Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik vraag mij af?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ik vraag mij af?

Ongelezen bericht door idorh »

Ik vraag mij wel eens af wat je krijgt met dekkig van lang en kort harige herders.
Gr Bertus.
Rob*
Zeer actief

Re: Ik vraag mij af?

Ongelezen bericht door Rob* »

idorh schreef:Ik vraag mij wel eens af wat je krijgt met dekkig van lang en kort harige herders.
Gr Bertus.
herders met geen lang en kort haar :denken:
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Kort (stok)haar is domonant. dus uit een kruising van een fokzuvere stokhaar x langhaar krijg je je stokharige pups. Maar deze stokharige pups kunnen zelf in combinatie met een langhaar stok- en langhaar geven. theoretisch in de verhouding 50 %: 50%.

Langhaar x langhaar geeft altijd langhaar.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

dat heb ik laatst gevraagd aan iemand met een langharige witte herder, zij mogen de varieteiten door elkaar fokken en worden daarom door elkaar gekeurd op shows, als ze dat apart gaan doen mogen ze niet meer doorelkaar gefokt worden. Afijn om op je vraag terug te komen, zij vertelde mij dat langhaar dominant is over korthaar maar dat beide dus geboren kunnen worden, ligt eraan welke genen de ouders dragen. de vachten van de kortharen wordt wel dikker maar blijft kort, al noemen zij het stokhaar en langstokhaar, echt korthaar is het natuurlijk niet bij witte herders. Je krijgt geen mixvachten wat je bv wel kan krijgen bij het fokken van ruwharige met gladharige honden, wat in het verleden ( en nog steeds in america ) gebeurt bij de podenco ibicenco, zo kreeg je veel broaken coat en verdwijnen op den duur de echte ruwharen en gladharen. In europa worden ze gescheiden gekeurt en mag je ze in principe ook niet meer met elkaar kruisen, gelukkig. sorry ik dwaal af van de herders :mrgreen:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Max-Cady+SD
Actief
Contacteer:

Re: Ik vraag mij af?

Ongelezen bericht door Max-Cady+SD »

Rob* schreef:
idorh schreef:Ik vraag mij wel eens af wat je krijgt met dekkig van lang en kort harige herders.
Gr Bertus.
herders met geen lang en kort haar :denken:
shit weer diie humor
lolololol

maar effen seri ik denk dat je dat nooit vantevoren kan zeggen omdat je niet weet welke genen dominant en/of ressesief zijn
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

Korthaar is dominant, een combinatie van KH (homozygoot) x LH geeft dus KH, maar draagt de korthaar dus genen voor langhaar (heterozygoot) dan komt er zowel KH als LH uit een combinatie.
Als je 2 heterozygote KH op elkaar zet krijg je ook een combinatie nest van zowel KH als LH.

Uit een combinatie KH (homozygoot) x LH komen 100% heterozygote KH.
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x LH komt 50% LH en 50% KH heterozygoot.
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (heterozygoot) komt 25% LH 50% KH heterozygoot 25% KH homozygoot
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (homozygoot) komt 50% KH heterozygoot en 50% KH homozygoot

Volgens mij heb ik ze allemaal :denken:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
idorh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door idorh »

Sylvia schreef:Korthaar is dominant, een combinatie van KH (homozygoot) x LH geeft dus KH, maar draagt de korthaar dus genen voor langhaar (heterozygoot) dan komt er zowel KH als LH uit een combinatie.
Als je 2 heterozygote KH op elkaar zet krijg je ook een combinatie nest van zowel KH als LH.

Uit een combinatie KH (homozygoot) x LH komen 100% heterozygote KH.
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x LH komt 50% LH en 50% KH heterozygoot.
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (heterozygoot) komt 25% LH 50% KH heterozygoot 25% KH homozygoot
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (homozygoot) komt 50% KH heterozygoot en 50% KH homozygoot

Volgens mij heb ik ze allemaal :denken:
:ok: Allemaal hartelijk dank voor de uitleg.
Gelukkig met deze uitleg, want ik heb altijd gedacht dat uit paring kort en langharige honden kleine hondjes kwamen, zo zie je maar hoe je je kan vergissen.
Gr Bertus.
Sylvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia »

idorh schreef: :ok: Allemaal hartelijk dank voor de uitleg.
Gelukkig met deze uitleg, want ik heb altijd gedacht dat uit paring kort en langharige honden kleine hondjes kwamen, zo zie je maar hoe je je kan vergissen.
Gr Bertus.
Oh heb ik je het idee gegeven dan dat alle hondjes even groot zijn? :denken: Nee natuurlijk niet. De honden uit een LH x KH paring zijn inderdaad kleiner, en dan niet te spreken over de combinaties KH (heterozygoot) x KH (heterozygoot) Dat zijn helemaal dwergen. :smile:
Groetjes Sylvia
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”