Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat denken jullie over de combinatie rustige en actieve hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lies en co
Zeer actief

wat denken jullie over de combinatie rustige en actieve hond

Ongelezen bericht door Lies en co »

Hallo,

Wij hebben een Hovawart in huis van 20 maand, en kunnen binnenkort een opvanghond houden, een Newfoundlander van 5 jaar (gecastreerde reu). Onze Hovawart-teef is een echte spring in 't veld, héél levendig en speels. Terwijl een Newfoundlander gekend staat als een zeer rustige hond. Ons Dinah is eigenlijk een onzekere hond, dus ik verondertel dat als de Newf eventjes een grom en een snauw geeft, als het hem genoeg geweest is, dat ze er wel mee zal ophouden.

Ze hebben zoiezo wel een aantal zaken, waarmee ze goed overeen zullen komen. Dinah zwemt ook graag, maar tot nu toe heeft ze nog geen hond gehad om samen in 't water te gaan. Of toch niet om echt te zwemmen.

Wat denken jullie over deze combinatie? Past een levendige hond bij een eerder rustige hond? Het is niet, dat dit de enige hond in ons gezin zal zijn. Er komt regelmatig nog een opvanghond bij. Ons ideaal hondengezinnetje bestaat uit twee wartjes, en één andere hond (plus ev. een opvanger- maar dat zijn toekomstplannen). Maar als de Newf er 'last' van gaat ondervinden, van die twee speelse wartjes, dan wil ik het dat beestje ook niet aandoen.
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Ik denk dat het afhangt van de hond zelf?

Ik heb bij mijn soms ietwat hyperactieve teckel teefje van 2 ook een rustig teckel reutje van 8 erbij genomen uit het asiel.
Nou gaat het hier dus om hetzelfde ras, maar ze verschillen echt zo erg van elkaar dat je dat haast niet gelooft :wink:
Als ik het in een woord zou moeten uitleggen dan noem je Britt een doener en Bram een denker :mrgreen:
Als voorbeeld, in Frankrijk op vakantie gingen de honden gewoon mee naar het strand. Britt is druk druk druk, het liefst de hele tijd zwemmen en graven en rennen en en en... Bram vind wandelen super dus een eind over het strand wandelen vond hij geweldig, maar verder ging hij heerlijk bij de handoeken zitten gewoon lekker om zich heen kijken.
Hier gaat het uitstekend, is een prima combi, maar ik weet niet of dat altijd zo is.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Lies en co
Zeer actief

Oké, het kan dus prima gaan. We kunnen hem zoiezo eventjes 'uitproberen'. Da's het voordeel van opvanggezin te zijn hé. Dan gaan we na enkele dagen zoiezo wel kunnen zien of het klikt. Maar de ervaring van anderen horen, vind ik ook heel belangrijk. Bedankt!
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Een gecastreerde newf kan echt wel zijn mannetje staan als hij het zat is verwacht ik. Verder zijn newfoundlanders helemaal niet per definitie sloom en rustig. Ik heb newfoundlanders gekend die toch onvermoeibaar bleven duiken vanaf de steiger het water in en ook apporteren vonden ze heerlijk. Wel moet dan de vacht in conditie zijn want een wolbaal heeft nooit energie in de zomer. :jank:

Verder is een stoicijnce brave beer meestal een goed voorbeeld voor een jonge hond omdat hij rust en zekerheid uitstraalt.

Gewoon proberen dus.

Maar het wordt geen blijvertje begrijp ik maar gewoon een tijdelijke opvanger?
Afbeelding
Lies en co
Zeer actief

Nee, het is de bedoeling dat hij zou blijven. Op voorwaarde dat het klikt tussen beide honden, en met ons. Plus, hij moet ook overweg kunnen met ons gezinnetje, dwz kindvriendelijk zijn enzo. Maar dat is helemaal geen probleem, volgens hetgene ik tot nu toe gehoord heb.

Ja, inderdaad, een zekere hond als voorbeeld voor onze onzekere Dinah kan haar inderdaad deugd doen.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Lijkt me een mooie combi! Ik zie zelf altijd veel voordeel in honden die elkaars tegenpolen zijn, of ieder geval elkaar niet versterken in hetzelfde gedrag, want dat kan voor ons bazen problemen geven. :wink:
Ik ben benieuwd! :ok:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik heb hier een heeeeeeele drukke hond en een rustige hond en dat gaat prima samen! Soms wordt de rustige hond weleens behoorlijk overdonderd, maar als het erop aankomt kan hij prima duidelijk maken waar zijn grenzen liggen.
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om twee van die druktemakers bij elkaar te hebben :N: :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Kan prima samen :ok:
Nanni is heel rustig en Tuana is druk. Logisch, Nanni is 10 en Tuana 16 maanden :mrgreen:
Nanni geeft het aan als ze het zat is en Tuana moet je gewoon veel aandacht geven en veel mee spelen.
boemerang
Zeer actief

Ongelezen bericht door boemerang »

wij hebben een westie met volgens ons ADHD een spring in't veld
en een goldenretriever de goedheid zelf
samen een leuk duo
de ene houd de ander wakker en anders om natuurlijk
alle twee bijna de zelfde leeftijd
en het gaat heel goed
Afbeelding
onze kanjers Rex en Buddy in herrinnering
Femmy
Actief

Ongelezen bericht door Femmy »

Persoonlijk denk ik dat dit een goede combinatie zal zijn, doen dus ! Onze Farras is een drukke en hyperactieve x herder, onze Fila's zijn vrij rustig en laten echt wel van zich horen als zij het gedrag van Farras zat zijn. Donau en Farras hebben in elkaar echt maatjes gevonden, altijd bezig samen. Kyra en Farras kunnen het zeer goed vinden, maar Kyra trekt zich vaak terug, zodat Farras weer op Donau terugvalt.

Groetjes, Femmy
Lies en co
Zeer actief

Oké, bedankt allemaal! Wij gaan ervoor!!! Eerst die arme schat nog een 'dikke' wasbeurt geven, en opknappen. Want dat is nodig blijkbaar. O ja, en op dieet zetten, want hij weegt zo'n 80kg :N: .
Lies en co
Zeer actief

Hey,

We hebben het (eventjes) geprobeerd, maar ik vrees dat het niet echt klikt tussen Dinah en Balou. Niet dat je dit op zo'n korte tijd goed kunt weten, maar toch. Dinah is echt gek van de opvanger die we nu in huis hebben, Piraat, dat zijn echt twee sloddervossen samen. Lekker wild spelen de hele tijd, rollen in het gras,... Balou is echt een rustige hond, té rustig, waarschijnlijk ook wel door z'n overgewicht. Piraat (x mastin espagnol) is tov mensen héél rustig, maar is best wel te vinden voor een speelpartijtje. Dinah heeft verder héél veel schrik van Balou. 't Is echt een scheet... Raar, want tov Piraat is ze echt dé baas, en Piraat is de baas over Balou (Piraat is een pup van 5 maand). Maar één grom van Balou en Dinah zet het op een lopen. Ze begint goed, staart in de lucht, oortjes goed, maar dan geeft ze het snel op. Als de pup waar zij met vlag en wimpel bovenuit komt, zich dominant opstelt tov Balou (én wint!), dan moet zij er toch ook boven staan? Niet dat ze moet van mij, maar je ziet echt dat ze iets heeft van 'dit is mijn huis, en hier ben ik de baas'. Totdat Balou zich omdraait...

Ook is hij niet echt geschikt om nu bij ons te komen. Twee kindjes, één baby en één kruipertje, met zo'n grote (lieve) lomperd in huis... Hij laat zich echt vallen waar hij vallen wil, met of zonder hond er onder. Ik zou niet graag hebben dat hij dat op m'n dochtertje doet... Hij is héél lief naar haar toe, maar wel lomp.

Qua look passen ze nogthans samen hoor... Kijk maar:

Afbeelding

Hier is Balou nog eens, met een versgeslachte uier in z'n bek (er kwam nog melk uit, toen hij die opat)
Afbeelding

Dinah met haar speelmaatje Piraat, die stond te likkebaarden toen ze met de uier ging lopen (die ze nadien liet vallen toen Balou aankwam)
Afbeelding
Lies en co
Zeer actief

Oh ja, was vergeten te zeggen dat Balou wél bij ons blijft tot hij een nieuwe thuis gevonden heeft. Ik hoop dat dit lang genoeg is, zodat hij en Dinah kunnen uitmaken wie de baas van hun beiden is. Het lijkt me gezonder, dat ze dit wél doen, dan dat ze uit elkaar gehaald worden, zonder dat er duidelijkheid is in hun rangorde. Als ons onzeker seutje nu maar eens wil beslissen wat ze wil: zich gedragen als een echte 'teef', of er zich bij neerleggen...
Lies en co
Zeer actief

Inge O schreef:ik denk eerlijk gezegd dat je de verhoudingen wat verkeerd inschat :wink: . dat een pup van 5 maand echt de baas zou zijn over een volwassen reu lijkt me zo goed als onmogelijk - dat die volwassen reu veel van hem pikt waardoor je die indruk krijgt, dat weer wel.
als ik me dinah's gedrag naar andere honden als pup herinner, dan vind ik haar manier van reageren nu absoluut niet abnormaal - gewoon onzekerheid, maar dat heeft op de langere termijn niks te betekenen, toch niet voor wat betreft het goed met elkaar kunnen opschieten.

vraagje : als het tussen piraat en dinah zo goed klikt, waarom mag hij dan niet definitief blijven?
Piraat blijft niet omdat we voor we eraan begonnen, gezegd hadden dat de eerste hond niet ging blijven, omdat we eerst wat de boel willen afkijken. En zo zien hoe ze met andere honden thuis omgaat. Want zoveel andere honden zijn er hier thuis nog niet geweest op logement. Zoiezo heeft Piraat nu een goeie thuis gevonden, maar Piraat heeft wel een typisch Mastin-karakter, dus we hopen dat het met een andere Mastin evengoed klikt. En liefst een teefje, want ik heb liever teefjes in huis dan reutjes.

Toen Piraat hier in 't begin was, speelde die ook de dominante. Of beter gezegd, Dinah liet hem doen. Maar 't was niet zo extreem als nu tussen Dinah en Balou. Laat een volwassen hond echt zoveel toe van een pup, dat die zich zoveel kan permitteren? Piraat ging lopen met haar eten, haar favoriete botje, zelfs haar kong! Hij ging rijden op haar, wou op het plaatsje liggen waar zij toen lag,... En Dinah ging gewoon uit de weg, inderdaad uit onzekerheid. Na een 'opvoedingscursus' in een roedel met dominantere reutjes (maw hij ging vier daagjes bij iemand anders, terwijl wij op vakantie waren), gedroeg Piraat zich enorm onderdanig tov Dinah. Niets meer van oren naar voor, staart mooi laag... En Dinah ging op hem rijden. Tijdens 't spel is het iets anders natuurlijk.

Piraat gaat nu ook lopen met Balou z'n eten, en botjes. Rijden op hem doet hij niet, denk ik. Maar als het tussen een conflict komt tussen beiden ivm een botje, dus als hun rughaar goed recht komt en er serieus gegrom en tanden aan te pas komen, dan wint Piraat.

Dinah is inderdaad erg onzeker, plus ze is erg aan mij gehecht. Bij veel dingen kijkt ze naar mij hoe ik reageer. Daarbij volgt Balou ons héél veel, en komt hij ook direct naar ons toe als er een conflict is. Hij zoekt steun denk ik, en Dinah interpreteert dit misschien alsof wij hem dit effectief geven. Ik loop wel elke keer weg van hem, als ik dit kan, maar dat gaat niet altijd.

We moeten dus gewoon wat geduld hebben? Nu ja, hij is hier nog wel eventjes. Ze zullen wel moéten overeenkomen na een tijdje.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”