Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bezitterig?
Moderator: moderatorteam
- stefanie
- Zeer actief
Bezitterig?
Sinds maandag heb ik mijn nieuwe opvanger in huis. Als alles goed gaat, mag ze bij ons blijven. Het is een Duitse Herder, met nog iets er doorheen, en is ongeveer 7 maanden oud. Ze komt uit Spanje en is waarschijnlijk als pup op straat gegooid.
Echt een schat van een hond, heel aanhankelijk en leergierig.
Zelf heb ik al 2 honden, een reu en een teef van 3 jaar. Ik heb al meerdere opvangers gehad, Dit ging eigenlijk altijd goed. De eerste dagen werd er gesnauwd naar de opvanger als ie te dichtbij kwam maar daarna was het goed. De opvanger nam zelf dan altijd afstand en drong zich niet op.
Maar nu Cherry. Die is nogal zelfverzekerd en laat zich echt niet weg snauwen. Indy, mijn teef, is gewend dat de opvangers 'opzouten' als ze ze wegsnauwt maar Cherry is daar absoluut niet van onder de indruk.
Die laat haar dus duidelijk weten dat ze niet bang is. Poot opleggen, brommen/snauwen, overhangen.
Nou zijn Mykos en Indy zelf vrij onzeker dus waarschijnlijk voelt Cherry dat prima en wil haar kans grijpen. Heb ik op zich niet zo'n moeite mee.
Nu drong het gister tot me door dat alle akkefietjes eigenlijk alleen gebeuren als ik in de buurt ben. Het lijkt wel alsof Cherry mij helemaal claimt. Bijv. bij het aanlijnen en Indy kan geen kant op, dan laat Cherry haar gezag gelden. Als ik Indy even wil knuffelen, wil Cherry er ook bij en ontaardt het weer in grommen en ruzie. Met Mykos gaat het stukken beter. Net kwam ik met Cherry thuis en ik was verrast te zien dat Indy uit zichzelf naar Cherry toekwam en aan haar bek begon te ruiken. Maar Cherry was het daar niet mee eens en liet dat duidelijk blijken. Zo sneu voor Indy.
Ben blij dat ik nu weet wat de oorzaak wel eens zou kunnen zijn maar hoe kan ik het beste handelen?
Echt een schat van een hond, heel aanhankelijk en leergierig.
Zelf heb ik al 2 honden, een reu en een teef van 3 jaar. Ik heb al meerdere opvangers gehad, Dit ging eigenlijk altijd goed. De eerste dagen werd er gesnauwd naar de opvanger als ie te dichtbij kwam maar daarna was het goed. De opvanger nam zelf dan altijd afstand en drong zich niet op.
Maar nu Cherry. Die is nogal zelfverzekerd en laat zich echt niet weg snauwen. Indy, mijn teef, is gewend dat de opvangers 'opzouten' als ze ze wegsnauwt maar Cherry is daar absoluut niet van onder de indruk.
Die laat haar dus duidelijk weten dat ze niet bang is. Poot opleggen, brommen/snauwen, overhangen.
Nou zijn Mykos en Indy zelf vrij onzeker dus waarschijnlijk voelt Cherry dat prima en wil haar kans grijpen. Heb ik op zich niet zo'n moeite mee.
Nu drong het gister tot me door dat alle akkefietjes eigenlijk alleen gebeuren als ik in de buurt ben. Het lijkt wel alsof Cherry mij helemaal claimt. Bijv. bij het aanlijnen en Indy kan geen kant op, dan laat Cherry haar gezag gelden. Als ik Indy even wil knuffelen, wil Cherry er ook bij en ontaardt het weer in grommen en ruzie. Met Mykos gaat het stukken beter. Net kwam ik met Cherry thuis en ik was verrast te zien dat Indy uit zichzelf naar Cherry toekwam en aan haar bek begon te ruiken. Maar Cherry was het daar niet mee eens en liet dat duidelijk blijken. Zo sneu voor Indy.
Ben blij dat ik nu weet wat de oorzaak wel eens zou kunnen zijn maar hoe kan ik het beste handelen?
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Mogelijk wil Cherry ook domineren en ziet haar kans schoon als Indy in interaktie is met jou en zich dus onderdanig opstelt.
Verder zou ik ervoor kiezen om weg te lopen uit de interaktie, me er niet mee bemoeien dus. Wel moet ik je eerlijk zeggen dat ik hoop dat het goed gaat. Je teven zitten wat leeftijd betreft vrij dicht op éen en Cherry laat zich dus niet afdoen als nummer 2.
Succes!
Verder zou ik ervoor kiezen om weg te lopen uit de interaktie, me er niet mee bemoeien dus. Wel moet ik je eerlijk zeggen dat ik hoop dat het goed gaat. Je teven zitten wat leeftijd betreft vrij dicht op éen en Cherry laat zich dus niet afdoen als nummer 2.
Succes!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Je hebt haar pas sinds maandag, hè?
Hmm... ik geloof dat ik het toch nog even zou aankijken en het ze zelf laten oplossen. Dus niet ingrijpen, niet ingaan op al te 'claimerig' gedrag van Cherry (dus negeren of weglopen) en niet één van je andere honden steunen (hoe zielig je het misschien ook vindt).
Klinkt makkelijker dan het is hoor, want toen Silka net bij ons was uit Istanbul ging het ook een beetje zo als jij nu beschrijft, en had ik ook medelijden met Billy (die liet zich echt op zijn kop zitten).
Maar binnen een paar dagen heeft het zich allemaal opgelost en nu - ruim een half jaar later - zijn het echt acht poten op één buik!
Succes!
(Ik zag net je foto's in de fotohoek en ze is echt prachtig!)
Hmm... ik geloof dat ik het toch nog even zou aankijken en het ze zelf laten oplossen. Dus niet ingrijpen, niet ingaan op al te 'claimerig' gedrag van Cherry (dus negeren of weglopen) en niet één van je andere honden steunen (hoe zielig je het misschien ook vindt).
Klinkt makkelijker dan het is hoor, want toen Silka net bij ons was uit Istanbul ging het ook een beetje zo als jij nu beschrijft, en had ik ook medelijden met Billy (die liet zich echt op zijn kop zitten).
Maar binnen een paar dagen heeft het zich allemaal opgelost en nu - ruim een half jaar later - zijn het echt acht poten op één buik!
Succes!
(Ik zag net je foto's in de fotohoek en ze is echt prachtig!)
- stefanie
- Zeer actief
Ik bemoei me er inderdaad niet mee en loop weg uit de situatie. Dan zie je al meteen het verschil want Cherry stopt met wat ze deed.Eline* schreef:Mogelijk wil Cherry ook domineren en ziet haar kans schoon als Indy in interaktie is met jou en zich dus onderdanig opstelt.
Succes!
Kan me voorstellen dat je je bedenkingen hebt hoor. Had absoluut niet verwacht dat zo'n ettertje van 7 maanden al zó zelfverzekerd zou zijn.
Hopelijk schikt Indy zich op een gegeven moment in de situatie.
Heb hiervoor al 5 teven in opvang gehad, allemaal tussen 1 jaar en 5 jaar. Ging prima. Vier ervan lieten zich door Indy dirigeren. Nr 5, Sproula die hier 6 maanden heeft gezeten, heeft 1 keer Indy duidelijk gemaakt dat ze het niet van haar pikte. Sindsdien ging het prima tussen hen en Indy wist dat ze een stapje terug moets doen.
Maar misschien is deze combi gewoon niet goed. Gelukkig opperde de stichting dat Cherry in opvang kon komen en als het klikt kunnen we haar adopteren. Gaat het echt niet, dan is dat dus niet echt een groot 'probleem'.
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, ik duim voor je!
Geef het een kans en je zal het wel beleven! Je doet het dus goed en meer kan je denk ik ook niet doen. Ze moeten er samen uitkomen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
Baily
Persoonlijk heb ik altijd moeite met dit soort gedrag. Ik begrijp dat honden onderling moeten uitzoeken wat de rangorde is enzo, maar ik wil daar geen "ding"in zijn.
Ik wil niet dat ze over mijn rug gaan kijken wie er de baas is en wie het meest claimend mag zijn.
Ze mogen het uitzoeken, maar gewoon onderling. want anders draait het er meestal op uit dat er eentje heel erg de baas is en jou af gaat schermen, en dat de anderen ondergesneeuwd raken. En dat vind ik persoonlijk erg vervelend in een roedel. De anderen moeten ook bij mij kunnen komen voor even spelen of een knuffel, zowel op volgorde van rangorde, maar ook op volgorde die ik wil.
Dat is een van de meest belangrijke dingen waar ik heel erg op let in mijn roedel.
Dus er is geen hond hier waar ik het van accepteer dat hij/zij gaat bepalen of er andere honden bij mij mogen komen. (van de eigen honden dan, voor vreemde honden gelden er andere regels).
Ik vind het trouwens al wel erg snel dat ze dit gedrag gaat vertonen, ze is er nog maar net.
geef je haar zelf ook veel aandacht? Dat kan ook nog wat uitmaken, omdat ze het dan ook gelijk een beetje hoog in de bol kan krijgen.
Ik wil niet dat ze over mijn rug gaan kijken wie er de baas is en wie het meest claimend mag zijn.
Ze mogen het uitzoeken, maar gewoon onderling. want anders draait het er meestal op uit dat er eentje heel erg de baas is en jou af gaat schermen, en dat de anderen ondergesneeuwd raken. En dat vind ik persoonlijk erg vervelend in een roedel. De anderen moeten ook bij mij kunnen komen voor even spelen of een knuffel, zowel op volgorde van rangorde, maar ook op volgorde die ik wil.
Dat is een van de meest belangrijke dingen waar ik heel erg op let in mijn roedel.
Dus er is geen hond hier waar ik het van accepteer dat hij/zij gaat bepalen of er andere honden bij mij mogen komen. (van de eigen honden dan, voor vreemde honden gelden er andere regels).
Ik vind het trouwens al wel erg snel dat ze dit gedrag gaat vertonen, ze is er nog maar net.
geef je haar zelf ook veel aandacht? Dat kan ook nog wat uitmaken, omdat ze het dan ook gelijk een beetje hoog in de bol kan krijgen.
- Rami
- Zeer actief
Ja maar, kan het niet zo zijn dat zich juist zo gedraagt omdat ze er nog maar net is?Baily schreef: Ik vind het trouwens al wel erg snel dat ze dit gedrag gaat vertonen, ze is er nog maar net..
Ze weet nog niet wat haar plek is, probeert die te verkrijgen.
En wie weet heeft ze ooit succes gehad met dit gedrag? Misschien komt ze uit een asiel-situatie waar ze zich heeft moeten bewijzen. (Dat was namelijk bij onze Silka aan de hand).
-
Baily
ja dat zou misschien ook kunnen. Maar bij mijn opvangers, was het vaak zo dat ze pas later hun ware aard durfden te laten zien. Niet gelijk heel erg aanwezig. Dus van daaruit vroeg ik me af of de hond misschien erg veel aandacht krijgt. Wat heel logisch is natuurlijk als ze er net is.Rami schreef:Ja maar, kan het niet zo zijn dat zich juist zo gedraagt omdat ze er nog maar net is?Baily schreef: Ik vind het trouwens al wel erg snel dat ze dit gedrag gaat vertonen, ze is er nog maar net..
En wie weet heeft ze ooit succes gehad met dit gedrag? Misschien komt ze uit een asiel-situatie waar ze zich heeft moeten bewijzen. (Dat was namelijk bij onze Silka aan de hand).
(Op eentje na dan, dat was een soort van hele, hele, grote lompe labradorachtige met hele lange nagels
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hahahaha, Het staat mij en ik denk Marc en Martijn ook nog precies voor ogen hoe de kennismaking tussen kiki en nelson verliep!Rami schreef:Ja maar, kan het niet zo zijn dat zich juist zo gedraagt omdat ze er nog maar net is?Baily schreef: Ik vind het trouwens al wel erg snel dat ze dit gedrag gaat vertonen, ze is er nog maar net..
Ik heb overigens wel vrij snel gestraft, maar aangezien ik een reu/teefcombi heb en Nelson niet competatief is vond ik dat verantwoord. Ik zou dat niet zo maar adviseren zonder de honden te kennen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Rami
- Zeer actief
Hihi, nou... Silka vrat Billy nog net niet op maar ze deed wel errug onaardig tegen hem... :N: .Eline* schreef:Hahahaha, Het staat mij en ik denk Marc en Martijn ook nog precies voor ogen hoe de kennismaking tussen kiki en nelson verliep!Rami schreef:Ja maar, kan het niet zo zijn dat zich juist zo gedraagt omdat ze er nog maar net is?Baily schreef: Ik vind het trouwens al wel erg snel dat ze dit gedrag gaat vertonen, ze is er nog maar net..
En wie weet heeft ze ooit succes gehad met dit gedrag? Misschien komt ze uit een asiel-situatie waar ze zich heeft moeten bewijzen. (Dat was namelijk bij onze Silka aan de hand).Ze vrat hem bijna op! Hahahahahha!
Ik heb overigens wel vrij snel gestraft, maar aangezien ik een reu/teefcombi heb en Nelson niet competatief is vond ik dat verantwoord. Ik zou dat niet zo maar adviseren zonder de honden te kennen.
Gelukkig had Bill er zelf na een dag of twee schoon genoeg van. Toen liet hij even zien dat hij toch haar op zijn tanden heeft. Daarna was het eigenlijk meteen over!
(Gelukkig maar want ik had echt toch even iets van: o jee, wat heb ik nu in huis gehaald...
- Rami
- Zeer actief
Maar ehm... wat als het niet alléén om aandacht van de baas gaat maar óók om de verhouding tussen de honden onderling, wat doe je dan?Inge O schreef: ben ik het heel erg mee eens, hier gaat het net zo. ik en ik alleen bepaal of er een hond aandacht krijgt, en daar heeft zich geen hond (letterlijk
) mee te moeien. eerlijk gezegd vind ik dat dus ook zeer makkelijk aan te leren (of beter gezegd : duidelijk te maken), want ik heb daar, ondanks mijn roedels met verschillende sterkere karakters, nog nooit problemen mee gehad. het brengt ook rust onder de honden, omdat ze zeer goed weten dat opdringerig zijn totaal geen nut heeft, dus spanning bij aanhalen is er ook nooit.
Wanneer kies je voor het zelf uit laten uitzoeken en wanneer besluit je je er wel mee te bemoeien?
Even voorbeeld: Silka kwam (gestresst van de vlucht naar NL, in de war door alle veranderingen etc.) bij ons en gromde en grauwde naar Billy als hij in haar buurt kwam.
Billy trok zich daarop terug in zijn mand, onder de tafel etc.. Ik heb hem niet gesteund op de momenten dat ze lelijk tegen hem deed.
Op momenten van interactie tussen mij en Billy heb ik Silka genegeerd. Steeds als ze zich er mee wilde bemoeien ging ik door waarmee ik bezig was. Ik bleef bijv. Billy aanhalen terwijl zij naar hem/ons stond te loeren. Werd het (in mijn ogen) te link, liep ik weg uit de situatie.
Ik heb dus op geen enkel moment actief ingegrepen. Had het idee dat mijn ingrijpen de situatie alleen maar onduidelijk zou maken...
Uiteindelijk is Billy dus op dag twee enorm uitgevallen naar Silka (ze schrok hier zo van dat ze over de kop sloeg en met vier poten in de lucht bleef liggen :N: ) en daarna was het grommen, grauwen en loeren over...
(Trouwens, hoe de verhouding sindsdien ligt, weet ik eigenlijk niet. Billy duwt Silka wel weg bij interessant ruikende takjes en verse molshopen, maar Silka zit bijv. wel vooraan als ik met eten bezig ben. Maar ook: als ik thuiskom begroet Billy mij altijd eerst en staat Silka echt op haar buurt te wachten. Verder spelen/dollen ze heel veel en zo te zien laten ze elkaar om de buurt 'winnen'...
Ehm... ik dwaal af! Mijn vraag is dus: wat als het niet alleen gaat om 'claimerig' gedrag maar ook om de verhouding onderling. Wat doe je dan?
:N:Inge O schreef: edit : huhh? ik zit in een teletijdmachine, heb 12 minuten vóór rami gepost :N:
?!
Heel raar!
Offe.. wilde je gewoon stiekem voorpiepen?
- Rami
- Zeer actief
Ja, ik snap het. Vooral het 'bevestigen' is duidelijk door het voorbeeld wat je geeft. Volgens mij doe ik dat ook wel (of wel eensInge O schreef: eigenlijk kan ik daar heel moeilijk (kort) op antwoorden, omdat dit iets is waar ik per situatie per seconde in bijstel. in principe moei ik me nooit aktief, maar wel passief. daarmee bedoel ik dat ik nooit de uitvallende hond omwille van zijn uitvallen zal corrigeren (of hooguit in heel erg uitzonderlijke situaties), maar ik probeer wel een situatie te beïnvloeden door iets wat er eigenlijk los van staat.
voorbeeld : attack en doetje zijn niet de grootste vriendinnetjes, maar hebben ook geen hekel aan elkaar. de spanning is begonnen sinds doet af en toe wat meer noten op haar zang krijgt, en daar is attack het natuurlijk niét mee eens. attack staat in rang wel nog overduidelijk boven doet.
nu kan het wel eens gebeuren dat attack doetje even serieus op haar plek zet, omwille van een akkefietje, meer als statement dus. goed hoor, ze doet maar, mijn naam is haas. maar nadat ze dat heeft gedaan zal ik haar wel vaak vriendelijk toespreken, en een aai over de bol geven - 'baasje staat in deze helemaal achter jou hoor'. zou het over een speeltje gaan, en zou doet dat in het geharrewar per ongeluk hebben buitgemaakt (dus niet als ze het door eigen overwicht zou verkregen hebben) dan zou ik haar gerust het speeltje afpakken en het demonstratief aan attack geven. ik bevestig dus alleen zeer duidelijk wat ze zelf hebben beslist (vandaar mijn benoeming 'passief').
En als je er over nadenkt hebben -uiteraard- alle handelingen en manieren van omgaan met je honden een betekenis alleen ben je je daar (gelukkig!) niet altijd van bewust.
(Tegelijkertijd is het natuurlijk wel weer mooi dat als je iets voor elkaar probeert te krijgen, of wilt sturen dat je er dan wel heel bewust mee om kunt gaan...