Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aanbetaling

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik ben dan wel geen fokker, maar ik heb voor mijn pups wel altijd een aanbetaling (meestal in de orde van grootte van fl 100 c.q. € 50). Ik vind het eigenlijk wel normaal omdat er van beide kanten zekerheid moet zijn.
Afbeelding
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Ik ben geen fokker maar wil toch even reageren. Wij hebben een aanbetaling gedaan toen wij Quasar gingen kopen. Toen wij hem uit eindelijk op mochten halen heb ik dat niet gedaan omdat er toch al betaald was hoor :roll: Ik zie een aanbetaling trouwens niet als iets vervelends maar als een zekerheid vor zowel de fokker als de toekomstige eigenaar van de pup. Je doet natuurlijk gelijk een reservering en weet zeker dat de pup niet onder je neus vandaan verkocht wordt.
Afbeelding
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

ik vraag voor mijn kittens ook een aanbetaling, daarbij heb ik ook een reserveringscontract, waarin staat welk kitten ze hebben gereserveerd, de aftekening etc. ik doe dit al jaren zo en de kopers vinden het fijn en duidelijk zo en ik ook, nu heb ik er als regel in staan dat een aanbetaling alleen wordt terug betaald als er in overleg met elkaar gesproken is, en geen flut redenen, dit licht ik ook persoonlijk aan ze toe zodat ze weten dat als er echt wat is dat ze dit altijd kunnen vertellen en dat ze dan hun aanbetaling terug krijgen, zo voorkom je ook dat mensen toch maar het kitten komen halen omdat ze anders hun aanbetaling kwijt zijn. ik vraag geen hoge aanbetalingen, 75 Euro. ik vind een aanbetaling een vorm van zekerheid, zo voorkom je dat je een kitten/pup weken vasthoud (kittens mogen met 13 weken weg) voor niks. als ik een kitten al vroeg reserveer voor mensen verwacht ik ook van ze dat ze minimaal 2 keer langskomen om te kijken, meestal zie ik ze wel veel vaker langskomen hoor, maar zo kan je toch een inschatting krijgen van hoe ze zijn. willen ze dit niet dan annuleer ik ook de reservering en betaal ik de aanbetaling terug.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Geen aanbetalingen hier. Vind het niet nodig. Als mensen om wat voor reden dan ook bij mij geen of ergens anders een pup willen halen dan graag. Liever dat dan vanwege die rotcenten bij mij een pup halen. Maar ik moet zeggen dat ik mensen wel heel lang van te voren op de lijst heb staan, in de laatste 2 geplande nesten meer dan een jaar.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb twee keer een pup gekocht en beide keren geen aanbetaling gedaan. Ik zou een deurtje verder gaan als ik bij een fokker kwam en een aanbetaling moest doen. Dan liever een andere fokker en op basis van wederzijds vertrouwen.

In een winkel of bij een opdracht van een aannemer betaal ik ook nooit aan, alleen als het redelijk is omdat er allerlei materialen speciaal voor mij besteld moeten worden.

Anne
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Ik heb ook geen aanbetaling voor Caja gedaan.
Ik denk dat wederzijds vertrouwen erg belangrijk is.
Afbeelding
gucci
Zeer actief

Wederzijds vertrouwen is het aller belangrijkste als je fokt, dat staat bovenaan, ik heb al vaker tijdens een telefoongesprek mensen geweigerd en ook als ze voor de eerste keer kwamen kennis maken, maar toch vind ik het fijn om de reservering op papier te zetten en een kleine aanbetaling, denk dat dit heel persoonlijk is als fokker zijnde. en ik vind ook niet dat als je een aanbetaling vraagt dat je dan puur fokt om het geld, in al die jaren dat ik fok kan ik nu niet echt zeggen dat ik er rijker op ben geworden qua geld, wel rijker in de ervaringen van het fokken de leuke en de nare kanten.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Ik heb ook nooit een aanbetaling moeten doen voor mijn twee honden.
Vind dit toch op basis van vertrouwen. Wil iemand van een pup afzien dan was deze persoon niet het geschikte baasje. Waarom dan binden met een aanbetaling
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik vind het niet zo vreemd, een aanbetaling. Zeker voor een kleine fokker lijkt het me handig als hij alvast een tegemoetkoming in de kosten (dierenarts, chippen enz) krijgt die hij anders 8 of 10 weken moet voorschieten.
Als de pupkoper toch liever van de koop afziet, kan hij toch zijn aanbetaling gewoon terugkrijgen (min misschien een klein percentage)?

Vertrouwen is mooi, maar zekerheid is beter :wink: En natuurlijk vooral als er kandidaatkopers zijn die je verder helemaal niet kent.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Deze vraag zet me aan het denken.

Stel ik laat me op de lijst zetten voor een pup en ben bijv. nummer twee. Ik kom kijken maar ze zijn oerlelijk en met geen eentje heb ik een klik en vervolgens besluit ik niet tot koop over te gaan.

Krijg ik dan wel mijn aanbetaling terug?
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

LaRep schreef:Deze vraag zet me aan het denken.

Stel ik laat me op de lijst zetten voor een pup en ben bijv. nummer twee. Ik kom kijken maar ze zijn oerlelijk en met geen eentje heb ik een klik en vervolgens besluit ik niet tot koop over te gaan.

zou het gek vinden als je dat niet terug zou krijgen.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
gucci
Zeer actief

ik laat mensen op een wachtlijst geen aanbetaling doen, alleen als ze hier thuis zijn geweest om kennis te maken en het klikt en ze hebben een kittentje uitgekozen, dan vraag ik een kleine aanbetaling.

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
LaRep
Zeer actief

Dus het "zegt" dan helemaal niets :19:
LaRep
Zeer actief

gucci schreef:

ik laat mensen op een wachtlijst geen aanbetaling doen, alleen als ze hier thuis zijn geweest om kennis te maken en het klikt en ze hebben een kittentje uitgekozen, dan vraag ik een kleine aanbetaling.

groetjes,
Oh okay
jip007
Erelid

LaRep schreef:Dus het "zegt" dan helemaal niets :19:
dacht dat je bedoelde dat je de pup al een gezien had , je gaat natuurlijk nooit een aanbetaling doen , als je de pup nog nooit gezien hebt :wink:
Afbeelding
LaRep
Zeer actief

jip007 schreef:
dacht dat je bedoelde dat je de pup al een gezien had , je gaat natuurlijk nooit een aanbetaling doen , als je de pup nog nooit gezien hebt :wink:
Misschien was ik niet duidelijk :wink:
starfleet
Erelid

jip007 schreef:
Het lijkt me dat het scheelt in welk circuit je zit. Als je een aanbetaling doet en je wil de pup toch niet omdat bijvoorbeeld met 6 weken blijkt dat deze ontzettend angstig is, wat heeft die aanbetaling dan voor zin als je je geld dan terug krijgt. Ben je dan afhankelijk van de willekeur van de fokker of je je geld terugkrijgt of niet? En als je het toch altijd terugkrijgt, dan hoef je ook geen aanbetaling te vragen.

Voorschot vind ik ook onzin. Je moet niet gaan fokken als je de kosten van inenting en voer van de pups niet kan dragen.

Ik vind het meer iets voor marktplaatsfokkers zo'n aanbetaling.

Anne
jip007
Erelid

starfleet schreef:
jip007 schreef:
Het lijkt me dat het scheelt in welk circuit je zit. Als je een aanbetaling doet en je wil de pup toch niet omdat bijvoorbeeld met 6 weken blijkt dat deze ontzettend angstig is, wat heeft die aanbetaling dan voor zin als je je geld dan terug krijgt. Ben je dan afhankelijk van de willekeur van de fokker of je je geld terugkrijgt of niet? En als je het toch altijd terugkrijgt, dan hoef je ook geen aanbetaling te vragen.

Voorschot vind ik ook onzin. Je moet niet gaan fokken als je de kosten van inenting en voer van de pups niet kan dragen.

Ik vind het meer iets voor marktplaatsfokkers zo'n aanbetaling.

Anne
wij hebben haast nooit aanbetalingen gevraagt , alleen als mensen het zelf graag willen . Maar als ik nu zelf een pup zou kopen , wil ik wel graag een aanbetaling doen , wil gewoon zeker weten dat ik die pup die ik heb uit gekozen ook krijg.
Afbeelding
starfleet
Erelid

jip007 schreef: wij hebben haast nooit aanbetalingen gevraagt , alleen als mensen het zelf graag willen . Maar als ik nu zelf een pup zou kopen , wil ik wel graag een aanbetaling doen , wil gewoon zeker weten dat ik die pup die ik heb uit gekozen ook krijg.
Maar dan komt toch ook het vertrouwen om de hoek kijken? Ik denk toch dat het aan het circuit ligt. Ik heb ook wel gehoord dat mensen een pup kwamen ophalen en werden gebeld dat de pup al weg was, maar altijd verhalen van toch tamelijk malafide fokkers.

Anne
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

geen aanbetaling hier :wink:
jip007
Erelid

starfleet schreef:
jip007 schreef: wij hebben haast nooit aanbetalingen gevraagt , alleen als mensen het zelf graag willen . Maar als ik nu zelf een pup zou kopen , wil ik wel graag een aanbetaling doen , wil gewoon zeker weten dat ik die pup die ik heb uit gekozen ook krijg.
Maar dan komt toch ook het vertrouwen om de hoek kijken? Ik denk toch dat het aan het circuit ligt. Ik heb ook wel gehoord dat mensen een pup kwamen ophalen en werden gebeld dat de pup al weg was, maar altijd verhalen van toch tamelijk malafide fokkers.

Anne
heb ook weinig vertrouwen , heb te veel meegemaakt denk ik :wink:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik vraag geen aanbetaling aan de potentiële pupkopers.
Omdat je nooit zeker weet hoeveel pups er komen, en ik zelf uiteindelijk doorslaggevend ben in de bepaling van welke pup naar wie gaat. Dit is dus bij mij nog lang niet zeker bij de geboorte van de pups.
Voor de te verwachten kosten zoals entingen, ontworming en eventueel onvoorziene kosten heb ik een potje wat voor de dekking al "gevuld" is.

Ik kan me wel voorstellen, dat ik een aanbetaling zou gaan vragen bij mensen uit bijvoorbeeld Canada of Amerika die een pup van me willen, die met het vliegtuig moet worden vervoerd. Dan wil ik wel zekerheid hebben dat de pup ook daadwerkelijk naar die mensen toegaat, en zal ik vooraf voor het transport het een en ander moeten regelen en betalen om de pup te kunnen uitvoeren.
Maar als ik kan kiezen heb ik dat de kopers van mijn pups de pup zelf op komen halen, en geef ik zelf dus hier ook de voorkeur aan bij het plaatsen.
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

wij hebben ook nooit een aanbetaling gedaan, hebben van de 2 springers wel al een contract gekregen waarop staat waar de fokker zich aan dient te houden en wat verwacht wordt van de koper. Ook staat daar al in of de hond als huishond of fok cq showhond weg gaat.

Onze springers komen uit Duitsland en daar komt zo wie zo als de puppen 8 weken zijn iemand van de duitse jagd-spaniel club een nest controle doen (puppen mogen dus ook niet voor die tijd weg)
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
jip007
Erelid

Inge O schreef:
jij zou dat toch ook nooit met een toekomstige puppy-eigenaar hebben gedaan, de pup onder zijn neus aan iemand anders verkopen? .
nee ik niet , maar ik ken ze die het wel doen ,vanwegen een hoger bod, ben het vertrouwen in fokkers een beetje kwijtgeraakt in al die jaren .
Afbeelding
starfleet
Erelid

jores schreef:Ook staat daar al in of de hond als huishond of fok cq showhond weg gaat.
Dit begrijp ik niet goed? Hoe kun je nou zeker weten of een hond later het goed gaat doen op shows, geschikt is voor de fok etc.? Zit daar dan ook een ander prijskaartje aan?

Bij Kooikers wordt wel meestal minder gevraagd voor een piraat of dubbele priraat en voor een hond met een fout bijv. een blauw oog, maar vcerder kun je er toch nog niet veel van zeggen bij een puppie van een week of zeven.

Anne
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

LongFields schreef:Ik vraag geen aanbetaling aan de potentiële pupkopers.
Omdat je nooit zeker weet hoeveel pups er komen, en ik zelf uiteindelijk doorslaggevend ben in de bepaling van welke pup naar wie gaat. Dit is dus bij mij nog lang niet zeker bij de geboorte van de pups.
Nee, de aanbetaling zou eventueel pas worden gedaan als de kandidaatkopers hun pup hebben uitgezocht, na een week of vier of zo. En als de fokker ons had goedgekeurd als nieuwe eigenaren natuurlijk!

Wij hebben het indertijd wel gedaan, aanbetaald, en kregen toen een soort contract (wanneer aanbetaling kon worden teruggevraagd, wanneer definitieve betaling moest worden gedaan, wat de fokker allemaal nog zou doen enz). Ik vond dat indertijd helemaal niet vreemd, het gaf mij en ook de fokker een soort zekerheid.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

nee daar zit geen ander prijskaartje aan.

Maar wel zekerheid voor de koper dat mocht er iets fout gaan met bijv. wisselen van tanden dat de fokster het niet afdoet met pech gehad.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

jip007 schreef:
starfleet schreef:

Anne
Ja, maar als je 'n fokker toch niet vertrouwd dan wil je daar toch ook geen hond van, wel???
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

tekkel schreef:
LongFields schreef:Ik vraag geen aanbetaling aan de potentiële pupkopers.
Nee, de aanbetaling zou eventueel pas worden gedaan als de kandidaatkopers hun pup hebben uitgezocht, na een week of vier of zo. En als de fokker ons had goedgekeurd als nieuwe eigenaren natuurlijk!

Wij hebben het indertijd wel gedaan, aanbetaald, en kregen toen een soort contract (wanneer aanbetaling kon worden teruggevraagd, wanneer definitieve betaling moest worden gedaan, wat de fokker allemaal nog zou doen enz). Ik vond dat indertijd helemaal niet vreemd, het gaf mij en ook de fokker een soort zekerheid.
Bij mij worden de pups pas definitief geplaatst als ze minimaal 6 weken oud zijn. Die 2 weken voor ze dan weggaan vind ik het absoluut onnodig om alsnog een aanbetaling te gaan vragen. Tegen die tijd weet ik wel wat voor vlees ik in de kuip heb, dus of de mensen echt serieus zijn of niet.
Bij een ras als de Laekense zijn mensen vaak al heel lang op zoek, of staan ze al een geruime tijd op mijn wachtlijst voor de pups geboren worden. In die tijd heb ik me een aardige indruk kunnen vormen wat voor soort hond bij die mensen het beste past, en zullen ze niet zo snel hun afspraak (de aankoop van de pup) niet nakomen.
Als ik aan mensen twijfel, gaat daar gewoon geen pup naartoe.
Ik heb de luxe dat ik tot nu toe wachtlijsten heb gehad die behoorlijk wat groter waren dan het aantal geboren pups. Ik ben dan ook niet bang dat ik met pups zal blijven zitten.
jip007
Erelid

Neeltje schreef:
jip007 schreef:
starfleet schreef:

Anne
Ja, maar als je 'n fokker toch niet vertrouwd dan wil je daar toch ook geen hond van, wel???
daar kom je meestal pas later achter .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”