Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

niet terug komen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Some-one
Actief

niet terug komen

Ongelezen bericht door Some-one »

Ik heb nu toch even jullie advies nodig!

Wij hebben een (ongecastreerd) reutje van 13 maanden oud! Af en toe heeft hij bij het loslopen gewoon bananen in zijn oren!!!

Wij hebben hier flink bijgelezen over hoe wij hem kunnen aanleren om bij ons te komen als hij los loopt! Aan de lange lijn (8 m) gaat het perfect! 1 x roepen en dan belonen..en hij komt direct bij ons! De laatste weken laten wij hem steeds vaker los! Ging de laatste weken ook hardstikke goed! Als we hem riepen, kwam hij direct! Vanavond ging het echter helemaal mis! Hij liep uit het park waar wij hem altijd uitlaten weg! Hij liep een drukke weg op en hoe ik ook riep: dikke vinger! Toen hij een andere hond aan de overkant zag lopen, ging hij gewoon midden op de weg lopen! Gelukkig had het baasje van die andere hond direct door wat er aan de hand was en lokte ons hondje met zijn hond naar de goede kant van de weg en kon ik hem direct aanlijnen! Maar wat nu? Hem maar niet meer loslaten? ( aan de lange lijn luistert hij echt perfect) of toch maar weer proberen? Met het risico dat hij weer die drukke weg opschiet en een volgende keer niet het geluk heeft dat er net geen auto aankomt?? Wat zouden jullie doen??
starfleet
Erelid

Re: niet terug komen

Ongelezen bericht door starfleet »

Some-one schreef: Maar wat nu? Hem maar niet meer loslaten? ( aan de lange lijn luistert hij echt perfect) of toch maar weer proberen? Met het risico dat hij weer die drukke weg opschiet en een volgende keer niet het geluk heeft dat er net geen auto aankomt?? Wat zouden jullie doen??
Zeker niet los laten ergens waar hij op de weg kan komen. Ik zou blijven trainen en dan regelmatig echt veilige stukken opzoeken, regelmatig tijdens de wandeling bij je roepen en weer vrij geven en ook af en toe aanlijnen wat lekkers geven en de lijn weer af. Wat bij veel jonge honden ook wel helpt is ze los laten als je met een groepje loopt, dan blijven ze toch vaak bij het groepje. In het park waar hij zo de weg opkan, dat maar liever even niet lijkt me, hij heeft vast iets gezien of geroken waar hij met zijn 13 maanden geen weesrtand aan heeft kunnen bieden.

Anne
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik zou hem voortaan aanlijnen en weer helemaal opnieuw beginnen.
Misschien is er in de buurt een gelegenheid om hem op een onheind terreind los telaten?
Ik zou allerlei luister spelletjes met hem doen en ooki aan de lange lijn weer gaan trainen.
Dit gaat je helaas niet lukken in een paar weken, er gaat misschien wel meer dan een jaar tijd in zitten.
Pas loslaten als hem weer helemaal vertrouwd en niet dat hij na 3x luisteren aan de lange lijn weer los mag.
Tis niet amkkelijk maar het gaat je echt wel lukken.
Om hem van zijn energie te ontdoen zou je hem naast de fiets kunnen laten rennen , of wat martijn zegt gaan joggen met hem, of skeeleren....net wat jezelf prettig vind.
Succes ermee!

Jacqueline
Afbeelding
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

Aanlijnen om geen reden is erg goed, het houdt hem "warm" , door meer contact te krijgen.
Maar dan een gewone lijn , geen 20 meter lijn , want dan zijn ze nog "los" , die lange lijnen zijn voor honden die het al geleerd hebben.

Praten met je hond, gekke dingen zeggen ( hij verstaat het toch niet) , hem dus enthousiast maken , want het is reuze gezellig met jou,
en hij krijgt nog een snoepje ook, zonder dat hij iets gedaan heeft !! Joeppie !

Of gewoon eens roepen om bv even een snoepje te komen halen,
Kent hij het woord "snoepje" al ??
Ook al is hij maar 5 meter van je vandaan.

Contact houden met elkaar , dàt is belangrijk en niet doorlopen en kletsen met andere mensen, want dan gaat de aandacht er weer van af.

Continu met jòuw hond bezig zijn. oogcontact , aaicontact , weet ik veel allemaal !

Doe maar gek, zeiden ze altijd op de cursus.
bauke

Om hem van zijn energie te ontdoen zou je hem naast de fiets kunnen laten rennen , of wat martijn zegt gaan joggen

Maar het is nog een jonge hond, dus naast de fiets rennen, is toch niet goed voor de pootjes?
Ik zou wel joggen, dat gaat minder snel.
Maar vooral niet laten galopperen ( rennen, dus), naast de fiets , dat mag nooit , ook niet met volwassen honden.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Wat ik bij mijn hond deed (was vreselijk moeilijk om die goed luisterend te krijgen; jachtpassie én mannelijke hormonen) was naast al het trainen buiten ook geregeld in huis en tuin oefeningen/spelletjes doen. Met het doel het hierkomen echt te conditioneren. Ik liet hem dan 'blijven', verstopte mezelf en riep hem dan. Geweldig vond hij dat; was natuurlijk een feestje als hij me vond :cheer:. Als hij het commando 'blijf' niet kent kun je dit natuurlijk ook met een partner doen, die de hond vasthoud.

Ook een leuk spelletje (aan de lange lijn of een veilige, omheinde omgeving); helper en jij gaan een paar meter van elkaar af staan, heel lekkere snoepjes op zak en roepen om beurten de hond, die steeds als beloning een snoepje krijgt. De afstand steeds vergroten; mijn hond vond dat ook heel geweldig. Als dat allemaal goed gaat (en je kunt nóg een helper vinden :wink: ) zou er iemand tussen kunnen gaan staan die de hond probeert te lokken met snoep of een speeltje ( alles uit de kast om de hond te lokken). Natuurlijk trapt de hond er in, waarop de 'lokker' bevriest en net doet of de hond niet bestaat. Op dat moment roep je je hond weer en deze zal uiteindelijk naar je toe komen; en dan is het weer :cheer: :cheer: ! Na een aantal keer heeft de hond door dat die afleiding toch niet zo leuk is als de eigen baas!
Het is allemaal geen 'haarlemmerolie' maar alle kleine beetjes helpen én het zijn leuke dingen om met je hond te doen. Het voelde voor mij niet als 'boring' training :wink:
Veel geduld, plezier én succes :ok:
Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moon schreef:Als dat allemaal goed gaat (en je kunt nóg een helper vinden :wink: ) zou er iemand tussen kunnen gaan staan die de hond probeert te lokken met snoep of een speeltje ( alles uit de kast om de hond te lokken). Natuurlijk trapt de hond er in, waarop de 'lokker' bevriest en net doet of de hond niet bestaat. Op dat moment roep je je hond weer en deze zal uiteindelijk naar je toe komen; en dan is het weer :cheer: :cheer: ! Na een aantal keer heeft de hond door dat die afleiding toch niet zo leuk is als de eigen baas!
Gr. Marijke
Wat een leuk idee. Dit ga ik zeker met Sita proberen. Ben benieuwd wat ze doet :ok:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
saffie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door saffie »

Ik zie hier in de buurt wel eens iemand met zijn hond spelen in een leegstaand ponyweitje afgezet met schapengaas.
Deze hond loopt anders altijd aan de riem.
Als je zoiets hebt in de buurt kun je daar mooi gaan oefenen met hierkomen en hem lekker laten rennen.
Saskia en Saffie. Boy 2000-2014
Afbeelding
Some-one
Actief

Dank jullie wel voor jullie reacties! Natuurlijk snappen we dat een hond van zijn leeftijd nog niet altijd perfect kan luisteren! Ook begrijpen we dat het hele opvoeden jaren in beslag neemt. We zijn gisteren wel vreselijk geschrokken toen hij gewoon de weg op liep. Wij hebben een hele tijd (een aantal maanden) flink geoefend met de lange lijn. Natuurlijk met allerlei lekkers, speeltjes en gek doen daarbij. Los lieten wij hem alleen op veilige plaatsen. Dat ging de laatste maand zo goed dat we het aandurfde ook in het park vlak bij huis hem los te laten. Ook dat ging ruim twee weken lekker....tot gisteravond dus! Misschien zijn we toch wat te makkelijk geworden omdat het zo lekker ging. We kunnen in ieder geval wat met een aantal tips die hier gegeven zijn waarvoor onze dank! Voorlopig gaat hij alleen nog los op veilige plaatsen en gaan wij weer verder met het trainen aan de lange lijn en los op veilige plaatsen! Wij zijn inderdaad geen hele ervaren baasjes dus met sommige dingen is het prettig te weten dat we hier tips kunnen krijgen waar we dan ook dankbaar gebruik van maken!
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik ben ook geen heel ervaren baasje hoor :wink: (wb. jachthonden mét veel mannelijke hormonen :wink: ). Heb wel een grote 'honger' naar informatie en heb dus een grote 'hondenbibliotheek' opgebouwd. Zodoende veel spelletjes en trucjes tegengekomen, waar ik dankbaar gebruik van maak.
Veel succes en vooral plezier met je hond!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
bauke

Some-one schreef:gaan wij weer verder met het trainen aan de lange lijn en los op veilige plaatsen
Sorry, maar een vraagje , hebben jullie geen normale lijn, dat hij weet dat er oók nog een korte afstand is, die meer naar zijn leider brengt?

Lang is nog steeds: leve de vrijheid, hoor !
Some-one
Actief

bauke schreef:
Some-one schreef:gaan wij weer verder met het trainen aan de lange lijn en los op veilige plaatsen
Sorry, maar een vraagje , hebben jullie geen normale lijn, dat hij weet dat er oók nog een korte afstand is, die meer naar zijn leider brengt?

Lang is nog steeds: leve de vrijheid, hoor !
Jawel hoor! We doen hem met uitlaten de ene keer aan de korte lijn en vooral op de lange wandelingen (zo'n 2 a 3 keer per dag) aan de 8m-lijn! Als hij aan de 8m-lijn zit, wil dat ook niet zeggen dat hij de hele wandeling 8 meter ruimte krijgt! We proberen dat juist zoveel mogelijk af te wisselen! Hij weet het verschil tussen de lange lijn en los heel goed! :wink:

Ik ben er trouwens net achter gekomen hoe het kwam dat hij gisteren ineens de benen nam: ik hoorde net dat er loops teefje gelopen had! Het was dus onze eigen schuld dat we dat niet aan hem gemerkt hadden! :wall:
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

:smile: Ja, dat is voor een jong reutje echt heel erg intressant.Daar moet je altijd op bedacht zijn.Ook straks met een opgevoedde hond hoor.De kans dat ze dan bananen in hun oren krijgen is heel groot.En nu zal hij ws die weg overblijven steken opzoek naar dat teefje.Dus nu even vasthouden en straks weer wat uitbouwen,
Groetjes Myriam
bauke

Some-one schreef:Ik ben er trouwens net achter gekomen hoe het kwam dat hij gisteren ineens de benen nam: ik hoorde net dat er loops teefje gelopen had! Het was dus onze eigen schuld dat we dat niet aan hem gemerkt hadden!

IK hàd al een beetje een voorgevoel dat het dat zou zijn.

Je kan het merken aan het klapperen van de kaken.
Eerst gaan ze ruiken en likken aan de plas van een loopse teef en dan hoor je een klapper geluid... doe hem dan maar aan de lijn, want de reuk is nog vers !

Maar het hoeft eigenlijk niet altijd een loopse teef te zijn , want Bauke neemt de benen , als hij wéét , dat zijn grootste vriend , een mechelse herder reu, ook in het bos is , ik laat hem gaan, want het zijn altijd dan leuke herkennings-vriendschap-rennen.
Some-one
Actief

bauke schreef:
Some-one schreef:Ik ben er trouwens net achter gekomen hoe het kwam dat hij gisteren ineens de benen nam: ik hoorde net dat er loops teefje gelopen had! Het was dus onze eigen schuld dat we dat niet aan hem gemerkt hadden!

IK hàd al een beetje een voorgevoel dat het dat zou zijn.

Je kan het merken aan het klapperen van de kaken.
Eerst gaan ze ruiken en likken aan de plas van een loopse teef en dan hoor je een klapper geluid... doe hem dan maar aan de lijn, want de reuk is nog vers !

Maar het hoeft eigenlijk niet altijd een loopse teef te zijn , want Bauke neemt de benen , als hij wéét , dat zijn grootste vriend , een mechelse herder reu, ook in het bos is , ik laat hem gaan, want het zijn altijd dan leuke herkennings-vriendschap-rennen.
klapperen van de kaken? :denken: Dat heb ik hem nog nooit zien doen! Normaal is het heel duidelijk aan hem te zien als er een loops teefje in de buurt is maar deze keer dus niet....althans..wij hebben het niet gemerkt! Maar we houden hem nu beter in de gaten! Bovendien zijn we bezig met een aantal tips die we hier gekregen hebben dus komt goed!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”