Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Koopcontract of niet?
Moderator: moderatorteam
-
jilton
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Koopcontract of niet?
Hoi,
Ik krijg eind oktober (als het goed is) mijn eerste nestje Labradors.
Ik ben benieuwd wie van de fokkers hier met of zonder koopcontract verkoopt en waarom wel of niet.
Groet,
Jacqueline
Ik krijg eind oktober (als het goed is) mijn eerste nestje Labradors.
Ik ben benieuwd wie van de fokkers hier met of zonder koopcontract verkoopt en waarom wel of niet.
Groet,
Jacqueline
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
dat ligt eraan door wie het opgesteld is, maar in het algemeen? als men iets hard tegen hard gaat spelen? dan heb je niet veel aan een contract, gelukkig gebeurt dit niet vaak, en geeft het papiertje gewoon duidelijkheid over plichten en rechten van koper en verkoper.little-wolf schreef:in hoeverre zijn die koopcontracten rechtsgeldig?
als zaken er echt op aan komen, dat men wettelijk gaat kijken, dat men een derde in de hand neemt? dan ga je toch een andere weg bewandelen die meer zegt of kan dan dit papier, daarmee bedoel ik dan, dat je dan weinig aan een gemiddeld koopcontract hebt. wat ook weer niet wil zeggen, dat je er helemaal niks aan hebt
ik weet dit als fokker, ik vertrouw nog steeds op ten eerste een stuk vertrouwen tussen koper en verkoper en als dingen echt een keer uit de hand lopen? dan kan ik daar ook wel mee omgaan en zien we dan wel in hoeverre het contract ( of ik noem het eigenlijk koopovereenkomst) kan helpen.
beetje vaag antwoord geworden
-
gerritte
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Angelique25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
nee ok. maar er staat wel een handtekening onder. in hoeverre heeft dat waarde?Angelique25 schreef:Als het nederlands recht er op toe te passen is.little-wolf schreef:in hoeverre zijn die koopcontracten rechtsgeldig?
Bepalingen als "gij zult eukanuba voeren" kun je er wel in zetten maar houden bij een gang naar de rechter nooit stand.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Nee, een koopcontract heeft 'geen' rechtswaarde. Het alternatief is, de pup overhandigen met de boodschap 'je zoekt het maar uit, jouw hondje'.
Van mij krijgen ze dus wel een contract en dat contract eindig ik met de zin:
"Fokker en eigenaar verplichten zich om niet uitsluitend naar de letter doch ook naar de geest van deze overeenkomst te zullen handelen."
Mensen die moeilijk doen over mijn contract mogen een deurtje verder gaan. Ze moeten zich maar realiseren dat wanneer je bij een goede fokker koopt je er ook een beetje een schoonfamilie bij krijgt
"Fokker en eigenaar verplichten zich om niet uitsluitend naar de letter doch ook naar de geest van deze overeenkomst te zullen handelen."
Mensen die moeilijk doen over mijn contract mogen een deurtje verder gaan. Ze moeten zich maar realiseren dat wanneer je bij een goede fokker koopt je er ook een beetje een schoonfamilie bij krijgt
-
Fahrah
- Actief
Familie is vaak al erg genoeg maar dan ook nog een schoonfamilieRosita Compagner schreef:Mensen die moeilijk doen over mijn contract mogen een deurtje verder gaan. Ze moeten zich maar realiseren dat wanneer je bij een goede fokker koopt je er ook een beetje een schoonfamilie bij krijgt
Maar serieus een koopcontract of het nu rechtsgeldig is of niet kan er in ieder geval voor zorgen dat je van te voren weet hoe de fokker erover denkt.
groetjes,
Carolina

Carolina

-
Jeanet Stehouwer
- Actief
- Contacteer:
-
Selian
- Actief
- Mijn ras(sen): Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas&Ruby
Selian Border Collie's - Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
mooi verwoord, en zo hoort het ook!!Rosita Compagner schreef:Nee, een koopcontract heeft 'geen' rechtswaarde. Het alternatief is, de pup overhandigen met de boodschap 'je zoekt het maar uit, jouw hondje'.
xxx
Groetjes,
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
Jeroen, Manuela
Selian,Jonas & Ruby
Selian Border Collie's
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Martijn schreef:Fokkers met een dergelijk zelfingenomen houding sla ik ook met liefde over.Rosita Compagner schreef: Mensen die moeilijk doen over mijn contract mogen een deurtje verder gaan.
Een contract is een overeenkomst tussen twee partijen..niet iets wat de een de ander oplegt.
IK stel als fokker de contracten op , 1 standaard contract, ik ga geen aanpassingen doen voor elke individuele pupkoper.
even goede vrienden hoor, maar het is take it or leave it.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
heb dus GEEN contract,
heb vooraf goed en uitgebreid contact met de puppy kopers en werk op basis van wederzijds vertrouwen, dus van mij uit dat de puppy kopers die ik uitzoek voldoen aan mijn "eisen" qua toekomstige bazen anders zeg ik ze al geen pup toe
en van hun uit dat ik als fokker mn best doe een gezond/geschikt exemplaar af te leveren en dat als dat dus niet zo is daar ook over gecommuniceerd kan worden en dat we er samen op een nette manier uit komen....
heb vooraf goed en uitgebreid contact met de puppy kopers en werk op basis van wederzijds vertrouwen, dus van mij uit dat de puppy kopers die ik uitzoek voldoen aan mijn "eisen" qua toekomstige bazen anders zeg ik ze al geen pup toe
en van hun uit dat ik als fokker mn best doe een gezond/geschikt exemplaar af te leveren en dat als dat dus niet zo is daar ook over gecommuniceerd kan worden en dat we er samen op een nette manier uit komen....
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
weet jij wat er in mijn contract staat dan?Martijn schreef:Nou dan leave ik het dus lekker.yamie schreef:Martijn schreef:Fokkers met een dergelijk zelfingenomen houding sla ik ook met liefde over.Rosita Compagner schreef: Mensen die moeilijk doen over mijn contract mogen een deurtje verder gaan.
Een contract is een overeenkomst tussen twee partijen..niet iets wat de een de ander oplegt.alles wat er in mijn contract staat, sta ik achter en zo wil ik het, als men dat niet zo wil of vind? prima, maar daar doe ik geen concessies op, dus mag men dan idd een deur verder gaan, heeft niks met zelfingenomen te maken, je weet als fokker toch hoe en wat je wilt? en tuurlijk mag men vragen hebben en geef ik uitleg indien nodig, maar dat verandert niks aan mijn standpunt. dus iemand die er niet achter staat? het er niet mee eens is? daar moet ik dan tegen zeggen."" oh nou ja vooruit, omdat u het bent he.. u heeft zo'n aardige lach, ik schrap wel wat uit het contract, of ik zet er iets bij whatever".. zo dus?
IK stel als fokker de contracten op , 1 standaard contract, ik ga geen aanpassingen doen voor elke individuele pupkoper.
even goede vrienden hoor, maar het is take it or leave it.
Ik dank je vriendelijk dat je mijn hond zorgvuldig hebt gefokt maar de 15 jaar daarna is het mijn hond en ik ga niet van te voren vastleggen dat jij beaalt wat ik er mee ga doen.
Laten we het een klein beetje reëel houden.
dus hou het zelf reeel wil je.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
In het contract dat ik heb getekend staat als het om mijn verplichting gaat alleen dat de fokker geraadpleegd wordt bij herplaatsing. Dat is toch juist goed? Verder staat het contract vol met verplichtingen van de fokker (in geval van ziekte e.d.).Martijn schreef:
Nou dan leave ik het dus lekker.
Ik dank je vriendelijk dat je mijn hond zorgvuldig hebt gefokt maar de 15 jaar daarna is het mijn hond en ik ga niet van te voren vastleggen dat jij beaalt wat ik er mee ga doen.

Linda, Izzie en Bram
-
bianca83
- Zeer actief
Hier geen koopcontract maar had dat wel getekend moeten worden en de dingen die jij bv. noemt zou ik niet weten waarom ik daar een probleem mee zou hebbenZoek stok! schreef:In het contract dat ik heb getekend staat als het om mijn verplichting gaat alleen dat de fokker geraadpleegd wordt bij herplaatsing. Dat is toch juist goed? Verder staat het contract vol met verplichtingen van de fokker (in geval van ziekte e.d.).Martijn schreef:

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
mijn eerste reactie uberhaupt gelezen?Martijn schreef:Het doet er niet toe wat er in staat. Wat er toe doet is dat het contract klaarligt voor de pupkoper in zicht is en men heeft te tekenen dan wel op te donderen.yamie schreef: weet jij wat er in mijn contract staat dan?hoe kun je nou standaard oordelen over een koopcontract, ik heb het niet over rare of dominante eisen vanuit een fokker naar pupkoper. maar gewoon een globaal contract, waar ook mijn plichten tegenover de pupkoper in staan ( dat mag wel zeker?)
Dat is eenrichtingsverkeer en daar is een heleboel mis mee.
Dacht je dat mensen geen ja en amen kunnen zeggen en vervolgens hun eigen ding doen?
Wat ga je daartegen doen? Je kunt een herplaatser niet eens zomaar aannemen dus ga je nu doen alsof je de hond zelf terug gaat halen?
Koopcontract of niet..uiteindelijk heb je geen hol te vertellen over wat er met die hond gebeurt dus je kunt maar beter zorgen dat er sprake van communicatie blijft en je open staat voor commentaar van degene van wie die hond daadwerkelijk is.
Een contract is een middel om twee partijen samen te brengen. Samen.
Dat is iets anders dan jouw kant even aftimmeren.
dat ligt eraan door wie het opgesteld is, maar in het algemeen? als men iets hard tegen hard gaat spelen? dan heb je niet veel aan een contract, gelukkig gebeurt dit niet vaak, en geeft het papiertje gewoon duidelijkheid over plichten en rechten van koper en verkoper.
als zaken er echt op aan komen, dat men wettelijk gaat kijken, dat men een derde in de hand neemt? dan ga je toch een andere weg bewandelen die meer zegt of kan dan dit papier, daarmee bedoel ik dan, dat je dan weinig aan een gemiddeld koopcontract hebt. wat ook weer niet wil zeggen, dat je er helemaal niks aan hebt
ik weet dit als fokker, ik vertrouw nog steeds op ten eerste een stuk vertrouwen tussen koper en verkoper en als dingen echt een keer uit de hand lopen? dan kan ik daar ook wel mee omgaan en zien we dan wel in hoeverre het contract ( of ik noem het eigenlijk koopovereenkomst) kan helpen.
en verder vind ik het wel goed met je, ook even voor de duidelijkheid, dit is niet de vethoek martijn, ga niet nogmaals over de grens.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
oke, ik zie en voel het dus niet als tekenen of opdonderen, er staat nl niks in mijn koopovereenkomst, waar men het niet mee eens kan zijn, of nou ja tuurlijk kan dat, maar dan zijn het geen mensen waar ik een pup aan wil verkopen...dat is toch niet vreemd? ik vraag geen absurde dingen, ik het geen absurde rechten, ik stel er mijn plichten in op, dat ik voor kosten opdraai ivm erfelijk afwijkingen, dat ik ze wil begeleiden als ze willen showen,fokken, sporten enz dat ik ze met raad en daad bij wil sta als er problemen zijn.Martijn schreef:Ik ga niet alles zitten checken waar het vandaan komt hoor. Ik vind dat in dit geval ook niet van belang. Die regel is er voor persoonlijke zaken en niet voor je kennelbeleid.yamie schreef: en verder vind ik het wel goed met je, ook even voor de duidelijkheid, dit is niet de vethoek martijn, ga niet nogmaals over de grens.
Je hebt een hond teruggekregen en dat is goed opgelost. Klaar.
Maar ga niet net doen alsof je sancties hebt waarmee je een contract af kunt dwingen want die heb je niet.
Dan zegt die handtekening dus ook niets. Je kunt me niets maken.
Daarom moet je dus meer doen dan een handtekening afdwingen. En ja..ik geloof absoluut dat jij dat doet. Ik vind namelijk meer van jou als fokker dan je zelf denkt (en ja dat baseer ik ergens op).
Maar waar het hier om gaat is de regel "tekenen of opdonderen"dan blijf je dus achter met mensen die alles zouden tekenen om die pup maar te krijgen en vervolgens hun eigen ding doen.
het enige wat ik vraag van een pupkoper, is dat als er dus problemen zijn, dat ze MIJ op de hoogte stellen en dat we dan kunnen kijken wat we er aan kunnen doen. ik wil wel weten wat er met puppen gebeurt, als men de hond kwijt moet, maar geeft een prima oplossing? perfect toch? ik wil het alleen wel weten.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ben ik met je eens. Ik zie het in jouw voorbeeld (herplaatsen bij je zus) meer als informeren van de fokker dan overleggen met. Voor mij is het wel een teken van interesse als de fokker erbij betrokken wil blijven, ook al is de hond 10 jaar oud. Hij heeft de keuze gemaakt de hond op de wereld te zetten en dan is het toch alleen maar goed als hij die verantwoordelijkheid blijft voelen?Martijn schreef:Als ik mijn hond van 10 wil herplaatsen bij mijn zus omdat ik weet dat dat goed gaat heeft de fokker daar niet tussen te komen. Om je een voorbeeld te geven. En nee..ook goedkeuring heb ik niet nodig.Zoek stok! schreef:In het contract dat ik heb getekend staat als het om mijn verplichting gaat alleen dat de fokker geraadpleegd wordt bij herplaatsing. Dat is toch juist goed? Verder staat het contract vol met verplichtingen van de fokker (in geval van ziekte e.d.).Martijn schreef:
Mijn hond, mijn belangen dat het goed gaat. Dat wordt geen Doerak omdat de fokker overal een vinger in de pap wil hebben.
Ja, ik laat dat weten. Ik leg het zelfs uit en heb een open oor voor commentaar. Maar het is wel mijn hond.
Maar nogmaals, in Brams geval stond het contract vooral vol met verplichtingen van de fokker zelf. En het is toch goed dat een fokker zoveel vertrouwen heeft in z'n honden dat hij dat zelfs wil vastleggen?
Brams fokker heeft duidelijk gezegd dat Bram vanaf 8 weken van MIJ is, maar dat ik altijd op hem kan terugvallen. En dat dat bezegeld wordt met een contract...ach waarom niet. Het geeft een officieel tintje aan de koop, dat is voor beide partijen misschien prettig.

Linda, Izzie en Bram
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Martijn, je bent een engerd en ik denk ook niet dat ik jou ooit een hond zou willen verkopen. Da's gelukkig mijn recht als fokker.
De gigantisch kortzichtige reactie van jou in deze is voor mij ff voldoende. Ik heb je al eens gevraagd om niet op berichten van mij te reageren, bij deze nog maar een keer.
De gigantisch kortzichtige reactie van jou in deze is voor mij ff voldoende. Ik heb je al eens gevraagd om niet op berichten van mij te reageren, bij deze nog maar een keer.
-
Marion.
Ik heb vast ook iets getekend toen we Saar en Miep meekregen. Vast ook contracten.Martijn schreef:]Het doet er niet toe wat er in staat. Wat er toe doet is dat het contract klaarligt voor de pupkoper in zicht is en men heeft te tekenen dan wel op te donderen.yamie schreef: weet jij wat er in mijn contract staat dan?hoe kun je nou standaard oordelen over een koopcontract, ik heb het niet over rare of dominante eisen vanuit een fokker naar pupkoper. maar gewoon een globaal contract, waar ook mijn plichten tegenover de pupkoper in staan ( dat mag wel zeker?)
Feit is dat Saar en Miep van ons zijn. Dat wij er alle verantwoordelijkheid voor dragen. Ik vraag fokker als ik het niet meer weet. Zij geeft dan advies, meer kan ze niet doen. Het is aan mij om ze op te volgen of niet.
Wat is steriel. Ik durf te wedden dat de fokster na 6 jaar nog heel veel meer heeft met Saar dan dat contractje. Hoe durf je zo te blaten eigenlijk. Kun je je ooit wel eens inleven in andermans situaties?
Laatst gewijzigd door Marion. op 26 sep 2006 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Marion. schreef:Duidelijk iemand die alleen met "contracten" werkt.yamie schreef:Het doet er niet toe wat er in staat. Wat er toe doet is dat het contract klaarligt voor de pupkoper in zicht is en men heeft te tekenen dan wel op te donderen.
Hoe steriel.
je quotes kloppen niet , zo lijkt het of ik blaaaaaaatIk heb vast ook iets getekend toen we Saar en Miep meekregen. Vast ook contracten.
Feit is dat Saar en Miep van ons zijn. Dat wij er alle verantwoordelijkheid voor dragen. Ik vraag fokker als ik het niet meer weet. Zij geeft dan advies, meer kan ze niet doen. Het is aan mij om ze op te volgen of niet.
Wat is steriel. Ik durf te wedden dat de fokster na 6 jaar nog heel veel meer heeft met Saar dan dat contractje. Hoe durf je zo te blaten eigenlijk. Kun je je ooit wel eens inleven in andermans situaties?
-
Marion.
-
Marion.
Heb ik hem zo Noor?Martijn schreef:Het doet er niet toe wat er in staat. Wat er toe doet is dat het contract klaarligt voor de pupkoper in zicht is en men heeft te tekenen dan wel op te donderen.yamie schreef: weet jij wat er in mijn contract staat dan?hoe kun je nou standaard oordelen over een koopcontract, ik heb het niet over rare of dominante eisen vanuit een fokker naar pupkoper. maar gewoon een globaal contract, waar ook mijn plichten tegenover de pupkoper in staan ( dat mag wel zeker?)
En verder, Martijn.... Je blaat weer een end weg. Als het koud is daar boven op die troon wil ik je best even komen opwarmen hoor.
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja zo snap ik de quotes weerMarion. schreef:Heb ik hem zo Noor?Martijn schreef:Het doet er niet toe wat er in staat. Wat er toe doet is dat het contract klaarligt voor de pupkoper in zicht is en men heeft te tekenen dan wel op te donderen.yamie schreef: weet jij wat er in mijn contract staat dan?hoe kun je nou standaard oordelen over een koopcontract, ik heb het niet over rare of dominante eisen vanuit een fokker naar pupkoper. maar gewoon een globaal contract, waar ook mijn plichten tegenover de pupkoper in staan ( dat mag wel zeker?)
En verder, Martijn.... Je blaat weer een end weg. Als het koud is daar boven op die troon wil ik je best even komen opwarmen hoor.
-
Marion.
- starfleet
- Erelid
Ik heb een standaardkoopcontract getekend via de rasvereniging.
Dit staat erin over verkopen of herplaatsing:
"X. Indien de koper zonder schriftelijke toestemming van de fokker de hond schenkt of verkoopt aan derden, dan vervallen de uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen van de verkoper(fokker) jegens de koper."
Verder geen gedoe. Het is mijn hond en ik bepaal waar hij herplaatst wordt als dat nodig mocht zijn. Ik ben ook veel zeikeriger daarin dan de fokker, dus dat zit wel goed.
Anne
Dit staat erin over verkopen of herplaatsing:
"X. Indien de koper zonder schriftelijke toestemming van de fokker de hond schenkt of verkoopt aan derden, dan vervallen de uit deze koopovereenkomst voortvloeiende verplichtingen van de verkoper(fokker) jegens de koper."
Verder geen gedoe. Het is mijn hond en ik bepaal waar hij herplaatst wordt als dat nodig mocht zijn. Ik ben ook veel zeikeriger daarin dan de fokker, dus dat zit wel goed.
Anne
- starfleet
- Erelid
Ik denk anders dat een puppy heel goed terecht zou komen bij Martijn, is dat niet belangrijker, hoe het nieuwe leven van je pup eruit gaat zien.Rosita Compagner schreef:Martijn, je bent een engerd en ik denk ook niet dat ik jou ooit een hond zou willen verkopen. Da's gelukkig mijn recht als fokker.
Anne
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
dat denk ik ook...starfleet schreef:Ik denk anders dat een puppy heel goed terecht zou komen bij Martijn, is dat niet belangrijker, hoe het nieuwe leven van je pup eruit gaat zien.Rosita Compagner schreef:Martijn, je bent een engerd en ik denk ook niet dat ik jou ooit een hond zou willen verkopen. Da's gelukkig mijn recht als fokker.
Anne

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi