Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tweede hond ja of nee

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

kiki78
Zeer actief
Mijn ras(sen): cairn terrier en schafpudel

tweede hond ja of nee

Ongelezen bericht door kiki78 »

Ik ben heel lang aan het denken om er een tweede hond bij te nemen. Ik heb nu genoeg oppas adressen dus dat is geen probleem meer.
Ik twijfel alleen of Daan echt behoefte heeft aan een vriendje. Hij is niet echt gericht op andere honden. Vind het wel gezellig als ik oppas op andere honden maar vind alle aandacht voor zichzelf ook erg fijn. Hij is naar een aantal honden erg jaloers, die mogen niet bij mij komen terwijl andere honden samen met hem op schoot mogen. Hij heeft duidelijk voorkeuren.
Vroeger hadden we thuis een bearded collie die het alleen super vond. Haar vriendje was overleden en we merkte niks aan haar. Na een half jaar toch weer een tweede hond genomen, ze heeft hem geaccepteerd maar het hoefde niet van haar.

Waar hebben jullie op gelet bij de keuze voor een tweede hond? Heeft elke hond behoefte aan vriendjes?

De tweede hond wordt als hij/zij komt een herplaatser.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik heb buitenlandertjes en beiden hebben ze altijd tussen andere honden gezeten. Ik heb Nelson even alleen gehad na het overlijden van Laika, maar hij werd er duidelijk zenuwachtiger onder en kon moeilijker alleen zijn. Hij heeft echt een hondenvriend nodig, al is hij toch niet degene die veel het contact zoekt met Kiki.
Kiki wel met hem en die zou ikzelf ook nooit alleen willen houden. Zij kruipt tegen andere honden aan voor contact en ze speelt graag.
Ik zou zelf nooit meer 1 hond willen, behalve als het dier als een schaduw overal mee naar toe kan. Als dat niet kan dan kies ik voor een tweede hond.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
johan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door johan »

Ik heb sinds vorig jaar ook een tweede hond in huis, en mij bevalt het op zich wel, maar het zijn niet automatisch maatjes.
Mijn eerste hond geeft er weinig om dat er een hond extra is nu, maar zou hem geloof ik ook totaal niet missen.
Andersom speelt de tweede ook niet met de eerste, maar als ik alleen de eerste een dagje meeneem, dan eet hij die dag niet. Dus die mist haar wel erg.
Echt te voorspellen is het niet volgens mij. :denken:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik heb ook heel lang getwijfeld over een tweede hond.
Pardoes is erg op mij gericht en vind andere honden wel leuk maar ook niet meer dan dat. Is te veel op mij gericht
Eind juni is Harley erbij gekomen.
Nou Pardoes heeft hem de eerste maand niet aangekeken.
Sinds een paar dagen vind Pardoes Harley dus wel interessant en spelen ze ook samen. Waar Harley is is Pardoes en andersom.

Dit had ik nooit verwacht.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
kiki78
Zeer actief

Daan gaat altijd met mij mee. Op mijn werk zit hij in een kennel, een aantal dagdelen samen met een andere hond.
Zit nu te denken aan een tijdelijke opvang hond om te kijken hoe dat gaat. ik heb eigenlijk geen idee of hij de kennel leuker vind met een andere hond samen. Hij gaat wel vrolijk de kennel in als daar een andere hond in zit maar begroet die hond niet altijd.
Afbeelding
majelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door majelle »

Mijn eerste boxer groeide op met een bouvier. Maar toen de bouvier overleed had hij echt geen behoefte aan een nieuwe hond in huis. Hij had graag alle aandacht voor zichzelf, die honden heb je ook.
Elmas, een buitenlandertje, is het liefst op zichzelf, van haar hoeft het niet zo nodig een hond erbij. Die is het liefst ook alleenstaand.
Bikkel boxer nummer 2 is heeft veel plezier aan een andere hond in huis, vooral tijdens het wandelen. Het ligt dus echt aan de hond zelf.

groetjes majelle
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb twee honden die echt heel veel aan elkaar hebben, maar Moos (de eerste hond) was toen Saar kwam ook dol op spelen met andere honden, en vond het geweldig als er een hond op visite kwam.
Moos zou het alleen niet vervelend vinden, maar hij geniet meer van zijn leventje met een vriendje erbij. Saar zou ik niet zo snel als enige hond hebben omdat ze zich heel erg optrekt aan een maatje, en, nog meer dan Moos, een enorme behoefte heeft aan fysiek (speel)contact met een andere hond.

Ik ben de keuze van een tweede hond wel voornamelijk uitgegaan van wat leuk zou zijn voor Moos. Ik wilde graag een wat rustiger niet al te pittig teefje omdat Moos heel erg zorgzaam voor dat soort hondjes is, en het meeste geniet als de andere hond niet constant op zijn nek zit. Daarnaast is Moos nogal een zelfverzekerd ding, en ik was bang dat twee hele zelfverzekerde hondjes samen de hort op zouden gaan buiten ondertussen een dikke middelvinger naar mij opstekend.
Afbeelding
kiki78
Zeer actief

Ik wil ook uit gaan van Daan. Eeen tweede hond vind ik heel leuk maar als Daan daar niet super veel aan vind en meer geniet van alle aandacht voor hem dan komt er geen tweede.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Sinds januari 2005 hebben wij Samara erbij en dat hoefde voor tyson niet echt hoor...meer van mij :mrgreen:
Tyson is nu 10 en hij accepteerd Samara hadstikke goed alleen gaat zijn leeftijd parten spelen.
Ik merk wel dat hij op zijn manier wel erg gek is met Samara, ligt altijd bij dr in dr mand of naast dr op de bank.
Samara daarintegen kan niet zonder Tyson functioneren in een huis, zij komt uit Spanje en kan niet zonder maatjes....daarom komt er volgend jaar een pup bij, want we zijn er niet zeker op dat TYson het de komende jaar/jaren nog bij kan benen de speelwens van Samara...en zijn gezondheid is niet echt jofel.

Jacqueline
Afbeelding
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Wij hebben sinds anderhalf jaar ook twee honden. Nala kwam als pup erbij. Een van de redenen was, omdat Beau zo moeilijk alleen kon zijn (scheidingsangst) en ik op deze manier hoopte, doordat ik het de pup moest aanleren, ik het Beau ook weer kon aanleren. Overigens mag het niet alleen kunnen of willen zijn, nooit DE reden zijn om een tweede hond te kiezen. Ook bij Beau is het nu nog steeds niet helemaal weg, maar het is wel zeer verbeterd.

Beau deed de eerste weken of Nala er niet was, als ze bij hem kwam liggen, ging hij een paar meter verderop liggen. Hij had echt zo'n houding van: als ik net doe of je er niet bent, ben je er ook niet.

En je moet ze nu eens zien :eek: . 4 pootjes op 1 buik. Het is nu niet zo dat als ik wegga met Nala, dat Beau mij mist, neeheeeee.... Als ik terugkom, krijgt Nala als eerste alle aandacht :mrgreen: !

Beau neemt wat gedrag betreft ook steeds meer over van Nala. Hij is speelser geworden, knuffeliger, in bepaalde opzichten wat rustiger. Het is een buitengewoon goede keuze geweest hier, om voor hem een tweede hond erbij te kiezen.

Ik heb bij de keuze voor de tweede gelet op geslacht (ik durfde bij Beau een reu niet aan) en op een tegenpool wat betreft karakter. Dat is uiteraard een gok als je een pup kiest. Ik heb dus een pup in het nestje gekozen dat een tegenpool was van de pup Beau (beide waren een week of 4 toen ik ze voor het eerst zag). Daar waar Beau niet reageerde op de visite, stond Nala vooraan. Het bleek een perfecte keuze te zijn :cheer: :cheer: !
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb sinds kort een puppie erbij,omdat mijn hond eigenlijk altijd wil spelen,erg gericht is op andere honden(altijd heel sociaal geweest is).en ik moet zeggen we hebben er geen spijt van deze 2 zijn verknocht aan elkaar.
Baco maakt Ducain schoon als hij vies is geworden, speelt met hem, ligt overdag vaak bij hem, speelt met hem.
Ik heb alleen snacht de pup nog in de bench voor de broodnodig rust, :roll:
Een klein nadeel,hij wil hem nog wel eens iets te felwil verdedigen op straat tijdens een wandeling, dr is geen hond die moet grommen naar DuCain ,moeten we echt ff opletten
We hebben wel express weer het zelfde ras genomen,Bullen begrijpen elkaar :smile: En ik ben zelf natuurlijk helemaal bullen gek :smile:
Het is in ons geval erg goed gegaan!!!!
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier dus 3, en dan blijven er naar alle waarschijnlijkheid ook 3 in de toekomst. (ik bedoel dan als deze er niet meer zijn.... wat nog lang mag duren)

Moet wel zeggen dat Daisy nog jong was toen Spike erbij kwam. En zij het wel leuk vond om met andere honden te spelen toen. Het is nu ook 8 poten op één buik. Als Spike nu opeens alleen over zou blijven zou je die ook een plezier doen door er een speelmaatje bij te nemen denk ik. Een teefje dan wel.... :wink:

Birdy is een hondje wat je wel alleen zou kunnen houden. Spelen met andere honden vind ze wat eng.
Maar wat ik wel merk aan haar is dat ze veel steun zoekt bij de grote, als er iets eng wordt. Gaat ze héél dicht bij hun staan liggen. Mooi om te zien.
monique40
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door monique40 »

onze pup is nu 7.5 maadn en ik ben blij dat ik er een tweede bij heb, voor ons geeft het wat meer rust ,ze trekken veel met elkaar op en spelen veel met elkaar zodat wij niet ieder minuut, voor sparky klaar moesten staan omdat hij zo nodig moet spelen, soms was het echt je kon geen seconde rustig zitten!!!!

als je een goede fokker vind en ze weten veel over honden en het ras.Vertle wat/ en hoe je hondje is, onze fokker , heeft onze deze hond aan bevolen en moet zeggen dat was de goede keuze, als ik zie hoe de ander pups in het nest zijn passen deze twee het beste bij elkaar!!!!!
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

ik ben altijd voor het nemen van herplaatsers of asiel-honden:
prima werk !

Maar ik zou het zelf niet doen, omdat het erg belastend is, je moet veel tijd vrijmaken voor het accepteren van elkaar, en dat ze niet elkaar in de haren vliegen ,als je even de deur uit gaat.
Dat merk ik , zoals je je eigen hond beschrijft.

Er komen veel probemen voor , met dit onderwerp, op allerlei Forums , met het niet accepteren van de 2de hond.
Die kan je lezen, want ze zullen op dit Forum ook best staan.

en als je het doet: koop een boek hierover, wat en hoe je het moet doen
kiki78
Zeer actief

Ik denk dat ik blijf denken totdat ik ergens tegen aanloop. Met mezelf afgesproken bij twijfel is het nee.
Daan accepteerd alle logeerhonden en vind het ook gezellig bij al zijn oppassen. Volgende week eerst op vakantie en dan weer verder denken.

bedankt voor alle reacties
Afbeelding
monique40
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door monique40 »

bij ons was het wel zo at ik al meeerder hondjes heb aangeboden gekregen, hier heb ik dus bewust nee voor gezegt!
Maar we zijn ooit een een bruin witte bordercollie egen gekomen en die vond ik echt pas moi, dus ook bewust gezegt als ik een tweede hond erbij neem ,moet het een bruine zijn.Nou we kegen de gelegen heid om een tweede pup erbij te nemen.SAmen veel gespreken gehad met de fokker.OOK sparky's karakter verteld.

Ze heeft me het advies gegeven.Welke pup het best bij ons zou passen en natuurlijk bij sparky, nou ik kan alleen maar vertellen super is alles.We hebben een goed keuze gemaakt.Sparky was in begin ook jaloers en peppertje mocht ook werkelijk niets.Nu zijn het de dikste vriendjes.
bike
Zeer actief

Ongelezen bericht door bike »

Rico was en is altijd een roedeldier geweest die veel moeite heeft gehad om alleen in huis te aarden. Ook aan hem zag je niet echt de passie voor andere honden behalve voor de grommende poedel van mijn schoonouders. Wij merkten echt dat hij dan veel rustiger en speelser was en minder gestresst, dat ik voor ons uiteindelijk de reden geweest om er een 'teckelbroer' bij te nemen. Maar de belangrijkste reden was ook voor onszelf natuurlijk, wij hebben bewust voor een tweede reu gekozen en daar hebben wij na 2 1/2 jr. nog steeds geen spijt van. Bowy en Rico zijn echte maatjes, maar hebben ook ieder hun eigen ding. Het zijn gewoon fantastische heren. :I:
Afbeelding

Gr.Bianca, Rico en Dribbel
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Ik vind een tweede hond erbij een aanwinst hoor!
Voorheen heb ik altijd één hond gehad en nu twee, maar ik zou niet meer anders willen.
Wij hebben Megan erbij genomen als herplaatsertje (bij de fokster vandaan) toen ze 13 maanden was en Donna was toen 8 maanden. Donna hebben we overigens wel als pupje gekregen.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

als Bo oud genoeg is komt er weer een tweede bij. heeft hij ook een maatje als wij er niet zijn. natuurlijk krijgen ze niet minder aandacht hoor, dat is wel heel belangrijk.
Afbeelding
Airedale
Actief

Ongelezen bericht door Airedale »

Onze hond heeft eigenlijk geen behoefte aan een tweede hond in huis.
Ik merk dat heel sterk als de logeerhonden (zelfde ras) er zijn, dan houdt ze zich op de achtergrond en kijkt dan heel zielig.
Als pup op de puppycursus was ze ook vaak alleen en liep ze een beetje voor joker achter een stel spelende puppy's aan.
Buiten heeft ze wel vriendjes maar daar is ze wel kieskeurig in.
Maar door omstandigheden woont er nu een oud poedeltje bij ons en daar trekt ze zich niet zoveel van aan.
Maar ook het poedeltje is altijd alleen geweest. Ze leven naast elkaar maar niet met elkaar.
Scarlett
Actief

Ongelezen bericht door Scarlett »

Jody uit Griekenland is heel erg opgebloeid, toen Charley (ook een Griek) erbij kwam. Charley is veel zelfverzekerder en daar haalt ze zichzelf aan op.

Het zijn nu 8 pootjes op 1 buik...wat ook wel eens lastig is met hondenkwaad uithalen, zoals jagen :mrgreen:
Als je hond denkt dat jij de belangrijkste persoon ter wereld bent, hoef je geen andere opinie meer te raadplegen.
- - - - - - - - - - - -
Het leven is een feest, alleen moet je wel zelf de slingers ophangen.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb inmiddels 3 verschillende combinaties gehad van 2 honden, en ik heb er nog geen moment spijt van gehad.
Natuurlijk moeten de honden aan elkaar wennen, en loop je het risico dat het echt niet gaat en moet je dan een hele moeilijke knoop doorhakken om er eentje weer te herplaatsen (als het echt niet blijkt te gaan dan). Maar ik denk als je je eerste hond al een poos hebt, en je goed weet wat het karakter van je hond is, je wel aardig goed kunt inschatten wat voor soort hond je er bij zou willen.
2 Honden die het met elkaar goed kunnen vinden is altijd een genot om te zien. Ze spelen en ravotten met elkaar, houden elkaars ogen en oren schoon, en bedelen samen om wie de meeste aandacht van het baasje mag krijgen. Ook buiten vind ik het heerlijk om met 2 honden te lopen, ze hebben altijd wat aan elkaar en de oudste hond voedt vaak de jongste mee op.

Ik zou niet anders meer willen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wij hebben er ook 2 nu en die kunnen niet meer zonder mekaar. Gaat een van de twee even alleen weg dan gieren de zenuwen door de achterblijver. Dapper kan ook veel beter met een hond/teef leven aangezien hij op straat nooit bij andere honden wordt gelaten door ons. Dat kan hij niet zo goed terwijl eigen honden die perse teef moeten zijn prima gaat. Dan is hij sociaal en extreem geduldig en lief. Buiten is hij opdringerig en drammerig met volwassen teven en rot met reuen :boos:

Cleo kan met bijna iedere hond omgaan maar staat daarin wel op haar strepen. Dapper met zijn tolerante karakter is ideaal voor haar alleen speelt hij nooit echt. Cleo is helemaal gek op spelen en dus komt er misschien een 3e hond waarmee Cleo kan ravotten en spelen als alles goed gaat :mrgreen: Dat is dan uiteraard een teefje omdat een reu bij Dapper hoogstwaarschijnlijk problemen gaat geven op den duur indien pup-af :roll:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Billy is best lang onze enige hond geweest. Omdat wij 'aan huis' werken is hij nooit alleen geweest (behalve als we geen hond-vriendelijke dingen ondernamen als: uit eten, winkelen, etc.). Daarbij woonden we in die tijd in een wijk vlakbij een stadspark waar hij regelmatig dezelde honden tegenkwam en daar ook mee speelde.

Toch hebben we besloten om een maatje voor Billy te zoeken. Ik zag hoe hij altijd genoot het gezelschap van andere honden. Niet alleen van het spelen maar ook van het samen snuffelen, samen lopen, samen ergens op af gaan.

Omdat we Billy goed kennen wisten wel wat voor 'soort' hond (qua karakter, sexe, type) zijn toekomstige maatje moest worden.
Sinds januari hebben we Silka (herplaatser uit Istanbul) er bij en het gaat hartstikke goed. Het is leuker voor Bill en leuker voor ons. Wat wil je nog meer? :wink:
Afbeelding
mecheltjes
Zeer actief

Ongelezen bericht door mecheltjes »

Toen Dylan een jaar was hebben we Ozzy er bij gekregen (zit 9 maanden verschil in) Het gaat super met hun beide. Ze kunnen niet zonder elkaar, waar de 1 is , is de andere ook.
Ik vind het vooral leuk dat ze altijd samen spelen, ook onder het uitlaten.
Dylan heeft zich heel lang als "moeder" gedragen voor Ozzy, zo waste hij Ozzy altijd. Oz was al wel een jaar toen hij zich zelf ging wassen, Dylan deed het altijd.
Ook buiten corrigeert Dylan Ozzyals hij iets doet wat niet mag, bijv achter de fazanten.
Mocht een van beide door omstandigheden niet oud worden, ga ik wel weer op zoek naar een tweede.
En ik vind het gewoon gezellig.
Afbeelding

Anneke, Dylan en Ozzy
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”