Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitleg kunstjes

Zoals : Schapen drijven, Canicross , Treibball , Combisport , Waterwerk etc

Moderator: moderatorteam

zouwe053
nieuw lid

Uitleg kunstjes

Ongelezen bericht door zouwe053 »

Hallo allemaal,

Ik heb een kruising shih-tzu/maltezer en een lhasa apso. Ik wil hun graag kunstjes leren maar weet niet goed hoe. :denken:
Ze kunnen al pootje geven, omrollen en high five. Nu zie ik op het forum dat iedereen hun hond(en)keileuke dingen hebben aangeleerd, maar ik weet niet goed hoe. Weet iemand misschien een boek of een link naar een site waar de kunstjes stap-voor-stap worden uitlegd.

Alvast bedankt voor jullie reactie !!

groetjes Cynthia :ok:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Hier: http://www.learningaboutdogs.com/clicke ... tarted.htm kun je een document downloaden waar tips in staan en ook wat trucjes aan het eind. Als je het principe van "shapen" goed onder de knie hebt en je weet hoe je bepaald gedrag in kleine stukjes kunt opdelen, is het niet meer zo moeilijk om zelf te bedenken hoe je nieuwe trucjes aan kunt leren.
Succes en veel plezier.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik heb van de week toevallig een heel leuk boek van de bieb geleend; wil het zelf ook gaan kopen! De kunstjes zijn heel duidelijk uitgelegd en geïllustreerd met veel foto's.
Titel; Hondenspelletjes
Auteur; Mary Ray en Justine Harding
ISBN; 905920 300 3

Waarschijnlijk te bestellen bij www.mediaboek.nl (heb nog niet gekeken)

Mijn hond kent ook veel kunstjes; heel leuk om te doen voor allebei, baas en hond!

Succes,

Gr. Marijke
Laatst gewijzigd door Moon op 26 jul 2006 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Marijke
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Klinkt leuk dat boek. Ga ook eens kijken of ik het kan vinden.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
zouwe053
nieuw lid

Super, ik had inderdaad het boek ook gezien bij Bol.com en het kost niet zoveel dus ik denk dat ik die maar ga kopen.

Mijn honden hebben overigens nog nooit clickertraining gedaan, alleen gehoorzaamheid op de cursus (zonder clicker). Kan ik de kunstjes ook zonder klikker aanleren of is het aan te raden dat ik hem ook ga halen ? :idea:
Afbeelding mijn lievelingetjes Dana en Lady
Belle
Zeer actief

zouwe053 schreef:Super, ik had inderdaad het boek ook gezien bij Bol.com en het kost niet zoveel dus ik denk dat ik die maar ga kopen.

Mijn honden hebben overigens nog nooit clickertraining gedaan, alleen gehoorzaamheid op de cursus (zonder clicker). Kan ik de kunstjes ook zonder klikker aanleren of is het aan te raden dat ik hem ook ga halen ? :idea:
Ik vind de clicker juist bij het aanleren van kunstjes heel handig, maar het zal ook best zonder kunnen. Het gebruik van de clicker moet je ook leren en er handig in worden, het is niet een kwestie van gewoon even een clicker halen en gebruiken. Het heeft pas zin als je je erin wil gaan verdiepen denk ik. Zolang je het aanleren van trucjes leuk houdt, met veel beloningen en er geen druk oplegt, kan het vast net zo goed zonder de clicker.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

zouwe053 schreef:Super, ik had inderdaad het boek ook gezien bij Bol.com en het kost niet zoveel dus ik denk dat ik die maar ga kopen.

In dat boek staat ook het een en ander over de clicker (het aanleren ervan). Is alleen niet zo uitgebreid. Als je met de clicker zou willen beginnen is daar veel over te vinden op het internet. Zie de link van Belle :wink:
Maar ook zonder clicker is het goed te doen denk ik; het duurt misschien wat langer eer de kunstjes zijn aangeleerd :19:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Moon schreef: Maar ook zonder clicker is het goed te doen denk ik; het duurt misschien wat langer eer de kunstjes zijn aangeleerd :19:
Volgens mij hoeft hoeft het niet eens langer te duren, je kunt ook een beloningswoord conditioneren i.p.v. de clicker.
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Dazwa84

Ongelezen bericht door Dazwa84 »

Wij hebben bij Belle een beloningswoord geconditioneerd en dat werkt super!
Maddy
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maddy »

Ik heb het boek hondenspelletjes van de week ook gekocht bij de boekhandel. Had nog een waardebon. Mijn honden kennen al aardig wat kunstjes, maar in het boek staan er nog aardig wat die ze nog niet kennen. Dus ik kan weer aan de slag.
Afbeelding
zouwe053
nieuw lid

Ik heb het boek besteld bij Bol.com dus ik ben heel benieuwd. Ik denk dat ik de clicker niet ga gebruiken maar gewoon inderdaad een woord aanleren waarop ze reageren. Nu reageren ze nog weinig alleen op het voor SNOEPJE !!!! :19:
Afbeelding mijn lievelingetjes Dana en Lady
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Het leuke is om zelf kunstjes te verzinnen. Bijvoorbeeld hond springt tegen je rug op, jij valt "om" naar voren en ligt in "opdrukken" houding en de hond rolt onder jou door en springt vervolgens over je heen. Rollen kent je hond al. leer hem om met zijn poot op je hand te tikken, dan met twee, dan houd je je hand op je rug. Dan zonder hand tegen de rug laten tikken. Rollen tussen je benen door aanleren, onder jou door (in het begin vinden sommige honden het eng als je boven ze hangt, leer het met kleine stapjes aan).

Als ze alle onderdelen kennen kun je het langzaam aan elkaar plakken. En zo kun je nog heel erg veel kunstjes bedenken en een heus programma in elkaar knutselen.
Belle
Zeer actief

Lil schreef:Het leuke is om zelf kunstjes te verzinnen. Bijvoorbeeld hond springt tegen je rug op, jij valt "om" naar voren
Leuk, maar dit ga ik maar niet uitproberen :N:, ik denk niet dat mijn rug het houdt :mrgreen:
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

cirkelen tussendoor je benen terwijl je loopt. Of tussendoor je benen laten gaan en weer terug over je been (voet) laten springen. Leren tussen je benen te blijven lopen, leren achteruit te lopen, de twist leren (rondje draaien). Leren op commando rond je te blijven lopen e.d. Pak drie plastic bloempotjes ofzo en stop onder een bakje wat lekkers en laat ze dat precies aangeven. Laat ze iets zoeken wat ze helemaal het einde vinden in de huiskamer. Ga dan proberen ze te begeleiden. Bijv. ik gooide altijd een bal ver weg het gras in terwijl boris op commando ergens achter zat of lag. Daarna riep ik hem bij me en kon hij op een heel groot grasveld de bal weer zoeken in hoog gras. Ik wist wel waar hij ongeveer lag en hij wist dat niet. Dus moest hij kijken naar mijn handgebaren om er in de buurt te komen en dan kon hij met zijn neus de bal zoeken en weer ophalen. Dit spel was voor hem helemaal het einde (helaas mag hij niet meer rennen :jank: en dus dit spel niet meer doen)
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere sporten”