Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en kind, hoe doen jullie dat?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Hond en kind, hoe doen jullie dat?

Ongelezen bericht door miekmiek »

Tommie en Femke mochten altijd bij ons op de bank. Lekker kroelen en slapen s'avonds tijdens het tv kijken, of s'middags wat zonnestralen vangen languit op je rug op de bank; wat wil je nog meer?

Toen kwam Martijn, en toen kwamen ook de zorgen. Want Tommie wil nog wel eens protesteren wanneer we hem van de bank af stuurden. Hij ging wel hoor, want hij weet donders goed dat wij de baas zijn. Maar even zeuren moest hij wel. Van Martijn zou hij het niet pikken, en een mannetje dat zich net gaat optrekken aan een bankstel waar Tommie op zijn rug ligt te slapen...ik zag daar teveel gevaren in.

Dus nu een tijdperk waarbij de honden niet meer op de bank mogen. Straks als Martijn groter is zal het wel weer mogen, maar nu is het verboden gebied voor de honden. Ze weten het nu al, al gaan ze er nog wel op liggen wanneer ik de kamer uit ben. Wanneer ik aan kom lopen hoor ik ze eraf springen, en ach...zolang ze dat doen vind ik het geen probleem.

Al met al veranderen er toch dingen in huis wanneer er kinderen bijkomen, en ik was wel nieuwsgierig wat andere ouders voor aanpassingen hebben gedaan. Of was het huis al helemaal hond-kind proof misschien? En hoe reageerde bij jullie de honden op deze aanpassingen?
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

wij hebben eigenlijk geen aanpassingen gedaan.
De honden mochten en mogen nog steeds op de bank en op bed.
Ik heb me er nooit zo druk over gemaakt en alles gaat vanzelf eigenlijk.
Nu heb ik ook geen honden die protesteren als ze van de bank moeten ofzo, ja ze proberen ons even te negeren als ik 'hup moeven' zeg maar een strengere 'schiet je nou op!!' is genoeg.
Rosalie is nu natuurlijk al wat groter en regelmatig zit ze met 1 van de hondjes op de bank en dat gaat allemaal prima.

Het enige waar ik me weleens zorgen over maakte was het feit dat zodra mijn honden doorhebben dat we naar buiten gaan, ze als idioten opvliegen en naar de deur racen en soms stond rosalie daar dan dus. Dan werd ze omver gelopen door 3 duitseherders, een roemeen en een galgo. Ondertussen heeft Rosalie nu de gewoonte om zodra ze doorheeft dat de honden komen gaan snel op dr hurken te gaan zitten, dan valt ze niet om. :ok:
Als ze dan voorbij zijn staat ze weer op. haha.
Maar daar had ik ze dus wel wat rustiger willen zien en ben ikook weleens flink boos geweest, beetje onterecht natuurlijk want ze mochten het altijd.

ohja en het bedelen probeer ik wat te beperken want zodra 1 van de honden bij de tafel staat gooit Rosalie al haar eten op de grond. Rosalie mag dus niet gooien en de honden mogen niet meer bij de tafel staan.

that's it.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

De enige aanpassingen die wij denk ik gedaan hebben is zorgen dat ze niet op Lotte's kamer komen als ze slaapt. :denken:
Ik kan mij verder zo snel niet wat bedenken. :19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
miekmiek

Hmm...als ik het zo lees ben ik wel wat TE voorzichtig misschien. :denken:
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Aanpassingen? In ons vorige huis heb ik dat wel gedaan. Kruipen deden we bijna niet beneden. Scooby (de hond die we toen hadden) was nogal dominant in bepaalde opzichten en ik wilde niet dat Keanu daar naar toe zou kruipen. Het optrekken aan de honden heb ik ook nooit toegestaan, staartje trekken of prikken in de ogen ook niet. Samen op een kussen hangen of paardje rijden ook niet.
Op de bank liggen de honden bijna niet, tenminste niet zolang ik beneden ben :mrgreen: Obelix wil wel eens samen met mij op de fatboy liggen maar dan slapen de kinderen al. Ik laat de kinderen ook nog steeds niet wandelen, riemen vasthouden, eten geven, stoeien, straffen of wegsturen van de honden. Zit er een hond op een playmobiel boot dan roepen de kinderen mij en ik stuur de hond weg.
In dit huis is het een stuk makkelijker gegaan met een dreumes opvoeden, meer ruimte dus de honden konden met gemak ergens anders spelen of slapen.
Ook als ik de riemen pak zijn ze wat wilder dan normaal, lopen wel eens een kind omver maar de kinderen weten dan dat ze op de trap kunnen staan en de honden lopen ze zo niet omver.
Ik ben misschien voor sommigen een tikkie overdreven maar ik heb gezien wat er fout kan gaan en dat wil ik gewoon niet meemaken. Hondentanden en kindervel gaat nu eenmaal niet goed samen.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

traphekjes zodat ze niet naar boven kunnen
kind leren dat hondenmand helemaal verboden terrein is.
Als ik de kamer uit ging, gingen de honden mee, dus nooit kind alleen laten met de honden, ook al vertrouw je ze 100%.

Tja, wij kregen de honden pas toen de kinderen er al waren , maar dat was een bewuste keuze en niet moeilijk. De golden is overleden met 13 jaar, we hebben 2 jaar gewacht tot er weer een hond kwam.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

De honden komen bij ons sowieso al niet op de bank, dus die aanpassing hoef ik niet te doen. Verder is het wel een beetje hetzelfde als bij Estelle. Zodra de honden in de gaten krijgen dat er iets te gebeuren staat, worden ze helemaal dol en dan willen ze Nadia nog wel eens omgooien. Maar Nadia weet dat precies en zorgt dat ze op een veilige plek staat, waar ze niet omvergeduwd kan worden.
Verder hebben we eigenlijk weinig veranderd. Maar als ik een hond had die protesteerde als hij de bank af moet, mocht hij er van mij ook niet meer op denk ik, met het oog op de kinderen.
AfbeeldingAfbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

miekmiek schreef:Hmm...als ik het zo lees ben ik wel wat TE voorzichtig misschien. :denken:
IK denk het niet, als jou hond tegensputtert als je hem van de bank afstuurt kun je wachten op ongelukken als je kleintje er op wil gaan klimmen.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Toch wat dingen gevonden. :mrgreen:
Lotte mag niet op het kussen van de honden. Ze mag zelf niet Tico van de bank sturen.
Natuurlijk niet aan haren, oren, starten trekken en meer van dat soort acties.
Ze helpt wel meestal met het eten geven. Gaat bijna dagelijks mee met de honden naar het bos.
Mag ze knuffelen als wij er bij zijn.
Als de honden een pensstaafje oid hebben moet Lotte op de bank zitten.
Honden zijn geen speelgoed.
Voordat je een vreemde hond aait vraag je dat eerst aan het baasje/vrouwtje of dat mag.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Airedale
Actief

Ongelezen bericht door Airedale »

Nanna schreef:Toen mijn zoon klein was had ik Teckels en een Newfoundlander.
Ik heb nooit ook maar ene aanpassing gedaan.
Mijn zoon heeft leren lopen door zich aan de Newf op te hijsen en mee te wandelen.. :wink:
Nou zal wellicht een terriër vinniger reageren dan een Newfoundlander, en oppassen is natuurlijk altijd geboden.
Waarom zou een terrier nou vinneger moeten reageren?
Ik heb dus altijd airedale terriers gehad. De eerste had ik al 7 jaar toen onze dochter geboren werd en totaal geen problemen hoor!
Ook met onze tweede airedale en onze zoon ging het goed.
Onze kinderen zijn nooit gebeten of zo maar ik leerde ze wel respect voor de hond te hebben.
Ook heb ik de honden nooit jaloers gemaakt, ze mochten zowel voor als na de geboorte van de kinderen evenveel.

Dit moest mij even van het hart.
Altijd lees ik maar van felle honden, robbertje willen knokken, nou de airedale echt niet! :pffff:
miekmiek

De airedale staat er ook wel om bekend om 1 van de meest rustige soort onder de terriërs te zijn. :wink:

off topic; ik ben dol op airedailes!!! En ik ben niet de enige hier. :wink: :mrgreen:
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Rossi is nooit een bankligger geweest. Zelfs als we hem uitnodigen om erbij te komen liggen ziet hij er hoogst ongelukkig uit. :roll:

Verder hebben we traphekjes. Meer dat Leon niet naar beneden kukelt in plaats van dat Rossi boven komt. Rossi hebben we leren traplopen toen hij anderhalf was. De lol zal er wel af zijn, want uit zich zelf doet hij het niet. Op bed liggen vindt hij niet leuk als wij er niet bij zijn.

Leon mag niet aan Rossi zijn mand komen en hem niet opjagen en niet aan Rossi zijn speelgoed komen. Dat eerste vergt nog wel wat geduld. Rossi heeft een grote aantrekkingskracht even als de katten.

Ik bescherm Rossi eerder tegen Leon dan andersom. Rossi vindt Leon wel leuk, maar geen gepluk aan zijn lijf.
En Rossi mag de koekjes die Leon op de grond laat liggen niet snaaien. Pas als ik het zeg.

Rossi heeft wel elke keer wat aanpassingstijd nodig om aan een nieuwe fase van Leon te wennen. Eerst was er een kleine baby die veel huilde, toen lag het kind op de grond en begon zich voort te bewegen, de kruipfase en nu loopt het kind op 2 benen. :denken: aldus Rossi.

Als kind en huisdieren in een hyper bui zijn hebben we wel een kleine woonkamer. :mrgreen:

Over het algemeen ben ik misschien wel te voorzichtig. Rossi is geen hond die relaxed op veranderingen of drukte reageert.
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier ook eigenlijk geen aanpassingen voor de honden, wel voor de kinderen :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

ik heb vroeger ook nooit aan aanpassingen gedaan , de 2 meiden lagen toen gewoon met de dog op de bank hun middag slaapje te doen. En als ze aan het spelen waren met de barby's , lag de dog er ook altijd bij.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Airedale
Actief

Ongelezen bericht door Airedale »

miekmiek schreef:De airedale staat er ook wel om bekend om 1 van de meest rustige soort onder de terriërs te zijn. :wink:

off topic; ik ben dol op airedailes!!! En ik ben niet de enige hier. :wink: :mrgreen:
:ok:
miekmiek

jip007 schreef:ik heb vroeger ook nooit aan aanpassingen gedaan , de 2 meiden lagen toen gewoon met de dog op de bank hun middag slaapje te doen. En als ze aan het spelen waren met de barby's , lag de dog er ook altijd bij.
Ik vind dat best bijzonder. Misschien heb ik een vertekend beeld door de dog van mijn zus, die geregeld haar zoontje omver loopt. En zo'n poot met nagels kan toch ook wel voor wat schade zorgen. Waren jou doggen dan zo rustig? Die van haar is vaak wel erg lomp. (en dan bedoel ik niet op een leuke manier lomp.)

Nu kan een ongelukje natuurlijk best wel eens gebeuren, en dat vind ik helemaal niet erg. Dat hoort toch een beetje bij het leven. Ik vind het wel erg wanneer zo'n ongelukje bestaat uit tanden en het gezicht van Martijn, dus misschien dat ik daarom toch wat voorzichtiger ben met mijn hondjes.

Al met al ken ik Tommie gewoon door en door, en weet ik dat ik het contact tussen hem en Martijn rustig moet opbouwen. Dat ze allebei leren wat wel en wat niet mag, zodat ze later echt plezier aan elkaar zullen hebben.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

miekmiek schreef:
Ik vind dat best bijzonder. Misschien heb ik een vertekend beeld door de dog van mijn zus, die geregeld haar zoontje omver loopt. En zo'n poot met nagels kan toch ook wel voor wat schade zorgen. Waren jou doggen dan zo rustig? Die van haar is vaak wel erg lomp. (en dan bedoel ik niet op een leuke manier lomp.)
.
hij was normaal best heel lomp , maar met de kinderen was hij altijd super voorzichtig. Hij heeft ze toen ook nooit omver gelopen , het enige vervelende was af en toe zijn staart als hij stond te kwispelen :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

De honden kwamen al niet boven naar de slaapkamers (boven=douchen=niet leuk, aldus de honden :mrgreen: ) en ze gingen al niet op de bank (mocht en mag nog steeds niet en ze doen het ook niet), dus dat maakte niet uit. Het is meer, net als hierboven iemand ook al zei, dat ik de honden tegen Tijn in bescherming neem dan andersom. En in die bescherming stuur ik Casper wat vaker weg naar zijn mand dan dat ik deed. Met name op momenten dat bijvoorbeeld Tijn op de bank aan het rommelen is en Cas ligt voor de bank op de grond. Een peuter op je pens lijkt mij voor beide partijen niet aan te raden. Ik heb bij Tijn ook niet echt moeite hoeven doen om hem wat regeltjes bij te brengen zoals niet aan/over de honden hangen, niet bij de honden als ze eten, niet bij de honden als ze in hun bedje liggen etc. Daarentegen vind hij het prachtig om ze eten te geven, dat mag dan ook bij Ella. Cas is enorm voergevoelig, dus bij hem mag het niet, dat doet papa of mama. Koekjes mag hij ook aan Ella geven, papa of mama doet Casper. Wat groter knaagmateriaal zoals met pens gevulde kauwstaven mag hij wel aan Casper geven, dat gaat met aanpakken wat beter en rustiger bij Cas.

Gut, hij loopt of fietst op zijn driewieler ook graag mee om de hondjes uit te laten...zeer intrigerend om te zien hoe de poep eruit komt :smile: . Op zijn hurkjes zit hij er vol verbazing naar te kijken :mrgreen: . Toen Tijn anderhalf/ 2 jaar was liep hij al mee met uitlaten met Ella. Hij kon net over haar schoft heen kijken :8): Met haar kan dat ook, ze is zooo lief en voorzichtig. Cas mag hij pertinent niet vasthouden, hij vraagt het regelmatig, maar hij weet dondersgoed dat Casper "van mama" is.

Het suffe is dat Tijn met de honden vele malen voorzichtiger is dan met de katten, die hebben al heel wat keren een vuistje aan hun staart gehad die er kneiterhard aan trok. En hij vind het een leuk spelletje om de poezen te plagen door ze op te jagen. Echt heel sneu. Maar goed, de aanhouder wint (ik :pffff: ) en het wordt al minder.
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Mijn honden mochten altijd op de bank maar sinds Jasmijn er is mogen ze alleen op de bank als Jasmijn op bed ligt. Nu ze af en toe haar middagslaap overslaat liggen er al een paar honden op de bank omdat dat zo de gewoonte is :mrgreen:
De honden hebben er weinig problemen mee, het gaat prima zo.
Mijn oudste teef is flink dominant en is een paar keer uitgevallen in de tijd dat Jasmijn ging kruipen. Ik ben dus heel consequent met zowel Jasmijn als de honden. De honden mogen niet aan haar speelgoed komen en niet naar haar grommen, Jasmijn mag niet aan het hondenspeelgoed komen en nooit op de plaats van de honden komen. De honden houden zo altijd een plek om rust te hebben.
Als de bel gaat rennen de honden naar de deur en Jasmijn naar de bank. Ze weet dat de honden dan druk zijn en kiest alvast een veilige plek om niet omver gelopen te worden :wink:

Mijn honden slapen in bed en Jasmijn komt daar s'morgens ook. Dit gaat goed.

Ik let wel constant goed op. Met de oudere honden gaat het nu goed maar een pup van 5 maanden en een peuter van bijna 3 is soms wel eens een beetje moeilijk. Ze dagen elkaar constant uit en ik grijp in als ik het genoeg vind. Aan de andere kant is het het mooiste wat er is, ze zijn zo gek op elkaar.

Ik denk niet dat je overbezorgd ben, ik neem veel maatregelen omdat ik het zeer belangrijk vind dat het goed blijft gaan tussen hen. Ze zijn me allemaal zo dierbaar dat ik ze kost wat kost bij elkaar wil houden op een fijne manier :wink:
Sandracula
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sandracula »

Hier was alles al kindproof en Nessa vindt alles leuk, spannend en gezellig en doet gezellig mee met wat Marlon doet :19: Ze liggen geregeld samen op het speelkleed te knuffelen en delen samen soepstengels: Marlon hapje, Nessa hap :N: Ik hou hem natuurlijk wel in de gaten want haar oogjes blijven reuze interessant en ik moet dan ook Nessa meer beschermen dan Marlon..
Ze stond vanmiddag alleen heel raar te kijken dat hij ineens heel wankel een paar stapjes los in haar richting deed en zich vlug aan haar rug vast greep om niet te vallen: ze durfde niet te bewegen, bang dat hij om zou vallen :smile:
Als Nessa slaapt of eet hou ik Marlon uit de buurt.. Ze zal hem niks doen (daar is ze veel te voorzichtig voor) maar ik vind dat ze dan haar rust moet hebben..
Ze deelt trouwens wel haar botten met hem, iets wat ik een andere hond nog nooit heb zien doen.. Ze gaat ze echt aan hem geven :denken:
We hebben het echt ontzettend getroffen met haar, 't is echt een schat van een hond..
Ook met mijn eerste hondje (waar heel veel terrier in zat) heb ik nooit problemen gehad of iets aan hoeven passen en dat terwijl ze toch al 6 was toen mijn oudste zoon geboren werd..
Afbeelding
eefje
Actief

Ongelezen bericht door eefje »

wij hadden al een DH toen onze zoon geboren werd en ook wij dachten toen gaat dat allemaal wel goed?

Inmiddels 5 honden verder en 2 kinderen erbij hebben we geleerd dat aanpassingen niet nodig zijn, hond leert met de kinderen om te gaan en belangrijker nog kinderen leren met de hond om te gaan.

Op de bank was hier altijd al verboden (doen ze stiekem wel als ik de kamer uit ben) en de plek van de hond is verboden.

Als wij uitgingen zorgde ik altijd dat de kinderen bij me stonden, inmiddels is de jongst 6 en die duwt de honden wel aan de kant.
AfbeeldingAfbeelding
lunatje
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunatje »

luna is erg gek op esmee en als er een ander als mn vriend of ik bij dr komen gaat ze voor de buggy staan of voor het kleed liggen
en waag het niet aan "haar"baby te komen
luna ligt vaak ook op de bank op bed wil ze zelf niet dus dat scheelt had wel gemogen hoor daar niet van :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”