Zoek stok! schreef:Ik lees trouwens van alles over uuuuuren wandelen per dag. Ik geloof er niet in dat een hond dat nodig heeft om op gewicht te blijven. Dan zouden veel en veel meer honden dik zijn.
Bram is 13,5 kilo, krijgt 300 gram Carnibest per dag plus extraatjes en ik wandel op de niet-opvang dagen circa 2,5 uur per dag met hem. Laatst vond Reini dat hij wat te dik was

(iets te veel extraatjes gegeven in de vakantie

) en toen heb ik hem een week op 250 gram per dag gezet. De extraatjes waren er toen alweer vanaf.
Het lijkt mij toch wel dat bepaalde rassen meer aanleg hebben tot dik worden, want ik zie bijna nooit een Kooikertonnetje terwijl die echt niet allemaal 3 uur of meer per dag wandelen.
Het zou ook kunnen dat het ene ras actiever is dan het andere, of zeg ik dan iets heel raars? Ik hoor van veel Lab eigenaren dat de hond buiten het wandelen vooral ligt. Bram is juist altijd bezig met van alles en nog wat. Het lijkt me nogal een verschil in energieverbruik.
Ik denk inderdaad dat dat er allemaal ook mee te maken heeft.
Honden hebben denk ik ook geen uren wandelen op een dag nodig om niet dik te worden; alleen dan moet je ze niet dezelfde hoeveelheid voer geven die ze krijgen als ze wel uren wandelen natuurlijk
Aanleg heeft er denk ik ook mee te maken, en dan inderdaad ook nog hoe actief ze zijn verder. Ik heb het wel vaker tegen je gezegd geloof ik, dat ik het zo leuk vind hoe Bram buiten zo heen en weer sjeest
Moos en Saar rennen ook wel, maar bij vlagen om even te spelen samen, en daarna is het weer gewoon rustig meelopen en snuffelen.
Ik denk dat een hond type Bram, die binnen ook nog eens vrij actief is, veel minder snel dik wordt dan type Moos en Saar die buiten wel rennen, maar niet constant, en die binnen ook veel liggen te slapen.
De labjes die ik ken rennen trouwens wel ontzettend buiten, maar ik ken eigenlijk ook alleen maar slanke labjes. Ik kan me voorstellen dat de echt dikke exemplaren die ik weleens zie lopen ook niet echt meer kunnen rennen.
En oh ja, ik denk ook dat veel rassen vaak te dik zijn omdat die vaak bij bazen terecht komen die niet erg veel wandelen en graag een extra koekje bij de koffie geven (zoals de dikke Jacks, Teckels en kleine pluizenbollen).
En dan maakt wel of niet gecastreerd ook nog uit...
Ik merk dat hier wel in die zin dat wat eraan komt bij Moos of Saar er ontzettend moeilijk weer afgaat.
Saar woog tot mijn grote schrik (nadat ik opeens de ribbetjes niet zo denderend meer kon voelen ) 5.6, en moet dus terug naar 4.8.
Da's niet zo makkelijk bij een gecastreerd teefje wat al heeeeeel weinig eten krijgt merk ik.