Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Vraagje

Ongelezen bericht door Reini »

Misschien is dit een oer-domme vraag maar ik stel 'm toch :mrgreen:

Is een mijtenallergie erfelijk?

Vegas is waarschijnlijk allergisch voor mijten (staat bij medisch) en de dermatoloog vertelde dat dat in zijn genen zit. Betekent dat, dat het een erfelijke afwijking is en hij het door kan geven aan zijn pups (niet dat hij die krijgt hoor, maar theoretisch)? En dat hij het heeft gekregen van honden in zijn lijn?

Ik begrijp dat een allergie wordt opgebouwd maar genen kan je niet veranderen toch? Dus als de dermatoloog zegt dat de allergie door zijn genen komt heeft hij dat van iemand gekregen, toch? :denken:

Hoe zit dat nou :19:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Ja en nee :wink: Afweer tegen mijten is erfelijk bepaald, dat komt van zijn voorouders.

Maar de lage weerstand die zorgt dat momenteel de afweer tegen mijten niet goed is, kan door invloeden van buitenaf komen zoals pijnstillers, antibioticakuur etc.

Dus de afweer tegen mijten is erfelijk bepaald. Elke hond draagt mijten met zich mee :wink:
De reden waarom de weerstand laag is (het afweren niet goed werkt) kan ook door invloeden van buitenaf komen.

Als je zeker wilt weten dat zijn lage afweer/weerstand op deze mijten erfelijk bepaald zou zijn, dan moet je dat eens navragen bij de fokker of evt. aan eigenaren van nestgenoten :wink:
Reini
Zeer actief

bulletjebe schreef:Ja en nee :wink: Afweer tegen mijten is erfelijk bepaald, dat komt van zijn voorouders.

Maar de lage weerstand die zorgt dat momenteel de afweer tegen mijten niet goed is, kan door invloeden van buitenaf komen zoals pijnstillers, antibioticakuur etc.

Dus de afweer tegen mijten is erfelijk bepaald. Elke hond draagt mijten met zich mee :wink:
De reden waarom de weerstand laag is (het afweren niet goed werkt) kan ook door invloeden van buitenaf komen.

Als je zeker wilt weten dat zijn lage afweer/weerstand op deze mijten erfelijk bepaald zou zijn, dan moet je dat eens navragen bij de fokker of evt. aan eigenaren van nestgenoten :wink:
Bedankt voor je antwoord :wink: Ik snap er nu alleen nog minder van geloof ik :mrgreen:

Vegas is allergisch voor copramijten, farinaemijten, hooimijten en meelmijten. Draagt hij die allemaal bij zich dan?

Je schrijft dat zijn afweer tegen mijten momenteel laag is door b.v. pijnstillers etc. Vegas heeft bijna 3 weken geleden pijnstilling gekregen omdat hij een virus had. Ik heb begrepen van de dermatoloog dat alleen prednison de allergietest beinvloed. Maar als ik jouw verhaal lees kan het dus ook zo zijn dat hij nu (tijdens de allergietest van vandaag) allergisch reageerde op de mijten omdat zijn afweer laag is door de pijnstilling.

Dan zou de test dus niet accuraat zijn. In feite zou de test nooit accuraat zijn omdat het aan de afweer ligt, of heeft dat dan weer te maken met allergie? Ik snap er niks meer van terwijl ik dacht dat ik het aardig door had :mrgreen:

Volgens de fokker is Vegas de enige die met allergiën kampt :wink:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Ehm tja, ik ben ook geen deskundige dermatologie, maar met erfelijkheid is het altijd moeilijk :wink:

Hij draagt niet al die mijten bij zich, maar als hij ze zou krijgen dan kreeg je dezelfde reactie van zijn huid te zien :wink:

Ik ga het proberen uit te leggen zoals ik het 'begrepen' heb:

Voorbeelden:

gezonde hond, geen pijnstilling, geen AB kuur, afweersysteem normaal, krijgt allergie op mijten. Ik zou hier richting erfelijk bepaald gaan denken.

gezonde hond, tijdelijk lage weerstand door invloeden van buitenaf zoals: wormen/tekenbehandeling, pijnstilling, antibioticakuur, krijgt allergie op mijten.
Ik zou hier eerder aan een tijdelijke lage weerstand denken omdat er nogal wat invloeden van buitenaf zijn.
Reini
Zeer actief

Ok, ik snap het nu iets meer. Vegas heeft al een hele tijd huidproblemen maar het is dus mogelijk dat de mijten nu ineens naar voren zijn gekomen tijdens de allergietest doordat hij een lage weerstand had vanwege het virus. Ik zal het ook nog wel even overleggen met de dermatoloog die de test heeft uitgevoerd :wink:

Als ik de mijten even eruit laat en dus afga op een onbekende allergie, niet afkomstig van voer, die hij heeft vanaf de leeftijd van ca. 8/9 maanden (toen was hij helemaal gezond) die zich uit in huidproblemen, dan kan je er voorzichtig vanuit gaan dat deze allergie erfelijk is doorgegeven, begrijp ik dat goed?
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:Ok, ik snap het nu iets meer. Vegas heeft al een hele tijd huidproblemen maar het is dus mogelijk dat de mijten nu ineens naar voren zijn gekomen tijdens de allergietest doordat hij een lage weerstand had vanwege het virus.
Volgens mij zou dat kunnen

Ik zal het ook nog wel even overleggen met de dermatoloog die de test heeft uitgevoerd :wink:

Als ik de mijten even eruit laat en dus afga op een onbekende allergie, niet afkomstig van voer, die hij heeft vanaf de leeftijd van ca. 8/9 maanden (toen was hij helemaal gezond) die zich uit in huidproblemen, dan kan je er voorzichtig vanuit gaan dat deze allergie erfelijk is doorgegeven, begrijp ik dat goed?

Ja, zo zou ik het (met enige voorzichtigheid)interpreteren, gezien hetgeen ik hiervoor schreef
Ik zou dit voorbeeld van jezelf eens bespreken met de dermatoloog, want dan is het duidelijker voor jezelf als je antwoord krijgt :wink:

Ik heb iig geleerd dat de afweer tegen ziektes erfelijk is, dus daar let ik ook op bij mijn keuze voor fokdieren.
Maar omdat de weerstand soms wat lager kan zijn, is niet alles erfelijk :wink:
Reini
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Reini schreef:Ok, ik snap het nu iets meer. Vegas heeft al een hele tijd huidproblemen maar het is dus mogelijk dat de mijten nu ineens naar voren zijn gekomen tijdens de allergietest doordat hij een lage weerstand had vanwege het virus.
Volgens mij zou dat kunnen

Ik zal het ook nog wel even overleggen met de dermatoloog die de test heeft uitgevoerd :wink:

Ja, zo zou ik het (met enige voorzichtigheid)interpreteren, gezien hetgeen ik hiervoor schreef
Ik zou dit voorbeeld van jezelf eens bespreken met de dermatoloog, want dan is het duidelijker voor jezelf als je antwoord krijgt :wink:

Ik heb iig geleerd dat de afweer tegen ziektes erfelijk is, dus daar let ik ook op bij mijn keuze voor fokdieren.
Ik snap het, dank je wel :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Is dat dan het verschil tussen primaire en secundaire allergie?

Tsjonge, wat een ingewikkelde materie Reini.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Is dat dan het verschil tussen primaire en secundaire allergie?

Tsjonge, wat een ingewikkelde materie Reini.
Ik weet het nog niet helemaal klakkeloos uit mijn hoofd maar volgens mij geeft 'primaire' en 'secundair' de mate/ernst aan van de allergie en heeft het verder te maken met hoe de allergie zich in de hond heeft genesteld.

Vegas had een tijd geleden een vreselijke allergische reactie toen hij in het water was gevallen in Beerze, weet je dat nog? Daarover zei de dermatoloog dat het een secundaire allergie was omdat het voor het eerst gebeurde dat hij van water een allergische reactie kreeg. Mocht het vaker voorkomen dat hij dat krijgt na zwemmen dan kan je praten van een primarie allergie, volgens mij leg ik het zo goed uit maar als iemand anders het beter weet mag diegene mij verbeteren :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

bulletjebe schreef: Ik heb iig geleerd dat de afweer tegen ziektes erfelijk is, dus daar let ik ook op bij mijn keuze voor fokdieren.
Hier heb ik nog even over nagedacht. In principe is de allergietest dus een momentopname. Is het dan ook niet zo dat het misschien helemaal niet noodzakelijk is de immuun-therapie te gaan volgen, die Vegas de rest van zijn leven dan moet krijgen? Ik twijfelde sowieso al over die therapie omdat Vegas afwisselend klachten heeft en niet constant. Dit zou mij nog meer reden geven niet aan de therapie te beginnen.
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:een allergie wordt (in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt) niet veroorzaakt door een te lage weerstand, maar door een te hoge weerstand.
in normale omstandigheden doet ons immuunsysteem exact wat het moet doen : aanvallen van gevaarlijke indringers. doet het dat te weinig, dan is de weerstand idd te laag, en word je eventueel ziek.

soms echter kan het immuunsysteem ook een soort van op hol slaan : het werkt dan te hard. daarbij onderscheid je twee hoofdvormen : de auto-immuunziektes, waarbij het immuunsysteem ook het eigen weefsel gaat aanvallen, én de allergieën, waarbij het immuunsysteem overmatig hard gaat reageren op onschuldige (niet ziekteverwekkende) zaken, zoals voer, mijten, gras, allerlei omgevingszaken dus.

een allergie op zich (als ziekte) is niet erfelijk, vegas is geboren met een op zich normaal functionerend immuunsysteem. maar de aanleg om een allergie te ontwikkelen is wél erfelijk - bij de ene hond zal het immuunsysteem zich dus veel sneller van de wijs laten brengen dan bij de andere. dat is dus het erfelijke (genetisch bepaalde) factor bij allergie.
Dankjewel Inge, heel duidelijk uitgelegd :ok:
Nu begrijp ik het stukken beter :wink:
Reini
Zeer actief

Inge O schreef:een allergie wordt (in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt) niet veroorzaakt door een te lage weerstand, maar door een te hoge weerstand.
in normale omstandigheden doet ons immuunsysteem exact wat het moet doen : aanvallen van gevaarlijke indringers. doet het dat te weinig, dan is de weerstand idd te laag, en word je eventueel ziek.

soms echter kan het immuunsysteem ook een soort van op hol slaan : het werkt dan te hard. daarbij onderscheid je twee hoofdvormen : de auto-immuunziektes, waarbij het immuunsysteem ook het eigen weefsel gaat aanvallen, én de allergieën, waarbij het immuunsysteem overmatig hard gaat reageren op onschuldige (niet ziekteverwekkende) zaken, zoals voer, mijten, gras, allerlei omgevingszaken dus.

een allergie op zich (als ziekte) is niet erfelijk, vegas is geboren met een op zich normaal functionerend immuunsysteem. maar de aanleg om een allergie te ontwikkelen is wél erfelijk - bij de ene hond zal het immuunsysteem zich dus veel sneller van de wijs laten brengen dan bij de andere. dat is dus het erfelijke (genetisch bepaalde) factor bij allergie.
Bedankt Inge :ok:

Ik heb inmiddels ook begrepen dat het verschil tussen primair en secundair is geintroduceerd om onderscheid te maken tussen lgE-antistoffen en en lgG-antistoffen, wat die dan weer precies inhouden is me nog niet geheel duidelijk maar langzaamaan begin ik het te snappen :mrgreen:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Inge O schreef: de termen primair en secundair bij een allergie zijn eigenlijk heel verwarrend, omdat het in principe nog wel steeds om dezelfde soort reactie gaat van het lichaam, en het in beide gevallen dus gaat om een afweerreactie tov. iets niet-schadelijks.
de materie van de Ig's is dan weer helemaal geen simpele :N: :mrgreen: . heel kort kan je stellen dat de IgE's typisch zijn voor een allergische reactie, en de IgG's eerder normale serumantistoffen zijn.
Ik begrijp dat het een lastige (understatement) materie is. Hoe meer info ik krijg hoe verwarrender het eigenlijk wordt :mrgreen:

Ik heb inmiddels een heleboel opgezocht en uitgeprint van internet dus ik ga het, als ik daar tijd voor heb, allemaal eens rustig doornemen en op een rijtje zetten :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”