Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dilemma!
Moderator: moderatorteam
-
Brittster
- geregistreerd lid
dilemma!
heyhey
sinds enkele maanden woon ik met mijn moeder op een appartement. we willen samen supergraag een hondje, we weten enkel niet goed welk ras.
ik zie heel graag een bordercollie, vind ze supersympatieke hondjes, ik speel er graag me, ik vind ze heel schattig en mooi. ik zou er heel veel tijd in willen steken omdat ik nu echt een hondje mis en weet wat voor liefde zo'n beesje kan geven. ik ben echter bang dat ik mijn hond zal mishandelen door het op een appartement te steken. we hebben namelijk geen tuin. we wonen wel 'op den buiten' en zijn omringd met grasvelden en parken en bossen. maar ik heb al wel gemerkt dat je in de border echt wel meer tijd moet insteken dan elke dag een wandeling te maken, dat je hem echt moet laten doen waar hij voor gemaakt is. ik ga nog naar de hogeschool en mijn moeder werkt part-time, dus we zouden er zeker wel tijd voor maken, maar of dat wel genoeg is?
kan ik wel een bordercollie houden?
ik heb ook overlaatst een noorse buhund gespot, leken me ook wel gewéldige honden zoals ze omschreven waren. en mss iets minder actief als de bordercollie? heeft iemand zo'n hond thuis, en wat voor hond is hij in het écht, niet gewoon uit internetbeschrijving?
alvast bedankt voor jullie reacties!!!
sinds enkele maanden woon ik met mijn moeder op een appartement. we willen samen supergraag een hondje, we weten enkel niet goed welk ras.
ik zie heel graag een bordercollie, vind ze supersympatieke hondjes, ik speel er graag me, ik vind ze heel schattig en mooi. ik zou er heel veel tijd in willen steken omdat ik nu echt een hondje mis en weet wat voor liefde zo'n beesje kan geven. ik ben echter bang dat ik mijn hond zal mishandelen door het op een appartement te steken. we hebben namelijk geen tuin. we wonen wel 'op den buiten' en zijn omringd met grasvelden en parken en bossen. maar ik heb al wel gemerkt dat je in de border echt wel meer tijd moet insteken dan elke dag een wandeling te maken, dat je hem echt moet laten doen waar hij voor gemaakt is. ik ga nog naar de hogeschool en mijn moeder werkt part-time, dus we zouden er zeker wel tijd voor maken, maar of dat wel genoeg is?
kan ik wel een bordercollie houden?
ik heb ook overlaatst een noorse buhund gespot, leken me ook wel gewéldige honden zoals ze omschreven waren. en mss iets minder actief als de bordercollie? heeft iemand zo'n hond thuis, en wat voor hond is hij in het écht, niet gewoon uit internetbeschrijving?
alvast bedankt voor jullie reacties!!!
-
bianca83
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
wat bianca zegt klopt, ook op een appertement kun je best een hond houden ( tuurlijk zodra je over trappen lopen en bepaalde rassen gaat praten kan het iets anders worden
)
een border is een werkhond, die moet je geestelijk bezig houden, behendigheid, flyball, schapendrijven, doggydance enz enz.
althans moet? dat is iig mijn visie op een BC ( werkdrift verschilt ook wel wat afhankelijk uit wat voor een lijn je het hondje haalt
)
kun je dit een BC bieden? dan is het appertement echt geen belemmering.
een border is een werkhond, die moet je geestelijk bezig houden, behendigheid, flyball, schapendrijven, doggydance enz enz.
althans moet? dat is iig mijn visie op een BC ( werkdrift verschilt ook wel wat afhankelijk uit wat voor een lijn je het hondje haalt
kun je dit een BC bieden? dan is het appertement echt geen belemmering.
-
zwijntje
- Actief
Een Border Collie is een actieve hond.
Zolang jij hem de nodige aandacht en beweging geeft zie ik er geen enkel probleem in.
Agility, flyball, schapendrijven,... zijn aanraders om met een BC te gaan doen. Ze vinden het heel leuk en leven er hun helemaal in uit. Zowel fysiek als mentaal.
Groetjes Vicky en een kusje van Blitz
Zolang jij hem de nodige aandacht en beweging geeft zie ik er geen enkel probleem in.
Agility, flyball, schapendrijven,... zijn aanraders om met een BC te gaan doen. Ze vinden het heel leuk en leven er hun helemaal in uit. Zowel fysiek als mentaal.
Groetjes Vicky en een kusje van Blitz

- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe groot je woont vind ik zelf niet zo belangrijk (behalve als je 10 doggen op 20 m2 wilt houden maar ok
). Maar een border heeft gewoon heel veel geestelijke activiteit nodig.
Ik zou zelf denk ik niet snel weer voor een border kiezen. Ik vind heel veel borders té. Job was iets gematigder in zijn gedrag buiten en ook met werken en dat beviel me wel. Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk
Maar houdt er wel rekening meer dat je dadelijk als je klaar bent met je studie je ook voldoende tijd moet hebben voor je hond. En bij een border is het veel tijd. Ik liep met Job iedere dag min. een uur (buiten de gewone wandelingen) en trainde ook vrijwel iedere dag zo'n 20 min. Ik vond het heerlijk hoor, maar kies er nu wel bewust niet meer voor omdat ik niet weet hoe mijn leven er over 5 jaar uit ziet, na de opleiding.
Ik zou zelf denk ik niet snel weer voor een border kiezen. Ik vind heel veel borders té. Job was iets gematigder in zijn gedrag buiten en ook met werken en dat beviel me wel. Maar dat is natuurlijk voor iedereen persoonlijk
Maar houdt er wel rekening meer dat je dadelijk als je klaar bent met je studie je ook voldoende tijd moet hebben voor je hond. En bij een border is het veel tijd. Ik liep met Job iedere dag min. een uur (buiten de gewone wandelingen) en trainde ook vrijwel iedere dag zo'n 20 min. Ik vond het heerlijk hoor, maar kies er nu wel bewust niet meer voor omdat ik niet weet hoe mijn leven er over 5 jaar uit ziet, na de opleiding.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Brittster
- geregistreerd lid
hey!
alvast bedankt voor jullie reacties.
ik heb er inderdaad nog niet echt bij stilgestaan wat ik na die 3 jaar studeren nog ga doen. het zou dan kunnen dat ik niet veel tijd meer kan maken voor mijn hondje en dat wil ik hem besparen.
mss is een bc toch niet zo'n goei idee dan. want nu zou het echt wel gaan, al die tijd er in steken maar mss binnen 3 jaar niet meer en dan is -ie nog maar in de fleur van zijn leven.
en het feit dat ik geen tuin heb is ook wel een groot nadeel, niet? dan kan je hem eens goed laten uitrazen op zichzelf, en dan geraakt -ie zo ook een deel van zijn energie kwijt. of is dat niet echt nodig als je echt dagelijks goede stevige wandelingen maakt met je hond?
groetjes!
alvast bedankt voor jullie reacties.
ik heb er inderdaad nog niet echt bij stilgestaan wat ik na die 3 jaar studeren nog ga doen. het zou dan kunnen dat ik niet veel tijd meer kan maken voor mijn hondje en dat wil ik hem besparen.
mss is een bc toch niet zo'n goei idee dan. want nu zou het echt wel gaan, al die tijd er in steken maar mss binnen 3 jaar niet meer en dan is -ie nog maar in de fleur van zijn leven.
en het feit dat ik geen tuin heb is ook wel een groot nadeel, niet? dan kan je hem eens goed laten uitrazen op zichzelf, en dan geraakt -ie zo ook een deel van zijn energie kwijt. of is dat niet echt nodig als je echt dagelijks goede stevige wandelingen maakt met je hond?
groetjes!
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
-
Brittster
- geregistreerd lid
Zoek stok! schreef:Een Border Collie was destijds ook mijn eerste keuze, maar ik heb daar vanaf gezien omdat je echt heel actief moet zijn met ze. En dan bedoel ik niet veel wandelen en een lesje hondenschool per weekIk heb daarom voor een slagje minder 'werkhond' gekozen.
welke hond heb je dan nu? ik vind die op je foto wel érg mooi..
-
Brittster
- geregistreerd lid
Aimee schreef:Misschien zou je een oudere hond uit het asiel kunnen adopteren...
gr Aimee
het probleem is dat ik nog nooit een hond heb gehad. en hondjes uit het asiel kunnen wel eens een verkeerde opvoeding hebben gehad, of een trauma etc. en dat maakt de opdracht van een hond op te leren dubbel keer zo zwaar, want je moet hem afhelpen van zijn problemen en dan nog is opvoeden ook. en ik denk dat dat iets te moeilijk is voor me omdat ik nog een leek ben.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
even lief aankijken en misschien wil ze hem wel verkopenBrittster schreef:Zoek stok! schreef:Een Border Collie was destijds ook mijn eerste keuze, maar ik heb daar vanaf gezien omdat je echt heel actief moet zijn met ze. En dan bedoel ik niet veel wandelen en een lesje hondenschool per weekIk heb daarom voor een slagje minder 'werkhond' gekozen.
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Zeker als je een goeie prijs biedt!yamie schreef:even lief aankijken en misschien wil ze hem wel verkopenBrittster schreef:Zoek stok! schreef:Een Border Collie was destijds ook mijn eerste keuze, maar ik heb daar vanaf gezien omdat je echt heel actief moet zijn met ze. En dan bedoel ik niet veel wandelen en een lesje hondenschool per weekIk heb daarom voor een slagje minder 'werkhond' gekozen.
aahhhhh...arme Linda!
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ja ja, toen Bram in z'n wegloopfase zat, kreeg ik nooit een aanbiedingMarie-José schreef:Zeker als je een goeie prijs biedt!yamie schreef:even lief aankijken en misschien wil ze hem wel verkopenBrittster schreef:Zoek stok! schreef:Een Border Collie was destijds ook mijn eerste keuze, maar ik heb daar vanaf gezien omdat je echt heel actief moet zijn met ze. En dan bedoel ik niet veel wandelen en een lesje hondenschool per weekIk heb daarom voor een slagje minder 'werkhond' gekozen.
Maar om even serieus te antwoorden
Info vind je hier: http://www.kooikerhondje.nl/
Mocht je overstag gaan, neem dan ajb een pup via de Kooikervereniging en niet via marktplaats oid! Er is geen grote wachtlijst meer via de vereniging en er zijn veel foute fokkers die verkeerde karakters en gezondheden fokken.
Een hondenencyclopedie zou je misschien goed kunnen helpen. Daar staan beschrijvingen en foto's van veel verschillende rassen in en zo kun je je heel makkelijk orienteren. Als je een Kooiker mooi vindt, vind je een Friese Stabij bijv. misschien ook leuk?
Bedenk goed wat je met een hond wilt en stem daar het ras op af.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Dat kan, maar er zitten ook prima honden tussen die weggaan omdat het baasje er geen zin meer in heeft of door vervelende omstandigheden. Een gemakkelijk hondje uit het asiel is in principe de gemakkelijkste keus voor een beginner, die zijn grotendeels al aardig opgevoed en je weet wat het karakter is. Er zitten veel honden met een verleden in het asiel, maar lang niet allemaal.Brittster schreef:
het probleem is dat ik nog nooit een hond heb gehad. en hondjes uit het asiel kunnen wel eens een verkeerde opvoeding hebben gehad, of een trauma etc. en dat maakt de opdracht van een hond op te leren dubbel keer zo zwaar, want je moet hem afhelpen van zijn problemen en dan nog is opvoeden ook. en ik denk dat dat iets te moeilijk is voor me omdat ik nog een leek ben.
Anne
-
Brittster
- geregistreerd lid
ik moet er nog 'ns goed diep over nadenken, maar een bc ga ik niet houden voor z'n eigen goed. zo'n kooikerhondje lijkt me wel iets, ik ga er nog meer over lezen en dan ns contact opnemen met fokkers. en ik ga ook 'ns in het asiel kijken of er geen hondje tussenloopt dat mijn hondje kan worden.
bedankt voor de tips!!!
bedankt voor de tips!!!
-
Brittster
- geregistreerd lid
heb je mss wel gelijk in... 't is nog altijd wel een vastgeroest beeld dat bestaat dat de honden in het asiel enkel probleemhonden zijn. ik ga er zeker eens een kijkje nemen.Martijn schreef: Natuurlijk moet je geen probleemhond uit het asiel halen. Maar er zijn er ook een heleboel in het asiel die helemaal geen problemen hebben.
Die jou kunnen leren hoe het moet.
het is de bedoeling dat ik mijn hondje overal mee naartoe neem, naar vrienden, gaan wandelen op de heide, mee gaan spelen op velden. dat doe ik nu ook al, enkel zonder hondHet plezier van een hond hebben zit hem er in of hij goed in je leven past. Als er knelpunten komen tussen wat jij wil en kunt bieden en wat de hond nodig heeft gaat de lol er heel erg snel vanaf.
Laat het karakter van je hond en hoe comfortabel hij in je leven past altijd voorgaang op leeftijd, ras en geslacht.
Die dingen zijn ook interessant en belangrijk maar er mot in de eerste plaats voldoende ruimte voor die hond zijn.
Een hond die tekort gedaan wordt gaat problemen geven. Ook als je er niets aan kunt doen dat hij tekort komt.
Als je binnen een aantal jaar op jezelf gaat wonen is nu het moment om daar rekening mee te houden. Het betekent niet dat je geen hond kunt nemen maar een jonge herderreu gaat niet op een studentenkamertje.
De meeste honden trouwens niet.
Hoe ga je dat aanpakken?
Let vooral niet op het uiterlijk. Daar maak je het maar moeilijk mee.
Een pikkenees met een blind oog en 1 oor die goed bij je past vind je na een maand toch het mooiste hondje van de wereld en van een hond die je alleen op uiterlijk uitkiest kun je niet genieten als je elkaar ongelukkig maakt.
Ik ben heel benieuwd waar je keuze op valt!
en als ik verhuis, of alleen ga wonen, blijft het hondje bij mn moeder wonen. zij werkt nog maar af en toe en is dus veel thuis, en ze kan het hondje ook veel meenemen als ze van huis is. en zij kan zeker ook gezelschap gebruiken. het is nog wel een kwieke dame dus ik ben er zeker van dat zij er ook heel veel speel-en ontspanningstijd in wil en kan steken.
natuurlijk is het uiterlijk niet hetgene wat de hond speciaal maakt. ik wil gewoon een lief hondje dat mijn vriend is, dat graag speelt, wandelt, loopt, zwemt. dat me 'savonds gezelschap houdt, dat zich wil aanpassen aan andere dieren en mensen, aangezien ik vaak onder de mensen kom.
ik ben nog wat aan het zoeken geweest en een markiesje lijkt mij ook wel geweldig.
maar bedankt voor je tips martijn, dat kan ik echt wel gebruiken.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik las van de week een stukje in de krant van ons plaatselijke dierenasiel.
En die gaven ook aan dat er momenteel juist heel veel makkelijke en leuke honden in het asiel zitten, maar die vanwege vakantie of andere belangrijkere zaken, gedumpt worden. Dus wie weet kom je daar toch we wat leuks tegen.
En die gaven ook aan dat er momenteel juist heel veel makkelijke en leuke honden in het asiel zitten, maar die vanwege vakantie of andere belangrijkere zaken, gedumpt worden. Dus wie weet kom je daar toch we wat leuks tegen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
Kenai
De meest fantastische hond die ik ooit in mijn leven ben tegengekomen was een berner van toen vijf en een half jaar.
Ze is nog bijna 8 jaar bij me geweest.
Ze was de meest evenwichtige, zachtaardigste hond die ik gekend heb.
Ze blafte niet of nauwelijks was makkelijk met kinderen,katten en andere honden, kon mee in de auto, kon alleen thuis zijn.Had geen overdreven behoefte aan aandacht of beweging..
En was eindeloos trouw.
De vorige eigenaar moest gewoon van haar af omdat hij haar zat was.
Mensen doen honden weg om de raarste redenen, alsof het een voorwerp is dat ze niet langer leuk vinden.
Laat je adviseren in het asiel zij doen dat graag, want willen de hond graag permanent plaatsen.
En wat het uiterlijk betreft, het moet je wel aanstaan, want als je een aantal jaar naar een dier moet kijken dat je afstoot is dat ook niet bevordelijk voor de relatie!
Ze is nog bijna 8 jaar bij me geweest.
Ze was de meest evenwichtige, zachtaardigste hond die ik gekend heb.
Ze blafte niet of nauwelijks was makkelijk met kinderen,katten en andere honden, kon mee in de auto, kon alleen thuis zijn.Had geen overdreven behoefte aan aandacht of beweging..
En was eindeloos trouw.
De vorige eigenaar moest gewoon van haar af omdat hij haar zat was.
Mensen doen honden weg om de raarste redenen, alsof het een voorwerp is dat ze niet langer leuk vinden.
Laat je adviseren in het asiel zij doen dat graag, want willen de hond graag permanent plaatsen.
En wat het uiterlijk betreft, het moet je wel aanstaan, want als je een aantal jaar naar een dier moet kijken dat je afstoot is dat ook niet bevordelijk voor de relatie!
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
je zou ook bij fokkers kunnen informeren ( uiteraard fokkers van rassen die je aanspreken
) soms hebben fokkers herplaatsers, om redenen als toch niet helemaal geschikt om mee verder te fokken, hond welke terug is gekomen van pupkopers enz. dus zeker niet per definitie honden waar iets mee is, in tegendeel vaak 
- anit
- Actief
- starfleet
- Erelid
Wij zochten een hele tijd naar een asielhond en elke keer als er een geschikte stond dan zat hij in België. Ik heb dus de indruk dat in met name België best wel vaak leuke hondje in het asiel zitten. Je kan je ook bij een asiel op de lijst laten zetten met wat je ongeveer zoekt, dan nemen ze contact op als er een geschikt hondje binnenkomt.Brittster schreef: heb je mss wel gelijk in... 't is nog altijd wel een vastgeroest beeld dat bestaat dat de honden in het asiel enkel probleemhonden zijn. ik ga er zeker eens een kijkje nemen.
Anne
-
Brittster
- geregistreerd lid
ik kan al niet meer wachten tot ik een kijkje kan gaan nemen in het asiel
. het is wel zo, dat mijn moeder en ik binnenkort verhuizen; nu wonen we in een huurapp waar geen honden toegelaten zijn, maar we hebben een app gekocht waar wel honden toegelaten zijn. de verhuis is gepland in oktober. dus als ik nu al naar het asiel ga kijken kan ik mijn uitverkoren hond nog niet mee naar huis nemen. en als ik wacht tot ik verhuisd ben en ik vind er toch geen in het asiel, dan duurt het mss nog eens een jaar eer ik een geschikt nest vind.