Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Duitse herder vraag

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Canto
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Canto »

malinois schreef: en zou dat ook niet door de gezondheid komen denk je?
Vroeger zag je ze veel bij de politie, nu allemaal mechelaars met sporadisch nog een duitser. Doodzonde eigenlijk :wink:
En fokkers fokken met een doel, de ene is werkhond en de andere kyno... de werkhondenfokkers fokken dus echt wel voor een doel: werkhond.
Nee dat staat nergens beschreven dat dat door de gezondheid komt. Het zal eerder komen door de werkcapaciteiten van een mechelaar. En wat ik al eerder zei is dat je deze twee honden niet met elkaar kunt vergelijken.

Als je fokt dan fok je negen van de tien keer met een doel. Maar de DH is oorspronkelijk gefokt als schapenhoeder en niet als werkhond.
Vandaar dat veel fokkers van werkhondenlijnen niet meer naar het exterieur kijken maar alleen maar naar de capaciteiten als werkhond en dat komt het ras niet ten goede.
Want het moet tenslotte toch aan alle aspecten van de rasstandaard voldoen en dat mis je nogal eens bij de werkhondenlijnen.

Ik wil niet zeggen dat het andersom niet gebeurd want dat gebeurd zeker.
Maar ik heb liever een kynoloog die niet goed werkt dan een werkhond die niet mooi is.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

yamie schreef:maar ze zullen er wel zijn ( marc zou echt niet liegen ofzo :wink: )
oh nee, dat was mijn bedoeling ook helemaal niet hoor, ik geloof hem meteen, ben blij dat ik het niet meteen tegenkom hoor :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Canto schreef:Nee dat staat nergens beschreven dat dat door de gezondheid komt. Het zal eerder komen door de werkcapaciteiten van een mechelaar. En wat ik al eerder zei is dat je deze twee honden niet met elkaar kunt vergelijken.
ik denk dus niet alleen de werkcapaciteiten maar goed... dat is mijn mening en nee, die 2 rassen kun je niet vergelijken.
Als je fokt dan fok je negen van de tien keer met een doel. Maar de DH is oorspronkelijk gefokt als schapenhoeder en niet als werkhond.
dat zijn de belgische herders ook, dat zijn ook hoeders van kuddes, maar welke duitser hoedt nu nog schapen dan? Ik ken ze niet hoor.. evenals de belgische herders.
Vandaar dat veel fokkers van werkhondenlijnen niet meer naar het exterieur kijken maar alleen maar naar de capaciteiten als werkhond en dat komt het ras niet ten goede.
waarom niet? Ik vind dus van wel, een duitser met een rechte rug vind ik veel mooier en er veel gezonder uitzien.
Want het moet tenslotte toch aan alle aspecten van de rasstandaard voldoen en dat mis je nogal eens bij de werkhondenlijnen.
tja ik vind dat dus minder belangrijk. Gelukkig zijn er in de mechelaars 2 totaal verschillende lijnen, de showlijnen en de werklijnen. Wil je een werkhond neem je een hond uit de laatste groep wil je die niet, neem je een hond uit de 1e groep.... :19:
Maar ik heb liever een kynoloog die niet goed werkt dan een werkhond die niet mooi is.
en daar ben ik het dus absoluut niet mee eens :mrgreen: ik zie liever een werkhond die oerlelijk is dan een kynoloog die er perfect uitziet maar totaal niet werkt. En dat geldt bij mij voor elk werkhondenras dus duitser, mechelaar, bouvier etc.

trouwens, mag ik je wat vragen, wat vind jij persoonlijk dan van een hond als King Bahba? Ik als duitserleek vind dat dus zoals je gelezen hebt een mooie hond met een mooi karakter. Als je hier niet op wil antwoorden is het ook goed hoor, ben gewoon nieuwsgierig :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

malinois schreef:
yamie schreef:maar ze zullen er wel zijn ( marc zou echt niet liegen ofzo :wink: )
oh nee, dat was mijn bedoeling ook helemaal niet hoor, ik geloof hem meteen, ben blij dat ik het niet meteen tegenkom hoor :wink:
was ook niet mijn bedoeling , dat jij zou denken, dat ik zou denken dat jij dat vond ( haaaaaaaaaalt adem)
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Canto schreef:
malinois schreef: en zou dat ook niet door de gezondheid komen denk je?
Vroeger zag je ze veel bij de politie, nu allemaal mechelaars met sporadisch nog een duitser. Doodzonde eigenlijk :wink:
En fokkers fokken met een doel, de ene is werkhond en de andere kyno... de werkhondenfokkers fokken dus echt wel voor een doel: werkhond.
Nee dat staat nergens beschreven dat dat door de gezondheid komt. Het zal eerder komen door de werkcapaciteiten van een mechelaar. En wat ik al eerder zei is dat je deze twee honden niet met elkaar kunt vergelijken.

huh?

misschien niet in jou termen, maar wel in die van mij, een schapenhoeder is ook een werkhond

ik snap je stukje dus niet helemaal, een echte kynolijn, hoed ook geen schapen meer hoor.. deels door karakter, deels door exterieur
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Toch zijn er in Duitsland nog kennels die fokken voor het hoeden, maar dan wel met honden uit de "kynologische" lijnen. Deze honden worden getraind bij de kudde, te zien aan het HGH-diploma, (Herdengebrauchshund) en op shows hoge ogen gooien.
De bekendste is v. Kirschental http://www.kirschental.de/
Ik weet niet of hij nog meedoet aan de hoedwedstrijden, heeft daar wel goede resultaten behaald.
Na wat zoekwerk zag ik dat de 2e plaats bij de hoedkampioenschappen in 2000 ook een "kynologisch" gefokte hond is.
Dus werken kunnen ze nog wel, maar natuurlijk zal niet elke hond geschikt zijn.
Een interview met een bekende schaapherder kun je hier vinden; http://www.leerburg.com/manfred.htm

Wat ik zelf het mooist vind? Ik denk iets tussen de beide lijnen in.
Ik kom al weer enkele jaren op de jonge hondendagen van de DH-vereniging in Almelo en daar lopen echt wel eens honden die niet overdreven gehoekt zijn en geen overdreven :kromme" rug hebben.
Ook bij de werkhonden zie ik verschillende honden die ik erg mooi vind. Maar een extreem "hectische" DH is denk ik niet voor veel mensen geschikt. Dus er ligt dan ook een taak bij de fokkers van dit type honden om zeer zorgvuldig de pups te plaatsen (wat natuurlijk altijd wel belangrijk is). Dus niet naar mensen die dit type kiezen omdat ze de rechte rug mooier vinden.
Canto
Zeer actief

malinois schreef: trouwens, mag ik je wat vragen, wat vind jij persoonlijk dan van een hond als King Bahba? Ik als duitserleek vind dat dus zoals je gelezen hebt een mooie hond met een mooi karakter. Als je hier niet op wil antwoorden is het ook goed hoor, ben gewoon nieuwsgierig :mrgreen:
Dat mag je zeker vragen :wink: En voor een werkhond heeft hij een heel goed karakter en qua bouw is hij ook zeker niet verkeerd. Maar je moet ook naar het totaalplaatje kijken van een hond. Een perfecte hond bestaat nog niet en het kan alleen maar beter worden.
Maar ik heb ook niet gezegd dat alle werkhonden er qua bouw niet uitzien...maar ik ken er genoeg in mijn omgeving die ik geen eens een DH zou durven noemen.

Je kan niet altijd uitgaan van 90, 45 en 23 graden want er zijn heel veel honden die deze graden qua hoekingen niet hebben....maar je moet naar het totaalplaatje van de hond kijken.

Maar al goed de vraag was waarom sommige DH's zo'n aflopende rug hebben? Het is gewoon de rasstandaard.
Ooit weleens de seminar van de DH bijgewoond? Want daarin wordt alles uitgelegd over de oorsprong van deze hond.

Pamela :wink:
bauke

Ongelezen bericht door bauke »

Goed onderwerp, want ik vind het ook altijd meer op een
"ik moet zo nodig poepen"
lijken, dan op een mooie rug :denken:

Ik heb het wel eens gevraagd, want het valt mij ook steeds meer op die ( zielige) houding.
en dan zeggen de eigenaars, dat het zo mooi staat en op shows het goed doet,
en dat dat de reden was, om deze vorm door te gaan fokken.

Verschrikkelijk zielig voor dit soort , want de HD is er veel erger door geworden.
Je moet geen hondenrassen alleen maar voor het "oog" veranderen.
bauke

Nanna schreef:Nou, ik weet niet of dát met elkaar samenhangt.
Jazeker, dat is juist het probleem geworden de laatste tijd, omdat fokkers, die het fokken van deze nieuwe soort van heup ( want dàt is het eigenlijk) gingen doorzetten ,
met alle gevolgen van dien. :jank:
bauke

Nanna schreef:Duitse herderfokkers over om hun licht hierover te laten schijnen.... :denken:
Dan doen ze nu ook, gelukkig , want ze kwamen er net op tijd achter.
dat het ras kaopt gaat aan de HD
de nieuwe trend is dan ook nu :

een gewone rechte rug weer , :ok: :ok:

maar dat zal wel een tijdje nog duren, voordat je dat eruit krijgt :jank:
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet ook niet of het helemaal waar is dat er meer HD voorkomt door de "moderne" rugbelijning.
In de 70-er jaren van de vorige eeuw :mrgreen: was ik zeer actief in de DH-wereld. Het onderzoek op HD was in volle gang, maar de meeste fokkers gingen naar Duitsland. omdat er in Nederland nauwelijks een HD-negatief te krijgen was. Dit is dus van voor de overdreven aflopende rug.
Tegenwoordig zie ik bij veel honden dat ze wel een gunstige beoordeling hebben in Nederland.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Elmar schreef:Ik weet ook niet of het helemaal waar is dat er meer HD voorkomt door de "moderne" rugbelijning.
In de 70-er jaren van de vorige eeuw :mrgreen: was ik zeer actief in de DH-wereld. Het onderzoek op HD was in volle gang, maar de meeste fokkers gingen naar Duitsland. omdat er in Nederland nauwelijks een HD-negatief te krijgen was. Dit is dus van voor de overdreven aflopende rug.
Tegenwoordig zie ik bij veel honden dat ze wel een gunstige beoordeling hebben in Nederland.
Er is toch een heel artikel geschreven door iemand die onderzoek gedaan heeft naar het verschil in heupvererving bij de kynologenlijnen en de werklijnen? Moeders van de 100 beste showhonden en de 100 beste werkhonden op het evenement in Duitsland zijn onderzocht op hun vererving.
http://www.duitseherders.com/hd_jan_nov.html
http://www.duitseherders.com/hd_jan_nov2.html
http://www.duitseherders.com/hd_jan_nov3.html

Conclusie:
De verschillen zijn er wel degelijk. De cijfers tonen aan dat honden geboren uit de BSZS moeders (Hochzucht) en honden geboren uit de BSP moeders (Leistungszucht) met betrekking tot het gebrek HD in grote mate afwijken. Alleen al het verschil tussen nakomelingen met HD 1: 60,11 % BSZS en 71,24 BSP spreekt boekdelen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Inge schreef: Alleen al het verschil tussen nakomelingen met HD 1: 60,11 % BSZS en 71,24 BSP spreekt boekdelen.
hoe bedoel je dit juist, kan even niet volgen :mrgreen: :denken: ?
Zo staat het als conclusie in dit onderzoek. :denken:
60 % van de geröntgende nakomelingen uit de showlijnen (BSZS) had perfecte heupen (HD-A) tov 71% van de geröntgende nakomelingen uit de werklijnen (BSP)
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Inge schreef:
Inge O schreef:
Inge schreef: Alleen al het verschil tussen nakomelingen met HD 1: 60,11 % BSZS en 71,24 BSP spreekt boekdelen.
60 % van de geröntgende nakomelingen uit de showlijnen (BSZS) had perfecte heupen (HD-A) tov 71% van de geröntgende nakomelingen uit de werklijnen (BSP)
En dat noemen ze een significant verschil op 100 testdieren? Sorry maar dat vind ik dus persoonlijk helemaal niet significant, tenminste, niet duidelijk. Het is dus dat per groepje van tien er in show gemiddeld 4 slechtere heupen hebben en in africhting 3. Dat kan ook toeval zijn in de groep van 100 was het toch? Neem je er 200 dan kan het weer helemaal anders zijn weet ik uit eigen ervaring tijdens onderzoeken. 100 lijkt veel meer er speelt dan nog steeds een groot toeval mee in je waardes.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik geloof dat ik weer veel te vroeg heb gepraat en dat het om veel meer honden gaat :mrgreen:
Afbeelding
Elly*
Zeer actief
Contacteer:

Eigenlijk moet zo'n onderzoek regelmatig plaatsvinden.
Er wordt ook melding gemaakt dat de showlijnen bijna allemaal uit dezelfde bloedlijnen komen.
Maar is het nu zo dat de HD gevolg is van de bouw of van de bloedlijn?
Ik weet het niet. Misschien zou je juist bij de showbloedlijnen moeten kijken welke honden HD hebben, zijn de honden met HD meer gehoekt met een meer aflopende rug dan de honden met goede heupen?

Daar ben ik dan wel nieuwsgierig naar.

Evenzo bij de honden die op de werklijnen gefokt zijn: hoe is het verschil in bouw van HD-positieve en HD-negatieve honden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Inge O schreef:
kijk dat is nederlands :mrgreen: dat eerste kon ik ook niet helemaal meer volgen.. maar als dat spreekt dan inderdaad boekdelen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

bauke schreef:
Nanna schreef:Duitse herderfokkers over om hun licht hierover te laten schijnen.... :denken:

nee alleen bij de werklijnen heb ik begrepen en niet bij de showlijnen of misschien niet zo extreem maar er blijft volgens mij wel een verschil met de werkfokkers.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
malinois schreef:
was ook niet mijn bedoeling , dat jij zou denken, dat ik zou denken dat jij dat vond ( haaaaaaaaaalt adem)
:mrgreen: adem in ... adem uit
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Canto schreef:Dat mag je zeker vragen :wink: En voor een werkhond heeft hij een heel goed karakter en qua bouw is hij ook zeker niet verkeerd. Maar je moet ook naar het totaalplaatje kijken van een hond. Een perfecte hond bestaat nog niet en het kan alleen maar beter worden.
ik ken ook geen perfecte honden (gelukkig misschien)... er is altijd wat wat beter kan. :ok:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
bauke schreef:

nee alleen bij de werklijnen heb ik begrepen en niet bij de showlijnen of misschien niet zo extreem maar er blijft volgens mij wel een verschil met de werkfokkers.
Toevallig was er vanmorgen een Belg op onze club (was met een clublid meegekomen) die in het verleden Duitse Herders had gefokt (vraag me geen naam of kennelnaam....geen idee).
Hij fokte destijds showhonden maar vertelde dat de trend tegenwoordig is om weer wat rechter te gaan fokken. Volgens hem was het "extreme" aflopen niet meer wat men wilde.
Of het waar is...geen idee :19: , maar dat vertelde deze meneer dus. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief

malinois schreef:
Inge schreef:
Inge O schreef:
kijk dat is nederlands :mrgreen: dat eerste kon ik ook niet helemaal meer volgen.. maar als dat spreekt dan inderdaad boekdelen
Vindt je echt dat een verschil van 11% boekdelen spreekt? Ik niet hoor. :neenee: :mrgreen: Dat kan nog steeds toeval zijn :19:

Stel dat de showhonden allemaal minstens 10 kilo zwaarder gefokt worden bv. Of dat die werkhonden veel strakker in lijn geteeld zijn op toevallig een HD vrije lijn? En verder staat er ook niets over de andere gradaties zover ik kan zien. Hoeveel honden hebben bv HD-c en d? Misschien zitten er daar weer meer van bij de werkhonden?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
malinois schreef:
Inge schreef:
Inge O schreef: hoe bedoel je dit juist, kan even niet volgen :mrgreen: :denken: ?
Vindt je echt dat een verschil van 11% boekdelen spreekt? Ik niet hoor. :neenee: :mrgreen: Dat kan nog steeds toeval zijn :19:

Stel dat de showhonden allemaal minstens 10 kilo zwaarder gefokt worden bv. Of dat die werkhonden veel strakker in lijn geteeld zijn op toevallig een HD vrije lijn? En verder staat er ook niets over de andere gradaties zover ik kan zien. Hoeveel honden hebben bv HD-c en d? Misschien zitten er daar weer meer van bij de werkhonden?
:mrgreen: dat kan inderdaad vaak zijn de werkhonden wat lichter qua bouw. Ok, geen boekdelen dan, dan maar een klein deeltje :mrgreen: Ik denk wel dat het er iets mee te maken heeft het doel waarvoor ze gefokt zijn en daar heeft zeker de bouw weer mee te maken.
Afbeelding
Canto
Zeer actief

Dat is dus absoluut geen waar :roll:

Het is zoiezo niet bewezen dat hd komt door de bouw van de honden in de showlijnen. Het is waarschijnlijker dat het komt door inteelt wat vroeger meer dan nu (gelukkig) werd toegepast in de showlijnfokkerij en waaraan bijna totaal geen aandacht is besteed aan de fokkerij met werkhondenlijnen. Dus als je niet weet waar die specifieke (showlijnen)bouw voor dient dan kan je er maar beter niet over schrijven.

Dan nog even een feitje.... VA 4 Ando v. Altenbergerland heeft bijna alleen maar nakomelingen met HD-A en gelukkig zijn er velen met hem.

Groetjes pamela
laeken
Zeer actief

malinois schreef:Ik denk wel dat het er iets mee te maken heeft het doel waarvoor ze gefokt zijn en daar heeft zeker de bouw weer mee te maken.
Ik denk dat dat dus helemaal niets met HD te maken heeft :mrgreen: De meest rechte korte rassen als de labrador staan bol van de HD :19: Totaal gebogen ruggen van bepaalde windhondenrassen hebben nooit HD. De greyhound kent geen HD en bv de pitbull zit weer vol HD met zijn superlichaampje kwa bouw. Die is ook op werkcapacitiet gefokt en dat zegt daar dus helemaal niks :wink:

Ik denk dat de Duitse herder net als veel rassen dusdanig is opgesplitst dat een ander publiek is gaan fokken met showhonden. Broodfokkers om precies te zijn en alles wat daartussen zit. Sommige honden waren toch mooi al was de fokker dat misschien niet zo en daar is mee doorgefokt. In het werk wordt streng gerontgend omdat je niet na 12 maanden investeren een kapotte hond wil. Broodfok werkhonden zijn er ook minder want mensen die de serieuze intresse hebben naar een club te gaan zullen ook serieuzer hun pups aankopen.

Als het andersom was geweest hadden de aflopende ruggen in de sport minder HD kunnen hebben dan de rechte ruggen in de show/hobbyfok.

Reken er maar op dat rechte ruggen in de hobbyfok net zo veel HD hebben als de aflopende ruggen. Duidelijkst te zien in de witte herder bv die wel recht is maar ook heel vaak HD heeft :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef: En verder staat er ook niets over de andere gradaties zover ik kan zien. Hoeveel honden hebben bv HD-c en d? Misschien zitten er daar weer meer van bij de werkhonden?
Dat staat er toch gewoon?
HD-1 = normal,
HD-2 = fast normal,
HD-3 = noch zugelassen,
HD-4 = mittlere HD,
HD-5 = schwere HD,
HD-6 = "a"-Ausland (precieze kwalificatie niet bekend)

BSZS (show)
Van de 752 geröntgende honden hebben er
452 HD-1 = 60.11 %
172 HD-2 = 22.87 %
45 HD-3 = 5.98 %
22 HD-4 = 2.93 %
3 HD-5 = 0.40 %
en 58 zijn geröntgend in het buitenland en daar is geen precieze kwalificatie van bekend = 7.71 %

BSP (werklijn)
Van de 1283 geröntgende honden hebben er
914 HD-1 =71.24 %
247 HD-2 = 19.25 %
68 HD-3 = 5.30 %
36 HD-4 = 2.81 %
8 HD-5 = 0.62 %
en 10 zijn geröntgend in het buitenland en daar is geen precieze kwalificatie van bekend.= 0.78 %
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Dit onderzoek is nogal verneukeratief moet ik zeggen :pffff: Ik dacht eerst lezen en dan praten voor ik weer te vroeg aan de gang ga maar nu zie ik gewoon een heel grove fout in hun berekeningen. Bij de werkhonden doen bijna alle honden mee aan het gemiddelde (-10). Bij de showhonden slechts 694 van een genoemd totaal van 752. Ik denk dat dit gemaakt is door werkhondenmensen om hun gelijk te halen want ze delen dus alles wel gewoon door 752. Zou je dit opnieuw en eerlijk doen, dus zonder 58 honden weg te laten maar wel mee te nemen in het berekenen van het totaal, dan krijg je dus een totaal andere uitslag die ook klopt itt de eerdere berekeningen. :smile:

Van de 752 geröntgende honden hebben er
452 HD-1 => was 60.1 % wordt 65.1 %
172 HD-2 was 22.9 % wordt 24.8 %
45 HD-3 6 % wordt 6.5 %
22 HD-4 2.9 wordt 3.2 %
3 HD-5 0.4 wordt 0.4 %
en 58 zijn geröntgend in het buitenland en daar is geen precieze kwalificatie van bekend. !!!!! Hier zit dus de fout!!!!!!

BSP (werklijn)
Van de 1283 geröntgende honden hebben er
914 HD-1 71.7 % (want hier doen er 10 niet mee in het totaal!)
247 HD-2 19.4 %
68 HD-3 5.3 %
36 HD-4 2.8 %
8 HD-5 0.6 %

En als je nu nog eerlijker bent en de honden gaat testen op HD vrij en bijna vrij dan kom je op de volgende percentages

Werklijnen HD vrij en ongeveer vrij totaal 91,1%
Showlijnen HD vrij en ongeveer vrij totaal 89,9%

En het verschil is dus ineens bijna verdwenen en de honden zijn allemaal klachtvrij :19: :smile:

De kans op HD 5 is zelfs groter als je een hond uit een werklijn koopt. :19: :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

PS neem je nog toegelaten ook mee, dus de HD 3 dan kom je op precies gelijke score in de heupen in showhonden en werkhonden :eek:
werkhonden: 96.4 % van de honden tussen vrij en nog toegelaten
Showhonden: 96.4 % van de honden tussen vrij en nog toegelaten

Op de een of andere manier scoren werkhonden meer totaal vrij (HD 1) maar zijn er dan ineens relatief meer werkhonden met de hogere gradaties van HD.

Als ik het onderzoek zo uitgeschreven had als deze mensen was ik giga op mijn bek gegaan in de verdediging ervan. Ik vind het wel kwalijk dat op basis van deze gegevens zulke breed verspreide (verkeerde) conclusies worden getrokken.
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Ehm....HD6 = dus HD-a hoor :denken:
Alleen heb je in Duitsland bv A-normal (wat hier A is) en HD A-fast normal (wat hier doorgaans HD-B zal zijn). Maar een kwalificatie A is toch altijd goed dus waarom die honden nu ineens niet meer meetellen dan?
Groetjes Inge
Afbeelding

laeken
Zeer actief

Inge schreef:Ehm....HD6 = dus HD-a hoor :denken:
Alleen heb je in Duitsland bv A-normal (wat hier A is) en HD A-fast normal (wat hier doorgaans HD-B zal zijn). Maar een kwalificatie A is toch altijd goed dus waarom die honden nu ineens niet meer meetellen dan?
Nee, dat betekend dat ze niet meedoen in de totalen. Waar staan de HD 6 honden dan in de berekening? Er staat bij die honden dat de kwalificatie niet bekend is en toch worden ze meegenomen om het percentage te bepalen.

HD 6 zijn in mijn ogen de in het buitenland gerontgende honden die ze niet konden indelen in HD 1 tm 5 :19:
De a staat voor ausland/buitenland
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”