang in de roedel.
Baily

ranetje schreef:Dat hij de leiding heeft genomen ven de "hondenroedel" zou kunnen betekenen dat hij een volwassen hond met een goed gevoel van eigenwaarde is geworden. Daar is op zich niets mis mee lijkt me als dat door de andere honden wordt geaccepteerd.
Het is wel verstandig op goed op te letten dat je zelf de "roedelleider van het geheel" blijft.
Zo te zien heb je dat zelf goed in de gaten.
Met hem blijven trainen zal denk ik zeker helpen om hem op de juiste plek in de rangorde te houden.
Ik heb lang geleden ook een goede en stabiele "hoge"reu gehad. De trainster/GT zei toen dat daar vaak zelfs beter mee om te gaan is dan met de onzekere, wat "lagere", honden. Wat betreft mijn hond kan ik haar alleen maar gelijk geven.
Het wordt goed geaccepteerd door de andere honden. met Dino heeft hij een korte periode wat strijd gehad, maar op een gegeven moment heeft Dino zich er ook bij neergelegd, en die is nu zelf veel rustiger daardoor geworden.

Heel apart was laatst om te zien dat toen Buck ergens van schrok,( een andere hond kwam heel luid blaffend op ons af, en er liep een vrij grote donkere man bij, en ze stonden ineens voor ons, ) dat Buck terug liep en duidelijk een beetje onzeker was om er langs te lopen, dat de hele roedel in paniek was. terwijl als 1 van de andere honden schrikt, dan loopt de rest gewoon door.

Ze letten dus goed op hem en op zijn reacties. Toen ik ze riep kwamen ze wel weer aanlopen, maar het was wel interessant om te zien.
Baily

Inge O schreef:ik ga helemaal met noor mee, het is de combinatie van ras, leeftijd en (minder) aandacht. tel daarbij op het roedeleffect dat je altijd krijgt als je met een groep honden loopt, dan is het niet meer dan normaal dat buck op die momenten wat verder van je af staat, dat heb ik hier eigenlijk wel met alle zes, als ze in roedelverband lopen.

ik denk niet dat je daar meteen de 'angst' (geen echte angst, weet ik wel :wink: ) moet aan koppelen dat jij in de weg zou staan voor zijn definitieve troonsbestijging. het hoeft absoluut niet zo te zijn dat het juist de hoogste in rang is die zich (opvallend of onopvallend) met je gaat meten, die weerstand kan ook van andere sporten van de ladder vandaan komen. rangorde tussen honden onderling is daarbij toch ook weer nog iets anders dan rangorde baas - hond, ook vanuit hondenstandpunt bekeken.

nog een voorbeeld van dat afhankelijke versus aanhankelijke : misschien heb je het enkele maanden terug wel gelezen, maar hier was toen een strijd aan de gang tussen vlam (ranghoogste) en sette (ranglaagste hovawart). vlam heeft daardoor echt wel wat (vooral mentale) klappen gehad, en kijk........op slág luisterde ze weer een stuk beter, en was ze nóg gerichter op mij. niet meer dan logisch dus dat het andersom ook kan, neem ik tenminste aan :wink: .

ik zou zeer zeker weer regelmatig even met buck alleen op pad gaan - ik doe dat hier eigenlijk met alle zes, en merk dat dat echt heel positief werkt :wink: .
Ja ik denk ook, na het verhaal van jou en Noor, dat het alles bij elkaar is wat dit veroorzaakt, ik ga ook weer met hem alleen op stap, wat meer spelen enzo, dat schiet er bij in als je met een grotere roedel loopt, omdat ze zich onderling met elkaar wel amuseren.

En waar ik helemaal niet meer aan dacht is inderdaad ook het ras wat er in zit, de husky eigenschappen, waar ik eigenlijk altijd wel rekening mee heb gehouden in het begin. Daarom heb ik toen ook heel erg op het loslopen getraint, maar ik was ondertussen al weer vergeten dat ik ook rekening moet houden met de huskyeigenschappen, omdat tot nu toe vooral de herdereigenschappen naar voren zijn gekomen.

Het geeft voor mij wel weer een soort opluchting, om me te realiseren dat dat er ook mee te maken heeft, omdat ik weet dat het ook een beetje bij hem hoort. En dat is gewoon prima.
Baily

Ik ben vanmiddag apart met hem weggeweest, voordat ik met de andere honden weg ging. Hij vond het geweldig. Bleef strak in de buurt, en luisterde heel erg goed. We hebben gespeeld en het was dat het op een gegeven moment te warm werd om zo te rennen met bal en stokken enzo, maar hij was zo blij. :cheer:

Stom dat ik dat zelf niet bedacht heb eigenlijk. :hamer:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Inge O schreef:
Baily schreef:Ik ben vanmiddag apart met hem weggeweest, voordat ik met de andere honden weg ging. Hij vond het geweldig. Bleef strak in de buurt, en luisterde heel erg goed. We hebben gespeeld en het was dat het op een gegeven moment te warm werd om zo te rennen met bal en stokken enzo, maar hij was zo blij. :cheer:

Stom dat ik dat zelf niet bedacht heb eigenlijk. :hamer:
ja, ria, echt stom van je :mrgreen: :mrgreen: .

nee hoor, een spiegel op z'n tijd om je eigen gedachten in te lezen kan wonderen doen :wink: :ok: .
:ok: Zo is het Inge
:cheer: fijn dat je zo'n plezier hebt gehad
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”