Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat vinden jullie van puppies en behendighied???

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

monique40
Vaste gebruiker

wat vinden jullie van puppies en behendighied???

Ongelezen bericht door monique40 »

Mijn pup doet al aan behendigheid,sommige scholen willen pas dat je hondje uitgegroeit is!!!
wat denken jullie hiervan????
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

uh, wat licht ,leuk speel werk,kan best af en toe, maar meer niet, behendigheid kan gewoon een belasting zijn voor gewrichten en spieren en ja eerst graag gezond uitgroeien en spieren opbouwen
monique40
Vaste gebruiker

pepper is begonnen met 5 maanden, nog steeds springt ze niet.,mag geen brugjes nemen geeen wip. wel tunneltjes,raakvlakje worden geleerd,latjes van e hordes liggen p de grond en train een keer perweek met haar!!!
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

monique40 schreef:pepper is begonnen met 5 maanden, nog steeds springt ze niet.,mag geen brugjes nemen geeen wip. wel tunneltjes,raakvlakje worden geleerd,latjes van e hordes liggen p de grond en train een keer perweek met haar!!!
dan is het gewoon leuk, speels opbouwen, daar zie ik geen kwaad in :wink: , het zijn vooral de (af) sprongen, paaltjes enz wat te belastend kan zijn :wink:

maar dat een hondenschool het beleid heeft om pas honden op behendigheid ( en dan het hele complete plaatje) toe te laten als ze uitgegroied zijn? daar sta ik helemaal achter :wink:
monique40
Vaste gebruiker

Ja maar op deze mani leert je hondje wel rustig bendigheid.
Vaak is dat de mensen de fout maken om snel de latjes horger te leggen!!!!
en bij ons wordt ook veel gespeeld.de hondejs moeten leren zitten of tussen je te komen staan.
De kom hier want vaak gaan puppies nog wel een rennen.dus spelender wijs wordt hun wat geleerd!!!
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Veel hondenscholen doen wat leuke dingen met behendigheid tijdens puppycursus. Maar dat is nogal wat anders dan het volledige parcours inclusief sprongen :wink:

Ik zou zelf niet heel jong al elke week behendigheid doen, ook niet zonder sprongen. Ik wilde namelijk eerst meer appel op Bram voordat ik met hem over het veld ging sjezen. Maar dat is puur persoonlijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik ben hier absoluut geen voorstander van.
Voor de hond is het gewoon beter als hij uitgegroeit is. Voor een kleine hond is dit rond de leeftijd van 1 jaar. Bij een grotere hond wat later.
Een keer door de tunnel sturen kan geen kwaad. Overige toestellen zijn voor een pup al snel belastend. Voordat je het weet doe je ook te veel met ze.
Ik weet dat er verenigingen zijn die behendigheid voor pups geven.
Zie hier alleen niet zo het nut van in
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
monique40
Vaste gebruiker

zo het is tijd , we gaan trainen tot morgen!!!
*Anita*
Zeer actief

monique40 schreef:pepper is begonnen met 5 maanden, nog steeds springt ze niet.,mag geen brugjes nemen geeen wip. wel tunneltjes,raakvlakje worden geleerd,latjes van e hordes liggen p de grond en train een keer perweek met haar!!!
Ik weet niet beter dat raakvlakken voor de hondenpoot ook erg belastend kan zijn.
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Anita v Poppel schreef:
Ik weet niet beter dat raakvlakken voor de hondenpoot ook erg belastend kan zijn.
Bij ons ligt de schutting gewoon helemaal plat op de grond dus dat lijkt mij niet zo belastend.

Ik heb met Jente ook puppenbehendigheid gedaan.
Door de tunnel, tussen de staanders door van de sprongen (dus geen latten erop), de paaltjes in een rechte straat (dus gewoon in een recht lijn erdoor heen).
Lijkt mij niks mis mee als je dat een keer in de week doet.
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
*Anita*
Zeer actief

Daphne schreef:
Anita v Poppel schreef:
Bij ons ligt de schutting gewoon helemaal plat op de grond dus dat lijkt mij niet zo belastend.

Door de tunnel, tussen de staanders door van de sprongen (dus geen latten erop), de paaltjes in een rechte straat (dus gewoon in een recht lijn erdoor heen).
Op deze manier is de belasting inderdaad laag.
Zie hier alleen het nut niet van in.
Ik ken namelijk honden die als pup al zijn begonnen met behendigheid. Deze honden zijn echt niet verder met anderhalf jaar als een hond die op 1 jarige leeftijd begint.
Daarnaast ken ik helaas ook mensen die rustig als pup beginnen maar waarbij de hond al op 1 jarige leeftijd ingeschreven wordt voor een wedstrijd. Met deze hond moet dus al op zeer jonge leeftijd behoorlijk intensief getraint zijn anders is dit gewoon weg niet haalbaar.

Om deze reden ben ik met Pardoes pas op anderhalf jarige leeftijd met behendigheid begonnen. Harley zal ook niet voor dat hij een jaar is beginnen. De verleiding is anders te groot denk ik om toch meer te doen dan goed is
Afbeelding
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Anita v Poppel schreef:
Daphne schreef:
Anita v Poppel schreef:

Ik ken namelijk honden die als pup al zijn begonnen met behendigheid. Deze honden zijn echt niet verder met anderhalf jaar als een hond die op 1 jarige leeftijd begint.
Daarnaast ken ik helaas ook mensen die rustig als pup beginnen maar waarbij de hond al op 1 jarige leeftijd ingeschreven wordt voor een wedstrijd. Met deze hond moet dus al op zeer jonge leeftijd behoorlijk intensief getraint zijn anders is dit gewoon weg niet haalbaar.

Om deze reden ben ik met Pardoes pas op anderhalf jarige leeftijd met behendigheid begonnen. Harley zal ook niet voor dat hij een jaar is beginnen. De verleiding is anders te groot denk ik om toch meer te doen dan goed is
Het nut ervan is dat ze gewoon alvast kennismaken met de toestellen en dat je gewoon op een leuke manier bezig bent met je pup.

Je kan in Nederland trouwens pas wedstrijden lopen als je hond 18 mnd is geweest.
En ja, natuurlijk zijn er mensen die hun hond met 6 mnd over de schutting heen jagen maar dat is hun pakkie aan.
Ik doe dat niet.
Jente is nu 17 mnd oud en heeft van de week pas voor het eerst op Large gesprongen.
Of de verleiding groot is om eerder je hond te gaan belasten ligt aan jezelf en niet aan onschuldige puppybehendigheid.
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Re: wat vinden jullie van puppies en behendighied???

Ongelezen bericht door MonaToetje »

monique40 schreef:Mijn pup doet al aan behendigheid,sommige scholen willen pas dat je hondje uitgegroeit is!!!
wat denken jullie hiervan????
Ik wil ook graag behendigheid gaan doen , maar wacht daar mee totdat ze helemaal is uitgegroeid. Het lijkt me namelijk niet goed voor haar om te vroeg daar mee te beginnen.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

hier ook met al onze honden als pup begonnen, een collie, 4 duitse herders, 3 labradors en best wel veel voordeel aan gehad. en geen 1 met afwijkingen aan heupen of ellebogen

natuurlijk alles op een puppen manier en langzaam aan.

maar een sprongetje borsthoogte kan makkelijk hoor, kijk maar eens als ze een galopje doen, dan springen ze zelfs hoger tijdens de sprong. en natuurlijk de tunnel en slappe slurf vinden ze machtig, lekker gek doen met de baas.

de katteloop ook geen probleem, eerste weken op de grond en dan langzaam hoger de wip wachten we vrij lang mee evenals de paaltjes, die komen pas echt in de laatste maand voordat ze de wedstrijd in zouden mogen.
*Anita*
Zeer actief

Daphne schreef:
Anita v Poppel schreef:
Daphne schreef:
Anita v Poppel schreef: Ik weet niet beter dat raakvlakken voor de hondenpoot ook erg belastend kan zijn.

Het nut ervan is dat ze gewoon alvast kennismaken met de toestellen en dat je gewoon op een leuke manier bezig bent met je pup.

Je kan in Nederland trouwens pas wedstrijden lopen als je hond 18 mnd is geweest.
En ja, natuurlijk zijn er mensen die hun hond met 6 mnd over de schutting heen jagen maar dat is hun pakkie aan.
Ik doe dat niet.
Jente is nu 17 mnd oud en heeft van de week pas voor het eerst op Large gesprongen.
Of de verleiding groot is om eerder je hond te gaan belasten ligt aan jezelf en niet aan onschuldige puppybehendigheid.
Klopt maar je hebt het dan over officiele wedstrijden.
Helaas ken ik te veel mensen die hun hond met 12 of 13 maanden een parcours doorjagen op een vriendschappelijke wedstrijd.
Afbeelding
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

inderdaad, nog niet mee beginnen tot minimaal 1 jaar, dan is alles volgroeid, tenminste , dat werd mij toen aangeraden !

hetzelfde geldt voor wandlen, niet te lang, fietsen , rennen enz , allemaal niet te lang en niet te heftig, Vooral fietsen , daar moet je mee wachten.

Ze kunnen het hun leven lang nog doen, jôh, waarom die haast?? :19:
monique40
Vaste gebruiker

Anita v Poppel schreef:
wat is er nu aan raakvakken belasten zal even uitleggen wat we trainen

eerste les tot les 4

hondje gaat zitten of staan.
op comando go gooi je hetspeeltje en er wordt gespeeld
en

les 5 tot 10
dan wordt er nog een tunneltje er achter gezet.
dan is het staaaaaaaaa goooooooo tunnel

hierna pas

wordt het hondje een beetje verder op de kattenloop gezet!!!
begeleidend heel rustig loop je met je hondje naar beneden dit zijn twee drie pasjes.............
dan is het staaaaaaaaaa gooooooooooo tunnel of spelen!

nog steeds is ze niet alleen en aan de lijn twee drie stapjes...........
dit is echt niet belastend!
monique40
Vaste gebruiker

EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

monique40 schreef:
Anita v Poppel schreef:
wat is er nu aan raakvakken belasten zal even uitleggen wat we trainen

eerste les tot les 4

hondje gaat zitten of staan.
op comando go gooi je hetspeeltje en er wordt gespeeld
en

les 5 tot 10
dan wordt er nog een tunneltje er achter gezet.
dan is het staaaaaaaaa goooooooo tunnel

hierna pas

wordt het hondje een beetje verder op de kattenloop gezet!!!
begeleidend heel rustig loop je met je hondje naar beneden dit zijn twee drie pasjes.............
dan is het staaaaaaaaaa gooooooooooo tunnel of spelen!

nog steeds is ze niet alleen en aan de lijn twee drie stapjes...........
dit is echt niet belastend!
Het lijkt wel de peuterschool voor behendigheid :mrgreen:
monique40
Vaste gebruiker

ja maar dat is het ook eigenlijk, een peuoer klasje voor honden.
veel spelen en kennis maken met de toestellen.
woensdag geweest en ze mochten nu een latje gaan springen, allen heben we nu korter getraind!want het is iets mer belasstend nu ze iets hoeger mogen springen,was woensdag de eerste keer.
Leeuk was dat sommige niet sprongen maar er onder door wilde kruipen.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

ik heb met Tuana ook behendigheid gedaan toen ze "pup" van 6 maanden was. Ze is goed voorgerontged en staat nog steeds altijd te springen :mrgreen:
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Daphne schreef:
Anita v Poppel schreef:
Daphne schreef:
Anita v Poppel schreef: Ik weet niet beter dat raakvlakken voor de hondenpoot ook erg belastend kan zijn.

Ik ben het helemaal met Daphne eens :ok:
Met Devlin heb ik ook puppy-behendigheid gedaan.
Alleen de tunnel en de paaltjes en de katteloop die plat op de grond lag.

Devlin had overigens wel degelijk een voorsprong tijdens de behendigheidslessen op latere leeftijd.
Wat voor mij overigens niet het belangrijkste doel was.
Het leek mij in eerste instantie gewoon leuk :mrgreen:

*edit*
Overigens werd bij ons de puppy-behendigheid slechts gegeven aan puppies tussen de 8 en de 16 weken als ik me niet vergis.
Nou ja, in ieder geval vrij kort :wink: en ook maar een kwartiertje lang ofzo.
Inmiddels is er allang geen puppy-behendigheid meer, jammer genoeg :19:
Laatst gewijzigd door Frederique op 14 aug 2006 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Wincho
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Wincho »

ik snap wel de diverse standpunten van mensen hier,
alleen zou ik het zelf niet doen met een hond die nog niet uitgegroeid is,
op zich is er niets mis mee dat ze de toestellen leren kennen en dat het een leuk spelletje voor ze is,
maar ik denk dat er snel de nadruk op komt te liggen (onbewust) om te kijken wat ze nog meer kunnen, terwijl ze eigenlijk nog te jong/niet voldoende uitgegroeid zijn,
je gaat altijd je grenzen verleggen en kijken "wat ze nog meer kunnen"
zeker op hondenscholen waar de drang tot competitie vaak toch groot is,
nee ik zou het persoonlijk niet doen :wink:
Afbeelding
Am. Staffordshireterrier most beautifull dogs!
monique40
Vaste gebruiker

Wincho schreef:ik snap wel de diverse standpunten van mensen hier,
alleen zou ik het zelf niet doen met een hond die nog niet uitgegroeid is,
op zich is er niets mis mee dat ze de toestellen leren kennen en dat het een leuk spelletje voor ze is,
maar ik denk dat er snel de nadruk op komt te liggen (onbewust) om te kijken wat ze nog meer kunnen, terwijl ze eigenlijk nog te jong/niet voldoende uitgegroeid zijn,
je gaat altijd je grenzen verleggen en kijken "wat ze nog meer kunnen"
zeker op hondenscholen waar de drang tot competitie vaak toch groot is,
nee ik zou het persoonlijk niet doen :wink:
bij ons wordt de nadruk niet gelegt op, ze kan het zo goed van kom maar dan gaan we meteeen verder ,nee wij doen het rustig aan.
lekker spelen en spring!OOk al wilt ze meer. wij doen het rustig.
Als je dit als baasje niet kan....moet je de pup niet op behendigheid laten gaan.Want dan gaat het vaak zeker mis.
Bij ons club is vaak een die kijken mee.
Bij ons liep inderdaad een hondje mee, die niet goed liep.Zij zijn hierop aangesproken.
Hebben de hond naa laten kijken.
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Zolang het op een rustige, niet belastende manier is, zal het vast geen kwaad kunnen, en het is een leuke manier om alvast wat bezig te zijn met je hond en met behendigheid. :wink:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
monique40
Vaste gebruiker

clausipaus schreef:Zolang het op een rustige, niet belastende manier is, zal het vast geen kwaad kunnen, en het is een leuke manier om alvast wat bezig te zijn met je hond en met behendigheid. :wink:
heb je heel mooi gezegt.
lekker bezig zijn met je hondje!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”