Martijn schreef:marian* schreef:Martijn schreef:Dan neem je dus contact met ze op en dan krijg je de pupbemiddeling.
De notie! Je zoekt je pup dus niet zelf uit maar als je nummer 41 bent krijg je gewoon pup 41. Of die nou bij je past of niet.
Als het goed is heeft de pupbemiddeling alleen een bemiddelende rol,dus als aspirant-koper krijg je adressen van fokkers met pups en vervolgens neem je zelf contact op met die fokkers.
Aan jou als koper zélf de beslissing om al dan niet bij een van die fokkers een pup uit te zoeken
Als ik het idee zou hebben geen vrije keus te hebben bij die fokker dan is het jammer maar helaas geen pup van hem/haar.
Je hebt geen vrije keuze want de fokkers die niet precies doen wat de RV zegt worden uitgesloten van bemiddeling!
Je hebt als aspirant koper dus een heel scheef beeld van wat er beschikbaar is!
En laten we eerlijk zijn. De gemiddelde pupkoper via de bemiddeling is zo groen als gras.
Die komt bij de eerste fokker die de bemiddeling genoemd heeft en neemt daar de pup mee die door de fokker aan hem toebedeeld wordt en dat is dus niet de beste want die gaat naar iemand met hogere eisen.
Logisch..maar de koper via de bemidelling heeft dat helemaal niet door.
Die denkt dat hij het piekfijn in orde heeft
want hij doet het via de vereniging. En dat valt dus vies tegen.
Ik vind dit behoorlijk ongenuanceerd moet ik zeggen.
Als ik van mijn eigen ras uitga, want daar heb ik alleen maar ervaring mee, is het bij onze RV helemaal niet zo dat je je als potentiële pupkoper aanmeldt voor de bemiddeling en dan maar pup nummer zoveel toegewezen krijgt.
Onze pupbemiddeling geeft de gegevens door van de fokkers die op dat moment nesten hebben, en de pupkoper is verder vrij in zijn of haar keuze.
Wat er mis is met het feit dat de RV alleen maar de gegevens doorgeeft van de fokkers die volgens hun eisen fokken begrijp ik ook niet goed. Zo absurd zijn die eisen helemaal niet (bij ons dan) en het is helemaal niet zo'n gedoe om je daar aan te houden als fokker.
Zo goed als iedere potentiële pupkoper bij mijn ras is slim genoeg om het internet op te gaan, en te googlen naar "laekense herderfokkers" of alleen "laekense herder". Dan komen er gewoon zat links tevoorschijn, waaronder ook genoeg van fokkers. Het is dan voor welke pupkoper dan ook gemakkelijk om met deze fokkers contact op te nemen, een kijkje te gaan nemen en zelf te kiezen waar hij of zij zijn pup vandaan wil.
Wat je schrijft over fokkers die aan mensen die via de pupbemiddeling voor een pup komen vind ik ook erg kort door de bocht. Alsof fokkers hun "bagger" (als het goed is zit die er niet of nauwelijks tussen trouwens

) bewaren voor de argeloze pupkopers die via de pupbemiddeling binnen komen.
Mijn doel is de match hond en nieuwe baas zo goed mogelijk te maken, en als een hond niet geschikt is voor iemand, dan gaat die hond dus niet naar die persoon toe, klaar. Als ik al pupbemiddeling nodig zou hebben, zou dat niet zijn om mijn "rommel op te ruimen".