Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Netjes lopen naast de fiets (springer)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Netjes lopen naast de fiets (springer)

Ongelezen bericht door Moon »

Over een tijdje mag Dante misschien weer heel voorzichtig naast de fiets gaan lopen (in het kader van revalidatie na blessure). Vanaf dat het mocht (ong. een jaar oud) heeft Dante ong. dagelijks naast de fiets gelopen, aan een springer. Hij is nu 4,5 jaar oud dus dat deden we al heel lang. Langzaam aan is er ingeslopen dat hij is gaat trekken; niet hard, ik word niet over de straat gesleurd, maar toch... Bij hellinkje op en tegenwind was het wel fijn :mrgreen:, maar eigenlijk niet de bedoeling...
Dante heeft een blessure aan een spier in zijn achterpoot dus het is zeer ongewenst als hij (al is het maar een beetje) trekt. Hij heeft van mij nooit mogen galopperen maar in draf is hij met zijn lange poten toch ook wel heel erg snel :N:.
Weet iemand een manier om dit trekken in de kiem te smoren; hij heeft al ong. 5 mnd. niet meer naast de fiets gelopen. Maar ja, het gedrag is er al jarenlang ingesleten! Heeft iemand tips hoe ik dit aan moet pakken?

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien kan je eerst naast de fiets lopen met Dante gewoon aan de springer. Ik denk dat je dan beter de gelegenheid hebt om hem tot rust te manen en te belonen voor rustig naast de fiets lopen. Koppel er een commando aan (bijv. "rustig") en prijs hem als hij dat ook doet. Daarna, als hij het commando heeft begrepen en het gaat goed, kan je een klein stukje fietsend proberen. Doe dat dan op een rustige plek, zodat je de aandacht niet teveel bij het verkeer hoeft te houden. Als dat goed gaat kan je verder opbouwen.
Is dat een idee?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Misschien kan je eerst naast de fiets lopen met Dante gewoon aan de springer. Ik denk dat je dan beter de gelegenheid hebt om hem tot rust te manen en te belonen voor rustig naast de fiets lopen. Koppel er een commando aan (bijv. "rustig") en prijs hem als hij dat ook doet. Daarna, als hij het commando heeft begrepen en het gaat goed, kan je een klein stukje fietsend proberen. Doe dat dan op een rustige plek, zodat je de aandacht niet teveel bij het verkeer hoeft te houden. Als dat goed gaat kan je verder opbouwen.
Is dat een idee?
Hoi Nettie, ik zie het nu pas; toch nog een reactie :wink:! Eigenlijk wel logisch natuurlijk, weer overnieuw beginnen zoals ik het ook aangeleerd heb. Dat ik dat zelf niet kon verzinnen :19: :mrgreen:
Maar goed, fietsen wordt weer toekomstmuziek want Dante liep weer mank van de week (mocht medicatie minderen; Rimadyl). Nu weer voorlopig 3 weken streng regiem, korte stukjes aan de lijn :jank:..

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Joh! Wat vervelend nou :(: Arme Dante
Zijn er eigenlijk foto's gemaakt van die poot?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Moon schreef: Maar goed, fietsen wordt weer toekomstmuziek want Dante liep weer mank van de week (mocht medicatie minderen; Rimadyl). Nu weer voorlopig 3 weken streng regiem, korte stukjes aan de lijn :jank:..
Verdorie :jank: :jank:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Joh! Wat vervelend nou :(: Arme Dante
Zijn er eigenlijk foto's gemaakt van die poot?
Alle soorten foto's zijn gemaakt, inclusief MRI-scan :wink:. Er is ook een diagnose gesteld. Helaas gaat het om een diepliggende spier in zijn achterpoot (tussen bekken en dijbeen) waarvan de pees ws. gescheurd is. Dit kan niet door een echo of zo worden aangetoond dus het genezingsproces is niet te volgen via foto's. Alleen de reactie's van de hond zijn graadmeter hier in. We zijn nu al haast 5 mnd hier mee zoet, maar het heeft 2mnd geduurd eer er een diagnose was. De behandeling bestaat uit rust en medicatie (Rimadyl). Ik mocht afbouwen tot de helft ervan en prompt liep hij 's morgens weer mank.. Viel mij zo tegen omdat ik me nogal gefocussed had op drie maanden (dit was de rustperiode die voor zo'n soort blessure staat). Ik heb de FT gebeld (in tranen :oeps: ) en zij heeft weer contact opgenomen met de orthopeed (doet zij vaker om de behandeling af te stemmen). De conclusie was dat beiden het niet zo zwart inzien, het duurt gewoon wat langer (nou ja, gewoon..). Hetgeen mij weer moed geeft om die drie weken streng regiem door te komen (traantjes weer gedroogd :wink: ). De FT zorgt er in ieder geval voor dat de rest van Dante's lijf in orde blijft omdat hij door het steeds ontzien van zijn re. achterpoot andere spieren, enz., kan overbelasten. En ze zou ons begeleiden bij het revalideren; maar dat wordt nu dus weer uitgesteld.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Ah joh, wat ontzettend vervelend!
Kan me voorstellen dat de teleurstelling groot was, je richt je op die 3 maanden hè en je verheugt je erop weer meer met hem te kunnen gaan doen.

Sterkte, en beterschap voor Dante!
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Martijn schreef:Mag hij zwemmen?
Nee, alleen tijdens de hitte mocht hij even in het water om af te koelen. Ik gooide dan één keer zijn balletje zodat hij tenminste weer een keer kon apporteren. In het kader van de revalidatie had de FT gezegd dat hij om de dag mocht gaan zwemmen maar nu hij weer mank liep is dat weer van de baan. Het schijnt toch een te heftige beweging te zijn ondanks dat er dan geen gewicht op rust.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Martijn schreef:Wat een ellende zeg!
Ja, hoewel er nog veel ergere dingen zijn zoals ik in 'medisch' af en toe lees..
Ben ook heel blij dat Dante een rustige hond is (in huis) en het allemaal nogal gelaten over zich heen laat komen. "Is er niets anders te doen? Dan ga ik maar weer slapen", is zijn manier van doen. Ik doe in huis af en toe speurspelletjes (niet teveel anders wordt hij te druk) en heb twee Ottoson spelletjes gekocht die hij heel leuk vindt. En geregeld een lekkere verse kluif.
Mijn schoondochter zei ook laatst dat ze hem niet meer zo depressief vond als in het begin, dat vind ik wel heel fijn om te horen. Ik denk ook dat ik het er veel moeilijker mee heb dan hij, gelukkig maar dat een hond (waarschijnlijk) geen besef heeft van 'hoe het was', helaas heb ik dat wel :wink:.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Hij zal zich mogelijk hebben "geschikt in zijn lot" :wink:
Kan je wat zoekspelletjes met hem doen? gewoon iets lekkers, een speeltje of een dummy in huis (of tuin) verstoppen en hem laten zoeken? Of is dat ook te zwaar?
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Hij zal zich mogelijk hebben "geschikt in zijn lot" :wink:
Kan je wat zoekspelletjes met hem doen? gewoon iets lekkers, een speeltje of een dummy in huis (of tuin) verstoppen en hem laten zoeken? Of is dat ook te zwaar?
Zoekspelletjes doe ik regelmatig met hem. Geen balletjes of dummies want dan wordt hij al te enthousiast :wink:. Ik laat hem vaak mijn sleutel zoeken; lekker moeilijk. Ik doe al zoekspelletjes met hem vanaf dat hij pup is en hij is er zo goed in geworden dat het me in huis vaak hoofdbrekens kost om weer een ander plekje te vinden. Hij zou een fantastische drugshond zijn :wink: Ook 'helpt' hij me in het huishouden :wink:; draagt stofdoekjes oid. en boodschappen naar de keuken. Moet ook zijn eigen speelgoed opruimen!
Maar ja, alles met mate zodat hij niet teveel loopt en vooral niet springt, of zo. Dus geregeld wordt hij ook genegeerd zodat hij weer gaat slapen..
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Nou Marijke, dan heeft hij in ieder geval nog wel wat te doen :ok:
Leuk zo'n hulp in de huishouding :wink:
Sterkte met Dante :ok:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:Nou Marijke, dan heeft hij in ieder geval nog wel wat te doen :ok:
Leuk zo'n hulp in de huishouding :wink:
Sterkte met Dante :ok:
Dank je!
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”