Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangordeprobleem

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Rangordeprobleem

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik erger me wel eens aan reacties in gedrags- en opvoedingstopics. Er komt altijd wel iemand voorbij die het over een rangordeprobleem heeft en dan gaat verwijzen naar allerlei rangorderegels.

Komen 'rangordeproblemen' niet gewoon voort uit inconsequent en onduidelijk gedrag van de baas? En moet je dan vervolgens dus aan die inconsequentie en onduidelijkheid werken en niet zozeer aan de rangorde?

Is het nou echt zo dat je de rangorde moet benadrukken door een hond niet op de bank te laten, als eerste door de deur te gaan e.d.? Wil een hond zo graag de baas over je zijn dat hij dat aangrijpt om de baas te worden?

Ik ben echt totaal niet bewust bezig met rangorde. Er zijn bepaalde kaders waar Bram zich aan moet houden. Houdt hij zich daar niet aan, dan krijgt hij op z'n donder. In dat geval denk ik niet 'ik heb een rangordeprobleem met Bram'.

Het kan ook zijn dat ik teveel dingen over rangorde heb gehoord en dat ik me daar tegen afzet hoor. Bij mijn vorige hondenschool heb ik lessen vol met theorie over rangorde gehad, tot het me m'n neus uitkwam.

Wat is jullie mening?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

als je voldoende consequent en duidelijk bent, ben je in feite altijd bezig met de rangorde, rangorde is ook geen vies woord ofzo.

waar ik een beetje allergisch voor ben, is de rigide omgang met alle regeltjes, alsof het voor elke hond hetzelfde is, alsof elke hond die op de bank of bed mag de baas over me wil worden, ze mogen hier best veel, zodra ik merk dat ze een loopje met me nemen, dan trek ik de teugels strakker aan, ja soms door bepaalde rangorde handelingen wat te benadrukken.

ik lig elke avond bedolven door jack russells op de bank, oh oh oh zo fout :mrgreen: maar zodra ik er 1 een zet geef of zeg dat ze ff op moeten hoepelen ? dan gaan ze ook, dus ik vind het wel joker allemaal :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk dat die regeltjes totaal niet ter zake doen totdat je wel een rangorde-probleem hebt met je hond.

Ik ben het helemaal met je eens dat een goede rangorde, of verhouding, ontstaat door consequent en duidelijk zijn. Maar als dat op een of andere manier jou als baas niet goed lukt met jouw hond, dan komen denk ik die regeltjes om de hoek kijken.

Als je het niet in je hebt om door wie jij bent, en hoe je de hele dag met je hond omgaat, de rangorde heel duidelijk te krijgen, dan kunnen die standaard regeltjes wel helpen naar mijn idee.

Heb je het wel in je om in jouw specifieke hond-baas combinatie de rangorde duidelijk te hebben dan maakt het verder geen moer uit of je hond nou wel of niet op de bank of op bed mag.

Verder denk ik wel dat bij honden zoals Saar, die vreselijk kruiperig onderdanig naar de baas zijn, het kan helpen om die regeltjes omgekeerd toe te passen. Als ik Saar bijvoorbeeld aai, en ik stop, dan wil ze heel soms, als ze in een jolige bui is, wel voorzichtig zachtjes met haar kop tegen mijn hand aan duwen. Bij haar let ik dan op dat ik dan dus juist daarop reageer door door te gaan met aaien :mrgreen: :wink:

Ik ben trouwens verder ook niet echt bezig met rangorde, alhoewel kruiperige Saar me door haar overdreven onderdanige gedrag dagelijks wel even fijntjes aan die ooooohhhh zo duidelijk rangorde hier herinnert...
Bij Moos ben ik wel bezig met "geef hem niet een vinger want hij neemt je hele hand". Maar hij mag gewoon op bed, op de bank etc.
Laatst gewijzigd door Moos op 04 aug 2006 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik vind dat mensen ongewenst gedrag te makkelijk verbinden aan een rangorde probleem.
Die regeltje vind ik ook een beetje onzin. Het is inderdaad belangrijker om consequent te zijn.
Afbeelding
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Ik ben ook niet van de rangorderegeltjes. Van mij mogen ze best op de bank en op bed en als eerste door de deur. Als het erop aankomt weten ze hier dondersgoed wie de baas is. Ik "ken" wel wat mensen die het echt overdrijven met die regels, want oh oh mijn hond is zo dominant. :roll:
Tuurlijk zullen er best honden zijn die wel wat proberen, maar voor mij is het dan de kunst om ze dan toch te laten doen wat ik wil, zonder te overheersen. Ik ben nog geen enkel hondenras tegengekomen wat van nature zo dominant is dat hij constant bezig is om boven zijn baas te komen. En die rangorderegels zijn volgens mij meer voor de baas dan voor de hond. Ik kan me zo voorstellen dat als je een beginnende of wat onzekere hondenbaas bent, je er best wel wat aan hebt. Maar je moet niet gaan overdrijven.
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Als je het niet in je hebt om door wie jij bent, en hoe je de hele dag met je hond omgaat, de rangorde heel duidelijk te krijgen, dan kunnen die standaard regeltjes wel helpen naar mijn idee.
Als het je helpt om duidelijk en consequent te zijn wel. Maar daar gaat mijn kritiek juist naar uit. Wat er eigenlijk mis is, wordt niet aangepakt. Het is veel simpeler om een aantal regeltjes toe te passen en dan ben je weer klaar.

Dat je de hond verder mixed signals geeft, dat is veel moeilijker om onder ogen te zien.

Als er bij Bram iets mis ging en gaat (maar gelukkig niet meer zo vaak :wink: ), dan is het altijd omdat ik onduidelijk ben. Ook op de hondenschool. De trainer zegt dan niet 'je hebt een rangordeprobleem', maar 'Linda werkelijk, hoe moet die hond nou begrijpen wat je wilt?'. Mijn eerste school gooide het juist op de eerste uitspraak. Bazen (ik ook) werden steeds harder tegen de hond, waardoor de hond minder vertrouwen in de baas kreeg.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik doe niet aan rangorde en die regeltjes. Alleen de rangorde van hun onderling vind ik leuk om te zien :ok:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Als het je helpt om duidelijk en consequent te zijn wel. Maar daar gaat mijn kritiek juist naar uit. Wat er eigenlijk mis is, wordt niet aangepakt. Het is veel simpeler om een aantal regeltjes toe te passen en dan ben je weer klaar.

Dat je de hond verder mixed signals geeft, dat is veel moeilijker om onder ogen te zien.

Als er bij Bram iets mis ging en gaat (maar gelukkig niet meer zo vaak :wink: ), dan is het altijd omdat ik onduidelijk ben. Ook op de hondenschool. De trainer zegt dan niet 'je hebt een rangordeprobleem', maar 'Linda werkelijk, hoe moet die hond nou begrijpen wat je wilt?'. Mijn eerste school gooide het juist op de eerste uitspraak. Bazen (ik ook) werden steeds harder tegen de hond, waardoor de hond minder vertrouwen in de baas kreeg.
Nee, dat klopt natuurlijk. Je kan niet alleen klakkeloos die regeltjes toepassen en verder zo inconsequent zijn als de pest. Maar als alleen zo consequent zijn als binnen jouw vermogen ligt niet genoeg is, dan denk ik dat die regeltjes wel kunnen helpen de boel iets bij te schaven. Al is het alleen maar omdat je a.d.h.v. die regeltjes automatisch de hond minder aandacht geeft, en je automatisch op bepaalde momenten van de dag iig ontzettend consequent bent. Niet op de bank betekent minder "vanzelf knuffelen" omdat als je tv kijkt de hond nu niet binnen 'knuffelbereik' is. Voor niet op bed geldt hetzelfde.
Als de hond als laatste door de deur moet ben je vanzelf op dat moment bezig met consequent en duidelijk zijn. Het is dan niet meer het vrijblijvende "maakt het uit wie er eerst door de deur gaat", het is dan automatisch een duidelijkheid voor de hond geworden dat jij eerst gaat en hij als laatste.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik ben ook eigenlijk helemaal niet bezit met die rangorde. Wel heb ik bepaalde regels voor mij zelf ingesteld omdat ik dat zelf prettig vind. Zo mag ze dus pas op de bank als wij het zeggen. En moet ze eerst zitten en blijven voordat ze naar haar eten mag.

Geloof dat Sita best weet dat wij boven haar staan en niet zo snel een loopje met ons zal nemen. Anders doet ze dat heel slim zodat wij het niet door hebben. :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Héééé,

Leuk, een reltopic! :cheer: :mrgreen:

Natuurlijk is het belangrijk dat je duidelijk weet te kommuniceren met je hond, maar afgezien daarvan is het toch wel zo dat je zonder voldoende overwicht van jouw kant kunt kommuniceren wat je wilt maar dat je dan toch een hond zult hebben die in elk geval zijn goddelijke gangetje gaat. Soms toevallig precies handelend overeenkomstig jouw wensen maar vaker precies het tegenovergestelde daarvan doend.

Een rangorde-probleem hoeft niet per sé in te houden dat je een hond hebt die de direkte konfrontatie met je aangaat, meestal komt zo´n probleem gewoon niet veel verder dan een hond die poep aan je heeft en doet waar hij zin in heeft.

Het is volgens mij echt onzin om rangorde af te doen als bijzaak wanneer je het hebt over de omgang met een hiërarchisch ingesteld wezen als de hond.

Dat er honden zijn met een "onderdaniger" en anderen met een "dominanter" of gewoon een onafhankelijker karakter is natuurlijk een gegeven, niet iedere hond is hetzelfde.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ik heb nog nooit bij 1 van de honden rangorde en die regeltjes gebruikt
ik ben gewoon de baas en dat weten ze
geen tik nodig geen beloning koekjes noppes niks
ik doe het wel is hoor als ik spelletjes met ze doe buiten
Afbeelding
BeëlzeBubble
Zeer actief

Ongelezen bericht door BeëlzeBubble »

Het enige regeltje dat ik hier echt gebruik is dat ze moeten zitten als ze eten of iets lekkers krijgen maar dat ik eigenlijk meer om ervoor te zorgen dat ze hun gemak houden en ze me niet ondersteboven lopen in hun enthousiasme. Verder mogen ze op de bank, slapen ze bij me in bed, staat Cas regelmatig met zijn voorpoten op onze schouders onze gezichten af te slobberen, denderen ze voor ons uit naar buiten, denderen ze voor ons uit naar binnen... klimt Smek uit zichzelf op schoot, staat Smek regelmatig met een flos in zijn bek voor mijn neuis te bedelen om een spelletje enz. enz.
Groetjes van Bianca en een slobber van Casper en Smekkie.

Afbeelding
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Ik heb wel bepaalde dingen waar ik me aan hou. Niet op bed of op de bank, geen haantje de voorste als we een deur in en uit gaan, dat soort dingen. Aan de andere kant ga ik wel in op uitnodigingen van hem om te spelen.
Ik denk gewoon dat Wolf regeltjes nodig heeft maar niet tot in het overdrevene.
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik heb voor mezelf eigenlijk twee regeltjes waar ik me altijd aan hou omdat ik die belangrijk vind. Vegas moet altijd zitten en wachten voor zijn eten en hij krijgt nooit iets gratis (nou, ok, bijna nooit :mrgreen: ). Voor een koekje moet hij een oefeningetje doen of ik tover een halve rodi worst tevoorschijn en dan gaan we even trainen en zoekspelletjes doen.

Verder hou ik me totaal niet bezig met rangorde. Vegas mag op de bank, op bed, bovenop me zitten, voor mij de deur uit, tegen me opspringen en meer van dat soort dingen. Het is al heel lang niet meer voorgekomen maar als hij soms dacht dat hij wel het eén en ander kon maken dan trok ik de teugels wat strakker en werden de privileges wat ingetrokken. Bij Vegas hielp dat altijd wel, ik negeerde hem wat meer en met een paar dagen was het over en konden de privileges kalm aan weer terugkomen.

Op mijn laatste cursus zat een vrouw in de les die mij vertelde dat ze iedere dag rangordebevestigende handelingenuitvoerde op haar hond. Iedere dag stond ze even over hem heen, pakte ze zijn snuit en meer van dat soort dingen. Volgens mij is het zo dat een ranghogere niet continu zijn positie hoeft te bevestigen (dmv die handelingen), m.i. kloppen de verhoudingen niet helemaal als je dat dagelijks moet doen :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:linda, het is niet omdat je voor jezelf niet bewust met de rangorde bezig bent, dat ze daarom minder belangrijk is, in the end. het gekke is dat, als alles goed zit in de verhoudingen (en idd, dat gaat vaak samen met duidelijkheid (lees : kordaatheid) en consequentie), een hond helemaal niet bezig is met rangorde of hogerop geraken. waarom zou hij? hij leidt een beschermd en stabiel leventje, waarom zou hij daar zelf onrust in brengen, dus dan zijn al die 'stomme' regeltjes ook totaal niet nodig (ik doe er ook nooit aan).

maar als de rangorde niet duidelijk is, zal een hond daar wel continu mee bezig zijn, vaak zelfs zeer tegen zijn zin als het ware. soms is het, zoals wil zegt, niet meer dan compleet lak hebben aan wat de baas vraagt (en dan mag je klickeren, of nog positiever dan positief zijn, of op je kop gaan staan, respect krijg je daar niet mee). maar soms is het echt wel meer dan dat en dan is het echt niet meer leuk, vooral niet voor de hond zelf :19: .
Duidelijk verhaal :wink:

Over je tweede alinea heb ik wel een vraag. Als een hond wel erg met rangorde bezig is, helpt het dan om de regeltjes toe te passen zoals niet op de bank, als tweede de deur uit, na de baas eten etc.? Kom je sterker over omdat je je rangorde op die manier bevestigt? Moet ik dat zien als een 'aanzet' tot herstelde verhoudingen oid?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: het zou niet mijn manier zijn iig, ik vind dat heel onhondse, flauwe regeltjes. ik zou me concentreren op gehoorzaamheid, niet om de oefeningen op zich, maar om zo duidelijk te stellen wie wat te vertellen heeft over wie :mrgreen: . probleem daarbij is dat het baasje in kwestie daar dan soms nog meer problemen mee heeft, wegens het vaak niet snappen van hoe je gehoorzaamheid van een hond kan eisen op een vriendelijke manier.
ik denk dat daarom die flauwe regeltjes ingevoerd zijn :wink: .
Jij moet een keer praten met mijn vorige trainer :mrgreen: Ik kon niet goed verwoorden wat er niet klopte aan zijn theorielessen, het was alleen een sterk gevoel. Sindsdien heeft het woord rangorde een hele nare smaak in m'n mond omdat het verhaal bij hem een aanzet was tot geweld (ja, zo noem ik het) tegen honden.

Vandaar dat ik soms wat allergisch reageer op topics waarin mensen gewezen worden op rangordeproblemen. En misschien dat ik juist daarom de boel precies omgegooid heb (Bram als eerste door de deur, Bram als eerste eten etc.). Ook weer overdreven natuurlijk :wink:

Als ik een tijdje niks met Bram gedaan heb op het gebied van gehoorzaamheid, dan merk ik dat het wegebt. Als hij dan niet komt als ik hem roep, weet ik dat ik het weer moet gaan trainen. Ik doe dan niks met rangorderegels zoals genoemd, maar ga gewoon weer op een veldje staan en doe gehoorzaamheidsoefeningen. Ik zie zijn gedrag dus niet als een rangordeprobleem, maar als een gevolg van gebrek aan prikkels op het gebied van gehoorzaamheid. Of is dat vreemd gezien?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: het zou niet mijn manier zijn iig, ik vind dat heel onhondse, flauwe regeltjes. ik zou me concentreren op gehoorzaamheid, niet om de oefeningen op zich, maar om zo duidelijk te stellen wie wat te vertellen heeft over wie :mrgreen: . probleem daarbij is dat het baasje in kwestie daar dan soms nog meer problemen mee heeft, wegens het vaak niet snappen van hoe je gehoorzaamheid van een hond kan eisen op een vriendelijke manier.
Jij moet een keer praten met mijn vorige trainer :mrgreen: Ik kon niet goed verwoorden wat er niet klopte aan zijn theorielessen, het was alleen een sterk gevoel. Sindsdien heeft het woord rangorde een hele nare smaak in m'n mond omdat het verhaal bij hem een aanzet was tot geweld (ja, zo noem ik het) tegen honden.

Vandaar dat ik soms wat allergisch reageer op topics waarin mensen gewezen worden op rangordeproblemen. En misschien dat ik juist daarom de boel precies omgegooid heb (Bram als eerste door de deur, Bram als eerste eten etc.). Ook weer overdreven natuurlijk :wink:

Als ik een tijdje niks met Bram gedaan heb op het gebied van gehoorzaamheid, dan merk ik dat het wegebt. Als hij dan niet komt als ik hem roep, weet ik dat ik het weer moet gaan trainen. Ik doe dan niks met rangorderegels zoals genoemd, maar ga gewoon weer op een veldje staan en doe gehoorzaamheidsoefeningen. Ik zie zijn gedrag dus niet als een rangordeprobleem, maar als een gevolg van gebrek aan prikkels op het gebied van gehoorzaamheid. Of is dat vreemd gezien?
Ja en een gebrek aan prikkels met aandacht speciaal voor hem denk ik.

ik merk als ik minder met ze apart doe, en dan bedoel ik spelen, wandelen enzo, dat ze ook minder gehoorzaam zijn. Of dat met rangorde te maken heeft weet ik niet.

Maar ze gaan gewoon zelf hun dingen invullen als ze minder aandacht krijgne, dus daar let ik nu wel goed op. Verder hou ik me ook niet aan regeltjes.

Inderdaad wat Inge O zegt, kordaat maar vriendelijk zijn, dat helpt beter. Buck heeft, toen hij zo rond een jaar was, wel eens in mijn arm gebeten, omdat hij een andere hond wilde pakken waar hij niet bij kon, ook wel eens in mijn been. echt gebeten, niet alleen een blauwe plek.

Dat is natuurlijk totaal respectloos, en heeft wel duidelijk met rangorde te maken. Nu doet hij dat niet meer, omdat ik zelf veel duidelijker naar hem ben.

Consequenter niet, dat was ik altijd wel, dus ik denk niet dat dat het is. maar ik heb wel veel duidelijker gemaakt wat ik wel en wat ik niet accepteer (niet d.m.v. fysieke correcties) en dat werkt beter als alle rangorderegeltjes. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Baily op 04 aug 2006 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik doe ook niet aan rangorderegeltjes of -handelingen. Ze eten regelmatig voordat ik eet, ik lig weleens op de grond en de honden op de bank, ze gaan eerder de deur door (maar ze wachten wel netjes op het stoepje tot ik de deur achter me dicht heb) enz. Het enige waar ik wel aan doe is het initiatief bij mezelf houden. Maar dat is meer omdat ik een enorme hekel heb aan aandacht afdwingende honden. Ik kan niet tegen honden die maar met een poot op je schoot om aandacht zeuren of die op een bepaalde tijd onrustig bij de deur gaan lopen dreutelen. Dus of dit met rangorde te maken heeft weet ik eigenlijk niet.
Het klopt trouwens ook niet helemaal wat ik zeg, want met clickertraining laat je ook wel initiatief van de hond uitgaan en beloon je het gedrag dat je wil zien.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik ben nooit bezig met rangorde regels, maar wél met 'omgangsregels'.
Voorbeeldje: ze liggen hier maar heerlijk op de bank wanneer ze willen, hoeft niet gevraagd te worden of wat dan ook. Maarrrrr kom ik eraan en wil ik daar zitten, dan dienen ze dus wel automatisch opzij te gaan.
Of bv in huis als ik van de huiskamer naar de keuken moet en er staat net een hond, dan moet die wel even opzij.
Dat soort dingetjes, maar dat heb ik gewoon met de opvoeding meegedaan eigenlijk, een soort respect voor de baas.
Het is meer een automatisme eigenlijk.
Aan de standaard rangorde regels (ik eerst eten, dan hun, ik eerst door de deur dan hun, enz. enz.) daar doe ik echt totaaaal niet aan, eigenlijk is dat hier allemaal precies andersom :mrgreen:
Ik denk dat als je echt aan de rangorde regels moet doen, dat er dan in de basis al iets helemaal fout zit :N:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Ik heb zelf een tijdje met rangorderegels gewerkt, dat was in de periode dat ik nogal onzeker was of ik het eea wel goed aanpakte met Mizou. Het was mijn eerste hond al had ik wel al ervaring met een logéhondje. Soms vond ik het moeilijk om haar in te schatten en ik liet me heel erg inpakken door haar lieve oogjes en haar lieve kop, want een mooiere en lievere en betere hond is er natuurlijk niet. :wink:

Maar daar ging ze een beetje misbruik van maken, terecht natuurlijk en toen ik dat door had, goed heeft enige tijd geduurd, was het over. Het gaat best wel heel redelijk hier en ze mag idd best voor me de deur uit, maar me aan de kant duwen bijvoorbeeld is een ander verhaal. Al moet ik wel waken om niet overstag te gaan voor haar speciale blik, maar ik ben gehard nu. :mrgreen: :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: nee, dat is zeker niet vreemd gezien, maar misschien niet volledig (die 'misschien' zeg ik met opzet, want ik ben ook geen hond natuurlijk :mrgreen: ). dat gehoorzaamheid best af en toe eventjes een opfrissing kan gebruiken is zeker waar, maar ik zou afzakkende gehoorzaamheid zelf wel in verband brengen met rangorde. niet met een rangordeprobléém, dat is veel te zwaar. honden die wat te vaak (zoals altijd eufemistisch grappig gezegd) bananen in hun oren hebben zijn heus niet met een strategisch plannetje bezig om de baas te onttronen. maar ze hebben er op dat ogenblik toch ook bitter weinig respect voor, wat, afhankelijk van het type hond, op termijn weer wél tot rangordeproblemen kan leiden.

ik hou de bananen dus het liefste zo klein mogelijk, of eventueel in één oor, dat mag ook nog :mrgreen: .
Ja dat snap ik. Het is wel even schijt aan je hebben als een hond willens en wetens de andere kant oploopt terwijl je hem roept. Hij kan net zo goed z'n vinger er ook nog even bij omhoog steken :mrgreen: Daarom reageer ik er ook gepast op :wink: Zou ik dat niet doen, dan zou het kunnen dat Bram uiteindelijk de boel overneemt, gewoon bij gebrek aan duidelijkheid van mij.

Als ik met tig :mrgreen: wartjes in huis zou wonen, zou de kans groot zijn dat het uit de hand loopt. Simpelweg omdat ik dat niet kan, hoe strak ik de rangorderegels en -theorieen ook in acht zou nemen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Ik ga dus ook met de meeste mensen mee. De rangorde regeltjes zoals die algemeen bekend zijn, daar doe ik niet aan. Consequent zijn, luisteren naar de baas en respect hebben dat wel. Maar dat zijn zaken die automatisch gaan.

Waar ik ook een beetje de kriebels van krijg is dat elke handeling onderhand als dominant wordt uitgelegd :19:

Zoals het rijden van een hond. Of dat altijd dominant gedrag is, hond kan toch ook gewoon een keertje geil zijn :19:
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

tja...goh...toen Rimpel nog een pupje was stonden we bloedserieus wel bepaalde regeltjes op te volgen hoor...
In den beginnen mocht ie eigenlijk niet op de bank...waarom niet? Tja..dat wordt je dan verteld he?! :mrgreen:

Maar ik ben veel te eigenwijs voor regeltjes en binnen no time zat Rimpel op de bank, in bed, etc.
En dat is nooit meer anders geweest.
We zijn in het begin veel "strenger" geweest dan nu...
Maar hij is nu veel relaxter dan toen, ach zal wel meer factoren hebben maar dat geforceerde gedoe met rangorde bevestigen is mijn ding niet.

Gos, ik zie me al bezig zeg te hangen over Rimpel heen, dat geknooi bij de deur en het gezever met eten...
Nee dank je.
Onbewust zul je dingen wel doen...ik hang idd weleens om hem heen en als ik uit bed ga en hij ligt er nog dan kom ik ook over hem heen zetten zeg maar..
Alleen Robin gaat wel als eerste de deur uit als we weggaan met Rimpel...die wil eerst kijken of er niet wat anders loopt :mrgreen: (ik kijk ook wel hoor...maar anders dan Robin)
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik ben totaal niet bezig met rangorde, wel met duidelijkheid :wink:
Ik stel grenzen, dit mag wel, dit mag niet :wink:
En er mag veel wel.
Wat niet mag is bv. mij in mijn fikken bijten :roll: , blijven blaffen om niks of knokken. Dan grijp ik dus resoluut in.
Ze liggen maar fijn op de bank, gaan maar als eerste de deur uit, lopen aan het einde van de riem etc., maar als ik iets van ze eis wil ik ook dat dat opgevolgd wordt, en dat weten ze alle drie prima. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Inge O schreef:
Inge schreef: Wat niet mag is bv. mij in mijn fikken bijten :roll:
goh, wat doe jij moeilijk zeg :roll: :smile: .
Hahahaha......1-tje hier is nog lerende :boos: :boos: maar de anderen snappen dat prima hoor :pffff: Ik ben een rotbaas :pffff:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Inge O schreef:
Inge schreef: Wat niet mag is bv. mij in mijn fikken bijten :roll:
goh, wat doe jij moeilijk zeg :roll: :smile: .
vind ik nou ook :mrgreen: :mrgreen:
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Hier gelden ook geen rangorderegels alleen de regel dat ik het laatse woord heb :mrgreen:
Onderling gaan de honden erg goed dus dat laat ik lopen zoals het loopt
kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

Ongelezen bericht door kiki78 »

Daan luistert meestal, soms niet. Sommige zeggen dan dat ik een rangorde probleem heb. Ik heb alleen geen probleem. Af en toe moet een keer ingrijpen en hem bij zijn nekvel grijpen voordat hij wil snappen dat hij niet het bos in mag verdwijnen en daarna gaat het weer best lang goed. 9 van de 10 keer als hij verdwijnt en dus absoluut niet meer luistert is het mijn fout, te laat met corrigerenen dan winnen de konijnen.
Hij is soms erg dwingend met spelen, meestal als ik thuis kom van mijn werk maar dan vind ik ook dat hij gelijk heeft, hij is de hele dag braaf geweest en dan zijn de eerste 20 minuten thuis speciaal voor hem en moet ik niet eerst gaan zitten.
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: maar als de rangorde niet duidelijk is, zal een hond daar wel continu mee bezig zijn, vaak zelfs zeer tegen zijn zin als het ware. soms is het, zoals wil zegt, niet meer dan compleet lak hebben aan wat de baas vraagt (en dan mag je klickeren, of nog positiever dan positief zijn, of op je kop gaan staan, respect krijg je daar niet mee). maar soms is het echt wel meer dan dat en dan is het echt niet meer leuk, vooral niet voor de hond zelf :19: .
Als een hond wel erg met rangorde bezig is, helpt het dan om de regeltjes toe te passen zoals niet op de bank, als tweede de deur uit, na de baas eten etc.? Kom je sterker over omdat je je rangorde op die manier bevestigt? Moet ik dat zien als een 'aanzet' tot herstelde verhoudingen oid?
het zou niet mijn manier zijn iig, ik vind dat heel onhondse, flauwe regeltjes. ik zou me concentreren op gehoorzaamheid, niet om de oefeningen op zich, maar om zo duidelijk te stellen wie wat te vertellen heeft over wie :mrgreen: . probleem daarbij is dat het baasje in kwestie daar dan soms nog meer problemen mee heeft, wegens het vaak niet snappen van hoe je gehoorzaamheid van een hond kan eisen op een vriendelijke manier.
Het maakt dan op zich toch niet uit of je dit doet met oefeningetjes als zit, of met iets wat toevalling als 'rangorderegel' beschreven staat, of met iets wat je zelf graag wilt als regel/oefening, of met een leuk kunstje?

Duidelijkheid en consequent zijn is ook mijn motto ;-)
En of ik daar nou regeltje x of huisregeltje y bij uitvoer maakt mij niet uit. Raisie mag lekker op de bank maar moet wel eerst zitten voordat ze eten krijgt, toevallig doe ik dus aan een rangorderegel maar wat mij betreft "what's in a name".
Wel denk ik dat het belangrijk is om dingen van je hond te blijven 'eisen', met hem dingen doen, trainen, aandacht, spelen etc. Voor de hond afwisseling en geen verveling en een goede (betere) band met z'n baas.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

maarrrr, consequent, duidelijkheid, dat is toch de basis ( weet even geen ander woord) van de rangorde.

ik krijg nu een beetje het gevoel dat rangorde als iets negatiefs gezien word, of als iets wat aan geeft dat er problemen zijn oid.

als ik kijk naar mijn honden, die zijn het merendeel van de dag bezig met rangorde, niet in de zin van de hele tijd bezig het te bepalen, want ( op dit moment :wink: ) is er duidelijkheid en rust in de roedel zeg maar, maar wel door middel van spel, dmv van reageren op situaties, ik zie dan duidelijk dat ze onderling dagelijks dingen bevestigen.
en zo doe ik dat dus ook, door bv soms een hond een duwtje achteruit te geven als ik er langs wil of opzij te schuiven als ik op de bank wil, door te zeggen dat hij of zij z'n kop moet houden, door ze hun eten te geven enz enz.

dus niet de boekjes regels van niet op de bank,niet op schoot, niet voor me de deur uit enz, omdat dat niet nodig is hier, maar ook de normale ( voor mij dan) kleine, bijna onbewuste handelingen, hebben te maken met een rangorde, als ik bv merk dat een hond gromt als ik hem of haar verleg opde bank, nou kan je verzekeren dat die een schuiver krijgt en trek ik dus aangaande die hond de teugels wel wat strakker ( dit is maar een vb hoor)

voor mij is dus duidelijkheid,consequent en rangorde met elkaar verbonden

(gut snappen jullie enigzins wat ik bedoel? :N: )
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”