ik kan mijn mechelaars wel ten alle tijde weer terugbrengen ook als volwassen hond, niet dat ik het ooit zou doen maar goed... ik vind het toch een fijn idee bij dit type honden dat je weet dat hij terug kan mocht er ooit iets zijn... het zijn geen honden die je zo ff in een gezinnetje plaatst.Inge O schreef:no way dat een volwassen hond die hier terug zou komen wegens eigenaarsproblemen van mij zijn geld terugkrijgt, dat vind ik dan wel weer heeeeeel erg makkelijk hoor, zo verwordt een hond voor zo'n type mensen helemaal tot een wegwerpvoorwerpmalinois schreef:ik zou graag m'n hondje terugkrijgen en dan het zelfde bedrag terug betalen ipv dat hij overal en nergens terecht zou komen zonder mijn weten...Zoek stok! schreef:Hm, als mensen een pup een dag later komen terugbrengen, hebben ze het toch niet echt vol overtuiging geprobeerd, of ligt dat nou aan mij.
Waarom moet altijd alles bij de fokker liggen? De fokker neemt een pup terug, vergoedt de aankoopprijs als er iets mis is (en neemt de pup desgewenst terug) en ga zo maar door. Ik mis enige verantwoordelijkheid bij de pupkopers. Je kunt dus gewoon een pup mee naar huis nemen, oh shit het werkt niet, nou hops weer terug naar de fokker en m'n geld terug aub. Lekker makkelijk.Ik zie het probleem niet echt eigenlijk... en ja zo gaat dat wel, tenminste.. op die voorwaarden heb ik al mijn stamboomhonden hier... niet goed, gaan ze terug en geld terug.
zie het probleem toch niet hoor.
.
ik heb het tot nu toe gelukkig nog maar één keer gehad, de hond is herplaatst, het vorige baasje was allang blij dat ik haar probleem had helpen oplossen, en piekerde er ook zelf niet over om het onderwerp geld ook maar ter sprake te brengen.
natuurlijk, als mensen vervelend gaan doen en dreigen met allerlei dingen die je de hond niet toewenst, dan zal je wel iets moeten, maar makkelijk zal ik het hun iig niet maken.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat doe je met een pup die dezelfde dag retour komt?
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
hier zou ik het ook niet mee eens zijnInge O schreef:hier heb ik toch ook weer mijn vraagtekens bij - in de zin van of het ergens toe leidt om het op zo'n manier aan te pakken. je zal de honden immers de kost moeten geven die de eerste dagen of zelfs weken helemaal niks van de nieuwkomer moeten weten - wat ga je dan als fokker zeggen : je krijgt je pup niet mee, want jouw hond is er niet meteen vriendjes mee**Tamara** schreef:Dat wij Kami kochten zijn wij met 7 weken daar geweest met Chika om op onbekend terrein kennis te maken om te kijken of het klikte. Ik vind dat dus een heel goed plan om het op die manier te doen.Essy schreef: Maar goed, heb er van geleerd en wil in het vervolg eerst de andere honden met de pup samen zien.
Chika vond het maar niks dat we zonder kami weggingen en was superblij dat we de week erop terug gingen (zij was weer mee) en dat hij mee naar huis mocht![]()
Je kan zoiets ook heel leuk brengen tegenover je pupkopers en jij bent ook weer een stuk wijzer.? ik zie zoiets niet echt als een haalbaar plan, want dan kan de meerderheid van de hondenbezitters zijn tweede of derde hond wel vergeten
.

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja klopt hoor het regelmatig, maar goed dan zie ik toch liever het hondje weer terug gaan zodat hij wel weer de sport in gaat dan op marktplaats terecht komt. Ken ze ook wel hoor die nog geen hond tot IPO III gebracht hebben in 7 jaar met een hond of 5... tja aan wie het dan ligt aan de hond of aan de geleider, ik denk dat je dat zelf ook wel weet, maar zulke mensen blijf je toch houden en zeker bij zulke typjes hoop ik toch maar dat de hondjes terug gaan naar de fokker of dat ze ergens op marktplaats terechtkomen, half afgericht met alle gevolgen van dien. De fokker kent de honden en de lijn en kan ook zien of er nog iets mee te doen is in de sport of dat de hond echt niet geschikt is en beter af is bij een leuk gezin die ervaring heeft met mechelaars.Inge O schreef:ja, ok, bij pure werkhonden ligt dat nog ietsjes anders, hoewel, als je dan ziet hoe makkelijk sommige extreem wedstrijdgerichte bazen van hond wisselen wordt het hun op deze manier ook wel weer heel makkelijk gemaakt. pup erin - enkele maandjes meedraaien om in te schatten welk niveau haalbaar is - beetje dubieus? - pup weer naar fokkermalinois schreef: ik kan mijn mechelaars wel ten alle tijde weer terugbrengen ook als volwassen hond, niet dat ik het ooit zou doen maar goed... ik vind het toch een fijn idee bij dit type honden dat je weet dat hij terug kan mocht er ooit iets zijn... het zijn geen honden die je zo ff in een gezinnetje plaatst..

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
heb je gelijk in, maar ik zou het ook doen, alles beter dan m'n honden op marktplaats...Inge O schreef:het is een mes dat aan twee kanten snijdt : op de korte termijn zijn de hondjes er zeker beter mee, maar het één werkt het ander wel weer in de handmalinois schreef:ja klopt hoor het regelmatig, maar goed dan zie ik toch liever het hondje weer terug gaan zodat hij wel weer de sport in gaat dan op marktplaats terecht komt. Ken ze ook wel hoor die nog geen hond tot IPO III gebracht hebben in 7 jaar met een hond of 5... tja aan wie het dan ligt aan de hond of aan de geleider, ik denk dat je dat zelf ook wel weet, maar zulke mensen blijf je toch houden en zeker bij zulke typjes hoop ik toch maar dat de hondjes terug gaan naar de fokker of dat ze ergens op marktplaats terechtkomen, half afgericht met alle gevolgen van dien. De fokker kent de honden en de lijn en kan ook zien of er nog iets mee te doen is in de sport of dat de hond echt niet geschikt is en beter af is bij een leuk gezin die ervaring heeft met mechelaars.Inge O schreef:ja, ok, bij pure werkhonden ligt dat nog ietsjes anders, hoewel, als je dan ziet hoe makkelijk sommige extreem wedstrijdgerichte bazen van hond wisselen wordt het hun op deze manier ook wel weer heel makkelijk gemaakt. pup erin - enkele maandjes meedraaien om in te schatten welk niveau haalbaar is - beetje dubieus? - pup weer naar fokkermalinois schreef: ik kan mijn mechelaars wel ten alle tijde weer terugbrengen ook als volwassen hond, niet dat ik het ooit zou doen maar goed... ik vind het toch een fijn idee bij dit type honden dat je weet dat hij terug kan mocht er ooit iets zijn... het zijn geen honden die je zo ff in een gezinnetje plaatst..
.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
hier kan ik het mee eens zijn , ook ik kreeg de kriebels toen ik de vraag las en vroeg mij af of je voor het geld fokt.Branka schreef:Essy, hoe goed je gedurende het gehele traject ook je best hebt gedaan (en dat heb je volgens mij echt wel), ik krijg helaas de kriebels bij jouw vraag.
Want het is dus een vraag waarmee je juist weer fokkers (onbedoeld) neerzet als mensen die willen verdienen aan hun pups. Ik kan mij voorstellen dat je de kosten eruit wilt halen, maar niet kost wat kost. M.i. moet je zeker bij een eerste nest flink investeren. Alles is nieuw, alle spullen moeten worden aangeschaft, alles moet je nog leren. Als je heel veel geluk hebt speel je quite.
En soms heb je als fokker gewoon heel veel pech. Dan doe je heel erg veel en leg je er flink op toe. Voorbeelden daarvan zijn ook op dit forum te vinden.
Persoonlijk vind ik dat je met deze koper niet erg selectief bent geweest. Ik zou deze annulering nooit zo snel weer ongedaan laten maken. Het lijkt er n.l. een beetje op dat deze kopers de leiding hadden aangaande de koop/verkoop van deze pup en het lijkt mij dat je als fokker nog altijd bepaald waar jouw pups terecht komen.
Net als de anderen zou ik zeggen dat je de pup gewoon terug neemt en het gehele bedrag teruggeeft. Daarna rustig zoeken naar een ander baasje. Rustig zodat je hem niet overhaast plaatst bij iemand die mogelijk ook spijt krijgt.
En die extra kosten? Ach, wegen die op tegen het best mogelijke baasje?![]()
wees blij dat ze inderdaad bij jou terug komen en niet op mp de pup weer aanbieden
inmiddels is de pup terug en gaat het allemaal goed
ik hoop dat je een goed adres voor de pup vindt
Fenneke en Baloe

- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Levende have is voor de wet gelijk aan goederen. Dus dat geldt ook voor 'levende have'.Rami schreef:Aankoopbedrag terug lijkt me ook logisch. Staat er niet iets in de wet dat je binnen acht dagen het volledige aankoopbedrag terug behoort te krijgen, als je afziet van een koop? Of zou dat niet gelden voor 'levende have'?
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
- Amaranthas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Shih Tzu
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
mag ik vragen hoe jij dat dan zou doen met een volwassen hond? Puur uit nieuwschierigheid hoor.Inge O schreef:no way dat een volwassen hond die hier terug zou komen wegens eigenaarsproblemen van mij zijn geld terugkrijgt, dat vind ik dan wel weer heeeeeel erg makkelijk hoor, zo verwordt een hond voor zo'n type mensen helemaal tot een wegwerpvoorwerpmalinois schreef:ik zou graag m'n hondje terugkrijgen en dan het zelfde bedrag terug betalen ipv dat hij overal en nergens terecht zou komen zonder mijn weten...Zoek stok! schreef:Hm, als mensen een pup een dag later komen terugbrengen, hebben ze het toch niet echt vol overtuiging geprobeerd, of ligt dat nou aan mij.
Waarom moet altijd alles bij de fokker liggen? De fokker neemt een pup terug, vergoedt de aankoopprijs als er iets mis is (en neemt de pup desgewenst terug) en ga zo maar door. Ik mis enige verantwoordelijkheid bij de pupkopers. Je kunt dus gewoon een pup mee naar huis nemen, oh shit het werkt niet, nou hops weer terug naar de fokker en m'n geld terug aub. Lekker makkelijk.Ik zie het probleem niet echt eigenlijk... en ja zo gaat dat wel, tenminste.. op die voorwaarden heb ik al mijn stamboomhonden hier... niet goed, gaan ze terug en geld terug.
zie het probleem toch niet hoor.
.
ik heb het tot nu toe gelukkig nog maar één keer gehad, de hond is herplaatst, het vorige baasje was allang blij dat ik haar probleem had helpen oplossen, en piekerde er ook zelf niet over om het onderwerp geld ook maar ter sprake te brengen.
natuurlijk, als mensen vervelend gaan doen en dreigen met allerlei dingen die je de hond niet toewenst, dan zal je wel iets moeten, maar makkelijk zal ik het hun iig niet maken.
OT:
Ik zou zelf wel een pup terugnemen en het volledige bedrag terug betalen... een volwassen hond, weet ik nog niet, dat vind ik erg moeilijk...
Altans, dat ze terug kunnen is niet moeilijk... maar of ik het volledige bedrag zou geven ,dat weet ik nog niet..
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.

-
chaos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Ik vind dat je voor je "fokproduct" moet staan, over voer en entingen moet je het in dit stadium al helemaal niet hebben. Dat is toch een risico?. AL zou ik er nog maanden met dat hondje zitten...gewoon rustig verder kijken naar een goede baas. Blij zijn dat je hem retour krijgt in plaats van een advertentie op marktplaats..
En tja "de markt voor doggen"dat weet je toch ook als je gaat fokken?...
Maar ik begrijp dat het goed met hem gaat en dat hij niets aan het dagje uit heeft overgehouden?.
En tja "de markt voor doggen"dat weet je toch ook als je gaat fokken?...
Maar ik begrijp dat het goed met hem gaat en dat hij niets aan het dagje uit heeft overgehouden?.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Aja, dat wist ik niet zeker.Scooby schreef:Levende have is voor de wet gelijk aan goederen. Dus dat geldt ook voor 'levende have'.Rami schreef:Aankoopbedrag terug lijkt me ook logisch. Staat er niet iets in de wet dat je binnen acht dagen het volledige aankoopbedrag terug behoort te krijgen, als je afziet van een koop? Of zou dat niet gelden voor 'levende have'?
Nu wel!
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Contacteer:
idd, vind dit ook,fenneke schreef:hier kan ik het mee eens zijn , ook ik kreeg de kriebels toen ik de vraag las en vroeg mij af of je voor het geld fokt.Branka schreef:Essy, hoe goed je gedurende het gehele traject ook je best hebt gedaan (en dat heb je volgens mij echt wel), ik krijg helaas de kriebels bij jouw vraag.
Want het is dus een vraag waarmee je juist weer fokkers (onbedoeld) neerzet als mensen die willen verdienen aan hun pups. Ik kan mij voorstellen dat je de kosten eruit wilt halen, maar niet kost wat kost. M.i. moet je zeker bij een eerste nest flink investeren. Alles is nieuw, alle spullen moeten worden aangeschaft, alles moet je nog leren. Als je heel veel geluk hebt speel je quite.
En soms heb je als fokker gewoon heel veel pech. Dan doe je heel erg veel en leg je er flink op toe. Voorbeelden daarvan zijn ook op dit forum te vinden.
Persoonlijk vind ik dat je met deze koper niet erg selectief bent geweest. Ik zou deze annulering nooit zo snel weer ongedaan laten maken. Het lijkt er n.l. een beetje op dat deze kopers de leiding hadden aangaande de koop/verkoop van deze pup en het lijkt mij dat je als fokker nog altijd bepaald waar jouw pups terecht komen.
Net als de anderen zou ik zeggen dat je de pup gewoon terug neemt en het gehele bedrag teruggeeft. Daarna rustig zoeken naar een ander baasje. Rustig zodat je hem niet overhaast plaatst bij iemand die mogelijk ook spijt krijgt.
wees blij dat ze inderdaad bij jou terug komen en niet op mp de pup weer aanbieden
bedoel, zou juist blij zijn dat ie weer terug komt,
maar heb ook zeker de kanttekening die anderen ook al geplaatst hebben, mensen die (om wat voor reden dan ook) annuleren en dan ineens wel weer willen, jammer maar helaas, die kijken maar ergens anders rond)
en nu heb je al een "probleem" met het financiele deel, wat doe je straks als blijkt dat een van de puppen een erfelijke afwijking heeft ????? (gewoon iets wat in me op komt na t lezen van deze topic)
-
Essy
Ik fok niet voor het geld en de pupkoper heeft bij mij een koopcontract met garantie en finaciele compensatie/teruggave van het aankoopbedrag als er een erfelijke afwijking zou zijn. Als het niet gaat kan de hond terug of wil ik hem voor hun herplaatsen.crutz schreef:idd, vind dit ook,fenneke schreef:hier kan ik het mee eens zijn , ook ik kreeg de kriebels toen ik de vraag las en vroeg mij af of je voor het geld fokt.Branka schreef:Essy, hoe goed je gedurende het gehele traject ook je best hebt gedaan (en dat heb je volgens mij echt wel), ik krijg helaas de kriebels bij jouw vraag.
bedoel, zou juist blij zijn dat ie weer terug komt,
maar heb ook zeker de kanttekening die anderen ook al geplaatst hebben, mensen die (om wat voor reden dan ook) annuleren en dan ineens wel weer willen, jammer maar helaas, die kijken maar ergens anders rond)
en nu heb je al een "probleem" met het financiele deel, wat doe je straks als blijkt dat een van de puppen een erfelijke afwijking heeft ????? (gewoon iets wat in me op komt na t lezen van deze topic)
Waar ik moeite mee heb is dat een fokker een soort heilige moet zijn.
je mag er niets aan overhouden want dan fok je voor het geld. De fokker moet levenslang paraat staan voor als de pupkoper er geen zin meer in heeft en dan de hond voor het volle aankoopbedrag terugnemen.
Als deze mensen die andere hond niet hadden gehad of mij verteld hadden dat hij de laaste tijd anders deed tegen andere honden was dit niet gebeurd. Dan had ik de andere hond eerst met de pup willen zien.
Over waarom ik deze pup toch bij deze mensen heb geplaatst hoef ik hier geen verantwoording af te leggen. Ik heb mijn kopers ook geen aanbetaling gevraagd dat is inderdaad in goed vertrouwen gegaan. Ik heb de pup voor elke koper gereserveerd zonder aanbetaling.
Ik vind het erg om hier zo aangevallen te worden omdat ik vraag wat jullie in zo'n situatie zouden doen. Ik wist op dat moment niet of de pup daadwerkelijk gepakt was en überhaupt nog makkelijk te plaatsen zou zijn en op welke termijn. Ook niet of hij fysiek beschadigd was enz. enz.
Ik laat het hierbij. Al mijn andere pupkopers zijn zielsgelukkig met hun prachtige pup, en deze mensen waren dat ook geweest als het wel goed was gegaan. Ik vind het heel erg dat ik me hier als een soort broodfokker moet verantwoorden. Mijn kopers hebben een heel heel zorgvuldig met ontzettend veel liefde gefokte pup gekregen die beste zorg, voeding enz enz heeft gekregen. Voor een prijs waar ze hem bij een andere fokker niet voor hadden gekregen.
Ik heb mail gehad met daarin opmerkingen over hoe ik zo'n vreselijk nest heb kunnen fokken (m.a.w. hoe ik zo stom heb kunnen zijn de gele pups niet in te laten slapen omdat er geen geel in dit nest hoort). Elke pup heeft bij mij evenveel recht om te leven ongeacht wat voor kleur velletje er omheen zit.
Waar ik het niet mee eens ben is dat de fokker tot in het oneindige verantwoordelijk blijft voor een pup terwijl de pupkoper zich aan elke verantwoordelijkheid kan onttrekken onder het mom van ja je hebt de pupkoper zelf geselecteerd.
Ik ga hier geen vragen meer posten want het klimaat is hier dusdanig dat je het gewoon nooit goed kan doen. Ik ben vreselijk eerlijk over alles geweest maar blijkbaar kan dat hier gewoon niet.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
En ik voelde nog wel met je meeEssy schreef: Waar ik het niet mee eens ben is dat de fokker tot in het oneindige verantwoordelijk blijft voor een pup terwijl de pupkoper zich aan elke verantwoordelijkheid kan onttrekken onder het mom van ja je hebt de pupkoper zelf geselecteerd.
Ik ga hier geen vragen meer posten want het klimaat is hier dusdanig dat je het gewoon nooit goed kan doen. Ik ben vreselijk eerlijk over alles geweest maar blijkbaar kan dat hier gewoon niet.
Als pupkoper zou ik het vanzelfsprekend vinden dat ik (een gedeelte van) de aankoopsom kwijt ben als ik de pup terugbreng, of hij nou een dag of een maand bij me is geweest. En mocht Bram ooit als volwassen hond teruggaan naar de fokker (laat ik nooit in de omstandigheden komen dat het moet
Ik ben wel benieuwd hoe het wettelijk zit. Ja, er is een denktermijn, maar neem je het product in gebruik, dan gaat dat niet op. Denk bijv. aan een paar sokken. Ook al heb je die maar een dag aan gehad, je krijgt toch echt je centen niet terug als ze toch niet zo lekker zitten.
En ja, ik vind ook dat fokkers heiliger dan heilig moeten zijn op dit forum. Je mag er vooral niks aan overhouden en de (toekomstige) pupeigenaren zijn vrij van elke verantwoordelijkheid lijkt het wel. Ik lees iets over 'anders zetten ze de pup op marktplaats' en 'dan heb je de pupeigenaren niet goed geselecteerd'. Denken jullie echt dat je dat eerste kunt voorkomen als de eigenaren slecht willen? En moeten fokkers ook afgestudeerde psychologen zijn? Want werkelijk, ken je mensen als je ze een aantal keer gesproken hebt? Nou, ik niet.

Linda, Izzie en Bram
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
fokkers zijn niet heilig, je mag er best wat aan overhouden, sterker nog soms hou je er ook wat aan over.....moet je niet te veel zelf willen houden en dus gratis uitzetten zodat je t in de toekomst nog kan gebruiken
maar ach.....zelfs dan hou je er gewoon nog aan over...
maar heilig dus niet, wel gewoon gezond verstand en verantwoordelijkheid nemen voor je gefokte puppen, jij beslist tenslotte of ze op de wereld komen en daardoor ben je er gewoon verantwoordelijk voor vind ik.....
maar heilig dus niet, wel gewoon gezond verstand en verantwoordelijkheid nemen voor je gefokte puppen, jij beslist tenslotte of ze op de wereld komen en daardoor ben je er gewoon verantwoordelijk voor vind ik.....
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
Dat ben ik wel met je eens.crutz schreef:fokkers zijn niet heilig, je mag er best wat aan overhouden, sterker nog soms hou je er ook wat aan over.....moet je niet te veel zelf willen houden en dus gratis uitzetten zodat je t in de toekomst nog kan gebruikenmaar ach.....zelfs dan hou je er gewoon nog aan over...
Dat is dus niet altijd zo en dat hoef ik je denk ik niet uit te leggen![]()

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
nee, zeker niet.....vandaar dat ik er ook bij schrijf "soms", bedoel heb er hier nu 2 keer wel een beetje aan over gehouden, ben ik ook eerlijk in, maar de eerste keer ging t gelijk mn fokteef weer in omdat ze dr poot brak en had toen ook al een pup aangehouden.......en nu heb ik 2 puppen aangehouden (oke 1 uitgeplaatst) omdat ik ook verder wil met mn eigen lijn......Hutsje schreef:crutz schreef:fokkers zijn niet heilig, je mag er best wat aan overhouden, sterker nog soms hou je er ook wat aan over.....moet je niet te veel zelf willen houden en dus gratis uitzetten zodat je t in de toekomst nog kan gebruikenmaar ach.....zelfs dan hou je er gewoon nog aan over...
Dat is dus niet altijd zo en dat hoef ik je denk ik niet uit te leggen![]()
en dan had ik dus de mazzel dat alles goed ging idd.....
Dat ben ik wel met je eens.maar heilig dus niet, wel gewoon gezond verstand en verantwoordelijkheid nemen voor je gefokte puppen, jij beslist tenslotte of ze op de wereld komen en daardoor ben je er gewoon verantwoordelijk voor vind ik.....
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Hier sla je door. Ten eerste zou je hart je moeten ingeven dat een pup van jouw hond niet aan zijn lot wordt overgelaten al is hij al 3 jaar daarvoor verkocht. Ik zou zelfs de broer/zus van Wuilus, Dapper of Cleo nooit laten stikken mocht ik die ooit tegenkomenEssy schreef:Waar ik het niet mee eens ben is dat de fokker tot in het oneindige verantwoordelijk blijft voor een pup terwijl de pupkoper zich aan elke verantwoordelijkheid kan onttrekken onder het mom van ja je hebt de pupkoper zelf geselecteerd.
En dat de pupkoper zich van elke verantwoordelijkheid kan onttrekken ontgaat me ook nogal aangezien die mensen elke dag voer geven en alle medische zorg verzorgen naast alle aandacht die ze dag in dag uit aan die hond gegeven hebben. Mochten die mensen onverhoopt de hond niet kunnen houden door omstandigheden dan kan je dat dus niet ontrekken aan elke verantwoordelijkheid noemen?
Wij nemen ieder door ons gefokt dier ten alle tijden terug. We krijgen bv een rat terug die we een jaar geleden gefokt hebben. Waarom? Omdat we dat zo willen en omdat dat voor ons de enige manier is om fokken uberhaubt te verantwoorden. Zolang er honderden ongewenste dieren op een baas wachten lijkt het mij niet meer dan normaal dat als je er een aantal van die soort bij gaat fokken je ook een bepaalde verantwoordelijkheid neemt.
Of heb je zoiets van kan mij het bommen, mijn deel zit erop en wat er met die hond gebeurd boeit me niet? Kan ik me domweg niet voorstellen dus ik denk niet dat je het zo bedoeld.
Laatst gewijzigd door laeken op 04 sep 2006 23:20, 2 keer totaal gewijzigd.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Als je uit gaat van die wettelijke zichttermijn van 7 dagen, dan mogen de goederen idd alleen terug gebracht als ze niet 'gebruikt' zijn. Maar in hoeverre je dat van een pup kunt zeggen...Zoek stok! schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe het wettelijk zit. Ja, er is een denktermijn, maar neem je het product in gebruik, dan gaat dat niet op. Denk bijv. aan een paar sokken. Ook al heb je die maar een dag aan gehad, je krijgt toch echt je centen niet terug als ze toch niet zo lekker zitten.
Maar goed, dit topic gaat natuurlijk niet over de wettelijke bepalingen maar over een fokker die zich hardop afvraagt wat te doen als een pup al na een dag terug gebracht wordt.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Esther,Essy schreef:De fokker moet levenslang paraat staan voor als de pupkoper er geen zin meer in heeft en dan de hond voor het volle aankoopbedrag terugnemen.
Volgens mij schrijven bijna alle fokkers hier dat ze een oudere herplaatser zeker niet voor het volle aankoopbedrag terug zullen nemen. Ik heb hier meerdere malen gelezen dat fokkers wel altijd de (oudere) herplaatsers terugnemen en herplaatsen of helpen in de bemiddeling.
Het feit dat jouw pupje nog geen 24 uur geplaatst is geweest, maakt denk ik dat men het geen 'herplaatser' vindt. (Vind ik ook niet in dat geval, trouwens.)
Groetjes, Karen
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb je die mail gehad van mensen van dit forum?Essy schreef:Ik heb mail gehad met daarin opmerkingen over hoe ik zo'n vreselijk nest heb kunnen fokken (m.a.w. hoe ik zo stom heb kunnen zijn de gele pups niet in te laten slapen omdat er geen geel in dit nest hoort).
Groetjes, Karen
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind dat ook niet maar moet eerlijkheidshalve wel even vermelden dat ik dat zelf niet zou willen als ik een pup ging kopen. Ik zou toch huiverig zijn als die pup een dag ergens gezeten had en terug was gekomen. Gevoelsmatig en vast niet terecht maar ergens begrijp ik het wel dusScooby schreef:Hoi Esther,Essy schreef:De fokker moet levenslang paraat staan voor als de pupkoper er geen zin meer in heeft en dan de hond voor het volle aankoopbedrag terugnemen.
Volgens mij schrijven bijna alle fokkers hier dat ze een oudere herplaatser zeker niet voor het volle aankoopbedrag terug zullen nemen. Ik heb hier meerdere malen gelezen dat fokkers wel altijd de (oudere) herplaatsers terugnemen en herplaatsen of helpen in de bemiddeling.
Het feit dat jouw pupje nog geen 24 uur geplaatst is geweest, maakt denk ik dat men het geen 'herplaatser' vindt. (Vind ik ook niet in dat geval, trouwens.)
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, dit is nu eenmaal een feit. Een fokker blijft ten allen tijden verantwoordelijk voor zijn fokproducten. Dat is nu eenmaal inherent aan fokken.Essy schreef:Waar ik het niet mee eens ben is dat de fokker tot in het oneindige verantwoordelijk blijft voor een pup terwijl de pupkoper zich aan elke verantwoordelijkheid kan onttrekken onder het mom van ja je hebt de pupkoper zelf geselecteerd.
Groetjes, Karen
-
Marion.
Sorry, maar ik kreeg bij jouw topic ook een raar gevoel in mijn maag. En nu weer:
Ik vind er gewoon een hele nare klank vanuit gaan, van dit topic. En als er al teveel doggen-puppen zijn, had je misschien niet ook moeten gaan fokken met dit ras?
Geld. Prijs. Niet bij inschieten.Essy schreef:Voor een prijs waar ze hem bij een andere fokker niet voor hadden gekregen.
Dezelfde dag terugbrengen noem ik niet "tot in het oneindige". Beestje is 8 weken oud. Ook al zou hij in 1 dag vervelende ervaringen hebben opgedaan, dan nog heb jij nu weer tijd genoeg om dat recht te trekken. Anders hou je toch gewoon precies bij hoeveel geld je nu extra aan de pup kwijt bent, en zet je dat weer bovenop de pupprijs. Mensen die jouw pupje graag willen, willen ook die 100 euro extra wel betalen.Essy schreef:Waar ik het niet mee eens ben is dat de fokker tot in het oneindige verantwoordelijk blijft voor een pup terwijl de pupkoper zich aan elke verantwoordelijkheid kan onttrekken onder het mom van ja je hebt de pupkoper zelf geselecteerd.
Ik vind er gewoon een hele nare klank vanuit gaan, van dit topic. En als er al teveel doggen-puppen zijn, had je misschien niet ook moeten gaan fokken met dit ras?
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, ik begrijp dat ook wel, maar ik denk niet dat dat 'ten koste' hoeft te gaan van de vraagprijs als de pups nog zo jong zijn? (Het wordt een ander verhaal als deze pup nu pas over twee maanden verkocht zou worden, maar dat geldt voor alle pups die langer bij de fokker moeten blijven, omdat ze niet verkocht raken.)MARC_S schreef:Ik vind dat ook niet maar moet eerlijkheidshalve wel even vermelden dat ik dat zelf niet zou willen als ik een pup ging kopen. Ik zou toch huiverig zijn als die pup een dag ergens gezeten had en terug was gekomen. Gevoelsmatig en vast niet terecht maar ergens begrijp ik het wel dusScooby schreef:Hoi Esther,Essy schreef:De fokker moet levenslang paraat staan voor als de pupkoper er geen zin meer in heeft en dan de hond voor het volle aankoopbedrag terugnemen.
Laatst gewijzigd door Scooby op 04 sep 2006 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Karen
-
Daan
Inge O schreef:hier heb ik toch ook weer mijn vraagtekens bij - in de zin van of het ergens toe leidt om het op zo'n manier aan te pakken. je zal de honden immers de kost moeten geven die de eerste dagen of zelfs weken helemaal niks van de nieuwkomer moeten weten - wat ga je dan als fokker zeggen : je krijgt je pup niet mee, want jouw hond is er niet meteen vriendjes mee**Tamara** schreef:Dat wij Kami kochten zijn wij met 7 weken daar geweest met Chika om op onbekend terrein kennis te maken om te kijken of het klikte. Ik vind dat dus een heel goed plan om het op die manier te doen.Essy schreef: Maar goed, heb er van geleerd en wil in het vervolg eerst de andere honden met de pup samen zien.
Chika vond het maar niks dat we zonder kami weggingen en was superblij dat we de week erop terug gingen (zij was weer mee) en dat hij mee naar huis mocht![]()
Je kan zoiets ook heel leuk brengen tegenover je pupkopers en jij bent ook weer een stuk wijzer.? ik zie zoiets niet echt als een haalbaar plan, want dan kan de meerderheid van de hondenbezitters zijn tweede of derde hond wel vergeten
.
Dan konden wij met diesel wel ophouden...
onze meneer Aart, mot geen pups...
Wij hebben er overigens geen rekening mee gehouden dat het echt echt nooit zou gaan.
Maar relaxed was het niet de eerste 3 maanden.
Pech dan, voor Diesel dus, want hij heeft er maar mee te leven, en gelukkig zijn wij daar om niet gelijk op te geven.
dat hebben we de fokker ook verteld, ze wist er van, sterker nog, ze had nog een aantal tips, en hetzelfde vertrouwen dat het met begeleiding goed zou komen.
elke pup die hier binnenkomt moet langs mijn meneer Aart,
Niet iedereen heeft zin in het begeleiden van honden gedurende 3 of 4 of 5 maanden.
ik wel.
eigenlijk vind ik Essy, dat dat jou enige inschattingsfout is geweest.
Dat is een 'leerpunt' voor de volgende keer..
Ook jammer, dat die mensen het zo snel opgaven, heb jij zelf het idee dat je hun had kunnen begeleiden met adviezen of tips? eerlijk gezegd verwacht ik dat ook van een fokker.
en dan kom ik dus bij jouw laatste post......
essy
Ik fok niet voor het geld en de pupkoper heeft bij mij een koopcontract met garantie en finaciele compensatie/teruggave van het aankoopbedrag als er een erfelijke afwijking zou zijn. Als het niet gaat kan de hond terug of wil ik hem voor hun herplaatsen.
Waar ik moeite mee heb is dat een fokker een soort heilige moet zijn.
je mag er niets aan overhouden want dan fok je voor het geld. De fokker moet levenslang paraat staan voor als de pupkoper er geen zin meer in heeft en dan de hond voor het volle aankoopbedrag terugnemen.
Als deze mensen die andere hond niet hadden gehad of mij verteld hadden dat hij de laaste tijd anders deed tegen andere honden was dit niet gebeurd. Dan had ik de andere hond eerst met de pup willen zien.
Over waarom ik deze pup toch bij deze mensen heb geplaatst hoef ik hier geen verantwoording af te leggen. Ik heb mijn kopers ook geen aanbetaling gevraagd dat is inderdaad in goed vertrouwen gegaan. Ik heb de pup voor elke koper gereserveerd zonder aanbetaling.
Ik vind het erg om hier zo aangevallen te worden omdat ik vraag wat jullie in zo'n situatie zouden doen. Ik wist op dat moment niet of de pup daadwerkelijk gepakt was en überhaupt nog makkelijk te plaatsen zou zijn en op welke termijn. Ook niet of hij fysiek beschadigd was enz. enz.
Ik laat het hierbij. Al mijn andere pupkopers zijn zielsgelukkig met hun prachtige pup, en deze mensen waren dat ook geweest als het wel goed was gegaan. Ik vind het heel erg dat ik me hier als een soort broodfokker moet verantwoorden. Mijn kopers hebben een heel heel zorgvuldig met ontzettend veel liefde gefokte pup gekregen die beste zorg, voeding enz enz heeft gekregen. Voor een prijs waar ze hem bij een andere fokker niet voor hadden gekregen.
Ik heb mail gehad met daarin opmerkingen over hoe ik zo'n vreselijk nest heb kunnen fokken (m.a.w. hoe ik zo stom heb kunnen zijn de gele pups niet in te laten slapen omdat er geen geel in dit nest hoort). Elke pup heeft bij mij evenveel recht om te leven ongeacht wat voor kleur velletje er omheen zit.
Waar ik het niet mee eens ben is dat de fokker tot in het oneindige verantwoordelijk blijft voor een pup terwijl de pupkoper zich aan elke verantwoordelijkheid kan onttrekken onder het mom van ja je hebt de pupkoper zelf geselecteerd.
Ik ga hier geen vragen meer posten want het klimaat is hier dusdanig dat je het gewoon nooit goed kan doen. Ik ben vreselijk eerlijk over alles geweest maar blijkbaar kan dat hier gewoon niet
Wat dat geld betreft, ach, dat is het risico van het fokken
wat zou je de volgende keer anders doen, behalve natuurlijk het tel.nr. noteren van mensen voor een reservelijst
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Inderdaad. En niemand zegt dat je er geen geld aan mag verdienen. Wel is het zo dat dat niet het uitgangspunt moet zijn. Helaas proef ik dat (al dan niet onterecht) wel een een beetje in jouw (Essy) verhaal door.crutz schreef:fokkers zijn niet heilig, je mag er best wat aan overhouden, sterker nog soms hou je er ook wat aan over.....moet je niet te veel zelf willen houden en dus gratis uitzetten zodat je t in de toekomst nog kan gebruikenmaar ach.....zelfs dan hou je er gewoon nog aan over...
M.i. mag je, als je je best hebt gedaan, best wat overhouden aan alles wat je hebt geïnvesteerd in een nest. Maar ik vind ook dat je niet moet klagen als je geld moet toeleggen. Dat is het risico dat je neemt wanneer je gaat fokken.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik heb dat ook zo, ik krijg zelfs nog mailtjes van de eigenaren van broers en zussen van mijn honden (o.a. vanuit amerika) en dat is niet eens eigen fok of iets dergelijks ik vind dat gewoon geweldig om te zien ...MARC_S schreef:Hier sla je door. Ten eerste zou je hart je moeten ingeven dat een pup van jouw hond niet aan zijn lot wordt overgelaten al is hij al 3 jaar daarvoor verkocht. Ik zou zelfs de broer/zus van Wuilus, Dapper of Cleo nooit laten stikken mocht ik die ooit tegenkomenEssy schreef:Waar ik het niet mee eens ben is dat de fokker tot in het oneindige verantwoordelijk blijft voor een pup terwijl de pupkoper zich aan elke verantwoordelijkheid kan onttrekken onder het mom van ja je hebt de pupkoper zelf geselecteerd.Die heb ik niet gefokt en toch voel ik dat zo.
En dat de pupkoper zich van elke verantwoordelijkheid kan onttrekken ontgaat me ook nogal aangezien die mensen elke dag voer geven en alle medische zorg verzorgen naast alle aandacht die ze dag in dag uit aan die hond gegeven hebben. Mochten die mensen onverhoopt de hond niet kunnen houden door omstandigheden dan kan je dat dus niet ontrekken aan elke verantwoordelijkheid noemen?
Wij nemen ieder door ons gefokt dier ten alle tijden terug. We krijgen bv een rat terug die we een jaar geleden gefokt hebben. Waarom? Omdat we dat zo willen en omdat dat voor ons de enige manier is om fokken uberhaubt te verantwoorden. Zolang er honderden ongewenste dieren op een baas wachten lijkt het mij niet meer dan normaal dat als je er een aantal van die soort bij gaat fokken je ook een bepaalde verantwoordelijkheid neemt.Dat wil je toch ook nadat je 10 weken met dat bolletje pup opgetrokken bent?
Of heb je zoiets van kan mij het bommen, mijn deel zit erop en wat er met die hond gebeurd boeit me niet? Kan ik me domweg niet voorstellen dus ik denk niet dat je het zo bedoeld.
Met eigen fok misschien nog veel meer... ik zou dat echt niet kunnen hoor mijn hondje in de steek laten want dat gevoel zou ik er toch bij krijgen ook al zou dat niet zo bedoeld zijn...
Ik heb die hondjes ter wereld laten komen dan ben ik er verantwoordelijk voor...ook na een paar jaar nog, maar goed, wie ben ik...

-
Essy
eigenlijk vind ik Essy, dat dat jou enige inschattingsfout is geweest.
Ook jammer, dat die mensen het zo snel opgaven, heb jij zelf het idee dat je hun had kunnen begeleiden met adviezen of tips? eerlijk gezegd verwacht ik dat ook van een fokker.
Ze hebben contact gehad met een deskundige die hun reu kent en die heeft ze geadviseerd de pup terug te geven. Daarna hebben ze mij pas gebeld dat het niet ging en hij terug moest. Ik heb gezegd, breng hem dan maar gelijk dan heeft hij in ieder geval niet nog een rotervaring erbij van de eerste nacht alleen.
Ze hebben contact gehad met een deskundige die hun reu kent en die heeft ze geadviseerd de pup terug te geven. Daarna hebben ze mij pas gebeld dat het niet ging en hij terug moest. Ik heb gezegd, breng hem dan maar gelijk dan heeft hij in ieder geval niet nog een rotervaring erbij van de eerste nacht alleen.
-
Marion.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
laat lekker l.llen , jij bent tenminste wel eerlijk ,zijn trouwens fijne doggen liefhebbers die dit mailenEssy schreef:Ik heb mail gehad met daarin opmerkingen over hoe ik zo'n vreselijk nest heb kunnen fokken (m.a.w. hoe ik zo stom heb kunnen zijn de gele pups niet in te laten slapen omdat er geen geel in dit nest hoort).

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- Scooby
- Zeer actief
- Contacteer:
Adviseert een deskundige zoiets aan mensen die de pup nog geen dag in huis hebben?Essy schreef:Ze hebben contact gehad met een deskundige die hun reu kent en die heeft ze geadviseerd de pup terug te geven.
Groetjes, Karen