Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze reu ter dekking gevraagd

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Onze reu ter dekking gevraagd

Ongelezen bericht door Maartje & Erik »

Hallo allemaal hier weer eens een vraagje van onze zijde.

Onze Vizsla Xam is nu net 15 maanden en uitgegroeid tot een grote Vizsla. De standaard voor reuen is 62cm (+4cm afwijking) en Xam is 66cm hoog.

We hebben inmiddels 4 shows met hem gelopen en hebben tot nu toe alle vier de keren een ZG behaald. De laatste twee shows werd er door de keurmeesters gezegd:"het is nu nog een ZG omdat hij nog niet af is maar als hij zo door gaat wordt het een Uitmuntende hond".

Dus voorlopig wachten we even met een show en misschien dat we nog naar de Winner gaan en anders pakken we weer een paar shows als hij 20 maanden is geweest.

Naast het lopen van Shows (wat erbij hoort maar niet zo heel erg super is). Doen we ook aan jachttraining met hem en dan voornamelijk veldwerk en een beetje knjv.

Tijdens een training van het veldwerk via onze vereniging werd Xam uitgeroepen tot "de" mogelijke veldwerkvizsla van de toekomst......Hier waren we dus erg tevreden over.

We speelden weleens met de gedachte om van Xam een dekreu te maken en daarom hebben we laatst ook een HD onderzoek laten doen waaruit kwam dat hij HD-A norbergwaarde 30 en botafwijking 0 had....Hier waren we zeer tevreden over.

We hadden al een kennis gemaakt met mensen die in onze ogen een mooie teef hebben welke wel interesse hadden om Xam in de toekomst hun teef te laten dekken als alles goed zou zijn. Zij hebben zelf met de teef U-tjes gehaald met shows en doen ook aan jachttraining en dan voornamelijk knv. Ze gaan nog een HD-test laten doen.

Zelf lijkt ons dit een goede combinatie de teef is aan de gewone maat en Xam is dan wat hoog gesteld maar wel helemaal in verhouding en een goede werkhond

Ik wil alleen voordat hij dus gaat dekken eerst nog een werkkwalificatie binnen halen en nog een ZG of een U als hij 20 maanden is geweest.

Alleen nu hoor ik weer van een kennis van mij welke in de FBC zit van de vereniging dat zij persoonlijk nooit met Xam zou fokken omdat hij zo tegen de bovengrens van het ras aan zit en dus in haar ogen te groot is.

Maar aan de andere kant is de FBC wel bezig om de fokbasis uit te breiden omdat deze nu te klein schalig zou zijn en het bloed van onze Xam is wdb vrij nieuw in nederland.

Omdat er toch niet al te veel veldwerkvizsla's zijn in nederland en Xam een mooie hond is welke in verhoudingen is en een goede hd uitslag heeft en een geweldg karakter dat hij naar mijn idee wel meerwaarde zou kunnen zijn voor het ras. alleen zou hij dan iets aan de hoge kant zijn.

Ik ben dus erg benieuwd naar de meningen van andere mensen en/of fokkers hier op het forum...

Ook omdat Xam zijn ouders niet te groot zijn maar van een normaal formaat en zijn broers en zusje dit ook niet zijn en zijn voor ouders ook niet vraag ik me dus af in hoeverre er gelijk sprake zou zijn dat hij groot zou vererven.....

Alvast bedankt voor het doorlezen van dit hele verhaal en voor de geinteresseerde de show resultaten van xam staan op zijn site:
www.vizsla-xperience.nl
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Maartje & Erik,

Als de teef een normale maat is (en Xam is niet tè groot voor een Viszla, toch?) lijkt het mij geen probleem om Xam aan te laten keuren als dekreu. Ik zou niet voor een klein teefje kiezen, want dan heb je grote kans op òf kleine honden òf grote honden.
Ik zou alleen nog wel even wachten tot Xam wat ouder is inderdaad, want ik vind 15 maanden nog erg jong voor een eerste dekking.
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Scooby schreef:Hoi Maartje & Erik,

Als de teef een normale maat is (en Xam is niet tè groot voor een Viszla, toch?) lijkt het mij geen probleem om Xam aan te laten keuren als dekreu. Ik zou niet voor een klein teefje kiezen, want dan heb je grote kans op òf kleine honden òf grote honden.
Ik zou alleen nog wel even wachten tot Xam wat ouder is inderdaad, want ik vind 15 maanden nog erg jong voor een eerste dekking.
Bedankt voor je reactie en even voor de goede orde we willen hem pas laten dekken als hij 20 maanden is geweest en dan ook nog een veldwerkkwalificatie opzak heeft en een show na dat hij 20 maanden is geweest met een ZG of een U heeft afgesloten...

Dat zijn onze eisen tot nu toe voor Xam voor we hem ter dekking willen aanbieden....

De teef in dit geval vinden we erg mooi qua bouw en kleur en hoofd en deze vult het knjv waar Xam het minder in doet doordat hij ook veldwerk doet weer goed aan..verder is het karakter van de teef ook super...en de teef moet dan ook nog een show met een ZG of U gelopen hebben na de 20 maanden en een knjv B diploma opzak hebben....

Dit zodat beide ouders goed werkhonden zijn....Xam zelf zal mogelijk eind dit jaar en anders volgend jaar ook daadwerkelijk in de praktijkjacht mee gaan draaien....en dat vind ik persoonlijk ook weer een pré voor een Vizsla
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Xam is toch niet te groot?

Binnen de kooikerhondjes hebben ze een aantal jaar een "hoogte -eis" gehad. Als je hondje 0,5 centimeter te groot was, dan mocht je er al niet mee fokken...

Beetle viel net buiten die regelgeving en is ongeveer 41,5 centimeter (haar ouders vielen wel binnen de maat). De maximum maat voor een kooikerteefje is 40 centimeter, het gewenste formaat 37-38 centimeter. Ondanks haar formaat hebben we met haar gefokt. Er zijn hele mooie hondjes uit gekomen en sommigen inderdaad te groot.

De afgelopen jaren is op de jaarlijks (kampioenschaps) clubmatch van de kooikervereniging bijna ieder jaar een reu de winnaar geworden die te groot was. Ondanks dat de maximimum maat voor een reu zo'n 42 centimeter was, won dus zelfs een keer een reu van 45 centimeter!
Als het een goede en mooie hond is, dan denk ik waarom niet?

Als je Xam beschikbaar stelt, dan zou ik dit niet snel doen bij "lijnen" die ook aan de hoogte maat zijn. Eerder voor een iets kleinere hond, echter de kwaliteit van de teef lijkt mij belangrijker dan het formaat! En verder is het natuurlijk een "risico" voor de fokker die Xam gebruikt. Ze weten dat hij geen kleintje is, maar als zijn overige kwaliteiten dusdanig zijn dan zou ik zijn formaat niet als een belemmring zien. Verder zal een hond die een storende fout heeft (bijvoorbeeld formaat) geen Zeer Goed op een keuring behalen!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Blijkbaar is zijn grootte geen showstopper om een ZG te krijgen en zelfs door te groeien naar U. Ik neem aan dat dit boven een bepaalde grootte wel zo is?

Maar nee, dat zou voor mij geen reden zijn om hem niet te laten dekken. Zoals je hem beschrijft, is hij een hele goede dekreu voor het ras! Ja, hij is wat groot, maar er zijn maar weinig honden die 100% voldoen aan de rasstandaard.

Als alles bij mijn reu in orde is, laat ik hem 1 keer dekken en dan wacht ik even af hoe de pups worden. Dat kun jij toch ook doen? Mochten het reuzen worden, dan stop je ermee.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik snap niet dat ze moeilijk doen hoor. Zijn moeder en vader zijn wel gemiddeld groot en dus is hij niet erfelijk bepaald groter waarschijnlijk. Goede voeding en goede beweging spelen daarbij ook een rol. Stel dat jullie hem schraal gevoed hadden dan was hij wat minder hoog geworden en dus wel geschikt. Dat terwijl hij exact dezelfde genen door gaat geven.

Werken met de hond en dan ook nog gewoon mooi in balans zijn wat mij betreft veel waardevollere zaken als een bovengrens in het ras als je daar natuurlijk niet bewust op verder gaat fokken. :ok:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mensen moeten eigenlijk ook niet zo moeilijk doen, een goede hond is een goede hond. In de tijd dat mensen de ras-standaard schreven kregen honden hondenbrood met water en evt tafelresten. Ik denk dat je hond dan wel een tikje kleiner was gebleven :mrgreen:
Afbeelding
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik zou er ook gewoon mee fokken.

Kijk bij het uitzoeken van een teefje niet alleen naar de teef maar kijk ook of er in de lijnen van de teef geen uitschieters in grootte zitten.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik snap niet dat ze moeilijk doen hoor. Zijn moeder en vader zijn wel gemiddeld groot en dus is hij niet erfelijk bepaald groter waarschijnlijk.
Nou, het zou natuurlijk ook van verder weg kunnen komen dan van de vader of de moeder?
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Enkel voor die paar centimeter "te groot" zijn zou ik 'm niet aan de zijlijn zetten. Het is nog niet gezegt dat hij dan ook "groot" vererft, dat blijft natuurlijk altijd even een kwestie van afwachten. Wat voor mij wel mee zou spelen bij de keuze van deze reu is of zijn ouders/grootouders ook een beetje bovenmaats waren en om de goden niet te verzoeken zou ik hem ook niet bij een wat grote teef inzetten.
Ik zou 'm één keer laten dekken bij een teef van een "normale" maat en dan voor een volgende dekking even (klein jaartje) afwachten hoe de pups uitgroeien. Maar dat vind ik eigenlijk een procedure die standaard moet zijn bij een potentiële dekreu.

Even een voorbeeld van wat moeder natuur hier met groot en klein heeft uitgehaald. Uit een normale teef met een grote reu kwamen 2 normaal formaat honden en één ondermaatste teef. Die ondermaatse teef gaf op haar beurt weer (samen met een normale reu) 1 ondermaatste, twee aan de maat en één reuze dochter. Die reuzedochter heeft dus waarschijnlijk een terugslag van opa, net als een paar kinderen van onze reu die ver boven de rest zijn uitgegroeid. Hebben wij wel de mazzel dat de rasstandaard geen bovengrens aangeeft.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik zou het doen hoor.
Tuana haar moeder is ook een grote teef, Tuana is iets kleiner en haar broer ook kleiner. Dus het is in dat opzicht een verbetering tegenover hun moeder
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Wanneer die 2 centimeter het enige is waar je je druk over moet maken dan zou ik mijn handjes dichtknijpen. Tuurlijk fokken met die hond maar hou het beperkt want als die 'nieuwe' genen straks achter de hele populatie in Nederland zit dan ben je weer zover als je nu bent.

Eigenlijk zou je iedere reu en teef (tenzij met levensbedreigende afwijkingen) 1 of 2 in de fokkerij in moeten zetten. Dan hou je de populatie een beetje breed.

Veel plezier met Xam en zijn kind strakjes! Want natúúrlijk nemen jullie een pupje uit zijn eerste nest :cheer: :cheer:
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Allemaal bedankt voor jullie reactie's......

Zelf hebben wij ook nog contact met één van de fokkers van Xam's ouders. Die wist ons ook te vertellen dat de grootouders ook van een normaal formaat zijn dus het zit voorzover wij weten niet in de lijn.

Als we hem daadwerkelijk laten dekken dan zijn we inderdaad van plan eerst dat nest te volgen en te kijken hoe die zich dan eventueel ontwikkelen voordat we hem nogmaals laten dekken.

Nogmaals we weten nog niet of het ervan zal komen maar het lijkt ons wel erg leuk.....en wie weet.....we hebben nog wel plek voor een tweede Vizsla...

Alleen dan gelijk nog een vraag. Wat is wijsheid een zoon van Xam nemen als tweede hond of een compleet andere (verse) lijn....
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

geen 1 hond is perfect.
xam is wat aan de grote kant, een andere hond had iets meer bone mogen hebben, weer een ander had meer hoekingen mogen hebben enz.

ik zou hem gewoon als dekreu aanbieden.
er zijn zat mensen die hem wel willen ondanks zijn hoogte :wink:

succes! :ok:
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Maartje & Erik schreef: Alleen dan gelijk nog een vraag. Wat is wijsheid een zoon van Xam nemen als tweede hond of een compleet andere (verse) lijn....
Wat zijn je verdere plannen... WIl je een reu of een teef, wil je zelf gaan fokken, etc.?
Als je zelf fokplannen hebt zou ik me niet laten leiden door een eventuele verwantschap aan Xam maar zou ik de in jouw ogen meest geschikte teef zoeken.
Wil je een tweede dekreu dan idem.
Wil je een hond en niets meer, dan is een zoon/dochter van Xam wel weer erg leuk misschien mits de lijn je verder bevalt (waar ik wel van uit ga omdat je niet je reu aan de eerste de beste lijn wil verbinden lijkt me) :wink:

edit: ik las er even overheen dat je een reu er bij zou willen.
Wat zou in dat geval je argument zijn om juist wel of niet voor een verwante lijn te kiezen?
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

De reden voor wel een verwante lijn...uit eigen oogpunt mee maken hoe een nakomeling van Xam zich ontwikkeld.

reden voor een onverwante lijn.....meer nieuw bloed aanbrengen voor de Vizsla fokbasis en dan ook een bredere keus voor een eventueele tweede dekreu en werkhond...
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Maartje & Erik schreef:De reden voor wel een verwante lijn...uit eigen oogpunt mee maken hoe een nakomeling van Xam zich ontwikkeld.

reden voor een onverwante lijn.....meer nieuw bloed aanbrengen voor de Vizsla fokbasis en dan ook een bredere keus voor een eventueele tweede dekreu en werkhond...
Dit is een keuze die je zelf moet gaan maken.
Wat vind je belangrijker, mee werken aan een ras of trekjes van Xam in de eventuele pup zien? Op welke termijn wil je er een Viszla bij? Je hebt natuurlijk ook kans dat er in het eerste nestje geen reu zit wat je aanspreekt.
Verder is een kind van je eigen hond heel erg leuk...
laeken
Zeer actief

Maartje & Erik schreef:De reden voor wel een verwante lijn...uit eigen oogpunt mee maken hoe een nakomeling van Xam zich ontwikkeld.

Loop je niet wat al te hard van stapel? Een paar berichten geleden wilde je weten of je hond misschien te groot is om te dekken, en nu komt er een 2e dekreu bij :mrgreen:
Afbeelding
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

Rosita Compagner schreef: Eigenlijk zou je iedere reu en teef (tenzij met levensbedreigende afwijkingen) 1 of 2 in de fokkerij in moeten zetten. Dan hou je de populatie een beetje breed.
Iedere reu en teef ?? En wat doen we met al die pups :denken:
groetjes,
Carolina
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Fahrah schreef:
Rosita Compagner schreef: Eigenlijk zou je iedere reu en teef (tenzij met levensbedreigende afwijkingen) 1 of 2 in de fokkerij in moeten zetten. Dan hou je de populatie een beetje breed.
Met iedere reu of teef 1x inzetten hou je natuurlijk dezelfde aantal pups als dat je je teef 3x inzet. (en je reu een belachelijk aantal keren).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

MARC_S schreef:Mensen moeten eigenlijk ook niet zo moeilijk doen, een goede hond is een goede hond. In de tijd dat mensen de ras-standaard schreven kregen honden hondenbrood met water en evt tafelresten. Ik denk dat je hond dan wel een tikje kleiner was gebleven :mrgreen:
ik kijk er ook niet naar hoor... zal me een worst zijn of hij 2 cm te groot of te klein is... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Fahrah schreef:
Nou, ik denk dat je beter iedere reu die geschikt is 1 of 2 keer kunt laten dekken dan 1 reu 30 keer te laten dekken, zoals nu wel gebeurt...
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Loop je niet wat al te hard van stapel? Een paar berichten geleden wilde je weten of je hond misschien te groot is om te dekken, en nu komt er een 2e dekreu bij :mrgreen:
Nee dat doen we ook zeker niet hoor maar daar zouden we wel opletten bij het uitkiezen van een tweede hond /reu.....vandaar...
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun

Ongelezen bericht door sypke »

Ik denk dat je naar het rasgemiddelde moet kijken. Xam valt nog binnen de norm als die 62 cm + 4 cm is. Als er ook honden binnen het ras zijn die te klein zijn lijkt Xams schofthoogte mij geen punt.
Afbeelding
SaRoBe
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door SaRoBe »

Hoi,

Ik lees zeer regelmatig mee op dit forum en doordat ik nooit inlog was ik mijn wachtwoorden kwijt. Omdat ik nu heel graag wilde reageren ben ik er eens voor gaan zitten en het is gelukt.

Allereerst ben ik van mening dat die 2 cm geen belemmering hoeft te zijn om je hond als dekreu te gebruiken. Wat ik me wel afvraag ik hoe Xam zich het komende jaar gaat ontwikkelen, uiterlijk gezien. Mijn ervaring is dat jeugdreuen er op een leeftijd van 15 mnd zeer belovend uit kunnen zien maar wanneer ze uitgegroeid zijn kan het ineens wel eens tegenvallen, niet dat dat het geval bij Xam hoeft te zijn hoor :wink:

Gr. Jolanda
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

SaRoBe schreef:Wat ik me wel afvraag ik hoe Xam zich het komende jaar gaat ontwikkelen, uiterlijk gezien. Mijn ervaring is dat jeugdreuen er op een leeftijd van 15 mnd zeer belovend uit kunnen zien maar wanneer ze uitgegroeid zijn kan het ineens wel eens tegenvallen, niet dat dat het geval bij Xam hoeft te zijn hoor :wink:

Gr. Jolanda
Hoi Jolanda,

Hetzelfde geld voor het karakter van een reu, vind ik. Reuen kunnen de eerste 18 maanden een geweldig karakter hebben, maar dat kan daarna ook ineens omslaan. En ook dan moet je je afvragen of je met zo'n hond wil fokken, denk ik. (Maar dat hoeft bij Xam natuurlijk ook helemaal niet het geval te zijn! :wink: )
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:voorbeeld : de broer van dropje heeft zo ongeveer het meest gewenste karakter voor zijn ras - tot de leeftijd van ongeveer 5-6 jaar kon hij ook met alle honden, reu/teef, groot/klein, maakte niet uit.
hij is nu acht, en kan absoluut niét meer met niet-roedelreuen, die omslag is er idd plots - maar verandert op zich toch weinig aan het erfelijke karakter op zich?
Ik weet het niet? Wat er niet in zit, komt er ook niet uit natuurlijk.
Inge schreef:ik heb persoonlijk veel meer reserve voor honden die op jonge leeftijd (heel) weinig zelfvertrouwen hebben, en waarvan de baasjes dan zeggen 'dat zoiets met ouder worden wel bijtrekt'. die gaan daar dan mee oefenen en trainen, en ja hoor, de hond oogt vanaf zo'n jaar of drie-vier redelijk stabiel......alleen is het zéér de vraag of het dat is wat hij zal vererven :wink: .
Ja, daar ben ik het absoluut mee eens!
szervusz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door szervusz »

Hoi allemaal,

Volgen mij dwalen we wat van het topic af. Het ging ertoch om dat ze de vizsla Xam als dekreu in willen gaan zetten.

Mij hebben deze mensen ook al advies om gevraagd, ik ben diegene uit de FBC die het hun afgeraden heeft.

De eigenaren van deze reu vergeten voor het gemak wel een aantal dingen te vermelden.

Deze reu komt uit twee ouderdieren die beide HD C heupen. Tevens komt deze reu bij een slechte fokker van het ras vandaan. Beide ouderdieren zijn tegelijk uit Hongarije gehaalt en binnen het jaar, ze waren toen beide ook net een jaar oud, lag er een nest bij.

Ook van de voorouders van de ouders heeft het grootste gedeelte HD C.

Dan nog de hoogte van Xam, mijn reu is officieel gemeten tijdens een show in Duitsland en meet 64 cm, als Xam naast mijn reu staat is hij zeker 5 cm hoger. Hij is dus niet zomaar 2 cm te groot, maar echt veel te groot.

Als laatste wil ik nog opmerken, dat het voor deze mensen de eerste hond is en ze hem uitgezocht hebben als huishond. Ik ben zelf van mening dat als je een reu wilt gaan inzetten als dekreu, je dan al bij een goede fokker moet beginnen en je plannen duidelijk moet maken, zodat de fokker de beste reu eruit kan zoeken voor je. Zelfs dan is het nog afwachten hoe een puppy uitgroeid en wat hij zelf presteert voor je hem in gaat zetten.

Op het moment is de vizsla erg populair en worden er best veel aangeboden op marktplaats. De rasvereniging doet haar best om de fok goed te begeleiden, maar als een hondenforum dan mensen adviseerd om maar gewoon te gaan dekken en zich niet teveel aan te trekken van de rasvereniging dan zijn we toch zeker niet goed bezig. Een beetje meer achtergrond informatie vragen zou geen kwaad kunnen.

Monique
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

wat een onzin dat als je een huishond koopt en die mooi uitgroeid dat je hem niet zou mogen gebruiken voor de fok.
en ook is t onzin dat je daarvoor perse bij een goede fokker je hond vandaan moet hebben.

mijn teefje was ook in 1e instantie voor huishond. van alle kanten kreeg ik reactie's dat ze mooi is en loop nu dus shows.
de fokker waar ze vandaan komt zijn weinig positieve verhalen over te horen. zelf heb ik geen problemen met de beste man, maar een hond haal ik er niet meer.

1 fokker vond rochelle de enigste mooie hond die hij ooit gefokt heeft.
ik heb mazzel gehad.

als de eigenaren van xam dingen achterhoud, kunnen we daar net als inge zegt, moeilijk rekening mee houden. :19:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Klopt Jolanda, maar was Xam niet dat pupje waar velen van schrokken toen we de eerste foto's zagen omdat ie zo mager was? Het argument over de fokker kan ik mij dus levendig voorstellen. Kan mij niet herinneren dat we ooit foto's van Rochelle hebben gezien als pupje waarvan men dat kon zeggen.
Verder ben ik door de fokbasis binnen mijn eigen ras misschien heel erg kritisch, maar bij een hond die dus alleen maar ZG's haalt zou ik dus eerst willen zien hoe hij zich heeft ontwikkeld als ie volwassen is. Maar goed, binnen 'mijn' ras is de keuze dan ook zo groot dat je m.i. streng moet selecteren.
Verder lees ik dus dat in de lijnen van Xam veel honden HD-C hebben, lijkt me zeker iets om in de gaten te houden.
Dus dekken met Xam? Ik raad niets af, maar raad het ook zeker nog niet aan.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”