Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hun gang laten gaan?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Hun gang laten gaan?

Ongelezen bericht door Hanneke »

We krijgen er in september een Beardie-teef van 5 jaar bij, een herplaatser. Het is al in april afgesproken dat onze Joep deze teef zou gaan dekken bij haar volgende loopsheid in oktober, we wisten toen alleen nog niet dat ze dan bij ons zou wonen.

Nou hebben we dus straks een gewenste reu-teef combi in huis. Het is de bedoeling dat er gedekt gaat worden. Maar hoe doen fokkers met een zelfde situatie dat? Laat je reu en teef maar gewoon hun gang gaan met zijn tweeën of laat je ze alleen onder toezicht en op bepaalde momenten bij elkaar?
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zat met dezelfde vraag. Wil Icha komende loopsheid door Xuko laten dekken.

Ik heb gehoord dat als je de reu zijn gang laat gaan dat je kans hebt dat als de teef echt dekbereid en op haar hoogtepunt is dat ze hem niet meer moet.
Zeker als het een hele opdringerige reu is.
Ik ben van plan om ze begin van de loopsheid als hij echt opdringerig wordt uit elkaar te halen en pas als ze echt gaat staan hem er op momenten dat ik erbij ben en dan ook niet de hele dag haar te laten dekken.

Ben wel benieuwd naar andere meningen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

In zo'n geval mogen ze hier alleen onder toezicht samen zijn. Na de dekking krijgt de teef de rust die ze nodig heeft.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Hier ook alleen onder toezicht , en als ze gekoppeld stonden hielden we ze vast , en dan maar wachten. Kan een kwartier zijn of een half uur of een uur , of soms nog langer :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Ik zou ze pas bij elkaar laten als het echt zover is....... als de teef de reu steeds afgrauwt heb je kans dat als het echt zover is dat de reu niet meer durft...... of de teef de reu niet meer wil.

Succes allebei :ok:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hangt het er niet van af hoe de twee honden met elkaar omgaan tijdens de loopsheid van de teef?
Ik heb bij mijn eigen "onervaren"reu gezien dat hij de eerste tijd alleen maar hoffelijk was tegen de teef. Hij werd pas gretig toen de vruchtbare tijd was aangebroken :smile: (en hij mocht niet van mij :jank: omdat een teckel/griffon combinatie mij niet zo geslaagd leek :wink: )
Hetzelfde heb ik gezien bij een vriendin van mij. Die had 5 teven en 1 reu (ervaren). Die reu lag alleen maar naast de loopse teef en begon ook pas met dekneigingen als de teef bereid was.
Jullie hebben veel meer ervaring daarin :wink: Daarom vraag ik het maar :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Geen ervaring mee, maar als ik er over nadenk zou ik het alleen toestaan onder begeleiding. Je houdt dan de controle over het geheel en voorkomt dat een reu te pas en te onpas op de teef wil duiken terwijl ze nog niet dekrijp is. Verder zoals Jip zegt dat je tijdens de koppeling erbij bent en ze daarbij kan begeleiden.
Ook om een signaal af te geven dat er alleen gedekt wordt op een bepaalde plaats en tijdens jullie aanwezigheid. Of dat laatste een illusie is weet ik niet, maar zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee. :wink:

In ieder geval succes met het toekomstige nestje!
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

zie mijn weblog;-)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Rosita Compagner schreef:zie mijn weblog;-)
Ik zie het niet ? :19:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

sirene schreef:
Rosita Compagner schreef:zie mijn weblog;-)
Ik zie het niet ? :19:
Klik maar op de www.trimsalon en dan op honden en op pups.
Dan zie je de "dekking"met verhaal :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

kan de pagina niet vinden :19:
leuke site
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

jullie zijn niet erg creatief hoor ;-)

www.trimsalonacompagner.nl > rechts klikken > kiezen voor honden > kiezen voor pups.

De juiste link naar de trimsalon staat ook in mijn handtekening ;-)
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

gevonden :ok:
leuke site
Melanie 74

jip007 schreef:Hier ook alleen onder toezicht , en als ze gekoppeld stonden hielden we ze vast , en dan maar wachten. Kan een kwartier zijn of een half uur of een uur , of soms nog langer :roll:

Ja heb ruim anderhalf uur gestaan, maar het resulataat was er dan ook naar :mrgreen:

Het is altijd beter om het te doen onder begeleiding, zodat je ook weet wanneer er gedekt is.
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

Het is altijd beter om het te doen onder begeleiding, zodat je ook weet wanneer er gedekt is.
Beter? Of makkelijker voor de fokker?
Melanie 74

Rosita Compagner schreef:
Beter, hoezo makkelijker??
Ik snap je niet geloof ik :denken:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hoe was de teef bij eerdere dekkingen? Ik neem tenminste aan dat dit niet haar eerste nest wordt, gezien haar leeftijd?
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Beter? ja idd beter , en helemaal als de teef voor het eerst gedekt wordt , of als de reu voor het eerst dekt. Als het verkeerd gaat heb je een reu die nooit meer wil dekken , of een teef die zich nooit meer laat dekken.
Makkelijker? nou nee , het makkelijkste is als je ze in een kennel flikkert en er niet meer naar om kijkt , hoef je er ook geen uur bij te staan toch :roll:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

jip007 schreef:
Beter? ja idd beter , en helemaal als de teef voor het eerst gedekt wordt , of als de reu voor het eerst dekt. Als het verkeerd gaat heb je een reu die nooit meer wil dekken , of een teef die zich nooit meer laat dekken.
Makkelijker? nou nee , het makkelijkste is als je ze in een kennel flikkert en er niet meer naar om kijkt , hoef je er ook geen uur bij te staan toch :roll:
precies, ik heb 1 keer gezien hoe een teef het terrein over ging, met reu achter zich aan slepend, over een hekje sprong enz, die reu heeft nooit meer gedekt en was ook flink beschadigd.
ook zijn er teven die bij en na het koppelen van zich af bijten (reuen ook trouwens), tja ongeschikt als fokteef/reu? neuh vind ik niet, en dat weet je ook niet van te voren, dus de reu/teef daarvoor beschermen vind ik geen overbodige luxe.

hier bepaal ik wanneer er gedekt word ( nou ja iig welk moment of tijdstip in de juiste tijd ;) ) ook al leven ze dan samen, er hoeft niet maar gewoon gedekt worden wanneer en hoevaak ze het zelf zouden willen :wink:
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

mijn teef was ruim 4, mijn reu 9.5 jaar. Het was voor beiden de eerste keer. Maakt dit mij onverantwoordelijk?

Of eigenen wij ons steeds meer 'verantwoordelijkheden' toe cq laten we ons met 'verantwoordelijkheden' opschepen door de huidige generatie dierenartsen?

Het is niet zo verkeerd om zo nu en dan eens na te denken over wat er kan en wat er moet? Volgens mij van het laatste (moeten) maar heel weinig en voor ieders portemonnee (voor de één d'r in en voor de ander d'r uit) heel veel te kunnen.

Ieder zal voor zich een grens stellen en die ligt bij iedereen anders denk ik. Dat is ook geen probleem, ik zie het alleen als belangrijk dat je er over nadenkt ;-).

Ik heb ook een reu gehad die 1x ongezien gedekt heeft (5 pups) en daarna nooit meer zelfstandig wat gedaan heeft. Binnen dat hele ras was/is het zelfs normaal om met een dekhulp te dekken....... Inmiddels denk ik daar beduidend anders over en als mijn huidige reu niet had 'kunnen' dekken of mijn teef niet gedekt had willen worden dan had ik nu geen pups gehad.

De gang van zaken waarvoor ik nu zeer bewust gekozen heb geeft mij een bevredigend gevoel. En uiteindelijk is dat het belangrijkste;-). Voor iedereen.
Melanie 74

Ik vind het beter ja, ik ben meegeweest met mijn vader om hun teefje te laten dekken in Polen waar prachtige pups uit zijn voortgekomen.
En straks eentje bij mij komt wonen :cheer:

Ik ben blij dat de reueigenaresse en wij erbij waren, ze hebben anderhalf uur gekoppeld gestaan. Voor Gronia (het teefje) was dit de eerste keer en had gewoon ondersteuning nodig van onze kant uit.

Wel heeft ze eigenlijk haar partner uitgezocht met een eerder bezoek..... ze is voorgesteld aan meerdere reuen en deze vond ze het leuks.. :pffff:
tja dat hij dan in Polen woont is bijzaak. De laatste dekking hebben ze helemaal zelfstandig gedaan.
(wel een oogje in het zeil houden natuurlijk....)
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Hutsje schreef:Hoe was de teef bij eerdere dekkingen? Ik neem tenminste aan dat dit niet haar eerste nest wordt, gezien haar leeftijd?
De vraag zal ook aan mij gericht zijn, neem ik aan. Het is inderdaad niet haar eerste nest maar hoe ze het bij vorige dekkingen gedaan heeft, daar zijn we nog niet aan toegekomen. En het mot allemaal in het Frans.... daar wil je wel even voor gaan zitten. Maar het is een goede vraag die we zeker zullen stellen.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Hanneke schreef:
Hutsje schreef:Hoe was de teef bij eerdere dekkingen? Ik neem tenminste aan dat dit niet haar eerste nest wordt, gezien haar leeftijd?
De vraag zal ook aan mij gericht zijn, neem ik aan. Het is inderdaad niet haar eerste nest maar hoe ze het bij vorige dekkingen gedaan heeft, daar zijn we nog niet aan toegekomen. En het mot allemaal in het Frans.... daar wil je wel even voor gaan zitten. Maar het is een goede vraag die we zeker zullen stellen.
De vraag was inderdaad aan jou gericht :wink: . Ja, lastig he, dit soort dingen in een vreemde taal :mrgreen:
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Contacteer:

De laatste dekking hebben ze helemaal zelfstandig gedaan.
(wel een oogje in het zeil houden natuurlijk....)
Dit is meer mijn ding;-). Natuurlijk was ik binnen bereik en als ik niet thuis was zaten ze gescheiden maar verder heb ik er letterlijk geen poot voor uitgestoken.

Veel plezier met je witte bolletje straks!!
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”