lieve schat ik ben helemaal niet zielig en heb geen agressieve honden maar kan het me heel goed voorstellen welke problemen mensen met zulke honden tegenkomen als ik die al tegenkom met m'n redelijk makkelijke honden.tekkel schreef:
Ik voelde me helemaal niet aangesproken, maar ik stoorde me aan jullie gezellige ouwejongenskrentebroodmoeilijkehondeneigenaren-gesprek, met dat 'wat zijn wij zielig' ondertoontje. En dat![]()
![]()
sloeg op jullie gezellige samenzijn
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
volwassen hond bijt pup dood, wat zouden jullie doen?
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ik heb er nog eens over na zitten denken en ik vertrouw eigenlijk altijd enorm op Brams inschattingsvermogen. Hij gaat meestal wel even kijken bij loslopende honden om kennis te maken. Geeft de hond signalen dat hij dat niet wil, dan komt hij net zo hard weer terughobbelen met z'n bescheten kop. Op die manier is het echt nog nooit misgegaan en Bram ziet heel wat honden. Ja, best wel eens een snauwtje vanuit de andere hond of zelfs vanuit Bram en dan moet hij doorlopen van mij. Maar dat noem ik geen misgaan.malinois schreef:als brammetje een reutje is zal mijn teefje het heel gezellig vinden hoorZoek stok! schreef:Ja, je bent nog te volgenMoos schreef:
Iedereen zal hierin vanuit zijn eigen ervaringen en situatie redeneren.
Malinois let altijd goed op en treft zelf ook maatregelen dat er niks gebeurt tussen de honden.
De meeste mensen met vriendelijke honden die hier komen letten ook op en zorgen er ook wel voor dat hun hond niet zomaar op alle andere honden afstuift.
Malinois zal heus niet op een druk hondenstrand gaan lopen op zondagmiddag en dan zeuren dat er steeds honden op hen afkomen.
Die heeft waarschijnlijk de ervaringen met mensen met een plaat voor hun kop die vinden dat hun hond alles kan en mag; en daar sta je dan met je niet altijd even vriendelijke honden.
Ik, en de anderen hier denk ik met mij met vriendelijke honden, hebben weer de ervaringen van mensen met honden die op jouw hond klappen en er amper een 'sorry' vanaf kan.
En zo hebben we allemaal nare ervaringen met 'de andere kant', alleen bedoelen we hiermee niet elkaar. Ben ik nog te volgen?En ja, je hebt gelijk. We redeneren allemaal vanuit ons eigen perspectief.
Ik kan me bijv. echt niet voorstellen dat je je hond bewust naar een hondonvriendelijke hond laat gaan. Zijn dit dan mensen met honden die flink hun mannetje kunnen staan? Want laten we eerlijk zijn, als ik Bram op de hond van Mallinois af laat springen (wat hij overigens al uit zichzelf niet zal doen, hij is niet gek), dan ben ik toch redelijk van lotje getikt. Hij maakt werkelijk geen schijn van kans.
Geeft de eigenaar aan dat het geen goed idee is, dan roep ik hem terug.
Maar mis ging het alleen bij honden die keihard op hem kwamen afrennen om hem te grijpen. Dat was altijd in rustige gebieden, dus juist niet in de drukke hondengebieden.

Linda, Izzie en Bram
- Edwin Fagnano
- Actief
- Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
- Contacteer:
In onze Pim zit ook niks van agressie, maar het is een Ridgeback en een reu. Nu is hij overenthousiast als hij een hond ziet omdat hij nog jong is. Ik wil gewoon dat hij mag spelen wanneer ik het wil en als iemand zijn hond op mij laat afstormen vind ik dat vervelend omdat ik hem dan slecht onder controle kan houden en bovendien bepaal ik wat hij wel en niet mag. Als hij los is met honden die hij kent, ook al zijn er dat hier niet veel omdat het hier gewoon lastig is, mag hij spelen wat hij wil.malinois schreef:lieve schat ik ben helemaal niet zielig en heb geen agressieve honden maar kan het me heel goed voorstellen welke problemen mensen met zulke honden tegenkomen als ik die al tegenkom met m'n redelijk makkelijke honden.tekkel schreef:
Ik voelde me helemaal niet aangesproken, maar ik stoorde me aan jullie gezellige ouwejongenskrentebroodmoeilijkehondeneigenaren-gesprek, met dat 'wat zijn wij zielig' ondertoontje. En dat![]()
![]()
sloeg op jullie gezellige samenzijn
Kan me goed voorstellen dat als je wel een hondagressieve hond hebt en aan de lijn en er komt een vrolijke hond aangestormt het knap lastig is. En als die van jou dan bijt is het in de ogen van een ander haast altijd een valse hond...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Lieke, ipv alleen maar onzinvolle smilies te plaatsen kun je ook gewoon antwoord geven op een gisteren gestelde vraag:lieke schreef:![]()
![]()
![]()
Inge O schreef:ik voed mijn honden wel goed op hoor - ik leer ze netjes dat ze geen pupjes dood mogen bijtenlieke schreef:En prooigedrag??? Dat vind ik ook al zo'n dooddoener. Daarmee wordt goedgepraat dat sommige honden katten, andere honden en nu pupjes straffeloos kunnen doodbijten. Oftewel niet goed zijn opgevoed oftewel niet normaal zijn.
. bij de eerste vijf, zes pupjes gaat het soms fout, maar vanaf dan weten ze het zo ongeveer wel......................................................................................................
.
hoe stel je jezelf dat nu voor : een hond zodanig opvoeden dat hij geen pupjes doodbijt? wat is daarbij jouw inbreng?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Flip
- Zeer actief
[quote="malinois"][quote="Flip"]Maar kan het wel zijn dat wanneer een hond in de tuin zijn gang mag gaan, dit ook tijdens de wandeling doet?
Of weet hij (even uitgaand van een hond die terug te roepen is) precies wanneer hij wel een kat bijvoorbeeld mag pakken en wanneer niet?
Dit vroeg ik me af, dus geen veronderstellingen.[/quote]
z'n gang mag hij niet gaan, maar ik ga geen 10 uur per dag in m'n tuin zitten om katten weg te jagen zodat m'n honden er kunnen zitten.[/quote]
Nee, dat begrijp ik.
Maar snapt een hond dat ie op zijn eigen terrein tot op zekere hoogte katten mag wegjagen, maar dit niet buiten mag?
Of weet hij (even uitgaand van een hond die terug te roepen is) precies wanneer hij wel een kat bijvoorbeeld mag pakken en wanneer niet?
Dit vroeg ik me af, dus geen veronderstellingen.[/quote]
z'n gang mag hij niet gaan, maar ik ga geen 10 uur per dag in m'n tuin zitten om katten weg te jagen zodat m'n honden er kunnen zitten.[/quote]
Nee, dat begrijp ik.
Maar snapt een hond dat ie op zijn eigen terrein tot op zekere hoogte katten mag wegjagen, maar dit niet buiten mag?
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
- lieke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
- Contacteer:
Ik ben er al achter gekomen dat iedereen die een andere mening toegedaan is óf wordt afgezeken óf belachelijk wordt gemaakt óf als dom wordt versleten. Ik neem dus niet de moeite om te reageren, zeker omdat ik mijn mening al heb neergeschreven. Gewoon even teruglezen dus.Edwin Fagnano schreef:malinois schreef:Lieke, ipv alleen maar onzinvolle smilies te plaatsen kun je ook gewoon antwoord geven op een gisteren gestelde vraag:lieke schreef:![]()
![]()
![]()
Dat vond ik dus ook echt kinderachtig. Vond de uiteindelijke reactie van tekkel daarnet op mijn post wel weer oké!
En wat betreft mijn inbreng bij de opvoeding van mijn honden: ik ben de baas, zÃj luisteren dus naar mij, als ze luisteren mogen ze los, als ze niet luisteren gaan ze aan de riem. Ze mogen niet naar aangelijnde honden toerennen, tenzij ik ze toestemming geef. Ze gaan zitten/liggen als ik het zeg en staan pas op als ik het zeg. Da's alles, heel simpel, werkt perfect.

- Moos
- Zeer actief
Hier is het 1 keer 'misgegaan' terwijl er rustig gesnuffeld werd. Moos snuffelde met een andere, hele grooooteZoek stok! schreef:
Ik heb er nog eens over na zitten denken en ik vertrouw eigenlijk altijd enorm op Brams inschattingsvermogen. Hij gaat meestal wel even kijken bij loslopende honden om kennis te maken. Geeft de hond signalen dat hij dat niet wil, dan komt hij net zo hard weer terughobbelen met z'n bescheten kop. Op die manier is het echt nog nooit misgegaan en Bram ziet heel wat honden. Ja, best wel eens een snauwtje vanuit de andere hond of zelfs vanuit Bram en dan moet hij doorlopen van mij. Maar dat noem ik geen misgaan.
Geeft de eigenaar aan dat het geen goed idee is, dan roep ik hem terug.
Maar mis ging het alleen bij honden die keihard op hem kwamen afrennen om hem te grijpen. Dat was altijd in rustige gebieden, dus juist niet in de drukke hondengebieden.
Voorderest is het hier ook altijd dat een andere hond van afstand loeihard op die van mij komt afgerend en er prompt opduikt bedenk ik me nu ook.
Maar Moos en Saar zijn ook niet echt moeilijk natuurlijk. Saar zorgt sowieso dat ze altijd de onderdanigste is, en Moos is ook zeker niet uit op matten ofzo; die wil graag even kort snuffelen en dan rustig doorlopen.
Ik ben alleen met Moos voorzichtiger met andere hele grote, half stoere reuen. Als ze echt stoer zijn dan is Moos meteen weg, maar van die reuen die eigenlijk wel wat onzeker zijn, maar toch ook wel even willen kijken hoe ver ze kunnen gaan, daar snauwt hij tegen, grotendeels uit onzekerheid omdat hij weg wil. Hij loopt daarna wel zelf meteen weg, maar ja, die andere hond kan dus weleens zoiets hebben van 'Wat nou?!?'.
Maar de echte nare incidenten gebeurden altijd uit het niets, opeens, zonder snuffelen of wat dan ook.

- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Ik kan de mening van een ander ook respecteren hoor en die maak ik zeker niet belachelijk. De mannier hoe jij je honden opvoedt zoals je hierboven beschreven hebt, die probeer ik onze Pim ook bij te brengen. Dat het simpel is ben ik het niet mee eens, maar ik probeer het ook.lieke schreef:Ik ben er al achter gekomen dat iedereen die een andere mening toegedaan is óf wordt afgezeken óf belachelijk wordt gemaakt óf als dom wordt versleten. Ik neem dus niet de moeite om te reageren, zeker omdat ik mijn mening al heb neergeschreven. Gewoon even teruglezen dus.Edwin Fagnano schreef:malinois schreef:Lieke, ipv alleen maar onzinvolle smilies te plaatsen kun je ook gewoon antwoord geven op een gisteren gestelde vraag:lieke schreef:![]()
![]()
![]()
Dat vond ik dus ook echt kinderachtig. Vond de uiteindelijke reactie van tekkel daarnet op mijn post wel weer oké!
En wat betreft mijn inbreng bij de opvoeding van mijn honden: ik ben de baas, zÃj luisteren dus naar mij, als ze luisteren mogen ze los, als ze niet luisteren gaan ze aan de riem. Ze mogen niet naar aangelijnde honden toerennen, tenzij ik ze toestemming geef. Ze gaan zitten/liggen als ik het zeg en staan pas op als ik het zeg. Da's alles, heel simpel, werkt perfect.
Wat ik wel vervelend vind en dat bedoelde ik ook, dat je net op de reactie van tekkel op mij reageert zonder tekst maar wel met een paar uitlachende smilies.
Vind je dat zelf niet kinderachtig en weinig volwassen dan? (oh ja, ps. antwoord is niet nodig....)
-
*~*<*GB*>*~*
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
dus een konijn is minderwaardig aan een hond?Maar het was geen konijntje. Het was iemands hond.
Dus de situatie is wel anders. Misschien niet voor de herders maar voor de eigenaar van de pup en de anderen eigenaren van kleine honden in de buurt wel.
Dingen kunnen gebeuren en de wereld is niet veilig. Ook niet voor lieve puppies.
Maar "ach..ken gebeure" was nou niet meteen mijn reactie toen het hier voor de deur gebeurde.
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
*~*<*GB*>*~* schreef:dus een konijn is minderwaardig aan een hond?Maar het was geen konijntje. Het was iemands hond.
Dus de situatie is wel anders. Misschien niet voor de herders maar voor de eigenaar van de pup en de anderen eigenaren van kleine honden in de buurt wel.
Dingen kunnen gebeuren en de wereld is niet veilig. Ook niet voor lieve puppies.
Maar "ach..ken gebeure" was nou niet meteen mijn reactie toen het hier voor de deur gebeurde.
Die discussie is al vaak gevoerd denk ik....
Mens --> Hond --> Poes --> Konijn --> Muis --> Kever --> Luis --> Plant
Het aaibaarheidsgehalte is erg belangrijk. Bovenstaande is maar een willekeurig iets hoor. Persoonlijk probeer ik er niet te veel bij na te denken het is maar wat je er zelf van maakt.
- Moos
- Zeer actief
Volgens mij ging het meer over het verschil tussen een rondhuppelend konijntje in de natuur en iemands hond.Edwin Fagnano schreef:*~*<*GB*>*~* schreef:dus een konijn is minderwaardig aan een hond?Maar het was geen konijntje. Het was iemands hond.
Die discussie is al vaak gevoerd denk ik....
Mens --> Hond --> Poes --> Konijn --> Muis --> Kever --> Luis --> Plant
Het aaibaarheidsgehalte is erg belangrijk. Bovenstaande is maar een willekeurig iets hoor. Persoonlijk probeer ik er niet te veel bij na te denken het is maar wat je er zelf van maakt.
De meeste konijntjes die bij iemand horen huppelen niet rond in het hondenpark.

- sprokkel
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): collie en sheltie
Ik heb een corgi pup van drie maanden en ben inderdaad voorzichtig. Ik kom niet op plekken waar heel veel honden los lopen wel probeer ik hem zoveel mogelijk positieve ervaringen met honden op te laten doen. Ik neem hem dan mee naar kennissen die een hond hebben die goed met puppen op kan schieten of ik laat hem spelen met de hond van een eigenaar die aangeeft dat het ok is, ik vraag het altijd.
Ik heb het zelf een keer mee gemaakt dat mijn bouvier pup zonder enige aanwijsbare reden werd gegrepen door een hond. Is goed afgelopen, maar de schrik zat er wel in.
Ik heb het zelf een keer mee gemaakt dat mijn bouvier pup zonder enige aanwijsbare reden werd gegrepen door een hond. Is goed afgelopen, maar de schrik zat er wel in.
-
jelle
- Zeer actief
nou,tekkel schreef:Toch heeft hij het nog een keer kunnen doenjelle schreef:Wij hebben een hond die de dood van een schaap en een kat op zijn geweten heeft en waarbij ik er vrij zeker van ben dat hij het in zich heeft om puur uit jachtpassie ook een pup te doden. Hoe vreselijk ellendig en verdrietig het ook was toen schaap en kat werden gedood, het is geen moment in me opgekomen om hem in te laten slapen. Zolang ik er voor kan zorgen dat zoiets nooit weer gebeurt vind ik dat niet nodig.
beetje rare smilie om toe te voegen als je dat eigenlijk niet bedoelt.
Het waren twee volledig losstaande situaties waarbij de eerste (de kat) niet voor ons aanleiding gaf te denken dat het tweede tot de mogelijkheden behoorde. De kat was binnenshuis en hij had altijd al een hekel aan katten gehad. Geen excuus, maar waar iedereen aanwezig (zelf kwam ik pas later binnen) in de verwachting was dat de kat zoals altijd naar boven zou gaan kreeg hij haar onverwacht toch te pakken.
Niet geschud, niet doorgebeten maar wel opgepakt en weer los gelaten en de rug was daardoor zo beschadigd geraakt dat de kat later is ingeslapen. Aan de buitenkant zag je niets. Ik heb het toen gezien als gevolg van zijn hekel aan katten. Niet als pure jachtpassie. En dat maakt uit voor hoe je er verder mee om gaat.
Naar een schaap of wat dan ook buiten heeft hij voordien nooit omgekeken. Tot het moment dat hij midden in een rustige wandeling eerst even rustig naar wat koeien stond te kijekn en daarna ineens over sloot en prikkeldraad heen vloog en in een wei achter de schapen aan ging. Zo heb ik het althans begrepen van mijn vriend, was er zelf niet bij.
Misschien hadden we wel al uit het eerste geval lering moeten trekken en hadden we daarmee het tweede kunnen voorkomen. Denk niet dat ik dat mezelf niet aanreken. Het geval met het schaap was dusdanig duidelijk dat we de volgende dag zijn muilkorf hebben aangeschaft en tot de dag van vandaag (het is nu denk ik 5 jaar geleden) is hij niet buiten geweest zonder.
Dus ja, wij hebben maatregelen getroffen opdat zoiets nooit meer kan gebeuren.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Daar ben ik het dus geheel mee eens.Inge O schreef:een tip : mensen die in een dergelijk topic zulke gemeenplaatsen verkondigen zonder zelfs de rest van de discussie te lezen kunnen we hier missen als kiespijnloony schreef:ik heb heel de topic niet gevolgd, maar het is beter dat die hond afgemaakt wordt. een hond die een pup eooemaakt spoort niet in zen kop en kon evengoed iemand of een kind gegrepen hebben.
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Toen ik dit geschreven had was ik al bang dat dit verkeerd uitgelegd kon worden. Ik schreef dit vanuit mijn eigen referentiekader. Mijn hond is wel degelijk depressief doordat hij aan banden gelegd is (medische reden). Ik wilde alleen aangeven dat misschien, heel misschien, in sommige gevallen, het humaner zou kunnen zijn om een hond in te laten slapen ipv. altijd aan de lijn, enz.Leanne schreef:Ik kan je zeggen...dat ik best denk dat Bulles een heel erg fijn leven heeft hoorMoon schreef:Nu een andere draai aan de discussie. Het eerste wat mij te binnen schoot was; wat voor een leven heeft die hond nog als hij altijd met muilkorf en aan een lijntje uitgelaten moet worden, zijn hele leven langNiet meer lekker dollen, met balletjes spelen, enz. Waarschijnlijk projecteer ik het wel erg naar mijn eigen hond.. Maar goed wat is de kwaliteit van leven nog voor zo'n hond, vraag ik mij, oprecht bezorgd, af?
(Dit heeft dus niets te maken met wraakgevoelens of iets dergelijks, dat vind ik te gek voor woorden)
Gr. Marijke![]()
En ja...hij loopt altijd met een muilkorf om buiten...
Wat versta je onder lekker dollen? losrennen?....mag Bulles ook hoor
Op open plekken die ik geheel kan overzien...
Of is lekker dollen met andere honden spelen? nou dit idee vindt hij zelf al niet helemaal geweldig
Hij gaat wel helemaal uit zijn dak met Punky....onze andere hond
Spelletjes doet hij thuis ook...
Al is dat alleen z'n autobandje wat hij geweldig vindt...
En daar zie ik hem sowieso niet mee over straat slepen tijdens een wandeling![]()
Er zijn genoeg honden die nooit los van de riem mogen/kunnen...
Die hebben dus ook geen leven?
Of is dat alleen maar zo als ze een muilkorf erbij op hebben?
Dat dus naar een hond als individu gekeken moet worden; hoe hij onder zo'n regime is. Dat lijden bij een hond niet alleen lichamelijk lijden hoeft te zijn.. Ik vind het zo moeilijk om dit onder woorden te brengen zonder mensen te kwetsen
In ieder geval excuses als je je hierdoor aangevallen voelt; is niet zo bedoeld!
Gr. Marijke
Gr. Marijke

- wolfwoman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tsjechoslowaakse Wolfhonden
& Tamaskan Dog - Locatie: Andel (NBr.) NL.
- Contacteer:
Een 'normale' volwassen hond, zal een pup tot 16 weken niet doden, van wat voor ras dan ook !!
Als een pup een maand of 4 is, zal hij zich, t.ov. andere honden onderdanig moeten gedragen, anders zal de volwassene, zijn gedrag corrigeren.
Maar een 'normale' volwassen hond zal een soortgenoot, nooit doden.
Wij vergeten vaak dat onze hond, nog instinctief reageerd, net zoals zijn voorouders DE WOLF. Alle normale honden hebben een 'bijtrem' zodra de ander zich overgeeft, behalve bij een terrotoriumgevecht
Als er een gevecht tussen wolven met de dood eindigd, kun je er vanuit gaan dat er van een van beide iets mis is.
Een hogere geplaatste zal de mindere toch niet doden, alleen terechtwjzen !
Dus ik denk, dat er in dit geval, toch echts iets met de volwassen hond mis is.
Als een pup een maand of 4 is, zal hij zich, t.ov. andere honden onderdanig moeten gedragen, anders zal de volwassene, zijn gedrag corrigeren.
Wij vergeten vaak dat onze hond, nog instinctief reageerd, net zoals zijn voorouders DE WOLF. Alle normale honden hebben een 'bijtrem' zodra de ander zich overgeeft, behalve bij een terrotoriumgevecht
Als er een gevecht tussen wolven met de dood eindigd, kun je er vanuit gaan dat er van een van beide iets mis is.
http://www.vantaelsesluske.nl __ groeten Stefanie
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Maar wat als de herder het hondje in het voorbeeld niet herkent heeft? En het een vorm van jachtgedrag was?wolfdog schreef:Een 'normale' volwassen hond, zal een pup tot 16 weken niet doden, van wat voor ras dan ook !!
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
In jouw stukje viel me die tegenstrijdigheid op, daar wilde ik je even op wijzen. Om te laten zien dat ik het niet lullig bedoelde zette ik er diejelle schreef:nou,![]()
beetje rare smilie om toe te voegen als je dat eigenlijk niet bedoelt.
Bedankt voor de uitleg, ik dacht (hoopte!) al zoiets.Het waren twee volledig losstaande situaties waarbij de eerste (de kat) niet voor ons aanleiding gaf te denken dat het tweede tot de mogelijkheden behoorde. De kat was binnenshuis en hij had altijd al een hekel aan katten gehad. Geen excuus, maar waar iedereen aanwezig (zelf kwam ik pas later binnen) in de verwachting was dat de kat zoals altijd naar boven zou gaan kreeg hij haar onverwacht toch te pakken.
Niet geschud, niet doorgebeten maar wel opgepakt en weer los gelaten en de rug was daardoor zo beschadigd geraakt dat de kat later is ingeslapen. Aan de buitenkant zag je niets. Ik heb het toen gezien als gevolg van zijn hekel aan katten. Niet als pure jachtpassie. En dat maakt uit voor hoe je er verder mee om gaat.
Naar een schaap of wat dan ook buiten heeft hij voordien nooit omgekeken. Tot het moment dat hij midden in een rustige wandeling eerst even rustig naar wat koeien stond te kijekn en daarna ineens over sloot en prikkeldraad heen vloog en in een wei achter de schapen aan ging. Zo heb ik het althans begrepen van mijn vriend, was er zelf niet bij.
Misschien hadden we wel al uit het eerste geval lering moeten trekken en hadden we daarmee het tweede kunnen voorkomen. Denk niet dat ik dat mezelf niet aanreken. Het geval met het schaap was dusdanig duidelijk dat we de volgende dag zijn muilkorf hebben aangeschaft en tot de dag van vandaag (het is nu denk ik 5 jaar geleden) is hij niet buiten geweest zonder.
Dus ja, wij hebben maatregelen getroffen opdat zoiets nooit meer kan gebeuren.
ik zet er maar geen smilie meer achter
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Zeg nou zelf , zou jij je kunnen inleven in de andere hond alsmalinois schreef:doen 'jullie' niet exact hetzelfde door te zeggen hoe slecht die hond wel niet was? Schijnbaar erg moeilijk om je in te leven in een andere hond als je eigen. Overigens heb ik geen moeilijke hond maar ik erger me wel blauw aan mensen zoals hierboven.tekkel schreef:Wat hebben jullie elkaar fijn gevonden.malinois schreef:zulke mensen zien vaak de risico's niet of willen deze niet zien. Hond als die van hun zijn normaal dus zo zijn ze allemaal. Zijn ze dit dan een keer niet dan is er paniek en moet die andere hond maar dood want die is anders dus abnormaal....Edwin Fagnano schreef:Het is echt typisch iets voor mensen met een gemakkelijke hond om hun hond overal los te laten.
Honden moeten volgens zulke mensen maar allemaal met elkaar overweg kunnen en gooien ze dan ook hoppa zo bij elkaar in een inimini stadsparkje... met alle gevolgen van dien. (het valt me echt nog mee hoe vaak het nog goed gaat overigens...)
Klets lekker door met zijn tweeën, over hoe de grote valse honden eigenlijk het slachtoffer zijn, en hoe mensen met een 'gewone' hond niet deugen, alles fout doen en nergens rekening mee houden![]()
![]()
jouw pupje voor je ogen wordt doodgebeten?
Ik zou dat niet kunnen, maar vind het knap dat jij dat blijkbaar wel zou kunnen . En hoe sneller de hond wordt ingeslapen hoe beter , mits ik hem niet zelf op dat moment over de regenboogbrug heb heen geholpen. Sorry , maar zo voel ik het dus echt. Ik zou het niet kunnen verkroppen als die hond nog vrolijk zou rondlopen.
Ik behandel Mona niet als een mens , maar ze is wel een deel van ons gezin , net zoals dat pupje ook een deel was van het gezin van de eigenaar.
Wat ik ook jammer vind,en waar ik me een beetje aan stoorde is dat sommigen bij mij overkomen alsof het niet zo erg is , en men die " arme herder " niet mag laten inslapen , omdat hij typisch hondengedrag vertoonde en er ook geen kip naar kraaide als het pupje een konijntje of een rat was ofzo.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Een wolf zal bijna elke andere wolf van BUITEN de roedel doden. Het hele bijtremverhaal geldt alleen tegenover leden van de roedel. Vergis je niet, onze hond is een lammetje vergeleken bij een wolf. Als het andersom was geweest hadden we allemaal wel wolfjes gehouden.wolfdog schreef:Een 'normale' volwassen hond, zal een pup tot 16 weken niet doden, van wat voor ras dan ook !!
Verder is een alfa-wolventeefje ook in staat de pups van lagergeplaatse teven dood te maken dus dat hele pupjes-beschermingsverhaal is nonsens. De pups van de alfateef, beschermt door hun moeder, zullen BINNEN de roedel ip veilig zijn.
En dan nog heeft dat niets te maken met prooigedrag.
Prooigedrag heeft te maken met socialisatie. Een goed gesocialiseerde hond zal een soortgenoot herkennen, maar als jeeen herder bv niet hebt gesocialiseerd met witte kleine hondjes is de kans dus erg groot dat hij deze niet zal herkennen en denken dat het een prooi is. daar is het immers ene roofdier voor.
Er is nog nooit een kat ingeslapen omdat hij een muis heeft gevangen. Er is nog nooit een mens veroordeeld omdat hij een visje heeft gevangen. En nu is een hond een gestoord dier omdat het jaagt en ook iets vangt?
Dat het ontoelaatbaar is dat je hond andere honden vangt lijkt me logisch en dat vind ook iedereen. Maar dat si een andere discussie.
het wezen hond erkennen begint bij het erkennen van wat hij is..een gewoon roofdier!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
-
estelle
Hou toch eens op joh.MonaToetje schreef:Zeg nou zelf , zou jij je kunnen inleven in de andere hond als
Ik zou dat niet kunnen, maar vind het knap dat jij dat blijkbaar wel zou kunnen . En hoe sneller de hond wordt ingeslapen hoe beter , mits ik hem niet zelf op dat moment over de regenboogbrug heb heen geholpen. Sorry , maar zo voel ik het dus echt. Ik zou het niet kunnen verkroppen als die hond nog vrolijk zou rondlopen.
Ik behandel Mona niet als een mens , maar ze is wel een deel van ons gezin , net zoals dat pupje ook een deel was van het gezin van de eigenaar.
Voor de 3e x dan maar; mijn gestoorde hond is net zo goed lid van MIJN gezin als jou schattige hondje van jouw gezin.
Bizar eigenlijk; Je gaat helemaal door het lint omdat een hond een pup vermoord, hoe het in godsnaam mogelijk is, zo'n beest is gestoord en weeti k niet veel wat. Maar vervolgens ga je zelf ook aan het moorden.....
- Rataplan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhonden!
Amen, bijna de kortste reactie tot nu toeEline* schreef:Een wolf zal bijna elke andere wolf van BUITEN de roedel doden. Het hele bijtremverhaal geldt alleen tegenover leden van de roedel. Vergis je niet, onze hond is een lammetje vergeleken bij een wolf. Als het andersom was geweest hadden we allemaal wel wolfjes gehouden.wolfdog schreef:Een 'normale' volwassen hond, zal een pup tot 16 weken niet doden, van wat voor ras dan ook !!
Verder is een alfa-wolventeefje ook in staat de pups van lagergeplaatse teven dood te maken dus dat hele pupjes-beschermingsverhaal is nonsens. De pups van de alfateef, beschermt door hun moeder, zullen BINNEN de roedel ip veilig zijn.
Prooigedrag heeft te maken met socialisatie. Een goed gesocialiseerde hond zal een soortgenoot herkennen, maar als jeeen herder bv niet hebt gesocialiseerd met witte kleine hondjes is de kans dus erg groot dat hij deze niet zal herkennen en denken dat het een prooi is. daar is het immers ene roofdier voor.
Er is nog nooit een kat ingeslapen omdat hij een muis heeft gevangen. Er is nog nooit een mens veroordeeld omdat hij een visje heeft gevangen. En nu is een hond een gestoord dier omdat het jaagt en ook iets vangt?
Dat het ontoelaatbaar is dat je hond andere honden vangt lijkt me logisch en dat vind ook iedereen. Maar dat si een andere discussie.
het wezen hond erkennen begint bij het erkennen van wat hij is..een gewoon roofdier!
Met nog als toevoeging dat het in het topic ging over een hond van 40 kilo versus een hond 1 kilo hooguit. Dat het misschien zelfs niet eens de bedoeling was om de hond te doden. Wolven zijn ongeveer van gelijke grootte, onze honden komen in aanraking met honden van 100 kg of van een paar honderd gram, en dat moet al allemaal goed gaan
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Mooi geschreven en goed verwoord! Helemaal mee eens. Het heeft ook veel met de ethiek van mensen te maken van wat wel normaal is en wat niet normaal is.Eline* schreef:Een wolf zal bijna elke andere wolf van BUITEN de roedel doden. Het hele bijtremverhaal geldt alleen tegenover leden van de roedel. Vergis je niet, onze hond is een lammetje vergeleken bij een wolf. Als het andersom was geweest hadden we allemaal wel wolfjes gehouden.wolfdog schreef:Een 'normale' volwassen hond, zal een pup tot 16 weken niet doden, van wat voor ras dan ook !!
- Edwin Fagnano
- Actief
- Contacteer:
Ben je het er dan niet mee eens dat wat gebeurd is, hoe erg ook, een ongeluk is? En wat jij bedoeld gewoon echt wraak is? (of beetje anders omschreven, moord met voorbedachte rade?)MonaToetje schreef:Zeg nou zelf , zou jij je kunnen inleven in de andere hond alsmalinois schreef:doen 'jullie' niet exact hetzelfde door te zeggen hoe slecht die hond wel niet was? Schijnbaar erg moeilijk om je in te leven in een andere hond als je eigen. Overigens heb ik geen moeilijke hond maar ik erger me wel blauw aan mensen zoals hierboven.tekkel schreef:Wat hebben jullie elkaar fijn gevonden.malinois schreef: zulke mensen zien vaak de risico's niet of willen deze niet zien. Hond als die van hun zijn normaal dus zo zijn ze allemaal. Zijn ze dit dan een keer niet dan is er paniek en moet die andere hond maar dood want die is anders dus abnormaal....
Honden moeten volgens zulke mensen maar allemaal met elkaar overweg kunnen en gooien ze dan ook hoppa zo bij elkaar in een inimini stadsparkje... met alle gevolgen van dien. (het valt me echt nog mee hoe vaak het nog goed gaat overigens...)
Klets lekker door met zijn tweeën, over hoe de grote valse honden eigenlijk het slachtoffer zijn, en hoe mensen met een 'gewone' hond niet deugen, alles fout doen en nergens rekening mee houden![]()
![]()
Wat ik ook jammer vind,en waar ik me een beetje aan stoorde is dat sommigen bij mij overkomen alsof het niet zo erg is , en men die " arme herder " niet mag laten inslapen , omdat hij typisch hondengedrag vertoonde en er ook geen kip naar kraaide als het pupje een konijntje of een rat was ofzo.
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
Estelle , ik schrijf nergens dat die hond gestoord is. Jij legt mij dus woorden in de mond die ik nooit gezegd heb.estelle schreef:Hou toch eens op joh.MonaToetje schreef:Zeg nou zelf , zou jij je kunnen inleven in de andere hond als
Voor de 3e x dan maar; mijn gestoorde hond is net zo goed lid van MIJN gezin als jou schattige hondje van jouw gezin.
Bizar eigenlijk; Je gaat helemaal door het lint omdat een hond een pup vermoord, hoe het in godsnaam mogelijk is, zo'n beest is gestoord en weeti k niet veel wat. Maar vervolgens ga je zelf ook aan het moorden.....
En als jouw hond mijn hond zou doodbijten zal ik er echt geen begrip voor kunnen opbrengen en me niet kunnen verplaatsen in jouw hond , zeker niet als ik met mijn pup op een afstandje sta en jouw hond zonder reden op de mijne komt afgestormt en haar doodbijt.
De meeste honden hebben een bijtdrempel naar pups toe , maar deze pup kreeg nog geeneens de kans om " zich over te geven " .
En nee ik houd niet op , omdat jij een andere mening hebt dan ik!
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)
-
Rob*
- Zeer actief
- MonaToetje
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien was het wel een ongeluk , maar ik zou er geen vrede mee hebben als die hond blijft leven , nee.Edwin Fagnano schreef:Ben je het er dan niet mee eens dat wat gebeurd is, hoe erg ook, een ongeluk is? En wat jij bedoeld gewoon echt wraak is? (of beetje anders omschreven, moord met voorbedachte rade?)MonaToetje schreef:Zeg nou zelf , zou jij je kunnen inleven in de andere hond alsmalinois schreef:doen 'jullie' niet exact hetzelfde door te zeggen hoe slecht die hond wel niet was? Schijnbaar erg moeilijk om je in te leven in een andere hond als je eigen. Overigens heb ik geen moeilijke hond maar ik erger me wel blauw aan mensen zoals hierboven.tekkel schreef: Wat hebben jullie elkaar fijn gevonden.
![]()
(met dank aan Desi)
(met dank aan Desi)