Aha, ok! Het word me al wat duidelijker! Waar kan ik bij een puppy opletten dat het een Kaninchen is en geen Dwerg? Is het bij een puppy moeilijker zichtbaar? De fokker wet dat natuurlijk, maar die kan natuurlijk ook zeggen dit is een Kaninchen terwijl het is dwerg is.Nanna schreef:je hebt grote kaninchens en kleine dwergen en vice versa.Dagmar&Bart schreef:We houden zelf ook erg van wandelen door de bossen, dus dat word geen probleem...
Ik krijg van diverse fokkers te horen dat er weinig verschil zit tussen een Kaninchen en een Dwerg...? Klopt dit? Er zijn toch ook fokkers die Kaninchen klein fokken?
In 1 nest kun je dwergen en kaninchens hebben.
De meeste fokkers maken niet alleen maar de combinatie kaninchen x kaninchen omdat je dan uiteindelijk geen teckeltjes meer hebt maar pinschertjes met bolle kopjes en grote ronde ogen.
Er wordt dus regelmatig kaninchenbloed bij de dwergen gebruikt en er worden kleine dwergjes overgeschreven naar kaninchen.
Er zit inderdaad weinig verschil tussen een kaninchen en een dwerg. Het verschil tussen een dwerg en een standaard is véél groter.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kaninchen
Moderator: moderatorteam
- Dagmar&Bart
- geregistreerd lid
- Moos
- Zeer actief
Maar als er dus maar een heel minimaal verschil tussen zit, maakt het je dan zoveel uit of je pupje uitgroeid tot een wat grotere Kaninchen, of een wat kleinere Dwerg?Dagmar&Bart schreef:Aha, ok! Het word me al wat duidelijker! Waar kan ik bij een puppy opletten dat het een Kaninchen is en geen Dwerg? Is het bij een puppy moeilijker zichtbaar? De fokker wet dat natuurlijk, maar die kan natuurlijk ook zeggen dit is een Kaninchen terwijl het is dwerg is.Nanna schreef:je hebt grote kaninchens en kleine dwergen en vice versa.Dagmar&Bart schreef:We houden zelf ook erg van wandelen door de bossen, dus dat word geen probleem...
Ik krijg van diverse fokkers te horen dat er weinig verschil zit tussen een Kaninchen en een Dwerg...? Klopt dit? Er zijn toch ook fokkers die Kaninchen klein fokken?
In 1 nest kun je dwergen en kaninchens hebben.
De meeste fokkers maken niet alleen maar de combinatie kaninchen x kaninchen omdat je dan uiteindelijk geen teckeltjes meer hebt maar pinschertjes met bolle kopjes en grote ronde ogen.
Er wordt dus regelmatig kaninchenbloed bij de dwergen gebruikt en er worden kleine dwergjes overgeschreven naar kaninchen.
Er zit inderdaad weinig verschil tussen een kaninchen en een dwerg. Het verschil tussen een dwerg en een standaard is véél groter.
Het ging jullie toch niet om zo klein mogelijk?

- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Bij een fokker die mij een 100% garantie zou geven dat een hondje kaninchen zou blijven zal ik niet zo snel een hondje kopen. Dikke kans dat die in mijn ogen veels te veel bezig is met het zo klein mogelijk fokken en dat zijn meestal niet de hondjes die ik het mooist/gezonds acht.
En die paar centimeter extra, wat maakt dat nou nog uit...
@TS: Er worden trouwens nog steeds honden overgemeten. Ofwel: later nog een keer officieel opgemeten om zo op de stamboom een andere en juiste maat te kunnen zetten. Zo lastig kan het dus zijn om het van te voren in te schatten
En die paar centimeter extra, wat maakt dat nou nog uit...
@TS: Er worden trouwens nog steeds honden overgemeten. Ofwel: later nog een keer officieel opgemeten om zo op de stamboom een andere en juiste maat te kunnen zetten. Zo lastig kan het dus zijn om het van te voren in te schatten
- tutjehola
- Actief
Zelf heb ik dwergen, ik vind kaninchen toch wel heel kwetsbaar hoor.
Als ik al zie hoe snel ik tegen mijn dwerg oploop, de deur per ongeluk dicht doe, struikel omdat ze het liefst aan mijn voeten zitten.
Ik heb al heel lang teckels, vindt de kaninchen, zeker hoe ze nu gefokt worden erg iel en kwetsbaar. Een dwerg is niet veel groter, maar is in mijn ogen veel minder kwetsbaar, zeker als je er veel mee loopt.
Mijn honden lopen ook veel, en los. Als je ze met andere honden laat spelen worden ze echt wel eens onder de voet gelopen, een kaninchen is echt erg teer.
Ik vind ze ook qua uitstraling minder, niet zo robuust als de andere maten.
maar goed, smaken verschillen en een teckel is toch een teckel
Als ik al zie hoe snel ik tegen mijn dwerg oploop, de deur per ongeluk dicht doe, struikel omdat ze het liefst aan mijn voeten zitten.
Ik heb al heel lang teckels, vindt de kaninchen, zeker hoe ze nu gefokt worden erg iel en kwetsbaar. Een dwerg is niet veel groter, maar is in mijn ogen veel minder kwetsbaar, zeker als je er veel mee loopt.
Mijn honden lopen ook veel, en los. Als je ze met andere honden laat spelen worden ze echt wel eens onder de voet gelopen, een kaninchen is echt erg teer.
Ik vind ze ook qua uitstraling minder, niet zo robuust als de andere maten.
maar goed, smaken verschillen en een teckel is toch een teckel
Willem, Nixs, Noppes.
-
binka
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
binka
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
He die Nanna jij gefokt nou zegNanna schreef:Ik heb er pas nog eentje gefokt....binka schreef:en ben je eruit ben wel benieuwd.
Heb zelf standaards ruwhaar.
Hoop in de toekomst een tijgerlanghaartje te krijgen het liefst een dwergje.
Maar ze zijn er zo weinig![]()
Hij was de enige tijger in een nestje van verder 5 black and tans!
Zoek me steeds suf
Had ik moeten weten

-
Ari@ne
- amelie
- Zeer actief
Jagger is geen getijgerde teckel maar een "dubbel getijgerde" of "double dappled".Nanna schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De tijgerkleur is gewoon erkend. Mits rood- zwart- of bruintijger.
Voor ozver ik wete niet erkend i.v.m. het risico op toch wel heel wat gezondheidsproblemen die bij het paren van getijgerd aan getijgerd voor kunnen komen.
-
binka
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Snapte hem ook nietTeckelgek schreef:Jagger meldt zich.binka schreef:en ben je eruit ben wel benieuwd.
Heb zelf standaards ruwhaar.
Hoop in de toekomst een tijgerlanghaartje te krijgen het liefst een dwergje.
Maar ze zijn er zo weinig
En nee, de kleur wordt niet erkend. Maar daar gaat het me niet om.

- Dagmar&Bart
- geregistreerd lid
-
binka
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
Ari@ne
Bedankt voor je uitleg Amelieamelie schreef:Jagger is geen getijgerde teckel maar een "dubbel getijgerde" of "double dappled".Nanna schreef:
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. De tijgerkleur is gewoon erkend. Mits rood- zwart- of bruintijger.![]()
Voor ozver ik wete niet erkend i.v.m. het risico op toch wel heel wat gezondheidsproblemen die bij het paren van getijgerd aan getijgerd voor kunnen komen.
Zoals je weet kan ik het niet echt duidelijk zeggen
-
Ari@ne
- Mir@n
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco, Galgo.
- Contacteer:
Willow heb ik gekocht voor een dwergteckel. Ben ooit 's bij een nestje kaninchen wezen kijken, maar die vond ik toch te weinig op "echte" teckels lijken.
Willow is dus een ongegarandeerde dwerg, want toen hij was uitgegroeid, kwam hij uit op een kleine standaard.
Maar ja hij heeft dan ook geen stamboom en 7 jaar geleden, was mij het hele verhaal broodfok ook onbekend. Sinds die tijd heb ik ook wel heel veel bijgeleerd....
maarre vol ongeduld wachten we hier op foto's en tussen twee haakkies, hoe gaat het kleine knijntje heten??
Willow is dus een ongegarandeerde dwerg, want toen hij was uitgegroeid, kwam hij uit op een kleine standaard.
Maar ja hij heeft dan ook geen stamboom en 7 jaar geleden, was mij het hele verhaal broodfok ook onbekend. Sinds die tijd heb ik ook wel heel veel bijgeleerd....
maarre vol ongeduld wachten we hier op foto's en tussen twee haakkies, hoe gaat het kleine knijntje heten??
- amelie
- Zeer actief