Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Onze reu ter dekking gevraagd

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Ailena schreef:ik denk ook, in alle beslissingen die je neemt er altijd mensen zijn die ergens voor en tegen zijn. Op zo`n moment is het voor jezelf belangrijk om te bepalen hoe jij er zelf over denkt.

Voorbeeld.

als 10 mensen zeggen dat hij te groot is en je er niet mee moet fokken
en er zijn 10 mensen die zeggen dat je het wel kan doen, schiet je er eigenlijk niets mee op.
Je moet dan alle argumenten bij elkaar nemen en voor jezelf gaan bekijken wat jij er zelf van vind. Voelt het bij jou goed om met hem te fokken en ga zo maar door.
Ik vind ook dat niet alleen kennis, maar ook je instinct een rol speelt bij het fokken, luister daar ook naar. Als iets niet goed voelt, doe het dan ook niet...
tja deels mee eens, maar als die 10 mensen die zeggen , joh doen , nou niet op de hoogte zijn?

en instinct? ik denk dat iedereen bijna een blinde vlek heeft wat betreft hun eigen hond, geeft niet, heb ik ook, maar die moet je dus transparant kunnen maken zodra je belangrijke beslissingen moet gaan nemen.
eigen gevoel is niet altijd genoeg bij fokken.
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Maartje & Erik schreef:Ik weet nu pas dat haar reu 64 cm is en ja Xam is inderdaad groter maar dat dat 5cm zou schelen?? Geen idee......

Mijn mening over officieel meten is de volgende: Als de rasvereniging een min. en max. schofthoogte aangeeft als grens waarbinnen gefokt mag worden, zijn ze in mijn ogen verplicht om zelf voor een officiële meting, c.q. fokaankeuring te zorgen om zodoende alle misopvattingen en dergelijke voor te blijven.

Wat ik hier in deze rasvereniging zie gebeuren vind ik persoonlijk ver beneden alle peil van professionaliteit en het getuigt van een grote mate van kinderlijkheid als een bestuurslid van de Fok Commissie zich laat verleiden tot een welles-nietes spelletje en dat op persoonlijke titel nog wel.

Als je als toekomstig dekreu eigenaar of fokker van dit ras hiermee te maken krijgt, kun je je serieus af gaan vragen of de toekomst van het ras met zo'n fokcommissie gebaat is, waar de leden op persoonlijke titel allerlei uitspraken doen namens de hele vereniging (!) en op vragen geen antwoord kan geven behalve het uiten van ongenoegens en niet meer willen praten. Misschien is er bij dit bestuurslid nog niet genoeg kennis over fokken en genetica aanwezig, maar dat is dan aan de vereniging om hier wat aan te doen.

Kortom, misschien is het een tip, Maartje, om eens bij het overige bestuur te rade te gaan en te vragen of er iets in het leven geroepen kan worden voor fokhonden zoals een metingsdag of iets, maar dan vanuit de vereniging en dat is dan officiëel :wink:

Maar dat is dus voor mij ook een reden geweest om het hele verhaal te splitsen één in de vraag of je wel/niet moet fokken met een grote hond en twee welke factoren allemaal van invloed zijn op de HD-waarde van een hond.

Je hebt gelijk dat je dat vraagt, je moet ook wel gezien de adviescommissie van jouw vereniging

Natuurlijk houden wij in ons achterhoofd dat het misschien niet verstandig is om met hem te fokken omdat er dus een aantal mensen dit afraden.

Maar er is dus ook weer een groep mensen die het ons wel aanraden. En omdat er natuurlijk altijd verschillen in smaak zijn wil je dan eerst alles tot de bodem uitzoeken....toch.

Dit siert jullie en het zou goed zijn als alle toekomstige dekreu eigenaren zich zo goed zouden verdiepen :ok:

Want ik zie het toch als een eer als mensen special met jouw reu willen fokken voor een nest.....zeker als deze mensen ook gewoon een juiste instelling mijnsinziens hebben vwb het fokken en de reden ervan.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

marij, lees ik erover heen ofzo? is monique echt van de fok commisie?
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:marij, lees ik erover heen ofzo? is monique echt van de fok commisie?
Ja, zie pagina 2 van dit topic:
szervusz schreef:Hoi allemaal,

Volgen mij dwalen we wat van het topic af. Het ging ertoch om dat ze de vizsla Xam als dekreu in willen gaan zetten.

Mij hebben deze mensen ook al advies om gevraagd, ik ben diegene uit de FBC die het hun afgeraden heeft. De eigenaren van deze reu vergeten voor het gemak wel een aantal dingen te vermelden.

Monique
FBC staat voor fokbegeleidingscommissie en is een onderdeel van het bestuur van de Nederlandse Viszla Vereniging.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

bulletjebe schreef:
yamie schreef:marij, lees ik erover heen ofzo? is monique echt van de fok commisie?
Ja, zie pagina 2 van dit topic:
szervusz schreef:Hoi allemaal,

Volgen mij dwalen we wat van het topic af. Het ging ertoch om dat ze de vizsla Xam als dekreu in willen gaan zetten.

Mij hebben deze mensen ook al advies om gevraagd, ik ben diegene uit de FBC die het hun afgeraden heeft. De eigenaren van deze reu vergeten voor het gemak wel een aantal dingen te vermelden.

Monique
FBC staat voor fokbegeleidingscommissie en is een onderdeel van het bestuur van de Nederlandse Viszla Vereniging.
ohhhhh oke, idd overheen gelezen.

oei weinig professioneel dan monique..
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

szervusz schreef:Ik wil toch even kort reageren op deze bewering.

Mijn reu kan genoeg dekken, daarvoor hoef ik geen slinkse wegen te bewandelen.

Ik heb mijn reu dan ook niet aangeboden aan die mensen.

Monique

ps: Erik en Maartje jullie gaan hier echt te ver, ik wil niks meer met jullie te maken hebben.
:smile: wat komt me dit bekend voor...bah.. ben blij dat ik uit dit wereldje (van een ander ras overigens) ben, daar was dit ook aan de orde van de dag... alleen maar gezeik over elkaars honden en alle mogelijkheden aangrijpend om de hond van een ander zwart te maken. Er niet voor schuwend om leugens over bepaalde honden op internet te verspreiden.... Maar als er dan rechtstreeks vragen gesteld worden dan laten ze niks meer van zich horen...
Hoe help je je eigen ras naar de kl*t* :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Branka schreef:Als ik de verhalen hoor hoe de ouders aan de HD-C score zijn gekomen, tja sorry hoor maar dan ga ik zeker twijfelen. Zeker als je het ook over de geestelijke gesteldheid van de fokker hebt. Als iemand gaat sukkelen met zijn gezondheid wordt het dan niet tijd om te stoppen met fokken?
Wat betreft de mening van een schrijver, die interesseert mij geen bal en die hoort in feite ook zijn mond te houden. Je schrijft in om de beoordeling van een keurmeester te horen en de schrijver is doorgaans niet opgeleid om te keuren en hoort zijn mond te houden.
Kan mij wel voorstellen dat je een nare smaak krijgt als iemand jou adviseert om jouw reu niet in te zetten voor de dek, maar vervolgens wel haar eigen reu aanbiedt. Dat kan een dubbele agenda betekenen, maar hoeft niet. Mogelijk dat haar reu wel geschikt is, zal ie in haar ogen zeker zijn aangezien ze hem ter dekking stelt.
zie niet in hoe een hond met een genetisch goede aanleg door wat extra beweging (rechtlijnig wat wandelen met een avondvierdaagse is) aan slechtere HD uitslagen kan komen,
hier lopen de puppen en jonge honden ook op jonge leeftijd al al en gaan ze mee naar het park, strand, de duinen etc en toch goede heup uitslagen (zelfs nog bij een hond die op 4,5 jarige leeftijds nogmaals gerontgend is en die in t trainen/bewegen niet ontzien is)

maar als de info over de slechtere heup uitslagen van de fokker uit Hongarije zelf komt zou ik dat eerder aannemen dan uitslagen die op papier staan (bedoel daar kan voldoende mee gerommeld zijn, hoorde laatste ook over een hond die eerst (met roesje) een C had en later bij opnieuw rontgenen zonder roesje een A en zo ken ik meerdere verhalen, maar zou dan toch echt van de slechtste uitslag uitgaan als je serieus met de fok bezig bent, anders is t in mijn ogen je kop in t zand steken.....wat die problemen betreft dan he :wink:)
szervusz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door szervusz »

De mensen van deze reu hebben mijn persoonlijke mening gevraagd over hun reu. Het feit dat ik in de FBC zit heeft hier niks mee te maken, ik ben vaak te goed van vertrouwen en verwacht dit soort dingen niet.

Ik heb deze mensen al bij diverse andere dingen geholpen, veldwerktraining, show en voeding, schijnbaar is dit hun manier van dank je wel zeggen.

Volgens mij zitten hier een aantal die graag tegen een rasvereniging aanschoppen, maar die is in heel deze kwestie niet betrokken.
voor de mensen die nog steeds denken dat RV's zaligmakend zijn : dit is dus een mooi staaltje van waar ik (en anderen hier op het forum) vaak allusie op maken wanneer ik zeg dat ik zelf al jaren uit de RV ben gestapt. het kan blijkbaar niet anders, het is overal een verzameling van omhooggevallen betweters die zonder kennis van zaken spreken. en dit laatste bedoel ik dus in het algemeen, zoals ik het zelf jaren heb meegemaakt, en niet specifiek naar monique.
Over het rechtstreeks vragen stellen, dat is zeker mogelijk bij mij, maar alleen krijg je van mij ook een duidelijk en misschien niet gewenst antwoord.

En over het ras naar de kloten helpen, dat doen in mijn ogen eerder de mensen/fokkers die de vele rashonden aanbieden op marktplaats en andere plaatsen. Ik ben van mening dat je voor elk ras goede en slechte fokkers hebt en de goede zijn dunner gezaaid dan de slechte. Ook voor ons ras zijn er nog fokkers die ook de jachtkwaliteit van de vizsla waarderen en dit ook proberen te behouden in hun nafok. Ook de rasverening van de vizsla is zeer actief op dit gebied.

Gisteren hebben we een zorgvuldig uitgekozen puppy opgehaald uit Duitsland met bejaagde ouders, ik heb dus eigenlijk wel wat beters te doen dan mezelf hier te verdedigen. Lekker knuffelen en van de pup te genieten.

Monique
malinois
Zeer actief
Contacteer:

szervusz schreef:En over het ras naar de kloten helpen, dat doen in mijn ogen eerder de mensen/fokkers die de vele rashonden aanbieden op marktplaats en andere plaatsen.
ook, maar net zo goed de fokkers die de concurrentie willens en wetens zwart maken om hun reu maar zoveel mogelijk te laten dekken en helaas komt dat in de rv waar ik het over heb behoorlijk veel voor...
het licht niet in elkaar ogen gunnen is het begin van het einde van het ras...je hebt elkaar toch altijd nodig..

en nee, ik heb het niet op een rv, maar moet dat dan om een rashond te hebben? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

szervusz schreef: Ik ben van mening dat je voor elk ras goede en slechte fokkers hebt en de goede zijn dunner gezaaid dan de slechte. Ook voor ons ras zijn er nog fokkers die ook de jachtkwaliteit van de vizsla waarderen en dit ook proberen te behouden in hun nafok. Ook de rasverening van de vizsla is zeer actief op dit gebied.
Inderdaad, een hond moet kunnen doen waar hij ooit voor gefokt is. En als een hond die kwaliteiten bezit, is het dan van belang dat hij toevallig wat aan de grote kant is? Tijdens de jacht wordt een hond toch niet beoordeeld op zijn exterieur?!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
szervusz schreef: Ik ben van mening dat je voor elk ras goede en slechte fokkers hebt en de goede zijn dunner gezaaid dan de slechte. Ook voor ons ras zijn er nog fokkers die ook de jachtkwaliteit van de vizsla waarderen en dit ook proberen te behouden in hun nafok. Ook de rasverening van de vizsla is zeer actief op dit gebied.
Inderdaad, een hond moet kunnen doen waar hij ooit voor gefokt is. En als een hond die kwaliteiten bezit, is het dan van belang dat hij toevallig wat aan de grote kant is? Tijdens de jacht wordt een hond toch niet beoordeeld op zijn exterieur?!
juist :wink:
Afbeelding
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maartje & Erik »

Even voor de duidelijkheid...het is nooit mijn intensie geweest om de indruk te wekken dat wij met Xam willen fokken ongeacht wat de Vizsla-vereninging ervan zegd...Zoals al eerder gezegd willen we als we fokken wel iets toe voegen aan het was...want zoals iedereen weet er zijn al honden genoeg.

Ook is het niet mijn bedoeling geweest andere mensen in een kwaaddaglicht te stellen...Ik ben zelf een Rotterdammer en zeg sommige dingen misschien wat directer dan anderen en sommige dingen die ik heb geschreven kunnen blijkbaar op meerdere manieren worden gelezen.

Ik heb niets tegen de vereniging ik vind juist dat ze goed werkleveren en dat ik een menings verschil heb met Monique welke hier namens zichzelf dus reageerd staat ook mijns inziens los van de vereniging.

Voor mijn gevoel is hier dus nogsteeds sprake van een menings verschil wat ik graag middels een gesprek uit de weg wil ruimen maar de reden dat ik hier op dit forum deze vraag heb gesteld is omdat ik de mening van andere wilde horen mbt "het vererven van grote bij honden"!!! Dat was de insteek om daar meer over te weten te komen.

Mijn intensie is niet geweest om andere zoals Monique en/of de vereniging te kwetsen of in een verkeerd daglicht te stellen....dus ik hoop niet dat het zo is overgekomen al zijn er rake dingen gezegd voornamelijk ook door opgehoopte frustratie...

Ik hoop dat jullie mij kunnen begrijpen.

mvg

Erik
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Maartje & Erik schreef:Mijn intensie is niet geweest om andere zoals Monique en/of de vereniging te kwetsen of in een verkeerd daglicht te stellen....dus ik hoop niet dat het zo is overgekomen al zijn er rake dingen gezegd voornamelijk ook door opgehoopte frustratie...

mvg

Erik
Hoi Erik,

Op mijn was je ook helemaal niet over gekomen alsof je de vereniging of wie dan ook in een verkeerd daglicht zou willen zetten, hoor. Ik denk ook niet dat je daar over in moet zitten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Maartje & Erik schreef:Mijn intensie is niet geweest om andere zoals Monique en/of de vereniging te kwetsen of in een verkeerd daglicht te stellen....dus ik hoop niet dat het zo is overgekomen al zijn er rake dingen gezegd voornamelijk ook door opgehoopte frustratie...

mvg

Erik
Hoi Erik,

Op mijn was je ook helemaal niet over gekomen alsof je de vereniging of wie dan ook in een verkeerd daglicht zou willen zetten, hoor. Ik denk ook niet dat je daar over in moet zitten.
op mij ook niet, ik gaf alleen mijn mening over rasverenigingen... dus dat heeft niets met jouw opmerkingen te maken.....
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Maartje & Erik schreef:Even voor de duidelijkheid...het is nooit mijn intensie geweest om de indruk te wekken dat wij met Xam willen fokken ongeacht wat de Vizsla-vereninging ervan zegd...Zoals al eerder gezegd willen we als we fokken wel iets toe voegen aan het was...want zoals iedereen weet er zijn al honden genoeg.

Ook is het niet mijn bedoeling geweest andere mensen in een kwaaddaglicht te stellen...Ik ben zelf een Rotterdammer en zeg sommige dingen misschien wat directer dan anderen en sommige dingen die ik heb geschreven kunnen blijkbaar op meerdere manieren worden gelezen.

Ik heb niets tegen de vereniging ik vind juist dat ze goed werkleveren en dat ik een menings verschil heb met Monique welke hier namens zichzelf dus reageerd staat ook mijns inziens los van de vereniging.

Voor mijn gevoel is hier dus nogsteeds sprake van een menings verschil wat ik graag middels een gesprek uit de weg wil ruimen maar de reden dat ik hier op dit forum deze vraag heb gesteld is omdat ik de mening van andere wilde horen mbt "het vererven van grote bij honden"!!! Dat was de insteek om daar meer over te weten te komen.

Mijn intensie is niet geweest om andere zoals Monique en/of de vereniging te kwetsen of in een verkeerd daglicht te stellen....dus ik hoop niet dat het zo is overgekomen al zijn er rake dingen gezegd voornamelijk ook door opgehoopte frustratie...

mvg

Erik
Ik weet niet hoe je op het idee komt dat ik zou denken dat je deze dingen allemaal van plan was, maar ik had het zo helemaal niet opgevat :wink:

Ik vind namelijk nog steeds dat het je siert dat je je zo goed verdiept in het evt. fokken :ok: en daar hoort het stellen van vragen absoluut bij :wink:

Weet je overigens al hoe het komt dat de HD uitslagen op de stambomen anders staan dan in werkelijkheid? Want ik zou dat graag willen weten, omdat er natuurlijk ook BM in Hongarije wonen en als je niet van de heupuitslagen uit kunt gaan, is dat belangrijke info voor alle mensen die gerontgende honden uit dat land willen gebruiken of die met stamboomonderzoek hongaarse gerontgende honden tegenkomen en je weet dan niet hoe het zit.

Ik zou dat graag willen weten.
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik weet niet hoe je op het idee komt dat ik zou denken dat je deze dingen allemaal van plan was, maar ik had het zo helemaal niet opgevat :wink:

Ik vind namelijk nog steeds dat het je siert dat je je zo goed verdiept in het evt. fokken :ok: en daar hoort het stellen van vragen absoluut bij :wink:

Weet je overigens al hoe het komt dat de HD uitslagen op de stambomen anders staan dan in werkelijkheid? Want ik zou dat graag willen weten, omdat er natuurlijk ook BM in Hongarije wonen en als je niet van de heupuitslagen uit kunt gaan, is dat belangrijke info voor alle mensen die gerontgende honden uit dat land willen gebruiken of die met stamboomonderzoek hongaarse gerontgende honden tegenkomen en je weet dan niet hoe het zit.

Bedankt voor je reactie,...mijn vraag gelijk even wat bedoel je met :"BM" dat snap ik even niet waar dat voor zou moeten staan.

Hoe het komt dat uitslagen zouden verschillen weet ik zelf inderdaad niet Dat Vanda Banda Bambi de oma van Xam HD-C heeft dat weet ik ik heb namelijk zelf ook contact met die fokster en die heeft dat ook gewoon zo gezegd. Echter zegt ook zij dat Sugar Baro de opa van Xam welke op de site die hier genoemt staat met een C staat genoteerd. Dus dat snap ik ook niet. Maar wat ik weet is dat deze reu heel veel gebruikt is en ook internationaal kampioen is geworden op shows en momenteel in Engeland zit aangezien hij aan een andere eigenaar verkocht is.

Momenteel heb ik mijn vraag mbt Xam's familie ook bij een aantal andere mensen uitgezet die er mogelijk nog meer over kunnen vertellen. Dus dat is even afwachten.

Mvg

Erik & Maartje
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Maartje & Erik schreef:

Bedankt voor je reactie,...mijn vraag gelijk even wat bedoel je met :"BM" dat snap ik even niet waar dat voor zou moeten staan.

Hoe het komt dat uitslagen zouden verschillen weet ik zelf inderdaad niet Dat Vanda Banda Bambi de oma van Xam HD-C heeft dat weet ik ik heb namelijk zelf ook contact met die fokster en die heeft dat ook gewoon zo gezegd. Echter zegt ook zij dat Sugar Baro de opa van Xam welke op de site die hier genoemt staat met een C staat genoteerd. Dus dat snap ik ook niet. Maar wat ik weet is dat deze reu heel veel gebruikt is en ook internationaal kampioen is geworden op shows en momenteel in Engeland zit aangezien hij aan een andere eigenaar verkocht is.

Momenteel heb ik mijn vraag mbt Xam's familie ook bij een aantal andere mensen uitgezet die er mogelijk nog meer over kunnen vertellen. Dus dat is even afwachten.

Mvg

Erik & Maartje
BM staat voor Bull mastif :mrgreen: het ras van marij.. :wink:
Maartje & Erik
Vaste gebruiker
Contacteer:

ok thnx weten ;-) we dat ook weer
Groetjes Erik & Maartje
Afbeelding
www.Vizsla-Xperience.nl
bulletjebe
Zeer actief
Contacteer:

Maartje & Erik schreef:Hoe het komt dat uitslagen zouden verschillen weet ik zelf inderdaad niet Dat Vanda Banda Bambi de oma van Xam HD-C heeft dat weet ik ik heb namelijk zelf ook contact met die fokster en die heeft dat ook gewoon zo gezegd. Echter zegt ook zij dat Sugar Baro de opa van Xam welke op de site die hier genoemt staat met een C staat genoteerd. Dus dat snap ik ook niet. Maar wat ik weet is dat deze reu heel veel gebruikt is en ook internationaal kampioen is geworden op shows en momenteel in Engeland zit aangezien hij aan een andere eigenaar verkocht is.

Mvg

Erik & Maartje
Dan wachten we even af, ik ben benieuwd :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”