Na al 3 honden te hebben moeten afstaan slaat het noodlot weer eens toe.
Onze Friese Staby Ollie heeft PRA (Progressieve Retina Atrofie)
Friese Staby's worden alleen verkocht via de pupbemiddeling van de NVSW. (Nederlandse Vereniging voor Staby en Wetterhounen)
Dit word gedaan om de populatie vrij te houden van erfelijke aandoeningen valsheid en ook om broodfok te voorkomen.
Als je al 3 honden hebt moeten afgeven door ziekten en doorfok denk je dat je een goeie keuze maakt als je de strenge regels leest die de NVSW handhaaft bij het fokken van dit ras.
Ik wil de NVSW niet in een kwaad daglicht stellen, want deze mensen doen er toch alles aan om de populatie vrij te houden van afwijkingen.
Toen ik melding maakte bij de NVSW over de erfelijke afwijking PRA bij Ollie kreeg ik te horen dat ze het zeer betreurden maar dat ze er niets aan konden doen.
De reden was dat het aantal honden waarmee ze fokken al zo miniem was dat wanneer ze hier ook nog eens rekening mee moesten houden, ze waarschijnlijk geen hond meer overhielden om dit ras in stand te houden.
Toen ik dat vernam heb ik toch even moeten slikken.
Er bestaat ook een Friese Staby Forum, hier wilde ik mijn verhaal kwijt.
Helaas zitten er in dit forumteam een aantal NVSWbestuursleden.
Nou ik had een thema aangekaart wat niet of nauwelijks bespreekbaar was. Er werd zelfs gevraagt om dit thema van het Forum te verwijderen.
(wat gelukkig achteraf niet is gebeurt)
Maar een goed gesprek over PRA bij Staby's werd door een aantal teamleden drastisch beinvloed waardoor ik het gevoel had dat ik als stabyeigenaar niet welkom was op dit Forum.
De reden om hierover te willen praten is omdat het gewoon ontzettend moeilijk is voor de hond als ook voor mij.
Ollie kan nl. niet met zijn blind zijn omgaan. Er zijn genoeg honden die blind zijn en perfect kunnen functioneren, maar niet alle honden zijn het zelfde.
Onze dierenarts heeft me erop gewezen dat ik eens heel goed na moest denken over de kwaliteit van Ollie's hondeleven.
Dit is voor mij heel moeilijk, maar als ik zie hoe beperkt hij nog maar in zijn vrijheid is en hoeveel ongelukken hij veroorzaakt, heeft ze wel gelijk. Waar trek je de grens.
Groetjes Jeanny en een poot van Ollie