Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje over politiehonden

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Vraagje over politiehonden

Ongelezen bericht door teckeltoos »

N.a.v. de foto's van Marouck in de fotohoek kwam er nog een vraagje bij mij op.

In de sport bijt de hond dus alleen maar in de beschermde arm, maar hoe wordt een politiehond geleerd dat hij ook in onbeschermde lichaamsdelen moet bijten en hoe hard hij dan kan/mag bijten.
tura
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door tura »

Bij de KNPV zit de helper in een heel pak, dus niet alleen een specifieke mouw zoals bij IPO......Je hebt daar ook been of schouders/arm stellers......ik vermoed dat de honden omdat ze in feite ''overal'' mogen bijten dan veelal ook burgers zullen bijten.......
(alhoewel ik ook IPO honden ken, die ook burger zullen bijten )
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Re: Vraagje over politiehonden

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

teckeltoos schreef:N.a.v. de foto's van Marouck in de fotohoek kwam er nog een vraagje bij mij op.

In de sport bijt de hond dus alleen maar in de beschermde arm, maar hoe wordt een politiehond geleerd dat hij ook in onbeschermde lichaamsdelen moet bijten en hoe hard hij dan kan/mag bijten.
Op het commando van de baas mogen ze overal in bijten. Zo trainen ze dat voor zover ik weet en zo gaat het in het echt ook.

Let wel op dat 'op commando van de baas', ze moeten door drukke mensenmenigten kunnen lopen zonder te bijten en dat kan dus ook zeker. 'Vroeger' waren het soms echt gestoorde honden, maar die nemen ze nu echt niet meer. De honden die ik heb gezien, zijn ontzettend lief....totdat.... :N:

Overigens weet ik meer van speurhonden dan van bijthonden (of prettiger gezegd: surveillancehonden). Wij hebben maar in 1 onderdeel van ons korps bijthonden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

de honden leren eerst op pak bijten. Daarna wordter op burger gebeten dit is zonder pak maar wel met enige bescherming. In de praktijk wordt er dan voor het echie gebeten dit is alleen voor de honden van de politie
Jan
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Re: Vraagje over politiehonden

Ongelezen bericht door Selena »

teckeltoos schreef:N.a.v. de foto's van Marouck in de fotohoek kwam er nog een vraagje bij mij op.

Ter verduidelijking is er ook nog verschil tussen een KNPV (sport)hond en een politiediensthond. Ook een KNPV hond leert bijten op bij voorkeur arm of been. Dat ligt veelal aan de voorkeur van de hond en/of dresseur. Dit gebeurt op het zogenaamde "volle pak". Dat is een bijtpak bestaande uit bescherming van een broek en een jas bestaande uit leer en jute.

Wanneer een politiediensthond leert "burger" bijten (dus niet een KNPV sporthond), wordt hem dat aangeleerd met minimale bescherming op bijvoorbeeld slechts been en/of arm. Deze bescherming is dan gecamoufleerd door burger kleding zodat voor de hond geen onderscheid is tussen beschermd en onbeschermd. De hond wordt dan "gezet" op het voor de hond onzichtbare beschermde gedeelte.

Verder zit er op de hond geen knopje hard/zacht dus een hond zal altijd proberen maximaal te bijten. Je moet je voorstellen dat de hond als het ware "in gevecht" gaat en het dus een serieuze aangelegenheid voor hem is en bijv. geen stoeien.

Dick & Selena
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Met name praktijkhonden hebben denk ik ook echt een natuurlijke scherpte, die gestimuleerd wordt voor dit werk.
Verschil tussen sport en praktijk zit daar ook in volgens mij.
Sporthonden (ook in de KNPV, want dat wordt niet alleen getraind voor de praktijk maar ook als sport) zullen vaak meer over buitdrift bijten, terwijl praktijkhonden meer over scherpte bijten.
Toch Dick? :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”