Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

via vereniging fokken??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Fiepje schreef:
Zoek stok! schreef:
Fiepje schreef:
MonaToetje schreef:Ships, te laat! :mrgreen:
hahaha toch bedankt hoor! :ok:

en dan nog iets... waarom moeten ze perse naar tentoonstellingen geweest zijn? heeft dat enige toevoeging voor het ras? dat is toch puur uiterlijk?? (de leek heeft weer gesproken :smile: )
Sinds wanneer telt het uiterlijk van honden dan niet meer mee bij het fokken? Er is een rasstandaard waar de honden zoveel mogelijk aan moeten voldoen. En daar zijn de keuringen voor.
ja okey, tuurlijk telt et uiterlijk ook. maar de gezondheid gaat toch voor lijkt me?
Ik weet alleen hoe het bij Kooikers gaat: daar moet je drie gezondheidsonderzoeken doen, twee keer ZG op keuringen en een gedragstest. Is alles positief, dan mag je met je teefje fokken via de vereniging of kan je reu op de deklijst komen.

Dus zowel uiterlijk als gezondheid is belangrijk :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Fiepje schreef:
Zoek stok! schreef:
Fiepje schreef:

en dan nog iets... waarom moeten ze perse naar tentoonstellingen geweest zijn? heeft dat enige toevoeging voor het ras? dat is toch puur uiterlijk?? (de leek heeft weer gesproken :smile: )
Sinds wanneer telt het uiterlijk van honden dan niet meer mee bij het fokken? Er is een rasstandaard waar de honden zoveel mogelijk aan moeten voldoen. En daar zijn de keuringen voor.
ja okey, tuurlijk telt et uiterlijk ook. maar de gezondheid gaat toch voor lijkt me?
een mooie hond met verotte heupen of knieen of of .. heb je natuurlijk niks aan in de fokkerij, maar een gezonde hond met een vreselijk a- typisch uiterlijk ook niet :19:

beide zijn belangrijk.. en het is ook niet zo dat er alleen maar met nagenoeg perfecte honden gefokt mag worden ( qua uiterlijk dus) een show geeft meestal gewoon een goede indicatie in hoeverre een hond aan het ideale rasbeeld voldoet
Fiepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Fernando & Roemeense Balto

Ongelezen bericht door Fiepje »

aaah, nu is et me weer duidelijk! :idea:

thanks!!! :ok:
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

GUK daar gaat het om :mrgreen:

Gezondheid
Uiterlijk
Karakter

(In mijn ogen alledrie belangrijk)
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Mol schreef:de grootste brood fokkers zitten bij de RV

mol :8):
Wat een onzinnige uitspraak zeg ... Misschien voor sommig rv's het geval maar lang niet allemaal.
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Melanie 74 schreef:GUK daar gaat het om :mrgreen:

Gezondheid
Uiterlijk
Karakter

Precies. Dat laatste is waar het om gaat.
Fokken is selecteren...bijna altijd hoe strenger hoe beter.

Ik heb een broertje dood aan fokkers die roepen dat ze op gezondheid letten en daarom het karakter en het uiterlijk achterwege laten.
Kleine gebreken daar valt over te praten maar in principe moet een dier gewoon op alle punten hoog scoren anders moet je er gewoon niet mee fokken.
Er is geen tekort aan honden. Er is wel een teveel aan middelmatige honden.

Als je niet over the top, totaal paranoide en perfectionistisch wil zijn moet je het fokken lekker aan iemand anders over laten die het wel goed wil doen.
Gezondheid alleen is niet genoeg.
Maar stel dat je een poel van honden hebt waar een belangrijke eigenschap kwijt begint te raken en die eigenschap kun je enkel aanvullen met "mindere" honden is het dan niet wijs hierin een concesie te doen ? Of laat je dan die eiegnschap maar voor wat het is .

Een voorbeeld hierin is de rottweiler die kwa nederlandse honden erg dun gezaaid is wat goede werkeigenschappen betreft.
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Fiepje schreef:dus eigenlijk zolang je aan de eisen voldoet, hoef je niet lid te zijn om goede honden te fokken? begrijp ik et zo goed? :19:
nou..... een rv en de raad zijn ( nu nog) twee verschillende dingen, de raad geeft de stambomen af, die komt chippen enz. tot nu toe kun je stambomen krijgen bij puppen zolang die maar uit ouderdieren met stamboom komen, op een paar rassen na, stelt de raad (nog) geen eisen, dus je hoeft helemaal nergens verder aan te voldoen om een stamboom bij je hond te krijgen

een RV behartigd de belangen ( of nu, ja dat zou zo moeten zijn :mrgreen: ) van een ras, die geeft info en bied fokkers de mogelijkheid voor pupbemiddeling, en wanneer je daar dus gebruik van wilt maken, heeft de RV eisen opgesteld ( die verschillen dus ook weer per ras)

iedere fokker, of die nou wel of geen lid is van een RV zou aan bepaalde eisen ( of de honden zouden aan bepaalde eisen) moeten voldoen om goede honden te fokken. helaas neemt niet elke fokker en dan heb ik het hier over stamboom fokkers, het niet zo nauw en zegt een stamboom dus niet alles :wink:

ook een "rotfokker"kan gewoon lid zijn van een RV hoor, ook al voldoet hij of zij niet aan eisen om voor pupbemiddeling in aanmerking te komen, dus ook het zinnetje "lid van rv blablabla" hoeft niks te zeggen
De rottweiler is een van die rassen waar de raad van beheer ook een speciefiek rasgebonden regelment voert. De eisen van de rasvereniging zijn gelijk hieraan. Dus bij de rottweilers maakt het op de nestcontrole na niets uit of je binnen of buiten de rv fokt.
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Ragverp schreef:
Mol schreef:de grootste brood fokkers zitten bij de RV

mol :8):
Wat een onzinnige uitspraak zeg ... Misschien voor sommig rv's het geval maar lang niet allemaal.
Veel rasverenigingen lijken toch erg op elkaar en flikken dezelfde geintjes.
"Koop nooit een hond zonder contact opgenomen te hebben met de rasvereniging" is de toon die ze hanteren. Zo zetten ze het zelfs in de krant.
Dan neem je dus contact met ze op en dan krijg je de pupbemiddeling.
De notie! Je zoekt je pup dus niet zelf uit maar als je nummer 41 bent krijg je gewoon pup 41. Of die nou bij je past of niet.
Ga je wat verder in het ras kijken en dan hoor je ineens dat de rasvereniging dingen toestaat die eigenlijk helemaal geen zuivere koffie zijn.

Ik vind dat grof. Je mag mensen niet op die manier in de zeik nemen. Je mag niet net doen alsof ze het heel verstandig aanpakken terwijl dat helemaal niet zo is.

Nee hoor..mij een beetje te veel vreemde toestanden om een fan van de gemiddelde rasvereniging te zijn.
Dat de pupbemideling zo werkt wist ik ook niet . Dat doen ze bij mij rv dus niet. De rv controleert hier enkel de pups als ze nog bij de fokker zijn. Hier wordt een controle lijst van gemaakt en dat kun je dus later weer terug vinden in de fokboeken. Toch weer een stukje controle over de vererfing van bepaalde ouderdieren.

Omdat veel rasvereniging een ander regelement hebben als de raad wat betreft de fokeisen vind ik de rasvereniging toch wel degelijk een toegevoegde waarde hebben. Zo weet je in ieder geval dat op een aantal punten wel degelijk controle is geweest. Helaas zijn de eisen van de raad van beheer voor de meeste rassen erg summier. Met de invoering van de nieuwe BRS worden een aantal algemene zaken wel geregeld maar zeker niet ras specifiek.
Laatst gewijzigd door Ragverp op 08 jun 2006 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Martijn schreef:Dan neem je dus contact met ze op en dan krijg je de pupbemiddeling.
De notie! Je zoekt je pup dus niet zelf uit maar als je nummer 41 bent krijg je gewoon pup 41. Of die nou bij je past of niet.
Als het goed is heeft de pupbemiddeling alleen een bemiddelende rol,dus als aspirant-koper krijg je adressen van fokkers met pups en vervolgens neem je zelf contact op met die fokkers.
Aan jou als koper zélf de beslissing om al dan niet bij een van die fokkers een pup uit te zoeken :19:
Als ik het idee zou hebben geen vrije keus te hebben bij die fokker dan is het jammer maar helaas geen pup van hem/haar.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Ragverp schreef:
Martijn schreef:
Melanie 74 schreef:GUK daar gaat het om :mrgreen:

Gezondheid
Uiterlijk
Karakter

Precies. Dat laatste is waar het om gaat.
Fokken is selecteren...bijna altijd hoe strenger hoe beter.

Ik heb een broertje dood aan fokkers die roepen dat ze op gezondheid letten en daarom het karakter en het uiterlijk achterwege laten.
Kleine gebreken daar valt over te praten maar in principe moet een dier gewoon op alle punten hoog scoren anders moet je er gewoon niet mee fokken.
Er is geen tekort aan honden. Er is wel een teveel aan middelmatige honden.

Als je niet over the top, totaal paranoide en perfectionistisch wil zijn moet je het fokken lekker aan iemand anders over laten die het wel goed wil doen.
Gezondheid alleen is niet genoeg.
Maar stel dat je een poel van honden hebt waar een belangrijke eigenschap kwijt begint te raken en die eigenschap kun je enkel aanvullen met "mindere" honden is het dan niet wijs hierin een concesie te doen ? Of laat je dan die eiegnschap maar voor wat het is .

Een voorbeeld hierin is de rottweiler die kwa nederlandse honden erg dun gezaaid is wat goede werkeigenschappen betreft.
Ja, en dan?
Als je ondermaatse honden gaat gebruiken om een specifiek probleem op te lossen verplaats je dat probleem alleen maar, toch?

Rotweilers zijn nou eenmaal niet de werkhond bij uitstek. Zorgen dat je houdt wat je hebt is goed maar sommige dingen zijn nou eenmaal stuk als ze stuk zijn.
Ook met gebruik van die mindere honden wordt de rotweiler niet de nieuwe mechelaar of duitser. Dus dat doel is helemaal geen infokken van mindere honden waard. Het enige dat je in de praktijk dan bereikt is dat je ras nog steeds werklust mist maar nu ook de gezondheid nog verder kwijt is en geen correct uiterlijk meer heeft.

Ik vind het ook zonde dat de rotweiler niet meer geschikt is voor de originele taak maar dat is gewoon zo. Dat draai je niet meer terug.
Die concessies die je daarvoor maakt brengen je alleen maar verder van huis.

Maar goed, er zijn wel momenten dat ik er voor zou kiezen om een mindere hond te gebruiken hoor. Een hond kan bijvoorbeeld uit een uitstekende lijn komen die dreigt te verdwijnen. Dan is het zelf misschien niet de mooiste hond maar hij kan het wel vererven.

Maar dat soort dingen gebeurt wel een beetje vaak. De basisregel blijft dat je een ras alleen verbeterd door met excellente exemplaren te fokken.
Met ondermaats bedoel ik enkel dat je bijvoorbeeld een zg hond gaat gebruiken terwijl er voldoende uitmuntende honden voorhanden zijn.
Ik vind bijde rottweilers op het moment dat er wordt doorgeslagen richting de kynologie. Er worden veel honden gebruikt uit de oostblok landen die zeker op karakter en werkeigenschappen het nodige te wensen over laten. Dan maar een ZG hond gebruiken die wel die eigenschappen heeft en kan vererfen. Natuurlijk is de bloedlijn hier achter eigenlijk nog belangrijker als de hond zelf.
Gelukkig zijn er wel voldoende "echte" rottweilers voorhanden in het buitenland die goede vererfbare werkeigenschappen bezitten. In nederland is het te wijten aan de fokkers en oa aan de rv (daar wordt wel aan gewerkt) dat er steeds minder nederlandse honden geschikt zijn voor de sport.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Martijn schreef:
marian* schreef:
Martijn schreef:Dan neem je dus contact met ze op en dan krijg je de pupbemiddeling.
Als het goed is heeft de pupbemiddeling alleen een bemiddelende rol,dus als aspirant-koper krijg je adressen van fokkers met pups en vervolgens neem je zelf contact op met die fokkers.
Aan jou als koper zélf de beslissing om al dan niet bij een van die fokkers een pup uit te zoeken :19:
Als ik het idee zou hebben geen vrije keus te hebben bij die fokker dan is het jammer maar helaas geen pup van hem/haar.
Je hebt geen vrije keuze want de fokkers die niet precies doen wat de RV zegt worden uitgesloten van bemiddeling!
Je hebt als aspirant koper dus een heel scheef beeld van wat er beschikbaar is!

En laten we eerlijk zijn. De gemiddelde pupkoper via de bemiddeling is zo groen als gras.
Die komt bij de eerste fokker die de bemiddeling genoemd heeft en neemt daar de pup mee die door de fokker aan hem toebedeeld wordt en dat is dus niet de beste want die gaat naar iemand met hogere eisen.

Logisch..maar de koper via de bemidelling heeft dat helemaal niet door.
Die denkt dat hij het piekfijn in orde heeft want hij doet het via de vereniging. En dat valt dus vies tegen.
Tja,daar heb je ook weer deels gelijk in,omdat niet elke pupkoper zo is.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
Fiepje schreef:

maar niet bij elk ras... je zult weinig tot geen mechelaars uit africhtingslijnen op shows zien, voor zover ik weet geen enkele voorouder van mijn honden hebben ooit een show gelopen maar ik hecht daar ook totaal geen waarde aan...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Martijn schreef:
marian* schreef:
Je hebt geen vrije keuze want de fokkers die niet precies doen wat de RV zegt worden uitgesloten van bemiddeling!
Je hebt als aspirant koper dus een heel scheef beeld van wat er beschikbaar is!

En laten we eerlijk zijn. De gemiddelde pupkoper via de bemiddeling is zo groen als gras.
Die komt bij de eerste fokker die de bemiddeling genoemd heeft en neemt daar de pup mee die door de fokker aan hem toebedeeld wordt en dat is dus niet de beste want die gaat naar iemand met hogere eisen.

Logisch..maar de koper via de bemidelling heeft dat helemaal niet door.
Die denkt dat hij het piekfijn in orde heeft want hij doet het via de vereniging. En dat valt dus vies tegen.
Ik vind dit behoorlijk ongenuanceerd moet ik zeggen.

Als ik van mijn eigen ras uitga, want daar heb ik alleen maar ervaring mee, is het bij onze RV helemaal niet zo dat je je als potentiële pupkoper aanmeldt voor de bemiddeling en dan maar pup nummer zoveel toegewezen krijgt.
Onze pupbemiddeling geeft de gegevens door van de fokkers die op dat moment nesten hebben, en de pupkoper is verder vrij in zijn of haar keuze.
Wat er mis is met het feit dat de RV alleen maar de gegevens doorgeeft van de fokkers die volgens hun eisen fokken begrijp ik ook niet goed. Zo absurd zijn die eisen helemaal niet (bij ons dan) en het is helemaal niet zo'n gedoe om je daar aan te houden als fokker.

Zo goed als iedere potentiële pupkoper bij mijn ras is slim genoeg om het internet op te gaan, en te googlen naar "laekense herderfokkers" of alleen "laekense herder". Dan komen er gewoon zat links tevoorschijn, waaronder ook genoeg van fokkers. Het is dan voor welke pupkoper dan ook gemakkelijk om met deze fokkers contact op te nemen, een kijkje te gaan nemen en zelf te kiezen waar hij of zij zijn pup vandaan wil.

Wat je schrijft over fokkers die aan mensen die via de pupbemiddeling voor een pup komen vind ik ook erg kort door de bocht. Alsof fokkers hun "bagger" (als het goed is zit die er niet of nauwelijks tussen trouwens :wink: ) bewaren voor de argeloze pupkopers die via de pupbemiddeling binnen komen.
Mijn doel is de match hond en nieuwe baas zo goed mogelijk te maken, en als een hond niet geschikt is voor iemand, dan gaat die hond dus niet naar die persoon toe, klaar. Als ik al pupbemiddeling nodig zou hebben, zou dat niet zijn om mijn "rommel op te ruimen".
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Ik ben het volledig met je eens Suzanne. Bij ons zijn de eisen ook gewoon heel redelijk. Daarbij is het voor een onervaren puppiekoper denk ik heel moeilijk te ontdekken wat nu wel of geen goede fokker is. Als je koopt via een rasvereniging weet je tenminste dat er gezondheidsonderzoeken zijn gedaan. (waarmee ik niet wil zeggen dat er alleen goede fokkers bij een rv zitten)
Onze puppen gaan puur op karakter naar een nieuwe eigenaar. We kijken niet naar kleur of mooi, maar willen een zo goed mogelijke combinatie pup/eigenaar maken.
Airedale
Actief

Ongelezen bericht door Airedale »

Pupbemiddeling, het zegt het al: alleen bemiddeling door de rasver. daarna neemt koper zelf contact op met de fokker. Bij de ene fokker heeft men meer inspraak welke pup dan bij de andere. Zelf heb ik goede ervaringen en had opgegeven welk karakter mij het meest aanspreekt. Een goede fokker ziet aan de pups al hoe ze zich ontwikkelen.
Vaak heeft de fokker geen bemiddeling nodig omdat door mond op mond reclame er een wachtlijst is
De Airedale Terrier Club Ned. heeft richtlijnen opgesteld en de fokkers die zich hieraan houden staan op een lijst die op de website staat.

De richtlijnen houden o.a. in dat met teven niet te veel gefokt mag worden,de ouderdieren HD gecontroleerd moeten zijn en dat men niet meer dan 18x een reu mag gebruiken.

Zelf fok ik niet maar ben wel lid van de rasvereniging.
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

In hoeverre is er sprake van bemiddeling bij de verschillende Rv's? Bij ons kun je pupbemiddeling aanvragen en dan moet ik als aangesloten fokker boven de gezondheidseisen 3 x U hebben gehaald en €7,50 per pup betalen en dan wordt mijn nestje op de website en een telefoonbandje geplaats.
Onze RV neemt geen bemiddelingsrol op zich, omdat ze er al achter zijn dat als het fout gaat dat hjun verantwoordelijk kunnen worden gesteld. Ze noemen het dus liever pupinfo.
En omdat dat alles toch niks voorsteld zijn er maar weinig fokkers die van deze "service" gebruik willen maken.

Potentiële pupkopers vinden het overigens altijd wel vreemd dat wij moeten betalen (en dat dus niet doen) voor vermelding op die website, omdat om die reden er maar zelden nesten op de clubsite staan en men zich dus op eigen houtje het apeschompes moet zoeken naar een nest en dan blijkt die gewoon aan de clubeisen e.d. te voldoen.
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Ga je wat verder in het ras kijken en dan hoor je ineens dat de rasvereniging dingen toestaat die eigenlijk helemaal geen zuivere koffie zijn.

Ik vind dat grof. Je mag mensen niet op die manier in de zeik nemen. Je mag niet net doen alsof ze het heel verstandig aanpakken terwijl dat helemaal niet zo is.
Dat is niet zo bij alle rv's hoor. Of toch niet bij degene die het serieus aanpakken. Bij ons werden wij gecontacteerd door degene die een nestje had, toen we op de wachtlijst stonden. Het eerste hebben we geweigerd, het waren 5 reutjes, en met zelf een dochter op komst, en onze eerste eigen hond, hadden we toch liever een teefje. (ondertussen weet ik ook dat ik een meer 'tevenvrouwtje' ben)

Bij het nestje dat ons wel beviel, mochten we zelf niet kiezen. We gaven onze voorkeur door (bij ons was dit de mogelijkheid erin laten om zelf ooit een nestje te hebben, hondenschool maar geen 'werkhond', en in de eerste plaats familiehond). De kleur, daar konden we wel een voorkeur voor opgeven. En dan stelden ze (na de gedrags-puppen-test) een voorstel naar iedereen ivm de verdeling van de pupjes. Ik denk niet dat er iemand was, die hier problemen mee had. En ik vind het maar logisch ook. De meeste mensen (wij ook waarschijnlijk, want zooooveel ervaring hadden we niet met honden) zouden gekozen hebben op het uiterlijk, ondanks dat de fokster er dagelijks mee bezig was en dus het meeste kon vertellen over het (jeugdige) karakter.

Ik vind dit een prima regeling. Bij welke rv's gaat dit dan anders?
Lies en co
Zeer actief

Ik heb ook wel al zulke verhalen gehoord, maar ik denk niet dat ze allemaal zo slecht zijn. Gelukkig maar!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Martijn schreef:Weet ik eigenlijk helemaal niet.
Ik ben tot nog toe geen rashondeneigenaar dus van de verenigingen heb ik niet zoveel verstand.
Ik ben alleen wat wantrouwend geworden door verhalen van anderen.
ik kan alleen zeggen hoe ik het ken, de pupbemiddeling van "onze" rv, dat is puur pupbemiddeling voor de fokker, er word niet bemiddeld voor nieuwe eigenaren oid, je kunt als fokker ( mits aan bepaalde voorwaarden voldaan en betaald :mrgreen: ) je nestje opgeven, die komt op de site van de rv te staan, en als mensen bellen met de rv kunnen ze een lijst krijgen met alle nestjes die in de bemiddeling staan, gegevens van de fokker staat erbij en men neemt zelf contact op met een fokker als ze dat willen. en verder gaat het contact gewoon tussen fokker en pup koper. :wink:
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

yamie schreef:
Martijn schreef:Weet ik eigenlijk helemaal niet.
Ik ben tot nog toe geen rashondeneigenaar dus van de verenigingen heb ik niet zoveel verstand.
Ik ben alleen wat wantrouwend geworden door verhalen van anderen.
ik kan alleen zeggen hoe ik het ken, de pupbemiddeling van "onze" rv, dat is puur pupbemiddeling voor de fokker, er word niet bemiddeld voor nieuwe eigenaren oid, je kunt als fokker ( mits aan bepaalde voorwaarden voldaan en betaald :mrgreen: ) je nestje opgeven, die komt op de site van de rv te staan, en als mensen bellen met de rv kunnen ze een lijst krijgen met alle nestjes die in de bemiddeling staan, gegevens van de fokker staat erbij en men neemt zelf contact op met een fokker als ze dat willen. en verder gaat het contact gewoon tussen fokker en pup koper. :wink:
zo ken ik het ook zo is het bij de onze rv ook zo :wink:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Lies en co
Zeer actief

Bij ons staan er zelfs geen gegevens van de fokker op. Omdat 'elke nest uniek is', willen ze op de website geen info van de fokker doorgeven. Wel bij contact met hen natuurlijk. Elke fokker krijgt ook een nestcontrole, dacht ik.

Hoe de keuze van de reu verloopt, dat weet ik niet zo goed. Ze moeten zoiezo toestemming geven. Maar of ze het zelf helemaal kiezen, of de eigenaar van de reu kiest, en zij toestemming geven, of ergens tussenin, dat hangt een beetje van de fokker zelf af vermoed ik.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”