Als eerste Jeanny hebben wij (hadden)4 Saarlooswolfhonden (SWH) v/d Nederlandse Vereniging van Saarlooswolfhonden (NVSWH)
Twee zij er nu gestorven.
Ik heb niet al jouw reacties en topics gelezen.
Maar is jouw hond nu 100% blind? En is Ollie langzaam of snel slecht gaan zien?
Want dat speelt allemaal een rol. Toen mijn honden in begin heel snel hun zichtvermogen verloren liepen ze werkelijk tegen alles aan. Met de loop van de tijd als ze ergens tegen aanlopen dan gaan ze begrijpen dat het obstakel een geur heeft anders dan de omgeving, ze leren dan al heel snel zelfs onbekende voorwerpen te ontwijken, de geur/gehoor/trillingen/temperatuur worden allemaal verscherpt.
Op de lange duur gaan de honden heel goed om met hun blindheid, en maakt er geen zonde van als ze hun kop stoten, daar leren ze alleen maar van
Ik hoop dat jullie RV niet de fout maken als de RV waar mijn 4 SWH door ontstaan zijn, want die fokken uit wanhoop om dat er geen andere geschikte fokdieren zijn met niet vrij gegeven honden.
Ze zijn bezig met nieuw bloed in te brengen, (of het al zover is weet ik niet)Maar daar haal je de PRA niet mee uit een ras.
Ze moeten met hun tengels van erfelijk zieke honden met aangetaste netvliezen afblijven.
Maar ik hoop dat je geduld hebt met Ollie, dan kan je nog vele fijne jaren hebben, gaat zoveel mogelijk naar een terein waar Ollie bekend is of bekend gaat worden, want ze leren dan bliksem snel daar te spelen en lopen zonder al teveel brokken.
Veel sterkte en heb geloof in je hond zijn zintuigen.
Gr Bertus.[/quote]
Hallo Bertus,
Het steld me zeer triest

dat dit jou is overkomen met je 4 lievelingen.
Ik kan me jou verdriet en je boosheid heel goed voorstellen.
Om jou vraag te beantwoorden of hij snel blind is geworden weet ik niet goed wat ik zeggen moet, dus vertel ik je maar hoe het allemaal begon.
Toen Ollie zo'n dikke 2 jaar was leek het ons op te vallen dat hij in de avondschemer slechter begon te zien.
Dit nog een tijdje aangekeken te hebben, zijn we uiteindelijk toen hij 5 jaar was via onze nieuwe DA (deze dacht dat Ollie Cataract had)bij een Ophtalmoloog terecht gekomen.
Helaas heeft deze weer op haar beurt na enige onderzoeken moeten vaststellen dat hij PRA had in een vergevorderd stadium en ook vlekjes van Cataract in beide ogen.
Ze heeft ons uitgelegt dat het hier om een erfelijke afwijking ging, en dat de prognose voor Ollie er slecht uitzag. Hij zou nl. voor zijn 6de levensjaar geheel blind zijn.
Of hij nu geheel blind is laat ik nog even open, wijzelf hebben het vermoeden van wel.
Mijn man heeft mij onlangs, naar aanleiding van een aantal ongelukken met Ollie, gevraagt om hem nog eens te laten nakijken om erachter te komen in welk stadium hij zich nu bevindt.
Enkele voorbeelden:
Ollie doet heel graag zwemmen, zo zwom hij ook een keer in het Julianakaal. Al vaak hadden we voorheen gemerkt dat hij moeite had met het terug vinden van de oever.
Tot die bewuste dag er een groot vrachtschip aan kwam en Ollie zich midden op het kanaal bevond.
Ik heb toen geschreeuwd, als een gek gesprongen en uiteindelijk naar de schipper proberen te zwaaien in de hoop dat hij Ollie zou zien, zodat hij de motor van zijn schip af zou zetten. Ik zag het al helemaal gebeuren, :N: onze Ollie vermalen door de scheepschroeven.
Uiteindelijk liep het allemaal met een sisser af. Achteraf heb ik er een jaar lang nachtmerry's van gehad.
Onlangs zijn wij gaan wandelen in het mooie limburgse landschap, waar Ollie pardoes voor het einde van een bruggetje naar links wilde afbuigen waardoor hij in de berm belande.
Tijdens die zelfde wandeling verderop langs de rivier de Geul loopt hij plots zomaar over de rand heen waardoor hij zo'n 3 meter omlaag viel in de rivier. :N:
Er stond een sterke stroming en we konden niet bij Ollie komen.
Hem na springen was ook geen optie, daar we niet konden inschatten hoe diep het er was. Kalm blijven dacht ik nog.
Uiteindelijk ben ik vooruit gerend langs de rivier totdat er een mogelijkheid was om de hond op te vangen.
Dit heeft ons wel doen begrijpen dat we hem nu helemaal niet meer los kunnen laten lopen in de vrije natuur.
Wat de RV betrefd; onlangs heb ik vernomen dat de lijnen waaruit Ollie is ontstaan zijn uitgesloten van de fok. Als ik het goed begrepen heb geld dat ook voor zijn broertjes en zusjes.
Door te fokken met honden die leiden aan PRA bezorgt men niet alleen de hond maar ook het baasje een hoop ellende.
Nou bertus het is me een heel verhaal geworden.
Ik hoop als mensen dit lezen, hierdoor toch een beter inzicht krijgen in wat het kan betekenen voor de hond als wel de baas als je praat over een blinde hond.
Groetjes Jeanny en een vette knuffel van Ollie

[/quote]