Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lijnteelt

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

abil
Vaste gebruiker

lijnteelt

Ongelezen bericht door abil »

voor het eerst hoorde ik van lijnteelt, en soms zouden fokkers dit toepassen.
Iemand ervaring met dat ? .....
De informatie die ik opzocht is enerzijds negatief en spreekt van inteelt en zelfs incest.
Lijnteelt zou heel wat risico inhouden ?????
Dan lees ik anderzijds ook weer dat het soms de kwaliteit van de rashond kan verbeteren????
Echt benieuwd of iemand daar iets meer over kan vertellen :idea: :denken:
ogen vol vertrouwen, een kwispelende poedelstaart en mijn dag is goed
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

als je de zoekfunctie gebruikt, en lijnteelt in typt? denk ik dat je genoeg leesvoer tegen komt :wink:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Volgens mij kan Mol je daar wel wat over vertellen :wink:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
monique40
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door monique40 »

wat kan ik je hierover vertelllen Onze bordercollie heeft een vader die uit lijnteelt is geboren ga wel even opzoeken wat dit echt precies inhoud met het ergens op mijn forum heben staan
monique40
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door monique40 »

Lijnteelt (en zelfs in sommige gevallen inteelt) hoeft bij honden helemaal geen problemen op te leveren en kan juist een heel handige manier zijn om bepaalde goede eigenschappen sterker vast te leggen. In welke mate zijn de lijnen van de ouders hetzelfde?

Zelf zou ik eerst eens de lijnen gaan natrekken op gezondheid, karakter, type en dergelijke om erachter te komen of het uberhaupt wel lijnen zijn waar je een pup uit zou willen hebben, ongeacht of het lijnteelt/inteelt/outcross is.

De kruising moeder /vader heeft een totale outcross opgeleverd (totaal geen verwantschap met de reu) zodat hiermee de zogenaamde inteeltcoefficient (een maat voor de hoeveelheid inteelt) weer afneemt.
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

De Dikke van Dale kent het woord lijnteelt niet. Lijnteelt wordt door fokkers (van allerlei dieren) gebruikt om het gebruiken (in woord en daad) van inteelt te 'verzachten'. Dat is alles.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Rosita Compagner schreef:De Dikke van Dale kent het woord lijnteelt niet. Lijnteelt wordt door fokkers (van allerlei dieren) gebruikt om het gebruiken (in woord en daad) van inteelt te 'verzachten'. Dat is alles.
Maar waarom zouden ze dat moeten verzachten? :19:
Ik ben ook geen voorstander van strakke lijnteelt ala broer/zus, vader/dochter (bij honden dan) etc maar zonder lijnteelt waren er natuurlijk ook geen rassen. Iedere hond binnen een ras lijkt op het ras omdat ze allemaal zwaar verwant zijn. :19: Je kan niet 500 keer een poedel creeeren en dan het ras poedel gaan fokken met allemaal onverwante honden. In principe staan er bij ieder ras maar enkele honden aan de basis waarop non stop lijnteelt wordt toegepast.

Zelf fok ik hobbymatig met kanaries en daar pas ik wel degelijk lijnteelt toe om de zang vast te houden. Doe je dat niet dan kun je nooit weten of je jonkies zo mooi gaan zingen als de kampioenen waar ze van af stammen. Maargoed, kanaries zitten niet vol erfelijke aandoeningen dus dat scheelt :wink:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Of hebben kanaries alleen maar aandoeningen waarvan de gemiddelde kanariekoper toch geen last van heeft omdat het diertje de kweker niet verlaat?

"Men" is niet bepaald gecharmeerd van inteelt omdat er aan inteelt nu eenmaal risico's kleven. het is niet voor niks bij wet verboden. Geschiedkundigen onder ons kunnen de koninklijke families oplepelen die ten onder zijn gegaan omdat er nare afwijkingen optraden. In bepaalde dorpen met strikte geloofsovertuiging zie je ook inteelt én problemen optreden.... (de mensen zijn ook van een bepaald type)

Natuurlijk heeft inteelt een functie maar niet de functie om de soort (= hond) te laten voortbestaan. Wel om de menselijke creatie (rashond) te laten voortbestaan.

Dit creëren van rassen heeft duidelijk zijn consequenties gehad (rasgebonden afwijkingen) waar we niet allemaal blij mee zijn. Vooral huishond kopers (die mensen die voor 90% van de rashondenpopulatie zorgt) zitten niet te wachten op krakkemikkige honden. Die mensen wéten wel ergens dat inteelt 'slecht' is, vandaar dat de naam lijnteelt uitgevonden is. Beetje een doekje voor het bloeden?
Hiddink
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hiddink »

MARC_S schreef: Ik ben ook geen voorstander van strakke lijnteelt ala broer/zus, vader/dochter (bij honden dan) etc maar zonder lijnteelt waren er natuurlijk ook geen rassen. Iedere hond binnen een ras lijkt op het ras omdat ze allemaal zwaar verwant zijn. :19: Je kan niet 500 keer een poedel creeeren en dan het ras poedel gaan fokken met allemaal onverwante honden. In principe staan er bij ieder ras maar enkele honden aan de basis waarop non stop lijnteelt wordt toegepast.

Zelf fok ik hobbymatig met kanaries en daar pas ik wel degelijk lijnteelt toe om de zang vast te houden. Doe je dat niet dan kun je nooit weten of je jonkies zo mooi gaan zingen als de kampioenen waar ze van af stammen. Maargoed, kanaries zitten niet vol erfelijke aandoeningen dus dat scheelt :wink:
Inteelt is gebruikt om een ras te creeren en wordt gebruikt om een ras te reconstrueren. Voor de meeste rassen is het nu niet meer noodzakelijk om inteelt te doen mits je bereid bent er enige effort in te steken.

Niet voor niets moet bij mensen als neef en nicht willen trouwen toestemming gevraagd worden. Deze combinatie levert "slechts" een inteeltpercentage van 6% op.

Hoe meer inteelt, des te groter zijn in het algemeen de risico's bij het fokken: kleinere nakomelingen met kortere levensduur, aangeboren afwijkingen en ziektes en andere ellende.

Dit geldt echt ook voor kanaries hoor!

Het is niet zo dat als je het niet ziet aan de buitenkant dat het dan niet aanwezig is.
abil
Vaste gebruiker

lijnteelt

Ongelezen bericht door abil »

wij hebben twee honden uit hetzelfde nest die een erfelijke bloedziekte hebben, een soort leukemie (immuno trombocytopenie)
Wij hebben na heel wat opzoekingen te weten gekomen dat wij
de enigste overlevers hebben (onder de 10 jaar geen enkele overlever)
De stamboom zag er goed uit op het eerste zicht
Weinig inteelt, maar van twee lijnen die in de stamboom voorkwamen was er weinig informatie (fokdieren van spanje)
Bijna zeker kwam het van de vaderlijn, daar werden meer gevallen vermeld die van dezelfde fokreu afstamden
De test Von Willebrand zou dit kunnen helpen vermijden en worden reeds door sommige fokkers gedaan....

Kan inteelt daar niet deels verantwoordelijk voor zijn.?
Als we naar de geschiedenis terugkijken werden bij inteelt bij mensen ook
bloedziektes veroorzaakt.
Een puppie kopen houdt altijd risico's in.
Na onze laatste pech kijken wij nu met argusogen naar onze 8 mnd pup,
ons manneke ziet er op het eerste zicht gezond uit en zit vol leven
en streken :smile:
De stamboom zag er ook goed uit, er werden vele testen gedaan bij de ouderdieren, dat is enigszins een geruststelling :roll:
Maar het blijft voorzichtig zijn, bij het zoeken van een goede fokker :denken:
De verschillende meningen die aan bod kwamen helpen ons zeker
goed uit te kijken want in de familie zoeken wij nog een pupje.. Hopelijk weer een gezonde keuze, bij goede fokker.... :cheer:
ogen vol vertrouwen, een kwispelende poedelstaart en mijn dag is goed
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Een van men hondjes is van lijnteelt of inteelt. haar vader is ook een halfbroer van haar en dit wordt gedaan om de werkkwaliteiiten te behouden of te verbeteren.
als ze ooit zelf gedekt wordt komt er een hele nieuwe lijn op al moet ik ervoor naar england
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

monique40 schreef:wat kan ik je hierover vertelllen Onze bordercollie heeft een vader die uit lijnteelt is geboren ga wel even opzoeken wat dit echt precies inhoud met het ergens op mijn forum heben staan
ehhhh, dat was geen lijnteelt maar pure inteelt. De vader van jouw hond komt namelijk uit een NESTZUS x NESTBROER dekking!!!!
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

loony schreef:Een van men hondjes is van lijnteelt of inteelt. haar vader is ook een halfbroer van haar en dit wordt gedaan om de werkkwaliteiiten te behouden of te verbeteren.
als ze ooit zelf gedekt wordt komt er een hele nieuwe lijn op al moet ik ervoor naar england
Tja en dan hopen dat de gewenste eigenschappen ook werkelijk tot uiting komen. Want zeker bij een reu die nog nooit heeft gedekt weet je niet wat er bij de nakomelingen tot uiting komt. Helemaal niet als het ook nog eens outcross is.
Bij lijnteelt kan je, doordat het overeenkomende lijnen zijn (en dus als het goed is overeenkomende eigenschappen), nog redelijk inschatten wat je kan verwachten.
Af en toe bloedverversing is prima, maar doe je dat extreem dan weet je dus niet wat je op termijn in jouw lijnen hebt gehaald en wat dus op termijn tot uiting gaat komen.
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

ik ken een paar volle zusters en broers van haar. allemaal knallers van werkers en superlief tegen de mensen. en nog geen enkele die een afwijking heeft.
BT Golden
Actief

Ongelezen bericht door BT Golden »

Ik heb ook gehoord dat lijnteelt is om goede eigenschappen van een hond, meer naar boven te halen. Echter vind ik wel dat ze moeten kijken naar erfelijke afwijkingen, hd - ed ect.

Als ik ooit ga fokken met Bentie, zal ik nooit lijnteelt doen. Gewoon een andere leuke golden uitzoeken met een goede hd en ed. Maar eerst moet Bentie geröntgend worden.

Het kan ook zijn, het dekgeld voor een hond is best wel prijzig en dat ze zo de kosten laag proberen te houden. Een dekking kan al gauw tussen de 500 a 1000 euro zitten.
starfleet
Erelid

Re: lijnteelt

Ongelezen bericht door starfleet »

abil schreef: Dan lees ik anderzijds ook weer dat het soms de kwaliteit van de rashond kan verbeteren????
Bij een ras in opbouw ontkom je vaak niet aan lijnteelt, maar voor een ras waarvoor een brede basis is, zie ik niet waarom je met nauw verwante dieren zou gaan fokken.

Het voorbeeld wat hier ergens staat van een bordercollie dat snap ik niet waarom je daarbij nauw verwante dieren gebruikt.

Anne
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Julia en Bentie schreef:Ik heb ook gehoord dat lijnteelt is om goede eigenschappen van een hond, meer naar boven te halen. Echter vind ik wel dat ze moeten kijken naar erfelijke afwijkingen, hd - ed ect.
Dat doet lijnteelt ook, maar de slechte eigenschappen worden natuurlijk net zo hard mee naar boven gehaald.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Julia en Bentie schreef:Als ik ooit ga fokken met Bentie, zal ik nooit lijnteelt doen. Gewoon een andere leuke golden uitzoeken met een goede hd en ed. Maar eerst moet Bentie geröntgend worden.
Gewoon...?! :denken:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Een hond die in een lijnteeltcombinatie nakomelingen met aandoeningen geeft is drager van die aandoeningen.
Waarom zou je uberhaupt fokken met een hond waarvan je de de lijn nagekeken hebt en allerlei rommel hebt gevonden?

Honden wofrden niet ziek door lijnteelt. Honden worden ziek omdat hun voorouders die ziekten droegen en daar had dus gewoon niet mee gefokt worden. Niet in lijnteelt en niet in outcross.

Misschien is het handig om van jezelf na te gaan of je verstand van genetica hebt voor je ergens over begint te gillen dat het zo slecht is.
Hoi Martijn,

Ik weet niet tegen wie je dit hebt, maar ik heb nergens willen suggereren dat een hond ziek zou worden van lijnteelt?! Het ging mij er op dat, wanneer je voor lijnteelt kies, je net zoveel kans hebt op het feit dat de goede eigenschappen doorgegeven worden als dat de slechte eigenschappen doorgegeven worden. Met lijnteelt geef je natuurlijk niet alleen de goede eigenschappen door.
Wanneer een ouderdier drager van een ziekte is, hoef je dit niet te weten. Pas je lijnteelt toe, dan is de kans dat je ook een drager treft groter dan wanneer je outcross toepast en zo komt de erfelijke aandoening dan gelijk naar buiten.

En uiteraard fok je niet met een dier waarvan is gebleken dat in die lijn allerlei erfelijke aandoeningen zitten, maar soms kunnen er generaties lang alleen maar dragers zijn van die ziekte en dat zie je helaas niet aan de buitenkant.
Maar ik suggereer nergens dat lijnteelt slecht zou zijn (maar ik weet dus ook niet of je bovenstaande quote tegen mij had :wink: ).
Branka
moderator

Scooby schreef:
Julia en Bentie schreef:Als ik ooit ga fokken met Bentie, zal ik nooit lijnteelt doen. Gewoon een andere leuke golden uitzoeken met een goede hd en ed. Maar eerst moet Bentie geröntgend worden.
Gewoon...?! :denken:
Vraag ik mij dus ook af .... Want wat voor meerwaarde heeft dat nest bij een ras met een populatie zoals de Golden als je 'gewoon' een andere leuke Golden op jouw teef zet?

*edit: onduidelijkheid verbeterd
Laatst gewijzigd door Branka op 27 nov 2006 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Kleinere, zwakkere nakomelingen? En waarom zou je dat dan willen fokken? Heer Hiddink heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.
Hoi Martijn,

Wanneer je heel veel lijnteelt toe zou passen in je fokkerij is dit wel een gevolg, dacht ik? Ik heb dat over doggen ook wel gehoord.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Vooral onwetend blijven en nooit gaan fokken Martijn. Dat lijkt me echt veel beter :pffff:
Branka
moderator

Ik ben het wel met Martijn eens. Lijnteelt is geen oorzaak van aandoeningen, het is een manier om dat tot uiting te laten komen. Net zoals je makkelijker recessieve gewenste eigenschappen met lijnteelt kan vastleggen.
Het probleem is wel of het etisch verantwoord is om middels lijnteelt uit te zoeken of honden dragers zijn van ongewenste eigenschappen. Vroeger had men daar minder moeite mee dan tegenwoordig en was het b.v. ook geaccepteerd wanneer men pups die niet 'voldeden' afmaakte.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Rosita Compagner schreef:Vooral onwetend blijven en nooit gaan fokken Martijn. Dat lijkt me echt veel beter :pffff:

Vooral geen argumenten geven, Rosita.
Dan lijkt het net of je toch nog iets weet.

Je fokt zelf nota bene met een inteeltkat. :roll:
En ze gaf maar 2 kittens..... misschien zegt dat wel wat over haar vitaliteit? Ik denk dat argumenten geven niet zinvol is in deze discussie met jou, jij bent allang overtuigd van je eigen gelijk en niemand gaat jou daar vanaf brengen.

Ik denk dat ik inteelt wél begrijp inclusief alle nádelen die daaraan kleven. Mijn ogen sluit ik daar niet voor, daarom fok ik wel (eens) en jij niet?
laeken
Zeer actief

Lijnteelt zit achter ieder ras en maakt een ras een ras. Genen dubbel zodat de hond eruit ziet als zijn broers en zussen. Lijnteelt doet echter meer. Het kan een hond minder vitaal maken omdat genetische diversiteit nu eenmaal zorgt voor genen die slechte genen maskeren. De hond draagt ze wel maar je ziet ze niet.

Ga je echter met een heel goede hond lijntelen dan is dat vele malen beter dan steeds weer onverwante dieren paren waardoor je altijd en eeuwig dezelfde aandoeningen in je ras zal zien. Altijd in dezelfde verhoudingen en op een gegeven moment is een ras weer identiek omdat inmiddels iedereen het met iedereen gedaan heeft en iedereen dus dezelfde heterozygote combinatie is.

Gebruik je een goede hond om een vitale lijn op te zetten en doen meer mensen dat, dan hou je diversiteit in je ras aangezien je 2 lijnen weer kunt kruisen en elke keer een bepaalde mate van de ene lijn in de andere kan houden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:Of hebben kanaries alleen maar aandoeningen waarvan de gemiddelde kanariekoper toch geen last van heeft omdat het diertje de kweker niet verlaat?
Wat dacht je van nog nooit een dode kanarie in 5 jaar hier. Dat zegt meer dan duizend woorden denk ik :wink:
"Men" is niet bepaald gecharmeerd van inteelt omdat er aan inteelt nu eenmaal risico's kleven. het is niet voor niks bij wet verboden. Geschiedkundigen onder ons kunnen de koninklijke families oplepelen die ten onder zijn gegaan omdat er nare afwijkingen optraden. In bepaalde dorpen met strikte geloofsovertuiging zie je ook inteelt én problemen optreden.... (de mensen zijn ook van een bepaald type)

Natuurlijk heeft inteelt een functie maar niet de functie om de soort (= hond) te laten voortbestaan. Wel om de menselijke creatie (rashond) te laten voortbestaan.

Dit creëren van rassen heeft duidelijk zijn consequenties gehad (rasgebonden afwijkingen) waar we niet allemaal blij mee zijn. Vooral huishond kopers (die mensen die voor 90% van de rashondenpopulatie zorgt) zitten niet te wachten op krakkemikkige honden. Die mensen wéten wel ergens dat inteelt 'slecht' is, vandaar dat de naam lijnteelt uitgevonden is. Beetje een doekje voor het bloeden?
Weet je wat het is, zelfs soorten zijn ontstaan uit bottlenecks wat eigenlijk zoveel betekend als een paar dieren over en dat wordt weer een nieuwe diersoort uiteindelijk. Lijnteelt kan ook erg veel verbeteren, ook kwa ziektes en gezondheid dus echt een doekje voor het bloeden is het eigenlijk alleen als iemand niet weet wat hij/zij doet tijdens dat lijntelen.
Afbeelding
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Een opvallend aantal kampioens reuen bij de rottweilers uit duitsland zijn het product van lijnteel (daar mogen ze nog 1 verwantschap dichterbij als in nederland bij het fokken). Dit zijn dan ook vaak nog is honden die goed vererven op latere generatie´s.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:Een opvallend aantal kampioens reuen bij de rottweilers uit duitsland zijn het product van lijnteel (daar mogen ze nog 1 verwantschap dichterbij als in nederland bij het fokken). Dit zijn dan ook vaak nog is honden die goed vererven op latere generatie´s.
uit het fokreglement van de Nederlandse Rottweilerclub:

Beide ouderdieren mogen niet met elkaar in relatie staan als ouder-kind of als (half)broer-(half)zuster.

Wanneer ik '1 verwantschap dichterbij' bedenk dan kan ik toch op niks anders komen dan complete en volledige inteelt (bij mensen heet dit niveau incest?).

Ieder zijn ding, ik zou alleen wel eens willen zien dat er mínder in plaats van méér rasgebonden afwijkingen kwamen.

Cavia's ook al he? "Satijnziekte" heet het, ook zielig.
laeken
Zeer actief

Rosita Compagner schreef:
Ragverp schreef:Een opvallend aantal kampioens reuen bij de rottweilers uit duitsland zijn het product van lijnteel (daar mogen ze nog 1 verwantschap dichterbij als in nederland bij het fokken). Dit zijn dan ook vaak nog is honden die goed vererven op latere generatie´s.
uit het fokreglement van de Nederlandse Rottweilerclub:

Beide ouderdieren mogen niet met elkaar in relatie staan als ouder-kind of als (half)broer-(half)zuster.

Wanneer ik '1 verwantschap dichterbij' bedenk dan kan ik toch op niks anders komen dan complete en volledige inteelt (bij mensen heet dit niveau incest?).

Incest heeft tegenwoordig een andere betekenis dan de letterlijke zin van het woord. Niet van toepassing op honden dus :wink:
Ieder zijn ding, ik zou alleen wel eens willen zien dat er mínder in plaats van méér rasgebonden afwijkingen kwamen.

Cavia's ook al he? "Satijnziekte" heet het, ook zielig.
Er komen niet meer rasgebonden afwijkingen door lijnteelt. Je zal ze hooguit eerder in je nest hebben als beiden ouders ze droegen. Dat heb je sneller als de ouders familie zijn omdat ze meer overeen komen.

Ga je een labrador en een herder kruisen dan nog krijg je evt HD in de pups omdat het nu eenmaal in die 2 rassen voorkomt. Maak je een mooie lijnteeltcombinatie tussen 2 honden die geen HD dragen of hebben dan hoeven de pups dat dus ook niet te hebben.

Hangt de satijnziekte bij cavia's niet samen met het satijngen? Als dat wel zo is kan je outcrossen wat je wil, zodra ze weer satijn zijn ontkalken hun botjes weer. :19:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”