Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
lip optrekken naar de baas
Moderator: moderatorteam
-
Kenai
lip optrekken naar de baas
Ik heb voor mijn hondje oogdruppels meegekregen.
Dit vindt zij niet leuk, dus mijn vriend moet haar vasthouden.
De laatste twee keer trok ze haar lip naar mij op....
Ze is nog maar kort bij mij en ik ben bang dat ze haar vertrouwen in mij aan het verliezen is.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Ze is nog maar kort bij mij en ik ben bang dat ze haar vertrouwen in mij aan het verliezen is.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Re: lip optrekken naar de baas
ja lullig joh. Probeer het vervelende moment zo kort mogelijk te houden. Dikke lekkere rodi worst erna geven. Deze kun je wel alvast laten zien zo in de trant van "deze kun je verdienen als je braaf bent" De hond kent je nog niet zo goed dus het is zeker niet raar dat hij zijn lip naar je optrekt. Hij dreigt netjes maar kan wel gaan bijten als je niet oppast. Mocht hij happen uit angst dan heb je gewoon pech en moet je de hond er niet voor straffen. Dan raak je het vertrouwen wel helemaal kwijt. Succes joh.Kenai schreef:Ik heb voor mijn hondje oogdruppels meegekregen.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
Als Casper zijn oog gezalft moet dan krijgt hij altijd wat lekkers. We proppen er koek/worst/kaas in als het leed weer geleden is, aai over de bol en "tjongejonge, wat ben je toch een stoere knappe vent!". Hij vindt er nog steeds geen donder aan maar hij laat het wel zonder problemen toe.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- Mark-fryslan
- Zeer actief
BeëlzeBubble schreef:Als Casper zijn oog gezalft moet dan krijgt hij altijd wat lekkers. We proppen er koek/worst/kaas in als het leed weer geleden is, aai over de bol en "tjongejonge, wat ben je toch een stoere knappe vent!". Hij vindt er nog steeds geen donder aan maar hij laat het wel zonder problemen toe.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- starfleet
- Erelid
Re: lip optrekken naar de baas
Aan een snuitje of muilkorf wennen en verder voor nu zo snel mogelijk werken met flink worst erna zoals al gezegd is. Je kan er ook een vast woord aan verbinden "oogje" ofzo, dan weet ze wat er gaat gebeuren en is het minder bedreigend voor haar, ook al omdat ze weet dat ze daarna iets heel lekkers krijgt.Kenai schreef:.
Anne
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Zo is het bij mij ook.BeëlzeBubble schreef:Als Casper zijn oog gezalft moet dan krijgt hij altijd wat lekkers. We proppen er koek/worst/kaas in als het leed weer geleden is, aai over de bol en "tjongejonge, wat ben je toch een stoere knappe vent!". Hij vindt er nog steeds geen donder aan maar hij laat het wel zonder problemen toe.
Leuk zullen ze het echt nooit vinden. Maar mijn honden zitten (en zaten) altijd al scheel naar de worst te kijken
Zo van :"schiet nou maar op, dan krijg ik die worst".
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Mijn hond was doodsbang voor dat soort dingen. Zelfs in de houdgreep lukte het niet; was ook gevaarlijk omdat ik bang was dat door zijn ongecontroleerde bewegingen ik in zijn oog zou steken met het flesje :N:
Ik ben het toen stap voor stap aan gaan leren. Ik legde demonstratief een bergje heerlijke worstjes klaar. Dan liet ik hem aan het flesje ruiken= worstje. Dan met flesje zijn lijf aanraken=worstje. Dan met flesje boven zijn oog aan raken=worstje. Flesje boven zijn oog=worstje. Toen waren we zover dat hij al kijkend naar de worstjes het toeliet om zijn oog te laten druppelen. Nu kan ik het alleen; Dante hoeft niet meer vastgehouden te worden, maar nog steeds leg ik een aantal heel lekkere snoepjes klaar. Gelukkig heeft het ook geholpen voor oordruppelen en ander 'gewriemel' aan zijn lijf zodat ik niet steeds de hele training hoef te doen
gr. Marijke
Ik ben het toen stap voor stap aan gaan leren. Ik legde demonstratief een bergje heerlijke worstjes klaar. Dan liet ik hem aan het flesje ruiken= worstje. Dan met flesje zijn lijf aanraken=worstje. Dan met flesje boven zijn oog aan raken=worstje. Flesje boven zijn oog=worstje. Toen waren we zover dat hij al kijkend naar de worstjes het toeliet om zijn oog te laten druppelen. Nu kan ik het alleen; Dante hoeft niet meer vastgehouden te worden, maar nog steeds leg ik een aantal heel lekkere snoepjes klaar. Gelukkig heeft het ook geholpen voor oordruppelen en ander 'gewriemel' aan zijn lijf zodat ik niet steeds de hele training hoef te doen
gr. Marijke
Gr. Marijke

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Moon schreef:Mijn hond was doodsbang voor dat soort dingen. Zelfs in de houdgreep lukte het niet; was ook gevaarlijk omdat ik bang was dat door zijn ongecontroleerde bewegingen ik in zijn oog zou steken met het flesje :N:
Ik ben het toen stap voor stap aan gaan leren. Ik legde demonstratief een bergje heerlijke worstjes klaar. Dan liet ik hem aan het flesje ruiken= worstje. Dan met flesje zijn lijf aanraken=worstje. Dan met flesje boven zijn oog aan raken=worstje. Flesje boven zijn oog=worstje. Toen waren we zover dat hij al kijkend naar de worstjes het toeliet om zijn oog te laten druppelen. Nu kan ik het alleen; Dante hoeft niet meer vastgehouden te worden, maar nog steeds leg ik een aantal heel lekkere snoepjes klaar. Gelukkig heeft het ook geholpen voor oordruppelen en ander 'gewriemel' aan zijn lijf zodat ik niet steeds de hele training hoef te doen![]()
gr. Marijke
Groetjes Mark
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
- Moon
- Zeer actief
-
Kenai
Een brokje na geef ik al...
Een brokje ervoor kan ik proberen.
Mijn vriend zei: Als ze het weer doet moet je haar een tik om de neus geven of haar op d'r rug leggen.
Maar volgens mijn gevoel is dat helemaal niet goed.
Dit is een schuwe hond, dan doet een tik om de neus misschien meer kwaad dan goed?
Het zalfje laten zien en demonstratief het brokje klaarleggen, had ik ook al geprobeerd.
Maar nu zal ik het proberen met meer brokjes te doen.
Ik word zelf erg nerveus, en daar escaleert het waarschijnlijk nog meer van.
Streng toespreken als ze, ondanks koekjes toch lipt, is dat een goed plan?
Mijn vriend zei: Als ze het weer doet moet je haar een tik om de neus geven of haar op d'r rug leggen.
Dit is een schuwe hond, dan doet een tik om de neus misschien meer kwaad dan goed?
Het zalfje laten zien en demonstratief het brokje klaarleggen, had ik ook al geprobeerd.
- ranetje
- Zeer actief
Probeer het maar liever op de manier van Moon.Kenai schreef:Een brokje na geef ik al...
en boos worden lijkt me niet zo'n goed idee. Een tik al helemáál niet
Vertrouwen opbouwen is eigenlijk altijd de beste manier om je hond te kunnen verzorgen
- Moon
- Zeer actief
Ik heb Dante van pup af aan maar op de een of andere manier heb ik iets fout gedaan in de opvoeding waardoor hij steeds banger werd voor dit soort dingen. Zelfs het pipetje in zijn nek (anti-vlo) werd een heel gevecht.Mark-fryslan schreef:Moon schreef:Mijn hond was doodsbang voor dat soort dingen. Zelfs in de houdgreep lukte het niet; was ook gevaarlijk omdat ik bang was dat door zijn ongecontroleerde bewegingen ik in zijn oog zou steken met het flesje :N:
Ik ben het toen stap voor stap aan gaan leren. Ik legde demonstratief een bergje heerlijke worstjes klaar. Dan liet ik hem aan het flesje ruiken= worstje. Dan met flesje zijn lijf aanraken=worstje. Dan met flesje boven zijn oog aan raken=worstje. Flesje boven zijn oog=worstje. Toen waren we zover dat hij al kijkend naar de worstjes het toeliet om zijn oog te laten druppelen. Nu kan ik het alleen; Dante hoeft niet meer vastgehouden te worden, maar nog steeds leg ik een aantal heel lekkere snoepjes klaar. Gelukkig heeft het ook geholpen voor oordruppelen en ander 'gewriemel' aan zijn lijf zodat ik niet steeds de hele training hoef te doen![]()
gr. MarijkeKnap hoor dat je het zo opgelost hebt. Dit zal ik zeker onthouden. Goeie tip.
Groetjes Mark
Toen hij zijn jaarlijkse injectie bij de dierenarts moest hebben waren er drie man :N: nodig om hem vast te houden en moest de da. drie keer prikken eer hij kans zag om de vloeistof in te spuiten... (en ik jankend van ellende bij de da vandaan ging...). Ik ben toen da. training gaan doen; wekenlang drie maal per week naar de da. en de akkefietjes die thuis nodig waren heb ik op bovenstaande manier opgelost. Het is even werk maar je hebt er een hondenleven lang plezier van
Gr. Marijke
Gr. Marijke

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Oh jee..Kenai schreef:Een brokje na geef ik al...
Al je gemopper, tikjes op de neus, op de rug gooien enz. Niet doen! Het wordt alleen maar enger voor je hond. Je eigen nerveuze gedrag pikt je hond inderdaad feilloos op. Probeer die tips hierboven nou maar en bouw het rustig op. Dus eerst belonen met iets heel lekkers voor alleen het snuffelen aan het flesje. De volgende stap kan zijn dat je het flesje iets naar het oog toe beweegt. Niet gelijk druppelen. Stap voor stap. Als je wilt dat je hond alle vertrouwen in jullie verliest dan is op de rug gooien en straffen de beste optie.
Groetjes Mark
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ja joh je kunt zoveel ellende voorkomen door honden aan dingen te laten wennen en ze een positieve ervaring mee te geven. Dat is vele malen beter dan achteraf de ellende er weer uit te moeten trainen. Maar ja zo blijft er tenminste voldoende werk over voor gedragsthearapeuten...Moon schreef:
Ik heb Dante van pup af aan maar op de een of andere manier heb ik iets fout gedaan in de opvoeding waardoor hij steeds banger werd voor dit soort dingen. Zelfs het pipetje in zijn nek (anti-vlo) werd een heel gevecht.
Toen hij zijn jaarlijkse injectie bij de dierenarts moest hebben waren er drie man :N: nodig om hem vast te houden en moest de da. drie keer prikken eer hij kans zag om de vloeistof in te spuiten... (en ik jankend van ellende bij de da vandaan ging...). Ik ben toen da. training gaan doen; wekenlang drie maal per week naar de da. en de akkefietjes die thuis nodig waren heb ik op bovenstaande manier opgelost. Het is even werk maar je hebt er een hondenleven lang plezier van![]()
Gr. Marijke
Groetjes Mark
-
Kenai
- Moon
- Zeer actief
Niet zomaar een brokje klaarleggen; er een heel theater van maken! Dus brokjes laten zien en demonstratief zol leggen dat ze er niet bij kan maar ze wel kan zien. Het beste is denk ik dat je je er op instelt dat je vandaag nog niet aan het daadwerkelijke druppelen toekomt (zou dat heel erg zijn, ivm met haar gezondheid?) en daardoor zelf ook rustig kunt blijven (want dat is echt belangrijk). Als je de training zoals bovenstaand rustig doet heb je er heel lang plezier van. Ga je haar hard aanpakken dan heb je grote kans dat het steeds erger wordt. Zo ging het bij mijn hond; zelfs terwijl ik hem nooit hard heb aangepakt werd de angst wel steeds groter door het dwingen. Sommige honden zijn zo gevoelig (ws. jouw hond ook) dat je met vasthouden en dwingen een averechts effect bereikt. Het verschil is wel dat mijn hond, hoe bang hij ook was, nooit agressief heeft gereageerd.Kenai schreef:Een brokje na geef ik al...
Mensen met meer ervaring dan ik moeten daar maar advies over geven!
Heel veel succes!
Gr. Marijke
Gr. Marijke

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nou succes joh,Kenai schreef:Bedankt voor dit antwoord!
Fijn om te weten dat mijn gevoel klopt...
Ondanks al mijn jaren met honden voel ik mij nog steeds een amateur.
Ik ga dat advies opvolgen.
desnoods duurt het dan wat langer voor het geneest!
Een goede band krijgen is heel belangrijk op dit moment.
Met een dikke lekkere rodi worst kom je in een uurtje een heel eind hoor. Hij moet natuurlijk wel gewoon zijn medische behandeling hebben zoals de DA dat heeft aangegeven. Tussendoor goed oefenen om met minder eng te maken.
Succes joh,
Oh en over amateur gesproken, dat zijn we allemaal hoor. Ik heb hier vaak wel een grote bek maar ik sta ook maar wat te knoeien met mijn hond hoor. Er gaat nog zeveel mis.
Groetjes Mark
- starfleet
- Erelid
Nood breekt wet en als het heel belangrijk is dat er elke dag gedruppeld wordt dan kun je niet anders, dan zou ik wel een snuitje gebruiken en geen brokjes maar boel veel lekkere Rodiworst of kaas, iets echt heel speciaals wat ze niet zomaar elke dag voor van alles krijgt.Kenai schreef:Bedankt voor dit antwoord!
Fijn om te weten dat mijn gevoel klopt...
Ondanks al mijn jaren met honden voel ik mij nog steeds een amateur.
Ik ga dat advies opvolgen.
desnoods duurt het dan wat langer voor het geneest!
Een goede band krijgen is heel belangrijk op dit moment.
Straffen dat is inderdaad niks bij zo'n gevoelige hond. Ze voelt zich nog niet genoeg vertrouwd en waarschuwt keurig.
Ben wel na gaan denken aan de hand van je topic, wij moeten dat bij Buffy ook weer gaan trainen want het is veel te lang geleden dat we dat gedaan hebben.
Anne
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief
PreciesKenai schreef: Een goede band krijgen is heel belangrijk op dit moment.
Je hebt een schuwe hond zeg je. Mijn Casper is een vreselijke bangerd dus dat is er ook eentje waarbij je alles rustig, gemoedelijk en kalm aan moet pakken. Jouw nerveusiteit pikt je hond zekersteweten op. Doet Casper ook met die van mij. Ik merk aan hem dat hij een grenzeloos vertrouwen heeft in me als ik onverstoorbaar en rustig blijf. Bijv: hij is bang van fietsen en fietsers. Het was in het begin zo erg dat hij niet langs een geparkeerde fiets durfde. Waardoor hij het wel durfde was als ik zonder op of om te kijken (dus niet de aandacht op de fiets vestigen) in hetzelfde tempo doorliep. Zijn flexilijn liet ik op de uitloopstand staan zodat hij ongeveer 10 meter de tijd had om zijn eigen tempo te bepalen. Bleef hij een beetje twijfelen dan was het: Kom joh, doorlopen. En dat deed hij dan
Zo is ook mijn houding met dit soort medische dingen. Van te voren zeg ik op vriendelijke maar wel een "niet zeuren" toon: kom, ff stilzitten en je oog zalven. Dan weet hij al dat het iets is dat moet. Mijn man zalft zijn oog, ik hou hem iets heeeel lekkers voor zijn snufferd en met 5 seconden zijn we klaar. Daarna wordt er dus gejubelt en beloont en complimentjes gegeven. Mijn bangerdje gaat altijd zooooo glunderen van complimentjes
Volg je gevoel. Volgens mij zit het daar wel goed mee
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

- ranetje
- Zeer actief
Mark-fryslan schreef:
Oh en over amateur gesproken, dat zijn we allemaal hoor. Ik heb hier vaak wel een grote bek maar ik sta ook maar wat te knoeien met mijn hond hoor. Er gaat nog zeveel mis.Niemand is klaar met leren. Zodra mensen gaan zeggen dat ze alles al weten en niks meer kunnen leren dan staan ze stil in hun ontwikkeling en lopen ze per definitie al achter. Dat je wilt leren en kritische vragen stelt is super. Houden zo!
Groetjes Mark
-
Kenai
- starfleet
- Erelid
Dat vind ik ook, maar ik zou het niet durven met een hond die pas net in huis was met een verleden, daar heb ik te weinig ervaring voor, zou ik staan te trillen en alles erlangs mikkenInge O schreef: als je nu zelf in deze heel rustig en vastberaden zou zijn (maar dan had je vast dit topic niet geopend) zou ik zeggen : snuitje om, huppakee, druppeltjes erin (al zijn er dan een paar naast), niks aantrekken van het lipje of gegrom - na vijf seconden is alles klaar, en joechee, feest
en dikke beloning.
Anne
- Moon
- Zeer actief
Inge O schreef:dan zou dat voor een eerste keer nog goed zijn, evengoed reden tot feeststarfleet schreef:Dat vind ik ook, maar ik zou het niet durven met een hond die pas net in huis was met een verleden, daar heb ik te weinig ervaring voor, zou ik staan te trillen en alles erlangs mikkenInge O schreef: als je nu zelf in deze heel rustig en vastberaden zou zijn (maar dan had je vast dit topic niet geopend) zou ik zeggen : snuitje om, huppakee, druppeltjes erin (al zijn er dan een paar naast), niks aantrekken van het lipje of gegrom - na vijf seconden is alles klaar, en joechee, feest
en dikke beloning.
.
maar als het lukt op moon's manier, is dat ook mooi natuurlijk. mijn ervaring hier is alleen dat honden juist mÃnder bang worden als het baasje vastberaden (maar heel vriendelijk) doorpakt, maar waarschijnlijk lukt dat niet bij iedereen, dat kan ik begrijpen.
hier gebeurt dat bij al mijn honden van puppie af aan, en ik kan eigenlijk alles doen bij ze zonder hulp.
Ik wil natuurlijk niet zeggen dat je geen gelijk hebt (zou niet durreven
Laatst gewijzigd door Moon op 19 jul 2006 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marijke

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Zo heb ik het ook bij Moritz gedaan.Inge O schreef:dan zou dat voor een eerste keer nog goed zijn, evengoed reden tot feeststarfleet schreef:Dat vind ik ook, maar ik zou het niet durven met een hond die pas net in huis was met een verleden, daar heb ik te weinig ervaring voor, zou ik staan te trillen en alles erlangs mikkenInge O schreef: als je nu zelf in deze heel rustig en vastberaden zou zijn (maar dan had je vast dit topic niet geopend) zou ik zeggen : snuitje om, huppakee, druppeltjes erin (al zijn er dan een paar naast), niks aantrekken van het lipje of gegrom - na vijf seconden is alles klaar, en joechee, feest
en dikke beloning.
.
maar als het lukt op moon's manier, is dat ook mooi natuurlijk. mijn ervaring hier is alleen dat honden juist mÃnder bang worden als het baasje vastberaden (maar heel vriendelijk) doorpakt, maar waarschijnlijk lukt dat niet bij iedereen, dat kan ik begrijpen.
hier gebeurt dat bij al mijn honden van puppie af aan, en ik kan eigenlijk alles doen bij ze zonder hulp.
Ook een angstige schuwe hond (even voor de topicstartster ter info) en die had in het begin een oorinfectie. Druppelen was doodeng.
Hoe rustiger jij bent, hoe gelatener de hond het over zich heen laat komen.
En daarna is het feest inderdaad; wat lekkers erin en 'oooooo wat een knappe grote hond zeg'
Voor grommen uit angst zou ik zelf dus niet hard ingrijpen. Je beschadigd hiermee het vertrouwen.
Afhankelijk van de grootte van de hond (of bijten echt gevaarlijk zou zijn), zou ik ook een snuitje overwegen.
Maar de oplossing van heel veel tact (flesje = koekje enz enz) vind ik ook een goeie en zou je zeker kunnen proberen!
- ranetje
- Zeer actief
-
Kenai
Het gaat goed!
Met een combinatie van bemoedigend toespreken, snoepjes, complimentjes en een no nonsense houding, krijg ik de druppels er weer in.
En zonder de hulp van mijn vriend, want daar wordt ze alleen maar banger van.
Ze lipt nog wel, maar dan zeg ik foei, en kom op, het moet even.
Ik had het er nog even over met mijn bernervriendin, dat ik dacht dat ze me nog niet genoeg kende.
Onzin, vond zij: ze is lang genoeg bij jou om te weten dat jij het goed meent, je moet er boven staan.
Ik had al zo'n snuitje gekocht, maar ben toch blij dat ik dat niet hoef te gebruiken.
Bedankt voor de goede raad, de volgende keer kom ik meteen hier in plaats van het er met mijn vriend over te hebben!
Met een combinatie van bemoedigend toespreken, snoepjes, complimentjes en een no nonsense houding, krijg ik de druppels er weer in.
En zonder de hulp van mijn vriend, want daar wordt ze alleen maar banger van.
Ze lipt nog wel, maar dan zeg ik foei, en kom op, het moet even.
Ik had het er nog even over met mijn bernervriendin, dat ik dacht dat ze me nog niet genoeg kende.
Onzin, vond zij: ze is lang genoeg bij jou om te weten dat jij het goed meent, je moet er boven staan.
Ik had al zo'n snuitje gekocht, maar ben toch blij dat ik dat niet hoef te gebruiken.
Bedankt voor de goede raad, de volgende keer kom ik meteen hier in plaats van het er met mijn vriend over te hebben!
- ranetje
- Zeer actief
-
BeëlzeBubble
- Zeer actief