Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vrouwtje is boos

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sypke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabijhoun
Aantal honden: 2

Re: Vrouwtje is boos

Ongelezen bericht door sypke »

Scooby schreef:
Mickie schreef:(voor de hondenforumleden is het wellicht onvoorstelbaar, maar op het stabijforum gaat het er doorgaans erg gemoedelijk aan toe (beetje té, af en toe), rellen zijn daar zo'n beetje ondenkbaar)
Maar er worden wel topics verwijderd, begrijp ik? Met welk doel dan?
Er worden geen topics verwijderd. Door technische problemen verdwijnt er wel eens een deel van het archief.
Afbeelding
sypke
Zeer actief

yamie schreef: staat dus los van of het erg is of niet voor die honden of eigenaren
Precies. Ik heb de indruk dat Jeanny deze twee zaken niet van elkaar kan scheiden.
Afbeelding
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Maar gaan de ouders van Ollie nou nog getest worden op de ogen?
Lijkt me toch ook wel belangrijk als ze voor zoveel nakomelingen gezorgd hebben, waar er wellicht ook weer enkele ingezet gaan worden in de fokkerij. Indien dat laatste niet het geval is, lijkt het me als fokker zijnde ook wel fijn om te weten hoe het zit met de ogen van de ouderdieren. Al is het maar om dingen uit te kunnen sluiten.
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Als er van een ouderdier vaker dan éénmaal een probleem in een nest voorkomt, worden beide ouders gecontroleerd.
Er wordt hoe dan ook scherp gecontroleerd op gezondheid in alle nesten die geboren worden en extra scherp als er een probleem wordt gesignaleerd. De NVSW heeft een zeer streng beleid wat dat betreft en controleert excessief. Bij problemen wordt er extra sreng opgelet op zowel de ouderdieren als de volledige lijnen van zowel vader als moeder.
Maar incidentele gevallen komen ook voor. Dat betekent niet, zoals al terecht gezegd werd, dat de hele populatie ten dode is opgeschreven.
Soms steken dit soort dingen de kop op. Daar is wel degelijk beleid op.
Het is erg dat een hond PRA heeft, absoluut. Maar ik fok al een jaar of 16 Stabijs en ben al heel erg lang zeer betrokken bij de fokkerij en de gezondheid van het ras (ook beleidsmatig) en ik weet hoe zelden er oogproblemen voorkomen.
En even voor de duidelijkheid: ik ben geen bestuurslid of commissielid, wel betrokken en actief fokker en liefhebber.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

sypke schreef:Ik ben de oprichter en beheerder van het Stabijforum. Je topic is niet verwijderd. Er is een aantal crashes geweest en het geheugen is een keer opgeschoond, daardoor is het archief niet meer compleet.
Het forum kent geen leden die dierenarts zijn, ook zijn er geen bestuursleden van de rasvereniging NVSW lid van het forum. Wel fokkers die lid zijn van de rasvereniging en mensen die vrijwilligerswerk doen voor de NVSW.

PRA is een erge ziekte, maar bij de Stabij is het geen groot probleem. Het komt sporadisch voor, daarom is er geen test verplicht. Dat jouw hond PRA heeft is natuurlijk vreselijk.
Als PRA sporadisch voorkomt betekend dat dus dat je een heel deel van je populatie hebt die drager is. Doe je hier nu niets mee wordt het zeker erger.
Bij schapendoezen komt het ook sporadisch voor. Desondanks wordt oog onderzoek al lang verplicht gesteld. Ondanks onderzoek en heel goed selecteren bleek toen de DNA test er was dat een deel van de populatie drager is waar nooit een PRA lijder uit is gekomen.
Wees dus heel voorzichtig met PRA, die enkele lijder betekend dat er een heleboel dragers zijn.
PRA wordt soms pas later zichtbaar. Een hond kan dan al meerdere nesten hebben gehad. Door oogonderzoek tot op latere leeftijd kun je in ieder geval proberen zo te selecteren in je fokbeleid dat het beperkt blijft.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

starfleet schreef:
Nanna schreef:
Het lijkt me zéér wenselijk om in een ras waar PRA geconstateerd is, zo'n onderzoek ook verplicht te stellen.
Op die manier haal je dan wel niet de dragers eruit (zoals met een DNA onderzoek wel kan) maar in ieder geval wel de a.s. lijders.
Precies. Bij heel veel rassen is zo'n onderzoek verplicht, ook bij rassen met een beperkte genenpool (zoals het Kooikertje).
Maar als deze hond de enige lijder is in dat nest en de volle broers en zusen en het verder nauwelijks voorkomt wordt het wel anders. PRA is niet altijd erfelijk, het kan ook toeval zijn dat deze hond het heeft.

Anne
Het zegt niets als volle broers en zussen het (nog) niet hebben. Het hele nest kan drager zijn. Combineer je deze weer met andere dragers komt het er misschien weer uit. Maar ongemerkt vergroot je wel je dragers zodat je uiteindelijk geen vrije lijnen meer overhoudt.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

kitty schreef:
Het zegt niets als volle broers en zussen het (nog) niet hebben. Het hele nest kan drager zijn. Combineer je deze weer met andere dragers komt het er misschien weer uit. Maar ongemerkt vergroot je wel je dragers zodat je uiteindelijk geen vrije lijnen meer overhoudt.
Dat zou inhouden dat je op grond van één geval, waarbij absoluut niet duidelijk is of het een erfelijke vorm van PRA betreft, een genenonderzoek zou moeten starten. Ik vind dat niet reëel en het maakt het risico heel groot dat fokkers opstappen bij de vereniging en hun eigen plan gaan trekken. Ik denk niet dat dat ten goede komt aan het ras. Als je geen dragers wil, dan zou je elke drager moeten uitsluiten van de fok. Dat vind ik reëel als het een flink probleem is binnen het ras, maar dat is het blijkbaar niet en ik neem aan dat de vereniging wel de vinger aan de pols houdt. De stabijvereniging is een vereniging met een zeer verantwoord fokbeleid en ik kan me niet voorstellen dat die de kop in het zand steken mocht er een probleem in wording te zien zijn. Maar voorlopig gaat het om een paar zeer geïsoleerde gevallen naar wat ik begrepen heb.

Anne
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Het probleem met PRA is dat het veel mensen niet opvalt dat hun hond blind word, of dat ze bv pas op een late leeftijd echt duidelijk blind worden.
DNA is niet de enigste mogelijkheid om een beeld van PRA in een populatie te krijgen, en zeker niet met het betalen van 10000€ in bochum bereikt
Spiegelen , wat in principe slechts € 40 ofzo per hond kost , als een RV een spiegeldag zou organiseren vaak een stuk minder, geeft een duidelijk beeld.

Als er niet gespiegeld word is het eenvoudig te zegen dat het een idee is wat sporadisch voorkomt, een onwaarheid is het ook. Je weet pas hoe vaak het voorkomt als er gespiegeld en gecontroleerd word.

IN dit geval lijkt het me zeker slim om ouderdieren/ nestgenootjes en andere nakomelingen van de ouderdieren van deze Ollie te laten spiegelen. Misschien zelfs nog een stapje terug te doen in de stamboom en daar te laten spiegelen. Komt er dan nergens PRA voor kan je miss zeggen dat Ollie idd een dikke uitzondering is, maar zover ik weet zijn er twee dragers nodig om pra te verooorzaken, de ouderdieren van Ollie zijn dus zeker drager en vererven deze ziekte ook!
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

nanoekie schreef:IN dit geval lijkt het me zeker slim om ouderdieren/ nestgenootjes en andere nakomelingen van de ouderdieren van deze Ollie te laten spiegelen. Misschien zelfs nog een stapje terug te doen in de stamboom en daar te laten spiegelen. Komt er dan nergens PRA voor kan je miss zeggen dat Ollie idd een dikke uitzondering is, maar zover ik weet zijn er twee dragers nodig om pra te verooorzaken, de ouderdieren van Ollie zijn dus zeker drager en vererven deze ziekte ook!
De rasvereniging houdt de vinger aan de pols en controleert alle honden die gefokt worden binnen de vereniging. Wij hebben het hoogste percentage respons op de enquetes die worden gehouden van de nakomelingen van heel Nederland. En als er een mogelijk erfelijk probleem wordt gesignaleerd wordt er nog strenger gekeken. In de fokadviescommissie zitten meerdere dierenartsen, die echt de ogen niet sluiten voor problemen en alle mogelijkheden kennen!
Als er een probleem is als dit, worden de lijnen sowieso voortaan in de fokkerij niet meer gecombineerd. Dus niet alleen de ouders zelf niet, maar ook de lijnen niet.
Er zijn in totaal twee PRA-gevallen geweest. Er zijn twee andere oogproblemen geweest, waarvan na onderzoek bleek dat het om niet-erfelijke problemen ging.

Voor PRA heb je inderdaad twee dragers nodig. Als het ras vol zou zitten met dragers, zou het veel vaker voorkomen. Twee gevallen in ca. 3000 pups (namelijk 5-6 jaar) is incidenteel. De NVSW kent de fokbeleiden van andere verenigingen en communiceert ook met andere verenigingen. En hoewel andere clubs misschien regels hebben die wij niet hebben, zijn wij wel een van de weinigen die een inteeltbeperking én een dekbeperking én een nestbeperking hebben, al sinds 1982. Dat is de directe reden dat er zelden problemen voorkomen in het ras. Je mag dus rustig zeggen dat de NVSW weet wat ze doet.

Afbeelding

Jeanny
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jeanny »

Marjoleine schreef:
nanoekie schreef:IN dit geval lijkt het me zeker slim om ouderdieren/ nestgenootjes en andere nakomelingen van de ouderdieren van deze Ollie te laten spiegelen. Misschien zelfs nog een stapje terug te doen in de stamboom en daar te laten spiegelen. Komt er dan nergens PRA voor kan je miss zeggen dat Ollie idd een dikke uitzondering is, maar zover ik weet zijn er twee dragers nodig om pra te verooorzaken, de ouderdieren van Ollie zijn dus zeker drager en vererven deze ziekte ook!
De rasvereniging houdt de vinger aan de pols en controleert alle honden die gefokt worden binnen de vereniging. Wij hebben het hoogste percentage respons op de enquetes die worden gehouden van de nakomelingen van heel Nederland. En als er een mogelijk erfelijk probleem wordt gesignaleerd wordt er nog strenger gekeken. In de fokadviescommissie zitten meerdere dierenartsen, die echt de ogen niet sluiten voor problemen en alle mogelijkheden kennen!
Als er een probleem is als dit, worden de lijnen sowieso voortaan in de fokkerij niet meer gecombineerd. Dus niet alleen de ouders zelf niet, maar ook de lijnen niet.

Beste Marjolein, :ok:

Het stemt me blij :cheer: te lezen dat er dus wel degelijk iets mee gedaan wordt met de lijnen van Ollie.
Jammer dat ik dit niet rechtsstreeks via de NVSW te horen heb gekregen.
Ook heb ik nooit een vermelding in het clubblad kunnen vernemen hierover.
Wel heb ik via het clubblad vernomen dat de fokster van Ollie uit de Fok werd gehaald vanwege het fokken van een nest buiten de NVSW om.

Groetjes Jeanny :wink:
Jeanny
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:

Beste Marjolein, :ok:

Het stemt me blij :cheer: te lezen dat er dus wel degelijk iets mee gedaan wordt met de lijnen van Ollie.
Jammer dat ik dit niet rechtsstreeks via de NVSW te horen heb gekregen.
Ook heb ik nooit een vermelding in het clubblad kunnen vernemen hierover.
Wel heb ik via het clubblad vernomen dat de fokster van Ollie uit de Fok werd gehaald vanwege het fokken van een nest buiten de NVSW om.

Groetjes Jeanny :wink:
sypke
Zeer actief

Nanna schreef: Kun je daar als teveneigenaar uit putten als je een bepaalde reu wilt gebruiken?
Ja. Dat programma kost 20 euro ofzo en bevat echt ongelooflijk veel informatie.

Het is sowieso zo dat fokkers die lid zijn van de NVSW toestemming moeten hebben van de fokadviescommissie voor de combinatie. Er zijn fokkers die hier tegen zijn en daarom uit de NVSW treden.

Een voordeel van zo'n fokadviescommissie (FAC) is informatie over ziektes waarop niet getest wordt. De FAC registreert alle meldingen over ziektes (helaas melden niet alle eigenaren ziektes bij de FAC) en kent natuurlijk alle HD-uitslagen. Er zijn ziektes waarop niet te testen valt, zoals epilepsie. De kennis die daarover aanwezig is bij de FAC wordt wel gebruikt bij het bekijken van combinaties. Om die reden heeft een FAC naar mijn mening een grote meerwaarde voor individuele fokkers en het ras.
Afbeelding
sypke
Zeer actief

Nanna schreef: Dat er fokkers weggaan omdat een ander beslist of je een combinatie wel of niet mág maken, kan ik me ergens wel voorstellen.
Ik kan me dat ook wel voorstellen. Als er een combinatie wordt afgewezen is dat meestal vanwege aanwezige gezondheidsrisico's. Natuurlijk kun je daar over discussieren. Je kunt als fokker heel goede argumenten hebben waarom jij denkt dat een bepaald gezondheidsrisico niet aanwezig is of minimaal. De Stabij is trouwens een klein ras. Je vindt buiten de rasvereniging niet veel gezonde dekreuen met stamboom. Ik denk dat het er slechts drie zijn, waarvan een het maximaal aantal dekkingen binnen de rasvereniging heeft gedaan.

Voor mij is de rasvereniging beslist niet heilig, maar ik ben ervan overtuigd dat de adviezen over combinaties in het belang van het ras zijn. Je hebt er als fokker tenslotte geen belang bij om ongezonde pups op de wereld te zetten. Iedereen weet wat voor ellende dat voor honden en eigenaren veroorzaakt.

Voor zover ik weet verlaten fokkers de rasvereniging vooral omdat ze de voorwaarden te streng vinden. Ze zijn het bijvoorbeeld niet eens met het verplichte koopcontract of ze willen pupkopers verplichten om ook een zak van 15 kilo brokken af te nemen (wettelijk verboden, dit soort koppelverkoop), of ze vinden een aantal shows lopen te veel moeite.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jeanny schreef: Het stemt me blij :cheer: te lezen dat er dus wel degelijk iets mee gedaan wordt met de lijnen van Ollie.
Jammer dat ik dit niet rechtsstreeks via de NVSW te horen heb gekregen. Ook heb ik nooit een vermelding in het clubblad kunnen vernemen hierover.
Natuurlijk wordt er iets mee gedaan!
Ik weet niet precies wat je dan in het blad had willen zien? Het is nooit beleid geweest uitslagen in het blad te zetten, behalve HD-uitslagen bij geboorteberichten. Maar wie de fokcommissie belt, krijgt gewoon alle antwoorden op dergelijke vragen.
Jeanny schreef: Wel heb ik via het clubblad vernomen dat de fokster van Ollie uit de Fok werd gehaald vanwege het fokken van een nest buiten de NVSW om.
Dat was niet de exacte reden, het ging erom dat er gefokt is buiten de regels en dat de fokster daarom geroyeerd is. Fokken doet ze nog steeds, dat kun je niet verbieden, maar haar pups worden niet meer bemiddeld en ze kan geen gebruik meer maken van reuen van binnen de verenigiing (die dus aan alle eisen voldoen, en dat zijn er veel). Persoonlijk vind ik het jammer dat het zo gelopen is indertijd, want nu is er geen zicht meer op wat er gebeurt.
Heb je indertijd de FAC gebeld met je vragen? Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat er tegen je gezegd zou zijn dat er niets gebeurt met zulke gegevens. :19:

Afbeelding

nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Mickie schreef:
Nanna schreef:Mijn interesse in de Saarloos bestond ongeveer 20 jaar geleden. Toen zag ik dat de RV uitmaakte óf, wanneer en door wie je teef gedekt werd, je eigen hond steriliseren was verboden, en meer van dat soort hitleriaanse toestanden.
Zoals ik al zei: gelukkig lijkt de NVSW alleen in naam op de NVSWH.
Nanna schreef:Was PRA in die tijd trouwens ook al een issue bij dit ras?
Geen idee :19:. Bertus (Idorh) weet daar vast meer van.
heet dan wel geen Bertus maarre:

Okt 94 is bij de eerste SWH PRA vastgesteld
jan 96 de eerste bij de NVSWH.
Het is natuurlijk niet te zeggen of er daarvoor geen pra was.
Spiegelen is daarbij erg belangerijk, zeker omdat er bij de SWH ook een erg langzame variant is en de SWH heel erg lang en heel erg goed verminderd gezichtsverlies en zelfs blindheid kan verdoezelen!
Zolang je dus de honden niet spiegeld, kan er ook geen pra vastgesteld worden^^
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Jeanny
Vaste gebruiker

Heb je indertijd de FAC gebeld met je vragen? Ik kan me namelijk nauwelijks voorstellen dat er tegen je gezegd zou zijn dat er niets gebeurt met zulke gegevens. :19:[/quote]

Indertijd heb ik geen kontakt gehad met de FAC.
Toen men ondekte dat Ollie PRA had vond ik het mijn plicht om de NVSW hiervan in kennis te stellen als ook de Fokster.
De aangewezen persoon hiervoor was destijds op vakantie, maar men zou deze persoon via een mail in kennis stellen.
Via een mail kreeg ik als antwoord, dat ze het zeer betreurden maar hier verder niets aan konden doen. Mijn eerste gedachte; Hoe staat het met de belangen van de Staby? Vandaar dat ik ook teleur gesteld was in hun reactie.
Er zou nog een gesprek plaats hierover naar mij toe, helaas heb ik nooit meer iets vernomen.

Groetjes Jeanny
sypke
Zeer actief

Jeanny schreef: Indertijd heb ik geen kontakt gehad met de FAC.
Dat begrijp ik echt niet. In het blad van de vereniging en op de website staan de namen, telefoonnummers en e-mailadressen van de leden van de FAC. Deze mensen zijn uitstekend bereikbaar en benaderbaar. Ik vind zelfs dat het je morele plicht is om als rashondenbezitter gezondheidsproblemen te melden aan de fokadviescommissie! Je verhaal komt zo wel in een heel ander daglicht te staan, Jeanny.
Afbeelding
Jeanny
Vaste gebruiker

Beste mensen

Ook ik heb nog steeds een hoge pet op van de NVSW.
Nog steeds ben ik dol op het ras en nog steeds ben ik ook lid van de NVSW.
Het Feit dat er iets mee gedaan wordt (en dat was voor mij het allerbelangrijkste) is voor mij voldoende om te weten. :ok:

Verder wil ik niet meer in gaan op gesprekken waarvan men denkt dat ze verdraait zijn. Niemand kan deze gesprekken nog weerleggen, dus een veroordeling is dan makkelijk gemaakt.

Het feit dat Ollie niet met zijn blindheid kan omgaan.en dat we Ollie hierdoor vervroegt moeten afgeven maakt me boos
Als iemand denkt mij toch nog handige tips te kunnen geven, ga dan gerust je gang.

Ook als jullie willen weten hoe het met ollie gaat in zijn dagelijks leven ben ik de beroerste niet, maar let wel dat het soms aangrijpende gebeurtenissen zijn waar ik als blinde-hond-eigenaar vaak kapot van ben.

Groetjes Jeanny en een poot van Ollie :wink:
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Jeanny schreef: Het feit dat Ollie niet met zijn blindheid kan omgaan.en dat we Ollie hierdoor vervroegt moeten afgeven maakt me boos
Als iemand denkt mij toch nog handige tips te kunnen geven, ga dan gerust je gang.

Ook als jullie willen weten hoe het met ollie gaat in zijn dagelijks leven ben ik de beroerste niet, maar let wel dat het soms aangrijpende gebeurtenissen zijn waar ik als blinde-hond-eigenaar vaak kapot van ben.
Ik denk dat je daar beter een nieuw topic voor kunt openen. Ik weet, dat er hier mensen zitten met kennis van zaken, die waarschijnlijk ook wel tips voor je hebben. Of die voor jou werken is natuurlijk een tweede, maar niet geschoten is altijd mis. :wink:

Dit bericht hier leest niet lang niet iedereen, ik zag het toevallig omdat ik dit topic volg. :mrgreen: Bovendien ga je dan offtopic hier, het is maar een ideetje.
Hondenberg
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Hondenberg »

Mickie schreef:- het was een fokker die aangaf deze discussie liever niet op het forum te zien (met uitgebreide, en in mijn ogen steekhoudende, motivatie)
Ik ben de fokker die dus de topics had opgeslagen.
Ik zal uitleggen waarom ik zo`n topic liever niet zie op een forum, zoals het stabij forum.
vermoedelijk weet 90% van het forum niet wat PRA is, en iedereen die dus even snel het internet afsnuipt, gaat met de gevoelens meepraten, en niet meer verder denken.
In dat opzicht, stelde ze ook dat de NVSW er niets aan deed, en dat stelt op zo`n moment de rv in een kwaad daglicht. Het leek er op dat de RV zomaar raakt fokt, en zich niet met gezondheid bezig hield.
Ik heb haar meedere malen gezegd hoe erg ik het voor haar vind, en dat ze contact op moest nemen met de RV.

Nu ook op dit forum, als er geen NVSW leden waren, dan was door dit topic de NVSW een kl*te RV, nu met meer uitleg, is er meer begrip.
Jeanny nogmaals, bel met de RV of de FAC. ipv hier proberen je gelijk te krijgen.
Groetjes Marian
Hondenberg
Vaste gebruiker

Re: Vrouwtje is boos

Scooby schreef:
starfleet schreef:Dat ze op grond van een lijder geen hele bloedlijnen gaan uitsluiten kan ik niet vreemd vinden, maar ik vraag me wel af of het maar zo heel zelden voorkomt bij de de Stabij.

Anne
Inderdaad, op het moment dat een dergelijk topic zelfs verwijderd zou moeten worden van een forum, maakt dat dat ik héle grote vraagtekens krijg daaromtrent.
tekkel schreef:
Jeanny schreef:De reden was dat het aantal honden waarmee ze fokken al zo miniem was dat wanneer ze hier ook nog eens rekening mee moesten houden, ze waarschijnlijk geen hond meer overhielden om dit ras in stand te houden.
Als PRA inderdaad een ingeslopen erfelijke ziekte is, en het ras toch al zo zwak is, dan is het ras laten verdwijnen misschien wel het allerbeste :19:

Dit is een soort vreemde struisvogelpolitiek die ook nergens toe leidt.
Reactie`s zoals deze, tja dat krijg je als je een kant van het verhaal kent.
Ik wil niemand benadelen hier, want de reactie`s veranderde al toen er meer uitleg kwam,
maar stel je voor de er geen leden van de NVSW of stabijforum waren, dit dit nu hier hadden geschreven.
Dan was het verhaal behoorlijk uit de hand gelopen.
Groetjes Marian
sypke
Zeer actief

Hondenberg schreef:
Mickie schreef:- het was een fokker die aangaf deze discussie liever niet op het forum te zien (met uitgebreide, en in mijn ogen steekhoudende, motivatie)
Ik zal uitleggen waarom ik zo`n topic liever niet zie op een forum, zoals het stabij forum.
vermoedelijk weet 90% van het forum niet wat PRA is, en iedereen die dus even snel het internet afsnuipt, gaat met de gevoelens meepraten, en niet meer verder denken.
Ik vind dat eerlijk gezegd geen reden om niet over PRA of andere ziektes te praten op een forum. Ik zou juist zeggen: bespreek zulke dingen open. Juist als je er geheimzinnig over gaat doen ontstaan er misverstanden. Dan is het net alsof fokkers en de rasvereniging iets te verbergen hebben.
Afbeelding
Hondenberg
Vaste gebruiker

sypke schreef:
Hondenberg schreef:
Ik vind dat eerlijk gezegd geen reden om niet over PRA of andere ziektes te praten op een forum. Ik zou juist zeggen: bespreek zulke dingen open. Juist als je er geheimzinnig over gaat doen ontstaan er misverstanden. Dan is het net alsof fokkers en de rasvereniging iets te verbergen hebben.
Ja je hebt wel en geen gelijk, als er mensen verstand van hebben, dan is het een interesant topic.
Maar het kan doordat er te weinig mensen verstand van hebben, een heerlijk leven gaan lijden :blah: , en voordat je het weet, zou je wel 100 pra gevallen hebben. :wink: Dus vandaar, dat ik en mede met mij meer dahten, van laat Jeanny maar naar de NVSW komen met zulke dingen.
Je ziet hoe de start van de topic hier is begonnen.
We moesten maar stoppen met zo`n zwak ras. :denken:
Groetjes Marian
sypke
Zeer actief

Hondenberg schreef: Ja je hebt wel en geen gelijk, als er mensen verstand van hebben, dan is het een interesant topic.
Maar het kan doordat er te weinig mensen verstand van hebben, een heerlijk leven gaan lijden :blah: , en voordat je het weet, zou je wel 100 pra gevallen hebben. :wink: Dus vandaar, dat ik en mede met mij meer dahten, van laat Jeanny maar naar de NVSW komen met zulke dingen.
Je ziet hoe de start van de topic hier is begonnen.
We moesten maar stoppen met zo`n zwak ras. :denken:
Slechts weinig mensen hebben echt verstand van diergeneeskundige onderwerpen. Als je zegt dat je niet mag praten over een ziekte omdat je er geen verstand van hebt kom je nooit een stap verder. Dan blijft iedereen altijd dom en onwetend.
Het aardige van de topics die Jeanny op dit forum en op het Stabijforum heeft geopend is dat nu een heleboel mensen weten wat PRA is, dat de ziekte niet altijd erfelijk is, dat PRA bij de Stabij zelden voorkomt, hoe de rasvereniging voor de Stabij omgaat met ziektes en fokken.
Ook het beeld dat de Stabij een ras is dat op sterven na dood is werd binnen de korste keren rechtgezet.

Ik begrijp niet dat PRA een taboe is en bijvoorbeeld HD, verstopte anaalklieren, jeukogen en epilepsie niet - om maar enkele van de diergeneeskundige onderwerpen te noemen die regelmatig op het Stabijforum voorbijkomen.

Jeanny voelde zich onheus bejegend door het forumteam en leden van het Stabijforum en door de NVSW. Naar mijn mening onterecht. Maar omdat ik er een andere mening op na houdt dan Jeanny betekent dat nog niet dat ik vind dat zij haar mening niet mag uiten op een forum. Het is niet aan mij om Jeannys vrijheid van meningsuiting in te perken. Het is aan mij om met argumenten te komen waaruit blijkt dat Jeanny ongelijk heeft.
Afbeelding
Hondenberg
Vaste gebruiker

sypke schreef:
Slechts weinig mensen hebben echt verstand van diergeneeskundige onderwerpen. Als je zegt dat je niet mag praten over een ziekte omdat je er geen verstand van hebt kom je nooit een stap verder. Dan blijft iedereen altijd dom en onwetend.
Het aardige van de topics die Jeanny op dit forum en op het Stabijforum heeft geopend is dat nu een heleboel mensen weten wat PRA is, dat de ziekte niet altijd erfelijk is, dat PRA bij de Stabij zelden voorkomt, hoe de rasvereniging voor de Stabij omgaat met ziektes en fokken.
Ook het beeld dat de Stabij een ras is dat op sterven na dood is werd binnen de korste keren rechtgezet.

Ik begrijp niet dat PRA een taboe is en bijvoorbeeld HD, verstopte anaalklieren, jeukogen en epilepsie niet - om maar enkele van de diergeneeskundige onderwerpen te noemen die regelmatig op het Stabijforum voorbijkomen.

Jeanny voelde zich onheus bejegend door het forumteam en leden van het Stabijforum en door de NVSW. Naar mijn mening onterecht. Maar omdat ik er een andere mening op na houdt dan Jeanny betekent dat nog niet dat ik vind dat zij haar mening niet mag uiten op een forum. Het is niet aan mij om Jeannys vrijheid van meningsuiting in te perken. Het is aan mij om met argumenten te komen waaruit blijkt dat Jeanny ongelijk heeft.
Alles is bespreekbaar, maar het is hoe je het brengt :wink:
Groetjes Marian
sypke
Zeer actief

Hondenberg schreef: Alles is bespreekbaar, maar het is hoe je het brengt :wink:
Je ziet dat ook bij dit onderwerp, inderdaad ongelukkig gebracht door Jeanny, het corrigerende mechanisme van internet snel in werking treedt.
Afbeelding
Hondenberg
Vaste gebruiker

sypke schreef:
Je ziet dat ook bij dit onderwerp, inderdaad ongelukkig gebracht door Jeanny, het corrigerende mechanisme van internet snel in werking treedt.
Ja zo werkt het inderdaad, maar als er nu niemand van het stabij forum zat, met in het geheugen dit verhaal, dan had deze topic heel anders gegaan.
Groetjes Marian
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Hondenberg schreef:
sypke schreef:
Ja zo werkt het inderdaad, maar als er nu niemand van het stabij forum zat, met in het geheugen dit verhaal, dan had deze topic heel anders gegaan.
dat klopt wel, maar dat is ook een riscio wanneer je niet wilt dat er op het rasforum over bepaalde dingen gepraat word, dat men dus ergens anders erover gaat praten, en in dit geval komt dat dan in eerste instantie "verkeerd" over, maar goed, dan moet je het gesprek open houden, op de plek waar het begon :wink:
Hondenberg
Vaste gebruiker

yamie schreef:
dat klopt wel, maar dat is ook een riscio wanneer je niet wilt dat er op het rasforum over bepaalde dingen gepraat word, dat men dus ergens anders erover gaat praten, en in dit geval komt dat dan in eerste instantie "verkeerd" over, maar goed, dan moet je het gesprek open houden, op de plek waar het begon :wink:
Ik heb nooit bedoelt dat er niet over gepraat mag worden.
Maar ze stelde de NVSW in discrediet. En op die manier bedoel ik dan wel is dit wel iets vooor op het forum? Zeker omdat zij iedereen liet denken dat het een groot probleem was en dat de NVSW er niets mee deed, er is al eerder geschreven dat er dus tot op heden maar 2 gemeld zijn.

Als ze nou had verteld dat haar Olly PRA had, en dat ze met alle verdriet van de wereld zocht naar oplossingen om Olly nog een goed leven te schenken had het al heel anders geweest dan wat ze schreef.
Misschien wil Jeanny zelf haar tekst quote uit haar topic van de NVSW?
Ik ben totaal niet voor zwijgen, ik ben zelf fokker, en meld alles wat er gaande is. Alleen dan kan je een gezond fok bestand opbouwen.
Groetjes Marian
Hondenberg
Vaste gebruiker

Jeanny schreef:
In December 2000 toen Ollie geboren is, had de fokster 2 nesten. Moeder en dochter, beiden door de zelfde vader gedekt. Hieruit zijn 20 nieuwe pups geboren. In 2002 zijn er weer 17 nieuwe pups geboren uit de zelfde ouders. Mag ik mij dan niet boos :boos: en ongerust :N: maken over de gezondheid binnen dit ras?

Groetjes Jeanny
Nog even reactie hierop.
Ik heb het even nagekeken.
Fokker had inderdaad 2 nesten van zelfde reu, dus eerste regel klopt.
Daarna hebben allebei de teven een nest later met verschillende reuen een nest gehad, en alleen de combinatie van Ollie`s ouders is in 2003 herhaald, en niet van de dochterteef is herhaald, die heeft gewoon een andere reu gebruikt.
Een combinatie mag alleen herhaald worden, als het nest op de fokkersdag als een prima nest naar voren is gekomen, als er toen erfelijke gebreken waren geweest, had de combinatie nooit herhaald geweest.
Dit wilde ik even recht zetten.
Groetjes Marian
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”