Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hun gang laten gaan?
Moderator: moderatorteam
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
- Aantal honden: 1
Hun gang laten gaan?
We krijgen er in september een Beardie-teef van 5 jaar bij, een herplaatser. Het is al in april afgesproken dat onze Joep deze teef zou gaan dekken bij haar volgende loopsheid in oktober, we wisten toen alleen nog niet dat ze dan bij ons zou wonen.
Nou hebben we dus straks een gewenste reu-teef combi in huis. Het is de bedoeling dat er gedekt gaat worden. Maar hoe doen fokkers met een zelfde situatie dat? Laat je reu en teef maar gewoon hun gang gaan met zijn tweeën of laat je ze alleen onder toezicht en op bepaalde momenten bij elkaar?
Nou hebben we dus straks een gewenste reu-teef combi in huis. Het is de bedoeling dat er gedekt gaat worden. Maar hoe doen fokkers met een zelfde situatie dat? Laat je reu en teef maar gewoon hun gang gaan met zijn tweeën of laat je ze alleen onder toezicht en op bepaalde momenten bij elkaar?
Groetjes,
Hanneke.
When you are over the hill, you pick up speed.
Hanneke.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zat met dezelfde vraag. Wil Icha komende loopsheid door Xuko laten dekken.
Ik heb gehoord dat als je de reu zijn gang laat gaan dat je kans hebt dat als de teef echt dekbereid en op haar hoogtepunt is dat ze hem niet meer moet.
Zeker als het een hele opdringerige reu is.
Ik ben van plan om ze begin van de loopsheid als hij echt opdringerig wordt uit elkaar te halen en pas als ze echt gaat staan hem er op momenten dat ik erbij ben en dan ook niet de hele dag haar te laten dekken.
Ben wel benieuwd naar andere meningen.
Ik heb gehoord dat als je de reu zijn gang laat gaan dat je kans hebt dat als de teef echt dekbereid en op haar hoogtepunt is dat ze hem niet meer moet.
Zeker als het een hele opdringerige reu is.
Ik ben van plan om ze begin van de loopsheid als hij echt opdringerig wordt uit elkaar te halen en pas als ze echt gaat staan hem er op momenten dat ik erbij ben en dan ook niet de hele dag haar te laten dekken.
Ben wel benieuwd naar andere meningen.
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
-
Melanie 74
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hangt het er niet van af hoe de twee honden met elkaar omgaan tijdens de loopsheid van de teef?
Ik heb bij mijn eigen "onervaren"reu gezien dat hij de eerste tijd alleen maar hoffelijk was tegen de teef. Hij werd pas gretig toen de vruchtbare tijd was aangebroken
(en hij mocht niet van mij
omdat een teckel/griffon combinatie mij niet zo geslaagd leek
)
Hetzelfde heb ik gezien bij een vriendin van mij. Die had 5 teven en 1 reu (ervaren). Die reu lag alleen maar naast de loopse teef en begon ook pas met dekneigingen als de teef bereid was.
Jullie hebben veel meer ervaring daarin
Daarom vraag ik het maar 
Ik heb bij mijn eigen "onervaren"reu gezien dat hij de eerste tijd alleen maar hoffelijk was tegen de teef. Hij werd pas gretig toen de vruchtbare tijd was aangebroken
Hetzelfde heb ik gezien bij een vriendin van mij. Die had 5 teven en 1 reu (ervaren). Die reu lag alleen maar naast de loopse teef en begon ook pas met dekneigingen als de teef bereid was.
Jullie hebben veel meer ervaring daarin
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Geen ervaring mee, maar als ik er over nadenk zou ik het alleen toestaan onder begeleiding. Je houdt dan de controle over het geheel en voorkomt dat een reu te pas en te onpas op de teef wil duiken terwijl ze nog niet dekrijp is. Verder zoals Jip zegt dat je tijdens de koppeling erbij bent en ze daarbij kan begeleiden.
Ook om een signaal af te geven dat er alleen gedekt wordt op een bepaalde plaats en tijdens jullie aanwezigheid. Of dat laatste een illusie is weet ik niet, maar zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee.
In ieder geval succes met het toekomstige nestje!
Ook om een signaal af te geven dat er alleen gedekt wordt op een bepaalde plaats en tijdens jullie aanwezigheid. Of dat laatste een illusie is weet ik niet, maar zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee.
In ieder geval succes met het toekomstige nestje!
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Klik maar op de www.trimsalon en dan op honden en op pups.sirene schreef:Ik zie het niet ?Rosita Compagner schreef:zie mijn weblog;-)
Dan zie je de "dekking"met verhaal
-
borderke
- Actief
- Contacteer:
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
jullie zijn niet erg creatief hoor 
www.trimsalonacompagner.nl > rechts klikken > kiezen voor honden > kiezen voor pups.
De juiste link naar de trimsalon staat ook in mijn handtekening
www.trimsalonacompagner.nl > rechts klikken > kiezen voor honden > kiezen voor pups.
De juiste link naar de trimsalon staat ook in mijn handtekening
-
borderke
- Actief
- Contacteer:
-
Melanie 74
jip007 schreef:Hier ook alleen onder toezicht , en als ze gekoppeld stonden hielden we ze vast , en dan maar wachten. Kan een kwartier zijn of een half uur of een uur , of soms nog langer
Ja heb ruim anderhalf uur gestaan, maar het resulataat was er dan ook naar
Het is altijd beter om het te doen onder begeleiding, zodat je ook weet wanneer er gedekt is.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Melanie 74
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Beter? ja idd beter , en helemaal als de teef voor het eerst gedekt wordt , of als de reu voor het eerst dekt. Als het verkeerd gaat heb je een reu die nooit meer wil dekken , of een teef die zich nooit meer laat dekken.Rosita Compagner schreef:Beter? Of makkelijker voor de fokker?Het is altijd beter om het te doen onder begeleiding, zodat je ook weet wanneer er gedekt is.
Makkelijker? nou nee , het makkelijkste is als je ze in een kennel flikkert en er niet meer naar om kijkt , hoef je er ook geen uur bij te staan toch

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
precies, ik heb 1 keer gezien hoe een teef het terrein over ging, met reu achter zich aan slepend, over een hekje sprong enz, die reu heeft nooit meer gedekt en was ook flink beschadigd.jip007 schreef:Beter? ja idd beter , en helemaal als de teef voor het eerst gedekt wordt , of als de reu voor het eerst dekt. Als het verkeerd gaat heb je een reu die nooit meer wil dekken , of een teef die zich nooit meer laat dekken.Rosita Compagner schreef:Beter? Of makkelijker voor de fokker?Het is altijd beter om het te doen onder begeleiding, zodat je ook weet wanneer er gedekt is.
Makkelijker? nou nee , het makkelijkste is als je ze in een kennel flikkert en er niet meer naar om kijkt , hoef je er ook geen uur bij te staan toch
ook zijn er teven die bij en na het koppelen van zich af bijten (reuen ook trouwens), tja ongeschikt als fokteef/reu? neuh vind ik niet, en dat weet je ook niet van te voren, dus de reu/teef daarvoor beschermen vind ik geen overbodige luxe.
hier bepaal ik wanneer er gedekt word ( nou ja iig welk moment of tijdstip in de juiste tijd
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn teef was ruim 4, mijn reu 9.5 jaar. Het was voor beiden de eerste keer. Maakt dit mij onverantwoordelijk?
Of eigenen wij ons steeds meer 'verantwoordelijkheden' toe cq laten we ons met 'verantwoordelijkheden' opschepen door de huidige generatie dierenartsen?
Het is niet zo verkeerd om zo nu en dan eens na te denken over wat er kan en wat er moet? Volgens mij van het laatste (moeten) maar heel weinig en voor ieders portemonnee (voor de één d'r in en voor de ander d'r uit) heel veel te kunnen.
Ieder zal voor zich een grens stellen en die ligt bij iedereen anders denk ik. Dat is ook geen probleem, ik zie het alleen als belangrijk dat je er over nadenkt
.
Ik heb ook een reu gehad die 1x ongezien gedekt heeft (5 pups) en daarna nooit meer zelfstandig wat gedaan heeft. Binnen dat hele ras was/is het zelfs normaal om met een dekhulp te dekken....... Inmiddels denk ik daar beduidend anders over en als mijn huidige reu niet had 'kunnen' dekken of mijn teef niet gedekt had willen worden dan had ik nu geen pups gehad.
De gang van zaken waarvoor ik nu zeer bewust gekozen heb geeft mij een bevredigend gevoel. En uiteindelijk is dat het belangrijkste;-). Voor iedereen.
Of eigenen wij ons steeds meer 'verantwoordelijkheden' toe cq laten we ons met 'verantwoordelijkheden' opschepen door de huidige generatie dierenartsen?
Het is niet zo verkeerd om zo nu en dan eens na te denken over wat er kan en wat er moet? Volgens mij van het laatste (moeten) maar heel weinig en voor ieders portemonnee (voor de één d'r in en voor de ander d'r uit) heel veel te kunnen.
Ieder zal voor zich een grens stellen en die ligt bij iedereen anders denk ik. Dat is ook geen probleem, ik zie het alleen als belangrijk dat je er over nadenkt
Ik heb ook een reu gehad die 1x ongezien gedekt heeft (5 pups) en daarna nooit meer zelfstandig wat gedaan heeft. Binnen dat hele ras was/is het zelfs normaal om met een dekhulp te dekken....... Inmiddels denk ik daar beduidend anders over en als mijn huidige reu niet had 'kunnen' dekken of mijn teef niet gedekt had willen worden dan had ik nu geen pups gehad.
De gang van zaken waarvoor ik nu zeer bewust gekozen heb geeft mij een bevredigend gevoel. En uiteindelijk is dat het belangrijkste;-). Voor iedereen.
-
Melanie 74
Ik vind het beter ja, ik ben meegeweest met mijn vader om hun teefje te laten dekken in Polen waar prachtige pups uit zijn voortgekomen.
En straks eentje bij mij komt wonen
Ik ben blij dat de reueigenaresse en wij erbij waren, ze hebben anderhalf uur gekoppeld gestaan. Voor Gronia (het teefje) was dit de eerste keer en had gewoon ondersteuning nodig van onze kant uit.
Wel heeft ze eigenlijk haar partner uitgezocht met een eerder bezoek..... ze is voorgesteld aan meerdere reuen en deze vond ze het leuks..
tja dat hij dan in Polen woont is bijzaak. De laatste dekking hebben ze helemaal zelfstandig gedaan.
(wel een oogje in het zeil houden natuurlijk....)
En straks eentje bij mij komt wonen
Ik ben blij dat de reueigenaresse en wij erbij waren, ze hebben anderhalf uur gekoppeld gestaan. Voor Gronia (het teefje) was dit de eerste keer en had gewoon ondersteuning nodig van onze kant uit.
Wel heeft ze eigenlijk haar partner uitgezocht met een eerder bezoek..... ze is voorgesteld aan meerdere reuen en deze vond ze het leuks..
tja dat hij dan in Polen woont is bijzaak. De laatste dekking hebben ze helemaal zelfstandig gedaan.
- Hanneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bearded Collie
De vraag zal ook aan mij gericht zijn, neem ik aan. Het is inderdaad niet haar eerste nest maar hoe ze het bij vorige dekkingen gedaan heeft, daar zijn we nog niet aan toegekomen. En het mot allemaal in het Frans.... daar wil je wel even voor gaan zitten. Maar het is een goede vraag die we zeker zullen stellen.Hutsje schreef:Hoe was de teef bij eerdere dekkingen? Ik neem tenminste aan dat dit niet haar eerste nest wordt, gezien haar leeftijd?
Groetjes,
Hanneke.
Hanneke.
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
De vraag was inderdaad aan jou gerichtHanneke schreef:De vraag zal ook aan mij gericht zijn, neem ik aan. Het is inderdaad niet haar eerste nest maar hoe ze het bij vorige dekkingen gedaan heeft, daar zijn we nog niet aan toegekomen. En het mot allemaal in het Frans.... daar wil je wel even voor gaan zitten. Maar het is een goede vraag die we zeker zullen stellen.Hutsje schreef:Hoe was de teef bij eerdere dekkingen? Ik neem tenminste aan dat dit niet haar eerste nest wordt, gezien haar leeftijd?

- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit is meer mijn ding;-). Natuurlijk was ik binnen bereik en als ik niet thuis was zaten ze gescheiden maar verder heb ik er letterlijk geen poot voor uitgestoken.De laatste dekking hebben ze helemaal zelfstandig gedaan.
Veel plezier met je witte bolletje straks!!