Inge schreef:qyan1 schreef:Inge schreef:qyan1 schreef:
tja, zolang dobers met ene gewicht van 50 kilo, schofthoogte van 75 bob worden op shows.......komen we er niet
je weet wel wie ik bedoel
naast de zware bouw........laten we vooral de steeds langere en dunnere nek niet vergeten...........wobbler
en nog zoveel meer problemen die niet eens met de sport van doen hebben
Een soortgelijk probleem dus als bij de boxers. Gezondheid met name, en minder geschikte karakters voor de sport. Prima huishonden, maar doet geen eer aan het ras zelf, aan dat waar ze in principe voor gefokt zijn...werkhonden

Prima huishond is ook nog maar de vraag in mijn ogen.
Ik ben opgegroeid met dobers, heb er nu 1, maar de volgende wordt geen dober meer. Niet voor de sport, maar ook niet als huishond.
Als je kijkt naar de gemiddelde leeftijd van de dober en de problemen die al op zeer jonge leeftijd ontstaan.
Steeds meer jonge dobertjes onder de 2 lopen met ernstige wobbler.....reuen onder de 8 sterven aan cardio (maar eruit te fokken is het haast niet) en zoveel meer.
Heb er een prachtig voorbeeld van rondwandelen........al maakt die het nu uitzonderlijk goed (wonder boven wonder)

Zijn karakter is goed, gezondheid eerste 2,5 jaar minder goed, maar de club waar we trainde was eigenlijk nog het slechtst

Met prima huishond bedoel ik niet de gezondheid (want die is ook bij de boxer ver beneden peil) maar meer qua karakter. Niet al te moeilijke honden, snel tevreden wanneer ze gewoon af en toe kunnen rennen en een fijne ligplek hebben. Hoeven niet te "werken", bankliggen is werk genoeg.
De boxer heeft tal van aandoeningen helaas. HD, knie-problemen, spondylose, hartproblemen, epilepsie, kanker.....
Gezondheidsproblemen van de boxer komen aardig overeen met de dober
Gezien het aantal dobers in asiels en het aantal herplaatsers vind ik het ook qua karakter de vraag of het wel prima huishonden zijn.
Ok, topsport zullen velen misschien niet geschikt voor zijn, maar van bankhangen en een beetje rennen wordt menig dober toch nog steeds bloednerveus, met alle problemen van dien.
Ook het aantal gedrags problemen dat mensen met hun dober hebben is groot...vraag hierbij is alleen.....
betreft het mis-match....is het makkelijkere karakter nog steeds te moeilijk voor huis/bankhanghond met een beetje rennen.....koopt men te snel/ verkoopt de fokker te snel
Is men binnen de africhting misschien gewoon niet in staat om het juiste uit de dober te halen? waardoor het lijkt of de dober het niet meer kan? en zit menig dober qua geestelijke training op het veld en het doen waar hij geschikt voor is, daarom misschien toch niet beter bij een africhter dan een huisgezin. De top bereiken ze niet, maar beestje is gelukkig en tevreden en kan toch doen wat hij hoort te doen, maar wat ergens diep verstopt zit. De meeste in het asiel/ herplaatsing komen daar toch terecht omdat men of niet goed heeft nagedacht, hond krijgt te weinig lichamelijk, maar ook te weinig geestelijk werk. Ook de huidige dober lijkt in zijn hedendaagse verschijnsingsvorm nog steeds niet de huishond te zijn die kan bankkhangen met af en toe een beetje rennen
UItzonderingen daargelaten natuurlijk
Maar we dwalen af