Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

markeren in stresssituaties?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Daan

markeren in stresssituaties?

Ongelezen bericht door Daan »

Onze logee Russel markeert veel, buiten, maar ook in de tuin.
In de tuin mogen ze van mij best bij hoge nood een plas doen, maar overal 6 druppels, vind ik niet zo'n goed idee.
Tot mij eigenlijk opviel dat hij vooral markeert als er 'iets' gebeurt...
De andere honden spelen, of er komt een brommer achterlangs, en ik maan hem tot stilte...
De eerste dag dat hij hier was heeft hij in huis ook wat geurvlaggen uitgezet, toen ik net hem voor was en 'NEE' zei was dat voorbij.
Gisterenavond, vlak voor ik ging slapen en alls had afgesloten ging Diesel enorm kotsen.
'Agossie, vent, ' en ik ruimde het op.
Russel werd heel onrustig en pistte prompt tegen mijn kastje.
Hij is erg op mij gericht, ligt altijd bij me, vraagt veel aandacht, wil altijd likken, legt zijn lieve hoofd steeds op schoot, , klappertandt en smekt en gaapt heel vaak.etc...
Tussen de honden onderling is in deze 2 weken geen enkel onvertogen woord gevallen. Hij ligt ook steeds dichterbij de andere honden. Vanaf de eerste minuut accepteerden ze elkaar.

Hoewel dat tussen de honden onderling dus geweldig gaat zie ik toch onrust/stress bij hem.
Thuis is hij ook zo, behalve het binnen markeren ( of de baas heeft het me niet verteld)
Enfin, hebben jullie ideeen /verklaringen omtrent zijn gedrag, en kan ik het wat makkelijker maken voor hem?
Het is een schat van een duitse staander langhaar.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het lijkt er op dat dit inderdaad stress-signalen zijn.
Als hij dat thuis ook doet is het waarschijnlijk een erg gevoelige hond.
Leg niet teveel druk op hem en prijs hem als hij iets doet wat je wil.
Misschien kan je hem wat Bach rescue geven om de "scherpe kantjes" er wat af te halen.
Langharen zijn wel vaker heel gevoelig.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoals je weet gaan mensen en dieren in stresssituatie's vaker plassen. Maar 6 druppels? Is het geen stil protest tegen jouw overwicht? Dus een rangordeconflict?
Als hij het gebruikt in de pure interaktie met jou dominant gedrag laat zien en daarnaast erg veel stresssignalen kan er meer achter zitten dan alleen een zenuwenlijder. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik erg weinig zicht heb op hoe jij met je honden omgaat, maar als je een losse en wat makkelijke omgang hebt zou ik naar hem toe eens wat duidelijke regels gaan hanteren om te kijken welk effect dat heeft. Pure duidelijkheid en struktuur.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Daan

Eline* schreef:Zoals je weet gaan mensen en dieren in stresssituatie's vaker plassen. Maar 6 druppels? Is het geen stil protest tegen jouw overwicht? Dus een rangordeconflict?
Als hij het gebruikt in de pure interaktie met jou dominant gedrag laat zien en daarnaast erg veel stresssignalen kan er meer achter zitten dan alleen een zenuwenlijder. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik erg weinig zicht heb op hoe jij met je honden omgaat, maar als je een losse en wat makkelijke omgang hebt zou ik naar hem toe eens wat duidelijke regels gaan hanteren om te kijken welk effect dat heeft. Pure duidelijkheid en struktuur.
ik ben dus geen dominante baas, echt helemaal niet, en dit is de eerste hond die ik van nabij meemaak die zo aan me hangt.
Maar niet alleen aan mij, ook aan de kinderen, en aan Maurits, van mij krijgt hij de meeste respons, omdat de honden 'mijn verantwoordelijkheid ' zijn, (ook die van Maurits, maar ik ben er de meeste uren...)
Ik denk wel dat ik vrij duidelijk ben in 'huisregels' en dat hij als 'boerderijhond' ineens wordt geconfronteerd wordt met 'woonwijk' regels is best moeilijk, maar dat pakt hij snel op.. Dat hij niet overal zijn vlag mag achterlaten is hier pas een leermoment.
Wat overblijft, is het likken, en tongelen en gapen en hijgen, en markeren in huis 'als er iets gebeurt' Dan kan het nog zo goed gaan met de honden onderling, maar ik vind dat hij zich dan dan niet prettig voelt.

Het iedereen likken was het eerste wat opviel. En wat ik niet accepteer, evenals het markeren in huis.

Maar het gaat mij nu even niet over wat ik vervelend of lastig vind, die duidelijke regels hanteer ik naar mijn eigen honden, en naar hem, maar wat ik ervaar is een stress bij hem die ik gewoon wil verlichten.
Daan

Ik heb de rescue in huis, is het een optie om hem dat te geven?
ranetje
Zeer actief

Daan schreef:Ik heb de rescue in huis, is het een optie om hem dat te geven?
Ja hoor, zou ik zeker doen
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Daan

Inge O schreef:ik denk dat je toch niet moet onderschatten dat zo'n verhuis echt wel impact heeft op een hond, en dus onvermijdelijk stress met zich meebrengt, zelfs al ziet hij er oppervlakkig gezien vrolijk uit. we weten allemaal dat, als je een herplaatser in huis neemt, het een aantal weken kan duren voor je 'de echte hond' te zien krijgt.

ik vind het persoonlijk dus niet zo'n goed idee om een hond die maar zeer tijdelijk bij je is met teveel nieuwe regels te confronteren : hij mag bij jullie niet blaffen, niet in de tuin markeren (wat is er nu normaler voor een reu op vreemd territorium?), waarschijnlijk allemaal zaken die hij thuis wel mocht (of iig gewoon deed), en dus over een aantal dagen gewoon weer zal gaan doen. waarom dus extra druk zetten op een hond voor iets wat (wat opvoeding aangaat) in wezen achteraf totaal nutteloos is?
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt over de impact op hem wat de hele situatie betreft. Ondanks dat hij zo probleemloos met de andere honden en met ons omgaat.
Hij heeft wederom 2 keer in huis geplast, wel omdat diesel moest kotsen en diarree had.
(diesel piept zo zacht dat ik er niet wakker van word, en als ik er wel wakker van word is hij dus al een hele tijd aan het 'ophouden', en piept en draait hijal een hele tijd, en kan hij het niet meer ophouden, de arme vent)

Het markeren in de tuin is al minder, zonder dat we er nog iets van zeggen. Het blaffen om te spelen met ons neemt ook af, maar ik denk dat dat komt omdat hij hier dubbel en dwars aan zijn trekken komt, helemaal nu we in de vakantie-modus staan. Waaks blijft hij, en dat mag :ok:
Overigens is hij in totaal 6 weken bij ons, en is het ook de bedoeling dat hij vaker komt , dus wat regeltjes vind ik niet echt bezwaarlijk.

Ik geef hem nu sinds zaterdag bach-rescue, 4 keer per dag, en weer zal ik niet weten of dat middeltje echt helpt, of dat het gewoon rust is die in de hond komt :mrgreen:

Ik zou hem zo willen houden :wink:
ranetje
Zeer actief

Je kunt voor een logeerhond geen andere regels hanteren dan voor je eigen honden lijkt me. :neenee:
Dat geeft onduidelijkheid naar de eign honden toe.
Zolang je er maar niet te véél druk op zet. :wink:

Tsja, Daan, of het echt van die druppeltjes komt? :smile:
Het zal een samenhang zijn tussen aanpassing en die druppeltjes.
Waarschijnlijk heeft het wel geholpen om makkelijker te kunnen aanpassen :mrgreen: Dat weet je nooit zeker.
Afbeelding
Daan

ranetje schreef:Je kunt voor een logeerhond geen andere regels hanteren dan voor je eigen honden lijkt me. :neenee:
Dat geeft onduidelijkheid naar de eign honden toe.
Zolang je er maar niet te véél druk op zet. :wink:

Tsja, Daan, of het echt van die druppeltjes komt? :smile:
Het zal een samenhang zijn tussen aanpassing en die druppeltjes.
Waarschijnlijk heeft het wel geholpen om makkelijker te kunnen aanpassen :mrgreen: Dat weet je nooit zeker.
Hij heeft net voor het eerst echt, echt gespeeld met puck, waar hij vanmorgen nog niet langsdurfde.
Zo geweldig om te zien, en zo fijn...
En dan ben ik tegelijkertijd zo trots op die molossermeid van me, die doet er alles aan om hem ervan te overtuigen dat ze niet eng is.
Niet vanuit onderdanigheid, want dat is ze niet, maar om hem te kalmeren.
En heel kalm aan, en hij mag initieren, maar ze blijft hem eraan herinneren dat ze openstaat voor spel.
De druppels blijf ik geven, maar ik heb een vermoeden dat Puck mij ook enorm helpt, dat het vele spelen helpt, en dat het 24-uur per dag gezelschap ook enorm helpt.
Ik geniet volop hier... :wink:
ranetje
Zeer actief

Fijn Daan :ok:
Zo gaat ie goed hé? :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”