Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Angst voor vreemde (voornamelijke volwassen) honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

oejsje
Actief

Angst voor vreemde (voornamelijke volwassen) honden

Ongelezen bericht door oejsje »

Deze angst is gelukkig niet het geval bij mijn hond.

Maar helaas, deze angst bezit ik. En ik merk dat het op het moment steeds erger wordt. Een half jaar geleden nog wilde ik het liefst iedere hond aaien en vertroetelen die ik tegen kwam, vond ze allemaal even lief en schattig.

Totdat ik een keer ben aangevallen door een hond (niet mijn eigen hond)en op de EHBO terecht kwam. Het was een totaal onverwachte niet aangegeven aanval, waardoor ik nu het gevoel heb geen gedrag meer te kunnen inschatten bij honden. De stand van oren en ogen zeggen me denk ik niks meer, en ik vertrouw gewoon hun taalgebruik denk ik niet meer. Ik ben dan ook geen taalexpert op het gebied van honden, maar weet toch wel ongeveer wat ze zeggen met een bepaalde stand van oren, ogen, staart, mond en houding van het lichaam.

Naast deze aanval zullen verschillende van jullie ook wel gelezen hebben over de moeilijke situatie met Poeka, waardoor de angst denk ik nog groter is.

Afgelopen week zat ik op de fiets en zag ik een herder lopen (los) en de baas liep er vlakbij. Deze had mij niet gezien, niet gehoord of reageerde er gewoon niet op en de hond liep achter hem aan. Ik was als de dood dat als ik er langs zou fietsen de hond me in mijn been zou grijpen. Toch maar snel erlangs gefietst, want ja, je moet toch iets. Maar ik merk gewoon dat het steeds erger wordt. Het hondje van mijn vader, wat nog nooit heeft gebeten, maar naar mijn idee wel heel veel angst uitstraalt. Durf ik niet goed aan te halen, durf ik geen speeltjes van af te pakken en als ze in haar stoel zit durf ik niet eens in de buurt te komen.

Tot nu toe is het allemaal wel op te lossen en op de tanden bijten en doorzetten.

Maar aangezien Lilo over een tijdje voor de eerste keer loops zal worden vind ik dat ik er wat mee moet doen. In ons park lopen geregeld losse honden en ik zie ze allemaal al op Lilo afstormen, Lilo snauwen want het is haar tijd nog niet en daar sta ik dan.

Ik weet absoluut niet hoe ik deze angst bij mezelf moet aanpakken en aangezien het forum 'gedrag' gaat over gedrag van mens en dier :denken: dacht ik misschien heeft iemand wel wat tips hoe ik met deze angst en de toekomstige loopsheid van Lilo om kan gaan.

Ik heb in een topic gelezen dat marion op haar hond ging zitten :mrgreen: en de loslopende reu deed aanlijnen en terugbrengen naar de eigenaar. Dit vind ik een super oplossing, alleen ik zou mijn hand dus op het moment never nooit naar zo'n hitsige reu durven uitsteken :N:
Laatst gewijzigd door oejsje op 30 jul 2006 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
annepanne

Ongelezen bericht door annepanne »

Ik weet niet of elke hondeschool ze heeft, maar ik ken er die cursussen aanbieden speciaal voor mensen om wat onzekerheid mbt de omgang met honden weg te nemen. Waarbij je dus weer langzaamaan aan vreemde honden wordt "blootgestelt". Kan me voorstellen dat als je weer een heel aantal leuke honden gezien hebt, dat de angst misschien langzaam wat weg zal zakken! Iig doen volgens mij de meeste Martin Gaus scholen dit soort cursussen. Heel veel succes!
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als de angst zo heftig is, denk ik dat het verstandig is professionele hulp in te schakelen :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Volgens mij kan je hulp krijgen bij een Martin Gaus school. (Meen dat er ook eens iets over is geweest op tv)
Je kunt het altijd vragen.
Maar even een vraagje, Aaide jij die honden zonder aan de baas te vragen of dat kon?
Dat is altijd een risico (ik doe het zelf nooit zonder vragen)
Dit is géén verwijt hoor, mensen doen dat zo vaak, maar toch iets om te bedenken. :wink:
Kijk maar of je hulp kunt krijgen.
Probeer in ieder geval met je loopse teefje de losloopgebieden te vermijden. Dan krijg je in ieder geval minder last van gretige reuen. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
oejsje
Actief

Ongelezen bericht door oejsje »

Ik ga zeker bij Martin Gaus even navragen, zo op hun site zag ik er weinig over, wel een cursus voor kinderen in de omgang met honden. Maar ik ga gewoon even bellen!

De hond was zonder baas... Ik aaide hem niet, schreef dat ik dat het liefste bij de honde zou doen :wink: .

Tjah, loosloopgebieden gaan we in die tijd in ieder geval niet bezoeken. Alleen in het park voor onze deur lopen ook veel honden los en dat is dus een beetje vervelend.

Ze is nog niet loops, maar tjah ze is bijna 7 maanden, dus het kan nu gebeuren of pas over een half jaar... eens bij de fokker navragen wanneer hun teef voor het eerste loops was.

Maar sowieso moet die angst verdwijnen, want ik weet gewoon dat het niet altijd reëel is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

oejsje schreef:
De hond was zonder baas... Ik aaide hem niet, schreef dat ik dat het liefste bij de honde zou doen :wink: .
:ok:
Had ik dus verkeerd begrepen sorry.

oejsje schreef: Maar sowieso moet die angst verdwijnen, want ik weet gewoon dat het niet altijd reëel is.
:ok:
Goed van je. Ik wens je veel succes.
Als ze het zelf niet doen weten ze misschien een adres voor je.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

ik heb dat ook gehad aja nu nog wel maar veel minder
ik ben 2 jaar geleden gebeten geweest door een hond die wij juist hadden
en ik heb nu een schrik gepakt voor honden met lange haren (ja ik weet het stom maar het is zo)
nu heeft mijn buurman een lieve duitse herder en mijn schoonvader een new foundlander
het zijn allebei scheetjes en eigenlijk danzij hen ben ik er een beetje overeen
nog niet altijd hoor
ik weet ook niet meer goed wat ik van een hond moet verwachten (buiten de onze dan) maar het is al erg geminderd
volgens mij heeft het tijd nodig en misschien ook professionele hulp
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”