Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Am. Bulldog in maandblad Onze Hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Am. Bulldog in maandblad Onze Hond

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

In het maandblad Onze Hond staat iedere maand een interview met een 'bekende nederlander' en zijn/haar hond(en). Oké, je kunt je eigen gedachten hebben bij de nieuwswaarde van zo'n artikel maar goed, elk wat wils nietwaar.

Deze maand staat er echter een interview met een voetballer die vol trots zijn American Bulldogs in de schijnwerpers zet. Dit zijn toch gewoon honden die onder de RAD-regeling vallen? Ik vind dat de Onze Hond geen artikel op deze manier (kijk eens wat een leuke hond ik heb) had mogen plaatsen.

Wat vinden jullie?
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

ze mogen toch nog steeds volop gefokt worden. :roll:
ik vindt het niet echt pitbull type veel te grof. Am bullen staan nergens op een lijst als zijnde bedreigend. er zijn meer van dit soort rassen die niet FCI erkend zijn waaronder bv. ook de old english bulldog. dat mag allemaal :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

een Am bull valt niet automatisch onder de rad, het kan wel, maar het merendeel is te bully daarvoor :wink:
Willynwood-Sindlar
Actief

Re: Am. Bulldog in maandblad Onze Hond

Ongelezen bericht door Willynwood-Sindlar »

Rosita Compagner schreef:In het maandblad Onze Hond staat iedere maand een interview met een 'bekende nederlander' en zijn/haar hond(en). Oké, je kunt je eigen gedachten hebben bij de nieuwswaarde van zo'n artikel maar goed, elk wat wils nietwaar.

Deze maand staat er echter een interview met een voetballer die vol trots zijn American Bulldogs in de schijnwerpers zet. Dit zijn toch gewoon honden die onder de RAD-regeling vallen? Ik vind dat de Onze Hond geen artikel op deze manier (kijk eens wat een leuke hond ik heb) had mogen plaatsen.

Wat vinden jullie?
Waarom mag onze hond dat niet doen? :denken:
En waarom is een Ambul geen leuke hond?
Zelfs Pitbull-achtige of zelfs de echte American Pitbull terrier die beide onder de RAD vallen zijn prachtige gezins honden en uitmuntende makkers.
Ik vind je reactie een beetje kortzichtig en eigenlijk een beetje discriminerend.
Zullen we de portugese waterhond eens wat afkraken :boos:
Amstaff's si teh PWN
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Willynwood-Sindlar schreef:
Zelfs Pitbull-achtige of zelfs de echte American Pitbull terrier die beide onder de RAD vallen zijn prachtige gezins honden en uitmuntende makkers.
Ik vind je reactie een beetje kortzichtig en eigenlijk een beetje discriminerend.
Ik kraak niks af toch? Ja, het zullen best aardige huisvrienden zijn maar het feit blijft dat deze dieren wél onder de RAD-regeling vallen en Onze Hond nu een promopraatje houdt over een type hond wat je op iedere straathoek afgenomen kan worden en wat gewoon verboden is om te houden in Nederland. Misschien hadden ze dit artikel in een belgisch blad moeten plaatsen?
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Rosita Compagner schreef:
Ik kraak niks af toch? Ja, het zullen best aardige huisvrienden zijn maar het feit blijft dat deze dieren wél onder de RAD-regeling vallen en Onze Hond nu een promopraatje houdt over een type hond wat je op iedere straathoek afgenomen kan worden en wat gewoon verboden is om te houden in Nederland. Misschien hadden ze dit artikel in een belgisch blad moeten plaatsen?
am bull valt niet onder de rad.

tenzij ze zodanig gefokt worden dat ze aan de omschrijving van de rad voldoen.
Willynwood-Sindlar
Actief

Deze honden vallen gelukkig vooralsnog helemaal nergens onder.
Mischien beter 1st eens in de RAD verdiepen alvorens zulke uitspraken te doen.
No Offence btw,maar oneerlijk comentaar en onterechte negativie publiciteit kan ik moeilijk tegen.Zeker omdat ons type hond ( Amstaff's en Bulachtigen) het al zo moelijk hebben deze tijd.En geheel onterecht.
Tis geen persoonlijke aanval op jou maar ik kan me er wel boos om maken
Amstaff's si teh PWN
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Rosita Compagner schreef:Ja, het zullen best aardige huisvrienden zijn maar het feit blijft dat deze dieren wél onder de RAD-regeling vallen en Onze Hond nu een promopraatje houdt over een type hond wat je op iedere straathoek afgenomen kan worden en wat gewoon verboden is om te houden in Nederland.
Volgens mij is de Amerikaanse Bulldog helemaal niet verboden in Nederland?! Het is geen erkend ras, maar dat maakt een ras niet verboden... :denken:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

No Offence btw,maar oneerlijk comentaar en onterechte negativie publiciteit kan ik moeilijk tegen.Zeker omdat ons type hond ( Amstaff's en Bulachtigen) het al zo moelijk hebben deze tijd.En geheel onterecht.
Eerst maar even voor de duidelijkheid Willynwood-Sindlar, in 2001 was ik één van de mensen die létterlijk op de barricaden in Den Haag stond om de 5 rassen die toen op het lijstje van de minister stonden om verboden te worden te behouden. Dat is toen gelukt (en niet alleen door ons toedoen :roll: ). Ik heb geen idee of dat voor 'jouw tijd' is geweest. Maar ik maak me zeker niet schuldig aan oneerlijk comentaar en onterechte negativie publiciteit

Dit neemt niet weg dat de RAD-regeling bestaat en dat hij wel degelijk van toepassing is op Ambulls. Of je het hier wel of niet mee eens bent maakt niet zoveel uit, de feiten zijn er.

Ander feit is dat er vorig jaar weer méér Pitbull(achtigen) in beslag zijn genomen en dus ingeslapen. Ook daar hoef je het niet mee eens te zijn, het is nu eenmaal zo.

Om deze redenen denk ik dat het niet terecht is om met dit type hond zo op de voorgrond te treden en er reclame voor te maken. Je zult maar te goeder trouw zo'n hondje kopen en jij bent degene die die agent tegenkomt die zich aan de wet houdt.........

Ik maak me dus ook boos....... maar ik sluit mijn ogen niet. Misschien maak ik me er wel druk om omdat het zo oneerlijk is...... maar wél bestaat.
Ray
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Ray »

Hoi allemaal,

Een Ambull kan inderdaad onder de RAD vallen, maar het is in de meeste gevallen niet zo. Je hebt twee typen Ambulls. Standaardtypen en bully typen.

De bully's vallen eigenlijk nooit onder de RAD. Zelf heb ik ook een bully type en een kruising Ambull. Ik heb voor de zekerheid beide honden laten schouwen en beiden vallen NIET onder de RAD.

Volgens de RAD dienen de honden aan een aantal uiterlijke kenmerken te voldoen. HIerdoor zijn de meeste Ambulls geen pitbullachtigen.

Op iedere straathoek afnemen? Erg kortzichtig en bijzonder dom...

Greatbulls Terry, de witte hond op mijn plaatje, komt uit een lijn waarvan de ouders al vele prijzen hebben gewonnen. Dus scheer niet alle Ambulls over een kam, wil je? Bovendien is de DABC volop bezig om de honden te laten registreren.

Als je meer wilt weten, kijk dan eens op:

http://www.abiag.nl/html/index.html

En fijn dat je op de barricades hebt gestaan.... Ik vind echter dat dat je nog niet het recht geeft om je negatief uit te laten over dit ras.

Zeer goed van dit maandblad om de Ambull nu eens een keer in een positief daglicht te zetten

Groet,
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Rosita Compagner schreef:In het maandblad Onze Hond staat iedere maand een interview met een 'bekende nederlander' en zijn/haar hond(en). Oké, je kunt je eigen gedachten hebben bij de nieuwswaarde van zo'n artikel maar goed, elk wat wils nietwaar.

Wat vinden jullie?
Ik vind het geweldig dat het artikel erin staat :E:

De AB is geen erkend ras maar is ook helemaal niet verboden in Nederland.

Echter zijn er 2 type's en als mensen een beetje doorschieten met het fokken van het 'smallere' type zou een hond van dat type weleens onder wet kunnen vallen.

Echter heb ik een hond van dat type, echter is mijn hond officieel geschouwd (heb ik zelf laten doen) en valt hij bij lange na niet onder de wet :pffff:
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Nou dan kan deze Mevrouw haar lol op, Want de Bull Terrier wordt in zonnetje gezet in het blad "De Honden Wereld" van de maand September in het kader van het 70 jarige bestaan van de Nederlandse Bull Terrier Club :pffff: :pffff:
Afbeelding
kanche
Zeer actief
Locatie: Baasje van Gijs en twee stralende sterretjes ** over de regenboogbrug
Contacteer:

Ongelezen bericht door kanche »

Ik vind het geweldig dat het art. erin staat :E:
Laatst gewijzigd door kanche op 29 jul 2006 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Rosita, ik vind dat nogal een 'racistische' uitspraak.

Het is niet omdat een bepaald ras - nog niet - FCI-erkend is, dat het geen fijne honden kunnen zijn.

Je alleen baseren op het uiterlijk is nogal bevooroordeeld.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

Wat vinden jullie?
:roll: :roll: :roll:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

linda schreef:

Wat vinden jullie?
toe maar, zegt het es :mrgreen:
linda
Zeer actief

Ongelezen bericht door linda »

little-wolf schreef:
linda schreef:

Wat vinden jullie?
ik heb weekend en absoluut geen zin om mijn eigen boos te gaan zitten maken vandaag :mrgreen:
Afbeelding

in loving memorie Djengis 15-04-04 tot 27-09-05
Ray
Vaste gebruiker

linda schreef:
little-wolf schreef:
linda schreef:

Wat vinden jullie?
ik heb weekend en absoluut geen zin om mijn eigen boos te gaan zitten maken vandaag :mrgreen:
Je hebt eigenlijk helemaal gelijk, Linda

Een dergelijke opmerking van deze mevrouw is het eigenlijk helemaal niet waard om boos om te worden....

Het zijn gewoon geweldige honden. PUNT.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ray schreef:
linda schreef:
little-wolf schreef:
linda schreef: :roll: :roll: :roll:

Een dergelijke opmerking van deze mevrouw is het eigenlijk helemaal niet waard om boos om te worden....

:denken: Sorry hoor, maar ik lees het stukje van Rosita toch iets anders dan jullie hoor :19:

Het is misschien belangrijk dat als er iets geschreven wordt over een ras, dat het niet meteen aanvallend is bedoeld hoor.. :wink:

Ze zegt toch ook helemaal niet dat het GEEN geweldige honden zijn? Waar schrijft ze dat dan?

Ik begrijp wel wat ze bedoelt...

Een tijdje geleden was er op een lokale zender een filmpje over een wat oudere vrouw die engelse staffs heeft. Het kwam over als een heel gezellig filmpje, leuke huishondjes, lieve beesten, etc. etc. Maar er werd geen woord gerept over de RAD... Aan de ene kant heel leuk natuurlijk, want zo wordt het ras ook in een leuker daglicht gezet. Maar aan de andere kant de andere kant niet vertellen. Zoals de RAD wet en het vaak niet om kunnen gaan met sexe genoten.

Mensen kunnen dit zien en lezen, en denken.. Ohhhh, wat leuk! En schaffen een hondje aan door zo'n filmpje of blad en kijken niet verder dan hun neus lang is, om dat er over bepaalde consequenties niet gesproken is.

Snappie?
Ray
Vaste gebruiker

Tamara en Bowie schreef:
Ray schreef:
linda schreef:
little-wolf schreef: toe maar, zegt het es :mrgreen:

:denken: Sorry hoor, maar ik lees het stukje van Rosita toch iets anders dan jullie hoor :19:

Het is misschien belangrijk dat als er iets geschreven wordt over een ras, dat het niet meteen aanvallend is bedoeld hoor.. :wink:

Ze zegt toch ook helemaal niet dat het GEEN geweldige honden zijn? Waar schrijft ze dat dan?

Ik begrijp wel wat ze bedoelt...

Een tijdje geleden was er op een lokale zender een filmpje over een wat oudere vrouw die engelse staffs heeft. Het kwam over als een heel gezellig filmpje, leuke huishondjes, lieve beesten, etc. etc. Maar er werd geen woord gerept over de RAD... Aan de ene kant heel leuk natuurlijk, want zo wordt het ras ook in een leuker daglicht gezet. Maar aan de andere kant de andere kant niet vertellen. Zoals de RAD wet en het vaak niet om kunnen gaan met sexe genoten.

Mensen kunnen dit zien en lezen, en denken.. Ohhhh, wat leuk! En schaffen een hondje aan door zo'n filmpje of blad en kijken niet verder dan hun neus lang is, om dat er over bepaalde consequenties niet gesproken is.

Snappie?
Ik snap het maar al te goed...

Wat jij zegt klopt op zich wel, maar dat geldt in principe voor alle reclame-achtige uitingen waarbij honden betrokken zijn. Als een of ander bekend huppeltrutje een chihuahua heeft en mensen daardoor ondoordacht een dergelijk hondje aanschaffen kan het leed (vooral voo het diertje) ook niet te overzien zijn.

Het gaat mij er vooral om dat het nu weer om de Ambull gaat. Als deze mevrouw en ook jij je iets meer in het ras en de RAD wetgeving verdiept zou hebben zou je begrijpen dat Ambulls zoals hierboven ook al door vele anderen is gemeld) in de regel NIET onder de RAD wetgeving vallen. Er zijn uitzonderingen (zoals kruisingen van Ambulls met Staffs) die er wel onder vallen. Een volle bully type Ambull kan gewoonweg door zijn uiterlijke kenmerken niet onder de RAD vallen.

Het feit dat iemand een dergelijke post neerzet zonder enige kennis van het ras (ja, ik durf hier echt ras neer te zetten) schiet bij mij al verkeerd. Het is uitstekend dat het maandblad deze honden in het zonnetje zet. Er is al genoeg negativiteit geuit in de media omtrent de Ambull (geheel onterecht overigens).

Ik had me voorgenomen me niet druk te maken, maar goed.....

Snap jij het nu?
Afbeelding
Willynwood-Sindlar
Actief

Eerst maar even voor de duidelijkheid Willynwood-Sindlar, in 2001 was ik één van de mensen die létterlijk op de barricaden in Den Haag stond om de 5 rassen die toen op het lijstje van de minister stonden om verboden te worden te behouden. Dat is toen gelukt (en niet alleen door ons toedoen :roll: ). Ik heb geen idee of dat voor 'jouw tijd' is geweest. Maar ik maak me zeker niet schuldig aan oneerlijk comentaar en onterechte negativie publiciteit

Dit neemt niet weg dat de RAD-regeling bestaat en dat hij wel degelijk van toepassing is op Ambulls. Of je het hier wel of niet mee eens bent maakt niet zoveel uit, de feiten zijn er.

Ander feit is dat er vorig jaar weer méér Pitbull(achtigen) in beslag zijn genomen en dus ingeslapen. Ook daar hoef je het niet mee eens te zijn, het is nu eenmaal zo.

Om deze redenen denk ik dat het niet terecht is om met dit type hond zo op de voorgrond te treden en er reclame voor te maken. Je zult maar te goeder trouw zo'n hondje kopen en jij bent degene die die agent tegenkomt die zich aan de wet houdt.........

Ik maak me dus ook boos....... maar ik sluit mijn ogen niet. Misschien maak ik me er wel druk om omdat het zo oneerlijk is...... maar wél bestaat.
Ik liep al met pitjes toen jij waarschijnlijk nog op je kinderfiets zat.
Zoals ik al zei: verder No Offence of een persoonlijke aanval tegen jou persoontje.
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

Ray schreef:Hoi allemaal,

Een Ambull kan inderdaad onder de RAD vallen, maar het is in de meeste gevallen niet zo. Je hebt twee typen Ambulls. Standaardtypen en bully typen.

De bully's vallen eigenlijk nooit onder de RAD. Zelf heb ik ook een bully type en een kruising Ambull. Ik heb voor de zekerheid beide honden laten schouwen en beiden vallen NIET onder de RAD.

Volgens de RAD dienen de honden aan een aantal uiterlijke kenmerken te voldoen. HIerdoor zijn de meeste Ambulls geen pitbullachtigen.

Op iedere straathoek afnemen? Erg kortzichtig en bijzonder dom...

Greatbulls Terry, de witte hond op mijn plaatje, komt uit een lijn waarvan de ouders al vele prijzen hebben gewonnen. Dus scheer niet alle Ambulls over een kam, wil je? Bovendien is de DABC volop bezig om de honden te laten registreren.

Als je meer wilt weten, kijk dan eens op:

http://www.abiag.nl/html/index.html

En fijn dat je op de barricades hebt gestaan.... Ik vind echter dat dat je nog niet het recht geeft om je negatief uit te laten over dit ras.

Zeer goed van dit maandblad om de Ambull nu eens een keer in een positief daglicht te zetten

Groet,
:ok:

Ik dacht al dat ik de enigste was die er zo over dacht
Amstaff's si teh PWN
Willynwood-Sindlar
Actief

kanche schreef:Nou dan kan deze Mevrouw haar lol op, Want de Bull Terrier wordt in zonnetje gezet in het blad "De Honden Wereld" van de maand September in het kader van het 70 jarige bestaan van de Nederlandse Bull Terrier Club :pffff: :pffff:
Kijk maar uit

Die Valse PitBullachtige van jou valt onder de RAD en strax loopt half Nederland ermee :denken:
Amstaff's si teh PWN
johan1969
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door johan1969 »

Mogen er alleen FCI-rassen op covers staan misschien ?

Ik ken mensen met Ambulls, Bullmastiffs, Rottweilers, op het eerste zicht indrukwekkende honden, maar echt schatjes.

Het is droevig dat er binnen de hondenwereld al racisme, onwetendheid en vooroordelen bestaan.

Het zinnetje 'elk wat wils' zegt al genoeg.

De ene valt nu eenmaal op stoere kortharige honden, de ander op langharige of krulharige honden.
https://www.flickr.com/photos/23084668@N07/albums
Meeko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Meeko »

Rosita Compagner schreef: Ik kraak niks af toch? Ja, het zullen best aardige huisvrienden zijn maar het feit blijft dat deze dieren wél onder de RAD-regeling vallen en Onze Hond nu een promopraatje houdt over een type hond wat je op iedere straathoek afgenomen kan worden en wat gewoon verboden is om te houden in Nederland. Misschien hadden ze dit artikel in een belgisch blad moeten plaatsen?
Ik denk eerlijk gezegt dat het niet zo'n promootpraatje over de honden is. Maar ze gewoon willen laten zien wat voor honden bekende nederlanders hebben en hoe hun leefwereld daaromheen is, niet om een bepaald ras te promoten.
En als ik het me goed herinner heeft er vorige maand een artikel in Onze Hond gestaan over RAD, met een triest verhaal, en als tip om altijd op te letten bij de aanschaf van een hond met de kenmerken omtrent RAD. En als je van plan bent een stafford aan te schaffen dit uitsluitend via de rasvereniging te doen.

Dus tjah... ik denk gewoon dat ze een leuk verhaal van een bekende nederlander met zijn honden hebben willen schrijven en niet een ras proberen te promoten... :19:
Tamara.
Zeer actief

Ray schreef: Ik snap het maar al te goed...

Wat jij zegt klopt op zich wel, maar dat geldt in principe voor alle reclame-achtige uitingen waarbij honden betrokken zijn. Als een of ander bekend huppeltrutje een chihuahua heeft en mensen daardoor ondoordacht een dergelijk hondje aanschaffen kan het leed (vooral voo het diertje) ook niet te overzien zijn.
Maar niet voor alle honden gaat het direct om leven en dood, en daar zit toch wel een wezenlijk groot verschil in toch?

Ray schreef: Het gaat mij er vooral om dat het nu weer om de Ambull gaat. Als deze mevrouw en ook jij je iets meer in het ras en de RAD wetgeving verdiept zou hebben zou je begrijpen dat Ambulls zoals hierboven ook al door vele anderen is gemeld) in de regel NIET onder de RAD wetgeving vallen. Er zijn uitzonderingen (zoals kruisingen van Ambulls met Staffs) die er wel onder vallen. Een volle bully type Ambull kan gewoonweg door zijn uiterlijke kenmerken niet onder de RAD vallen.

Het feit dat de RAD en Ambull vaak in 1 zin worden genoemd, is al iets om je zorgen over te maken. Dat moet dan toch gemeld worden? Ok, in de regel vallen ze niet onder de RAD, maar je geeft zelf aan dat er wel uitzonderingen zijn. En er zijn genoeg uitzonderingen als het om de RAD gaat. Je zal maar net een hondje hebben die er iets meer op lijkt dan een andere hond... Informatie voorziening, alle informatie geven. Héél belangrijk :wink:
Ray schreef: Het feit dat iemand een dergelijke post neerzet zonder enige kennis van het ras (ja, ik durf hier echt ras neer te zetten) schiet bij mij al verkeerd. Het is uitstekend dat het maandblad deze honden in het zonnetje zet. Er is al genoeg negativiteit geuit in de media omtrent de Ambull (geheel onterecht overigens).
Ik had me voorgenomen me niet druk te maken, maar goed.....
Snap jij het nu?
Misschien is dat wel het probleem, dat het meteen in het verkeerde keelgat schiet, zonder dat je weet wat ze misschien wel echt bedoelde :wink:

Ik zeg toch ook nergens dat het niet goed is dat een bepaalde hond in een beter daglicht wordt gezet? Het is juist goed dat er bepaalde rassen zo worden neergezet zoals ze zijn. Maar dan wel met volledige informatie.

Ben trouwens nog even naar de site gegaan waar jij het over had. En even dit stukje gekopieerd:

De overheid m.b.t. de American Bulldog.

De American Bulldog is door de FCI niet erkend, daardoor worden ze dus ook niet erkend door de nederlandse kennelclub (Raad Van Beheer).
Hierdoor ontstaan er een aantal punten van aandacht die iedereen moet weten.

In Nederland is in 1993 de RAD van kracht geworden. De RAD is het besluit Regeling Agressieve Dieren, een wet waaruit het Pittbullbesluit is voortgekomen. Hierdoor is het verboden om honden van het Pitbulltype te fokken en te houden. Omdat de Pitbull een niet erkend ras is er een lijst samengesteld met kenmerken die aan dit type hond voldoen. Hierdoor komen alle andere rassen zonder erkende stamboom, die aan het pitbulltype voldoen, ook in gevaar. Zo kan dus ook een American Bulldog op een aantal punten overeenkomsten vertonen met honden van het pittbulltype.

Als je American Bulldog teveel kenmerken heeft van een pitbullachtige, loopt hij/zij het gevaar om in beslag te worden genomen.

American Bulldogs van het "standard" type voldoen eerder aan dit type als een Bulldog van het "classic" type.

De realiteit verteld ons dat een "standard" type hond met de juiste Bulldog (vooral een Bulldogkoptype) kenmerken, niet onder het pittbulltype word gezien.
Echter, door onkundigheid van sommige opsporingsambtenaren blijft dit gevaar bestaan, met alle gevolgen van dien.

Ons streven is dan ook om de dialoog met de overheid aan te gaan om de American Bulldog officieel te kunnen registreren, door een erkend instituut zoals bijv. de Raad Van Beheer (let op, geen erkenning, dit is een heel ander verhaal) waardoor de American Bulldog niet meer in beslag genomen kan worden op basis van de Regeling Agressieve Dieren (verbod op het Pitbulltype).

Je zal er maar net zo een hebben....
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

johan1969 schreef:Mogen er alleen FCI-rassen op covers staan misschien ?

Ik ken mensen met Ambulls, Bullmastiffs, Rottweilers, op het eerste zicht indrukwekkende honden, maar echt schatjes.

Het is droevig dat er binnen de hondenwereld al racisme, onwetendheid en vooroordelen bestaan.

Het zinnetje 'elk wat wils' zegt al genoeg.

De ene valt nu eenmaal op stoere kortharige honden, de ander op langharige of krulharige honden.
Een hele tijd terug zat ik op de site te kijken van een Kynologenclub. Op de site stond een reactie van een bestuurslid die een reactie gaf op een artikel dat ooit eens in de Troskompas (tv gids) stond van een man die vertelde over zijn AmBullen. Een leuk artikel was dat nou nou ik heb spijt dat ik die reactie van die mevrouw niet hebt bewaard.

Het ras zou verboden moeten worden en niet in Nederland thuis horen, vreselijk aggresief en ze had op een USA website gezien dat er mee gejaagd werd op zwijnen :roll: en naar aanleiding van die website moesten ze hier maar verbannen worden.

En nota bene heb ik met Tank daar een cursus gevolgd :denken:

Heb maar even een nette mail gestuurd dat ze maar eens wat vaker achter die bestuurstafel vandaan moest komen en zich wat meer in een ras zou verdiepen voordat ze het zo veroordeeld.
Tamara.
Zeer actief

kanche schreef:Nou dan kan deze Mevrouw haar lol op, Want de Bull Terrier wordt in zonnetje gezet in het blad "De Honden Wereld" van de maand September in het kader van het 70 jarige bestaan van de Nederlandse Bull Terrier Club :pffff: :pffff:
Kijk maar uit

Die Valse PitBullachtige van jou valt onder de RAD en strax loopt half Nederland ermee :denken:
Jullie begrijpen het dus echt niet.
Dit zegt al genoeg :19:
Tamara.
Zeer actief

Meeko schreef:
Rosita Compagner schreef: Ik kraak niks af toch? Ja, het zullen best aardige huisvrienden zijn maar het feit blijft dat deze dieren wél onder de RAD-regeling vallen en Onze Hond nu een promopraatje houdt over een type hond wat je op iedere straathoek afgenomen kan worden en wat gewoon verboden is om te houden in Nederland. Misschien hadden ze dit artikel in een belgisch blad moeten plaatsen?
Ik denk eerlijk gezegt dat het niet zo'n promootpraatje over de honden is. Maar ze gewoon willen laten zien wat voor honden bekende nederlanders hebben en hoe hun leefwereld daaromheen is, niet om een bepaald ras te promoten.
En als ik het me goed herinner heeft er vorige maand een artikel in Onze Hond gestaan over RAD, met een triest verhaal, en als tip om altijd op te letten bij de aanschaf van een hond met de kenmerken omtrent RAD. En als je van plan bent een stafford aan te schaffen dit uitsluitend via de rasvereniging te doen.

Dus tjah... ik denk gewoon dat ze een leuk verhaal van een bekende nederlander met zijn honden hebben willen schrijven en niet een ras proberen te promoten... :19:

Dan onderschat "Onze Hond" de effecten van de media op de mens :wink:
Ray
Vaste gebruiker

Tamara en Bowie schreef:
Kijk maar uit

Jullie begrijpen het dus echt niet.
Dit zegt al genoeg :19:
Sorry hoor... maar hier zakt bij mij de spreekwoordelijke broek vanaf...

Goed lezen blijkt bijzonder lastig te zijn. Volgens mij staat er toch heel duidelijk dat de realiteit uitwijst dat een 'standard' type hond met de juiste Bulldog kenmerken niet onder het pittbulltype wordt geschaard.

De honden die onder de RAD vallen zijn zoals ik al meldde vaak kruisingen met terrierachtigen, waardoor zij een heel andere kop krijgen. Ik heb dus echt nergens gezegd dat Ambulls NOOIT onder de Rad kunnen vallen.

Zoals eigenlijk voor alle hondenrassen geldt, is het belangrijk om de hond bij een goede fokker vandaan te halen. Dan ondervang je gelijk het RAD gebeuren en weet je dat de hond nooit de uiterlijke kenmerken zoals genoemd in de RAD zal / kan hebben. Als je de gemiddelde Ambull neemt, heeft deze ongeveer net zoveel uiterlijke kenmerken van een pitbull als een Berner Sennen...

Geen leven of dood kwestie? Als het eerdergenoemde bekende huppeltrutje een chihuahua hype veroorzaakt kunnen de gezondheidsproblemen voor de hondjes ook niet te overzien zijn. Een hype is nooit goed. Of het nu om de RAD gaat of om ernstige gezondheidproblemen.

Maar goed... eerst goed lezen en dan oordelen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”