Nee dat staat nergens beschreven dat dat door de gezondheid komt. Het zal eerder komen door de werkcapaciteiten van een mechelaar. En wat ik al eerder zei is dat je deze twee honden niet met elkaar kunt vergelijken.malinois schreef: en zou dat ook niet door de gezondheid komen denk je?
Vroeger zag je ze veel bij de politie, nu allemaal mechelaars met sporadisch nog een duitser. Doodzonde eigenlijk
En fokkers fokken met een doel, de ene is werkhond en de andere kyno... de werkhondenfokkers fokken dus echt wel voor een doel: werkhond.
Als je fokt dan fok je negen van de tien keer met een doel. Maar de DH is oorspronkelijk gefokt als schapenhoeder en niet als werkhond.
Vandaar dat veel fokkers van werkhondenlijnen niet meer naar het exterieur kijken maar alleen maar naar de capaciteiten als werkhond en dat komt het ras niet ten goede.
Want het moet tenslotte toch aan alle aspecten van de rasstandaard voldoen en dat mis je nogal eens bij de werkhondenlijnen.
Ik wil niet zeggen dat het andersom niet gebeurd want dat gebeurd zeker.
Maar ik heb liever een kynoloog die niet goed werkt dan een werkhond die niet mooi is.