Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

vachtverzorging schotse herder

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

zoek een varkenshaar met nylon borstel, ( geen pennen borstel iig), wanneer je gaat borstelen, til je met 1 hand ( links of rechts, ligt eraan of je links of rechts handig bent :mrgreen: )
de haren tegen de groei richting op, dan borstel je stukje voor stukje het haar onder je hand vandaan ( die hand waar je dus het haar mee "optilt")
met de groeirichting mee, heb je een stukje gedaan? til je het volgende stukje op, zo pak je dus alles mee, zonder teveel haar verlies, vooral de kraag en de broek zijn hierbij belangrijk.

als er echte klitten zitten? dan kun je die wel ( voorzichtig) verwijderen met een kam met brede tanden.

met echt kammen, heb je kans dat je teveel levend onderhaar mee pakt, dat is niet goed.
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

ik kam hier de collie's alleen als ze in de rui zijn en met een klit.
je borstelt tegen de haren in laagje voor laagje. :ok:
bowie is nu 4 maand en die borstel ik elke dag even achter de oren zijn flanken en zijn broek omdat daar de meeste klitten kunnen voorkomen :wink:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

yamie schreef:zoek een varkenshaar met nylon borstel, ( geen pennen borstel iig), wanneer je gaat borstelen, til je met 1 hand ( links of rechts, ligt eraan of je links of rechts handig bent :mrgreen: )
de haren tegen de groei richting op, dan borstel je stukje voor stukje het haar onder je hand vandaan ( die hand waar je dus het haar mee "optilt")
met de groeirichting mee, heb je een stukje gedaan? til je het volgende stukje op, zo pak je dus alles mee, zonder teveel haar verlies, vooral de kraag en de broek zijn hierbij belangrijk.

als er echte klitten zitten? dan kun je die wel ( voorzichtig) verwijderen met een kam met brede tanden.

met echt kammen, heb je kans dat je teveel levend onderhaar mee pakt, dat is niet goed.
Borstelen en twee keer per jaar bij de trimsalon laten ontwollen. Scheelt een hoop haar in huis en jou een hoop werk.
Jacan
Zeer actief

hercujess schreef:
yamie schreef:zoek een varkenshaar met nylon borstel, ( geen pennen borstel iig), wanneer je gaat borstelen, til je met 1 hand ( links of rechts, ligt eraan of je links of rechts handig bent :mrgreen: )

Borstelen en twee keer per jaar bij de trimsalon laten ontwollen. Scheelt een hoop haar in huis en jou een hoop werk.
ik zou hem niet 1 2 3 naar een trimsalon brengen heel veel weten niet hoe ze schotse herder moeten trimmen :wink:
En als je het zelf goed bij houd valt haar in huis wel mee
Afbeelding
hercujess

schotse collie schreef:
hercujess schreef:

Erg jammer dat je dat vertrouwen niet in trimsalons hebt, maar aan de andere kant, als ik zie dat er in sommige salons ruwharige vachten geschoren worden, dan snap ik dat wantrouwen wel. Maar met borstelen kom je inderdaad een heel eind. Toch blijkt in de praktijk dat heel veel mensen een hond nemen met een vacht die aandacht nodig heeft, maar niet weten hoe ze moeten borstelen of er de tijd niet voor nemen. Een conditioner gebruiken naast je shampoo helpt ook bij het uithalen van haren in de rui.

ik zou hem niet 1 2 3 naar een trimsalon brengen heel veel weten niet hoe ze schotse herder moeten trimmen :wink:
En als je het zelf goed bij houd valt haar in huis wel mee
Jacan
Zeer actief

ik heb heel veel collies gezien die zijn behandelt in een trimsalon en ze kwamen er geschoren er weer uit bij 1 van mijn eigen nest is behandelt met een middel dat was om hem door de verharing heen tehelpen de hele zijkant van been was het vacht weggeschroeit :jank:

Ik gebruik babyshampoo als ze in de rui zijn twee dagen later kan je het meeste er zo uit kammen :wink:
Afbeelding
hercujess

Ik ben zelf geen voorstander van scheren. Ik vind het ook verschrikkelijk om te zien dat sommige honden kort gaan, omdat de eigenaar dat wil of omdat ze dusdanig in de klit zitten dat er geen andere optie mogelijk is. Gelukkig heb ik een stagebiedster die ook enorm met de ethische kant van het vak bezig is.
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

schotse collie schreef:ik heb heel veel collies gezien die zijn behandelt in een trimsalon en ze kwamen er geschoren er weer uit bij 1 van mijn eigen nest is behandelt met een middel dat was om hem door de verharing heen tehelpen de hele zijkant van been was het vacht weggeschroeit :jank:

Ik gebruik babyshampoo als ze in de rui zijn twee dagen later kan je het meeste er zo uit kammen :wink:
Een Collie Scheren? :mep: zijn ze nou helemaal......Dan moet er toch serieus iets mee aan de hand zijn wil ik dat als trimster doen. Een Collie wordt ontwolt, bevedering bijgeknipt, voetjes/nagels knippen, oren schoonmaken, wassen en fohnen. Indien je in dit vachtsoort gaat scheren verandert de hele vachtstructuur.
Tip! :idea: Laat een Collie alleen ontwollen als de vacht in de rui is anders wordt de aanmaak van onderwol alleen maar bevorderd.
Laatst gewijzigd door Debby Speerstra op 12 sep 2006 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
johan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door johan »

Gaat elke Collie eigenlijk wel echt in de rui? Sinds een jaar heb ik Zoey, maar van echt ruien zoals mijn Tervuerenaar dat wel doet merk ik bij hem eigenlijk niets. :denken:
Ik borstel hem zo eens af en toe als ik merk dat zijn vacht wat dof wordt. Dan komen er wel wat losse dode haren af, maar eigenlijk maar minimaal. Moet ik er meer aan doen? Voor mij ziet zijn vacht er altijd goed uit, en klitten heeft hij ook nooit.
Debby Speerstra
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Debby Speerstra »

De enne hond verhaard wat meer dan de ander natuurlijk. Beide honden die je hebt, dus de Tervuerenaar en de Collie, verharen in het voorjaar en het najaar. Ze maken dan een wintervacht en zomervacht aan en verliezen de onderwol. Als je weinig merkt van de rui en de vacht klit niet zou ik zeggen lekker laten zo :klaar:. Mocht de hond overdadig zitten krabben zou ik hem toch eens laten ontwollen :wink: .
vosse
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Poedels

Ongelezen bericht door vosse »

de collies die bij ons in de salon komen, zijn meestel tijdens de rui erg verklit

we zetten die honden meteen in de shampoo en laten het 5 tot 15 minuten intrekken, dat spoelen we uit en herhalen het nog een keer

daarna gaan we er met een hele harde waterblazer overheen en ontwollen de hond daarna met een grove kam

de hondne met wel in de rui zijn anders krijg je er niks uit

zo gaan we de hele hond langs, knippen de voetjes bij, als de broek een beetje te plukken valt plukken we de lange pieken eruit, anders doen we er niks aan. We controleren de oren, tanden, anaalklieren en de nagels
Jacan
Zeer actief

vosse schreef:de collies die bij ons in de salon komen, zijn meestel tijdens de rui erg verklit

we zetten die honden meteen in de shampoo en laten het 5 tot 15 minuten intrekken, dat spoelen we uit en herhalen het nog een keer

daarna gaan we er met een hele harde waterblazer overheen en ontwollen de hond daarna met een grove kam

zo gaan we de hele hond langs, knippen de voetjes bij, als de broek een beetje te plukken valt plukken we de lange pieken eruit, anders doen we er niks aan. We controleren de oren, tanden, anaalklieren en de nagels
trimmen jullie de oren dan niet ?
Bij Daisy moet ik een poepgootje knippen zoveel haar zit daar voor, de broek doe ik niks aan :wink:
Afbeelding
vosse
Zeer actief

schotse collie schreef:
vosse schreef:de collies die bij ons in de salon komen, zijn meestel tijdens de rui erg verklit

trimmen jullie de oren dan niet ?
Bij Daisy moet ik een poepgootje knippen zoveel haar zit daar voor, de broek doe ik niks aan :wink:
als ze lange slierten aan de oren hebben plukken we die ook weg ja, en de anus wordt schoon geknipt.

Aan de broek doen we ook niet overdreven veel hoor alleen als er echt overdreven lange plukken aanhangen plukken wie dr eruit, zodat er een mooie broek komt te hangen
Jacan
Zeer actief

en hoe doen jullie dat met gecastereerde collie mijn vorige teef was enorm pluizig en die knipte ik met een efileer schaar het pluizige eruit
Afbeelding
vosse
Zeer actief

schotse collie schreef:en hoe doen jullie dat met gecastereerde collie mijn vorige teef was enorm pluizig en die knipte ik met een efileer schaar het pluizige eruit
ze komen bij ons meestal als ze in de rui zijn, als ze dan zeg maar 2x in bad doet dan gaat het ergste haar al los zitten of dr af

dan ga je er met een waterblazer helemaal over de hond net zolang dat de hond droog is, en daarmee blaas je het meeste wol ermee uit dus een deel van het pluis zou ook mee gaan.....

daarna goed kammen en eventueel even met de grove caot king er door, maar heel minimaal hoor!! daarmee haal je ook veel pluis en wol mee, bij sommige vachten kun je dat pluis soms ook plukken

en lang neit al het pluis vna de castratie zou mee gaan, het is gewoon
een risico wat je meeneemt met castreren

maar persoonlijk zou ik niet in een collie vacht gaan knippen of effileren
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

de mijne is 15 jaar geworden, en elke x wanneer de onderwol los ging laten de onderwol plukken met mijn vingers, stukje voor stukje dus. maar aangezien ik reuma heb in mijn vingers kon ik dat niet meer volhouden ben ik over gegaan op een vlooienkam, dat hoefde maar 2x per jaar, soms een x de broek borstelen. en inderdaad een poepgootje knippen, de voetjes en behang van de poten af tegen meeslepend vuil.

verder zal ze in al die jaren misschien 5 of 6x in bad zijn geweest, maar zwemmen deed ze graag in een hele schone plas, dus niet in een bagger sloot.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”