Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik vraag mij af?
Moderator: moderatorteam
-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Ik vraag mij af?
Ik vraag mij wel eens af wat je krijgt met dekkig van lang en kort harige herders.
Gr Bertus.
Gr Bertus.
-
Rob*
- Zeer actief
Re: Ik vraag mij af?
herders met geen lang en kort haaridorh schreef:Ik vraag mij wel eens af wat je krijgt met dekkig van lang en kort harige herders.
Gr Bertus.
- Elly*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
- Contacteer:
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
dat heb ik laatst gevraagd aan iemand met een langharige witte herder, zij mogen de varieteiten door elkaar fokken en worden daarom door elkaar gekeurd op shows, als ze dat apart gaan doen mogen ze niet meer doorelkaar gefokt worden. Afijn om op je vraag terug te komen, zij vertelde mij dat langhaar dominant is over korthaar maar dat beide dus geboren kunnen worden, ligt eraan welke genen de ouders dragen. de vachten van de kortharen wordt wel dikker maar blijft kort, al noemen zij het stokhaar en langstokhaar, echt korthaar is het natuurlijk niet bij witte herders. Je krijgt geen mixvachten wat je bv wel kan krijgen bij het fokken van ruwharige met gladharige honden, wat in het verleden ( en nog steeds in america ) gebeurt bij de podenco ibicenco, zo kreeg je veel broaken coat en verdwijnen op den duur de echte ruwharen en gladharen. In europa worden ze gescheiden gekeurt en mag je ze in principe ook niet meer met elkaar kruisen, gelukkig. sorry ik dwaal af van de herders 
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
Max-Cady+SD
- Actief
- Contacteer:
Re: Ik vraag mij af?
shit weer diie humorRob* schreef:herders met geen lang en kort haaridorh schreef:Ik vraag mij wel eens af wat je krijgt met dekkig van lang en kort harige herders.
Gr Bertus.
lolololol
maar effen seri ik denk dat je dat nooit vantevoren kan zeggen omdat je niet weet welke genen dominant en/of ressesief zijn
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Korthaar is dominant, een combinatie van KH (homozygoot) x LH geeft dus KH, maar draagt de korthaar dus genen voor langhaar (heterozygoot) dan komt er zowel KH als LH uit een combinatie.
Als je 2 heterozygote KH op elkaar zet krijg je ook een combinatie nest van zowel KH als LH.
Uit een combinatie KH (homozygoot) x LH komen 100% heterozygote KH.
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x LH komt 50% LH en 50% KH heterozygoot.
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (heterozygoot) komt 25% LH 50% KH heterozygoot 25% KH homozygoot
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (homozygoot) komt 50% KH heterozygoot en 50% KH homozygoot
Volgens mij heb ik ze allemaal
Als je 2 heterozygote KH op elkaar zet krijg je ook een combinatie nest van zowel KH als LH.
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (heterozygoot) komt 25% LH 50% KH heterozygoot 25% KH homozygoot
Uit een combinatie KH (heterozygoot) x KH (homozygoot) komt 50% KH heterozygoot en 50% KH homozygoot
Groetjes Sylvia

-
idorh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Saarlooswolfhonden.
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Sylvia schreef:Korthaar is dominant, een combinatie van KH (homozygoot) x LH geeft dus KH, maar draagt de korthaar dus genen voor langhaar (heterozygoot) dan komt er zowel KH als LH uit een combinatie.
Gelukkig met deze uitleg, want ik heb altijd gedacht dat uit paring kort en langharige honden kleine hondjes kwamen, zo zie je maar hoe je je kan vergissen.
Gr Bertus.
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh heb ik je het idee gegeven dan dat alle hondjes even groot zijn?idorh schreef:Allemaal hartelijk dank voor de uitleg.
Gelukkig met deze uitleg, want ik heb altijd gedacht dat uit paring kort en langharige honden kleine hondjes kwamen, zo zie je maar hoe je je kan vergissen.
Gr Bertus.
Groetjes Sylvia