Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Thoseband t.o.v. een gewone halsband

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Thoseband t.o.v. een gewone halsband

Ongelezen bericht door M@rleen »

Bij de hondenschool waar ik Boomer ingeschreven heb, moet hij een thoseband dragen.
Op de website staat dit;
De thoseband is een leren band of kunstband met aan weerszijde een oog. Hierdoor heen zit een ketting waaraan de lijn wordt vastgemaakt. Het is een band waarbij met name de nekharen van de hond gespaard blijven.

Wat is hiervan het voordeel t.o.v. een gewone halsband? Want Boomers haren gaan hier echt wel tussen zitten, bij de halsband die hij nu omheeft, niet.
En ik zie zowieso geen voordeel voor deze band, als er een ketting inzit..
Een halsband is een band met vaste grootte, deze lijkt net alsof het een halve slipketting is en dus zn keel dichtgetrokken wordt.
Daar hou ik niet van en is in mijn ogen, niet positief trainen.

Dat komt ook, omdat bij de honden die ik hier met een slipketting zie, de ketting gewoon heel strak zit en de honden geen adem krijgen.
Boomer trekt over het algemeen niet, dus wat is het voordeel van een thoseband t.o.v. een gewone halsband? Zeker als er positief getraint moet worden?
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

klinkt als een halfcheck

ik zou sowieso nooit bij een hondenschool gaan trainen waarbij zij bepalen welke halsband mijn hond om heeft.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik neem aan dat je correcties met de riem moet geven en dat het daarom een slip of halfslip moet zijn. Ik zie anders geen 'voordeel' tov gewone halsbanden.

Ik zou daar persoonlijk niet gaan trainen. Ik ben in het algemeen niet tegen slips of halfslips, maar wel bij Bram.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

jelle schreef:ik zou sowieso nooit bij een hondenschool gaan trainen waarbij zij bepalen welke halsband mijn hond om heeft.
Inderdaad. Je hebt ten aller tijde alle zeggenschap over je hond dus ook op een hondenschool. Het feit dat je hier komt vragen waarom je die band moet gebruiken geeft mijns inziens al aan dat ze je het op de hondenschool niet hebben kunnen uitleggen. :wink:
Verder is het je eigen hond en als jij ene gewone halsband wilt gebruiken doe je dat. Je traint je hond om er thuis plezier van te hebben, dus de band die je thuis gebruikt lijkt me het meest zinvol op de training ook om te doen. Mag dat niet, zou ik vertrekken!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben er nog niet, ik ben me aant orienteren. Omdat ik wel graag weer met Boomer cursus wil volgen.
Ze spreken zichzelf tegen, vind ik. Ik had in een mail gevraagd of de thoseband verplicht was, aangeizen ik die niet gebruik.
Dit was het antwoord;
De thoseband is niet verplicht maar is handig als de hond van links naar rechts moet gaan lopen met bepaalde onderdelen. Dit omdat er dan altijd een juiste manier van corrigeren blijft. Het is wel verplicht om in iedergeval een slipketting te hebben. Dit omdat het corrigeren met een slipketting beter gaat als met een gewone halsband. Bij een correctie met een slipketting of thoseband schrikt de hond eerder als met een gewone halsband. Het schrikken is dan het teken dat hij beter op de baas moet gaan letten en daar boek je dus beter resultaat mee. De riem is een gewone riem, dus GEEN looplijn. De lengte is zodanig dat de lijn slap kan hangen. Dit moet omdat we anders niet kunnen corrigeren als de lengte te kort is. Wij adviseren een stevige lijn, die je niet snel kapot trekt met het corrigeren.

Op de website geven ze overigens aan dat ze niet de honden de dingen leren, maar de bazen leren hoe ze hun hond gehoorzaamheid bij moeten brengen.. Dus dan heeft een slipketting om de hondennek geen nut..
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou daar dus niet gaan trainen met mijn hond.
Je zegt zelf al dat dit niet aansluit op jouw idee van positief trainen dus dan heb je daar al niets tezoeken denk ik zo.
Een hondenschool die bepaald welk halsband je hond mag hebben..nee dat beslis jij en niet hun.

Jacqueline
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Zo'n hondenschool zou voor mij gelijk klaar zijn, ik bepaal toch zeker zelf wel wat voor band ik mijn honden wel of niet omdoe :roll:
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Dat stukje klinkt helemaal niet als positief trainen...
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Het stukje tekst zegt genoeg lijkt me.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Als de honden afwisselend links en rechts moeten lopen is een slipkettig al helemaal uit den boze. Een halfcheck zou dan ietsje beter zijn.
Als je een stevige lijn moet hebben om eens even flink te kunnen corrigeren, dan wordt daar dus "stevig"gewerkt :N:
Als dat niet jouw stijl is, moet je daar niet zijn, maar verder zoeken. :wink:
Laatst gewijzigd door ranetje op 08 aug 2006 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Daar zou ik dus niet gaan trainen. Wat ik uit dat stukje tekst kan opmaken, trainen ze helemaal niet op de positieve methode.

En een riem zou je niet nodig moeten hebben om te corrigeren. En dan nog een stevige.. hoe hard moet je dan wel niet trekken.
Ozzfest
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ozzfest »

Ga alsjeblieft niet naar die hondenschool :N: !
Ik krijg er maar een naar gevoel bij..
kczy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kczy »

ik zou daar ook niet willen trainen deze hondenschool loopt wel erg achter met de trainigsmethode
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Maar echt ff los van de hondenschool...
Wat is het voordeel van een those-band of half-check t.o.v. een gewone halsband?
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

marsmallowtjuh schreef:Maar echt ff los van de hondenschool...
Wat is het voordeel van een those-band of half-check t.o.v. een gewone halsband?
Het enige voordeel wat ik vind, als je hem zo groot zet dat hij niet corrigeert, dat je ze gemakkelijk om en af kunt doen. Maar dat is duidelijk niet de reden waarom die hondenschool ze aanraadt :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lysette schreef:
marsmallowtjuh schreef:Maar echt ff los van de hondenschool...
Het enige voordeel wat ik vind, als je hem zo groot zet dat hij niet corrigeert, dat je ze gemakkelijk om en af kunt doen. Maar dat is duidelijk niet de reden waarom die hondenschool ze aanraadt :mrgreen:
Dat vermoed ik ook ja :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Selian
Actief
Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's
Contacteer:

Ongelezen bericht door Selian »

hier zou ik niet willen trainen, ze praten zichzelf ten eerste al goed tegen..

hij is niet verplicht, hij is wel verplicht, wij trainen positief :denken:

dan dat je een sterke lijn moet hebben die je niet kapot trekt bij een correctie.. Nou bij een normale correctie zou volgens mij een riem toch niet gauw knappen? waarschijnlijk moet bij hun dus zo sterk corrigeren dat de riem kan knappen?

als jij positief wilt trainen zou ik niet hier heen gaan in ieder geval..
xxxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik zou er niet gaan trainen met mijn hond,
bepaal zelf wel wat voor halsband mijn hond om krijgt.
Bovendien hoezo is het verplicht een slipketting te hebben? :denken:

Het klinkt mij niet als een hondenschool die op een positieve manier traint.
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”