Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Afspenen, wanneer en met wat?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Essy

Afspenen, wanneer en met wat?

Ongelezen bericht door Essy »

Sinds de pups een kleine 3 weken zijn geef ik ze twee keer per dag puppy compleet kvv en drinken ze nog bij Isis. Wanneer en met wat spenen jullie af en wanneer zijn ze bij jullie helemaal afgespeend?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja, dat gaat hier eigenlijk vanzelf, ik ga bijvoeren met 3 a 4 weken, dan drinken ze al minder. maar ze doen het nog wel, mag ook uiteraard.
moeders gaat het hier vanzelf wel aan geven wanneer ze er geen zin in heeft, sommige sabbelen af en toe nog op de dag dat ze weg gaan. :mrgreen: maar dat is niet vaak hoor, ik merk dat moeder er vanaf een week of 5 veel minder bij wil en als ze erbij gaat, vaak om te "spelen" en dus op te voeden.
dan loopt ook de melkgift van mams behoorlijk snel terug en valt er weinig meer te drinken.

ik speen dus niet bewust af, ik voer steeds wat meer bij en mams doet de rest. :wink:
Essy

yamie schreef:tja, dat gaat hier eigenlijk vanzelf, ik ga bijvoeren met 3 a 4 weken, dan drinken ze al minder. maar ze doen het nog wel, mag ook uiteraard.
moeders gaat het hier vanzelf wel aan geven wanneer ze er geen zin in heeft, sommige sabbelen af en toe nog op de dag dat ze weg gaan. :mrgreen: maar dat is niet vaak hoor, ik merk dat moeder er vanaf een week of 5 veel minder bij wil en als ze erbij gaat, vaak om te "spelen" en dus op te voeden.
dan loopt ook de melkgift van mams behoorlijk snel terug en valt er weinig meer te drinken.

ik speen dus niet bewust af, ik voer steeds wat meer bij en mams doet de rest. :wink:
en wat ga je dan bijvoeren, geweekte brokjes of ongweekte, kvv of pap?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

oh ja die vergat ik :mrgreen:

ik begin meestal met 1 of 2 dagen pap ( puppymelk met rijstebloem) dat is puur voor het kennis laten maken met een andere structuur dan mama's melk, dan gaat er vuile pens door de pap, en krijgen ze idd KVV, en harde brokjes, die dingen week ik eigenlijk nooit, of hooguit 1 of 2 dagen. ook krijgen ze wel eens balletjes gehakt (rauw en rund uiteraard)

meestal eten ze hier met 4 a 5 weken gewoon keurig kvv en brokjes. en af entoe nog een slokje moedermelk :wink:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

De eerste keer was ik ook erg onzeker over het afspenen.
Maar het ging toen eigenlijk vanzelf, ik ben toen begonnen met puppymelk met geweekte brokjes die ik in de blender deed, daarna met gewoon geweekte brokjes en toen met steeds minder melk tot ze pure brok aten. Het drinken werd vanzelf steeds minder.

Dit keer heb ik Odin eigenlijk voornamelijk op KVV afgespeend. Ik had eerst Duck, en heb nu Energique puppy, wat hij enorm lekker vindt.
Naast het KVV kreeg hij ook wat brokjes, om aan de structuur en smaak te wennen.
Toen hij 8 weken oud was was het drinken bij Sjefke ook echt afgelopen, daarvoor mocht hij steeds minder, vanaf een week of 5 a 6. Eerst een paar keer drinken per dag, op het laatst nog maar 1x en toen was het ook klaar. Hij heeft daarna ook nooit meer lopen zeuren, dus Sjefke had het hem goed duidelijk gemaakt dat melk drinken bij haar voorbij was!
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

hier eigenlijk net zo als bij Yamie , alleen sommige teven lieten de puppen tot 9 weken nog lurken :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Essy

Isis weert de puppen nu al regelmatig als ze willen drinken. Als ik haar laat liggen en 5 pups tegelijk pak en aandring, laat ze ze wel nog drinken.
Ze heeft wel 10 erg grote pups, ze zitten nu met 4 weken allemaal op 4 kilo of meer. Zou het kunnen dat het te veel is voor haar om ze nog alle 10 flink te zogen. Ook verliest ze ineens best veel haar. Ik kan er bijna plukjes uittrekken. Met KK1 zei een trimster dat een moederhond aan het eind van de zoogtijd vreselijk veel haar kunnen verliezen, maar hebben jullie teven dat ook zo erg?
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Essy schreef:
Ze heeft wel 10 erg grote pups, ze zitten nu met 4 weken allemaal op 4 kilo of meer. Zou het kunnen dat het te veel is voor haar om ze nog alle 10 flink te zogen.
Volgens mij zijn de gewichten voor doggenpups van 4 weken wel normaal. Feit blijft wel dat het er tien zijn en dat is best veel om te voeden voor een teef natuurlijk.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Aki (mama van Biène) liet de pups nog vrij lang drinken :wink:

Afbeelding
1 week oud

Afbeelding
Bijna 3 weken oud

Afbeelding
4 weken oud

Afbeelding
5 weken oud

Afbeelding
Hier waren ze 5,5 week oud, ze begonnen aardig in de verdrukking te komen toen :mrgreen:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Hier Leggy met kleine oops :cheer: , ze ging er nog speciaal voor staan , zijn hier denk ik 7/8 weken.

Afbeelding
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Die haaruitval heeft Sjefke ook gehad, bij het eerste nest iets minder heftig dan na Odin. Ik ging haar plukken omdat haar vacht echt trimrijp was en trok gelijk het merendeel van haar ondervacht mee, waardoor ze echt grote kale plekken had.
Nu is dat al weer bijgegroeid en heeft ze een voor haar doen enorm stugge vacht. Het komt vanzelf weer goed, daar hoef je je geen zorgen om te maken dus.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

Vanaf 2,5 a 3 weken bieden we ze kvv aan. Met warm water gemengd. Gaat altijd goed.

Onze puppies zijn nu 13 en 12 weken oud en de moederhonden zijn volledig uit vacht. Echt gewoon kaal.

Het vorige nest van Jasmijn liet ze haar pup drinken tot 16 weken.

gr Maria.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Waarom meng jij de kvv met warm water Maria?
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Essy schreef:Isis weert de puppen nu al regelmatig als ze willen drinken. Als ik haar laat liggen en 5 pups tegelijk pak en aandring, laat ze ze wel nog drinken.
Ze heeft wel 10 erg grote pups, ze zitten nu met 4 weken allemaal op 4 kilo of meer. Zou het kunnen dat het te veel is voor haar om ze nog alle 10 flink te zogen. Ook verliest ze ineens best veel haar. Ik kan er bijna plukjes uittrekken. Met KK1 zei een trimster dat een moederhond aan het eind van de zoogtijd vreselijk veel haar kunnen verliezen, maar hebben jullie teven dat ook zo erg?
Ik speen ongeveer hetzelfde af als Yamie, maar ik gebruik geen rijstebloempap meer :wink:

Het kan per teef anders zijn, hoe ze met haar jongen omgaat. De tandjes komen ook met 3 weken door en sommige moeders vinden dat reden genoeg om snel de werpkist uit te gaan als de pups willen drinken :wink:

Als ik begin met vers vlees en geweekte brok dan wordt het drinken bij mama minder en loopt de melkproductie vanzelf terug.

Ook hier altijd teven die veel verharen gedurende de nestperiode.
mon doesie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoezen
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door mon doesie »

hier krijgen ze al gewelde brokjes met rodi...
ook drinken ze nog steeds bij hun moeder...

ik heb schapendoezen en de pups zijn nu bijna 5 weekjes...

chakira d'r vacht ziet er niet uit...
heeft iemand ervaring hiermee???
hoelang kan het duren voordat het weer normaal is???
wat voor produkt kan ik event.gebruiken???

(dit vraag ik vanwege inschrijving shows)

thanxx :ok:
en de groetjes van:
Arena,Bali,Bonni,Chakira
Danique,Mila en Monique
http://www.roxroros.com

uit het oog maar niet uit ons hart...Aila.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

mon doesie schreef:hier krijgen ze al gewelde brokjes met rodi...
ook drinken ze nog steeds bij hun moeder...

ik heb schapendoezen en de pups zijn nu bijna 5 weekjes...

chakira d'r vacht ziet er niet uit...
heeft iemand ervaring hiermee???
hoelang kan het duren voordat het weer normaal is???
wat voor produkt kan ik event.gebruiken???

(dit vraag ik vanwege inschrijving shows)

thanxx :ok:
:denken:

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=94611

je hebt hier toch al advies en reacties op gehad?
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

LongFields schreef:Waarom meng jij de kvv met warm water Maria?
Om het iets makkelijk te slikken te maken voor de eerste weekjes. Dan is het iets meer een papje en kunnen ze het van het schaaltje slikken. Als ik gewoon geprak geef (en iets opwarm) dan vinden ze het te grof en spuigen het meeste erdan uit.

Maria.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Maria schreef:
LongFields schreef:Waarom meng jij de kvv met warm water Maria?
Om het iets makkelijk te slikken te maken voor de eerste weekjes. Dan is het iets meer een papje en kunnen ze het van het schaaltje slikken. Als ik gewoon geprak geef (en iets opwarm) dan vinden ze het te grof en spuigen het meeste erdan uit.

Maria.
Aha. Die ervaring heb ik bij mijn pups niet, maar dat heeft er misschien wel mee te maken dat jouw pups wat kleiner zijn dan de mijne.
Bedankt voor je uitleg! :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”