Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is het zo dat alleen honden....

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Assie&Dessie
Actief
Mijn ras(sen): De Kangal

Is het zo dat alleen honden....

Ongelezen bericht door Assie&Dessie »

last hebben van HD en ED??? Kunnen katten dit ook krijgen? Nog nooit gehoord in ieder geval. En paarden?? en koeien?? schapen,geiten enz...

Ik zat me dit dus af te vragen :denken:
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

of het bij ander vee ook voorkomt weet ik eigenlijk niet. :denken: weet wel dat het ook bij mensen voor kan komen.HD dan.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

fabienne s schreef:of het bij ander vee ook voorkomt weet ik eigenlijk niet. :denken: weet wel dat het ook bij mensen voor kan komen.HD dan.
De babies met spreidbroekjes. Dochtertje van mijn zus heeft eerst lang met een spreidbroekje gelopen, daarna met een gipsbroek. Dat heeft allemaal niet genoeg geholpen, en zij is dus vorig jaar eraan geopereerd.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

bij mensen komt het zekr voor ier worden daar nog regelmatig (op de leeftij 20-30 jaar) aan geopereerd. Dit heet een pandak, dan wordt er een bot splinter uit het scheenbeen boven de heup gezet in het bekken/heupkom
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Jazeker, bij het kattenras Maine Coon wordt preventief gerontgend op HD. Veel kattenrassen worden ook op Patella Luxatie nagekeken. ED is bij paarden een hot issue en ook Patella Luxatie komt daar voor.

Het spreidbroekje wat Marion noemt is meestal voor Calvé Legg Perthes, een aandoening die ook bij honden voorkomt.

Honden zijn helaas/gelukkig niet uniek in hun afwijkingen.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

hiervoor denk ik, om de heupen rust te gunnen, anders blijft zo'n kleintje echt niet stil zitten

Als de diagnose duidelijk is volgt een indeling naar duur van de aandoening en mate van aantasting van de heupkop. De indeling van Catterall is een voorbeeld van een indeling van de mate van aantasting van de heupkop, er zijn ook andere in gebruik. Deze indelingen zijn van belang voor de prognose en in te stellen therapie, die kan variëren van rust tot beenontlastende hulpmiddelen of operatief ingrijpen.
Afbeelding
Marion.

JEANNETTEBO schreef:hiervoor denk ik, om de heupen rust te gunnen, anders blijft zo'n kleintje echt niet stil zitten

Als de diagnose duidelijk is volgt een indeling naar duur van de aandoening en mate van aantasting van de heupkop. De indeling van Catterall is een voorbeeld van een indeling van de mate van aantasting van de heupkop, er zijn ook andere in gebruik. Deze indelingen zijn van belang voor de prognose en in te stellen therapie, die kan variëren van rust tot beenontlastende hulpmiddelen of operatief ingrijpen.
???

Iris was een half jaar meen ik, toen ze in een spreidbroekje kwam. Daarna gipsbroek. En uiteindelijk geopereerd toen ze 4,5 was. Mijn zusje is verteld dat het een soort HD was (waarvan zij weer niet wist wat dat was, maar ik wel).

Wat is dat Calvé gedoe dan?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marion. schreef:
JEANNETTEBO schreef:hiervoor denk ik, om de heupen rust te gunnen, anders blijft zo'n kleintje echt niet stil zitten

???

Iris was een half jaar meen ik, toen ze in een spreidbroekje kwam. Daarna gipsbroek. En uiteindelijk geopereerd toen ze 4,5 was. Mijn zusje is verteld dat het een soort HD was (waarvan zij weer niet wist wat dat was, maar ik wel).

Wat is dat Calvé gedoe dan?
http://www.orthopedie.nl/content/rug/rug_perthes1.asp
Marion.

yamie schreef:
Marion. schreef:Wat is dat Calvé gedoe dan?
http://www.orthopedie.nl/content/rug/rug_perthes1.asp
Dat heeft Iris dus duidelijk niet gehad. Bij haar was het aangeboren, en kon het eventueel met hulpmiddelen goed komen. Maar een operatie was dus nodig.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Is de ziekte van Perthes te behandelen?

Goede vraag. In de actieve fase, als de kinderen last hebben is het verstandig de heup niet al extreem te belasten ten einde de irritatie van het heup gewricht te verminderen, en kan het zelfs, als een kind veel pijn heeft, nodig zijn de kinderen een paar dagen rustig binnen te houden om de heup wat tot rust te laten komen, eventueel aangevuld met pijnstillers. De vraag of door behandeling de uiteindelijk te realiseren heupvorm verbeterd kan worden is niet zeker te beantwoorden. Er zijn twee grote stromingen: enerzijds orthopeden die vooral nadruk leggen op het natuurlijke herstel mechanisme en die slechts in uitzonderlijke gevallen operatief ingrijpen, anderzijds orthopeden die wat meer van operatieve behandelingen verwachten en deze wat vaker toepassen. Welke van deze stromingen de beste resultaten behaalt is onduidelijk. Waar over het algemeen iedereen het wel over eens is, is dat de volgende behandelingen zinloos zijn: beugels, gipsbroeken, langdurig (weken) bedrust, langdurig rolstoel gebruik, of het been langdurig niet belasten

:wink:
Marion.

yamie schreef:Is de ziekte van Perthes te behandelen?

Iris had dus duidelijk geen Calvé-gedoe (daar heeft eerder tante last van, maar dan van de mayo-variant :mrgreen: )
Marion.

Inge O schreef:is ook helemaal niet hetzelfde hoor, calvé perthes ontwikkelt zich op (iets) latere leeftijd, hd is idd aangeboren (of het altijd meteen na de geboorte te zien is bij mensen, geen idee).
Rosa (zusje) is dus ook onder controle geweest, gelijk na de geboorte. Daar was al vrij snel duidelijk dat haar heupjes goed waren :19:
Ze is nu 3 en volgens mij hoeft ze niet meer op controle nu.
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

mijn maine coons zijn op HD gerontgend, en helaas heeft mijn middelste dochter een milde vorm van HD, met fysio gaat het gelukkig goed. en het zit bij ons in de famillie een aantal nichtjes hebben ook in een spreidbroek gezeten, dus bij ons is het een vorm van erfelijk.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

HD is bij mensen ook altijd erfelijk is mij verteld. Mijn zus heeft HD (spreidbroekje gehad, gips en uiteindelijk 1 heup geopereerd). Een nicht van mij heeft het ook
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”