Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat zouden jullie gedaan hebben?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moon schreef:
Sorry Marloes, ik reageerde nogal vanuit mijn emotie. Daardoor kwam het er wat harder uit dan de bedoeling was. Ik ben nu al maanden bezig om me in allerlei bochten te wringen om het beetje beweging wat mijn hond kreeg (en nog krijgt) wat kwaliteit te geven. Op het veldje in de buurt (met een groepje honden die allemaal als pup met elkaar zijn opgegroeid) krijgt hij in ieder geval zijn sociale contacten. Natuurlijk loop ik daar risico op een doldwaze hond die op hem afkomt; ik loop dan ook constant om me heen te kijken.. Maar maandenlang alleen maar door de straten lopen vind ik geen optie. Ik ga alleen naar plaatsen waar geen wild zit (om niet het risico te lopen dat hij er in volle galop vandoor gaat). Dat maakt dat er maar één ander parkje in aanmerking komt. En je raadt het al; ook daar komen heel veel honden.. Inderdaad is het het minst risicovol om met een kwetsbare hond aangelijnd door de wijk te lopen. Maar een hond heeft naast een lichaam ook een geest en dat laatste probeer ik ook een beetje gezond te houden...
Het is dus allemaal niet zo eenvoudig als het misschien op het eerste gezicht lijkt :wink:
Ik snap de emotionele lading die er voor jou aan vast zit hoor :wink:
En ik had er niet aangedacht dat jij bijvoorbeeld een hond hebt die ook nog flink wat jachtinstinct heeft. Ik ken dat zo vreselijk niet van Moos en Saar, dat ik min of meer uitging van een hond die in elk bos of elk park ook los zou kunnen :wink:
Afbeelding
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

:denken: Ik denk dat jullie het toch nog steeds niet snappen.De aktie van de hond was op mij gericht en niet op mijn hond.Dat hij daarna ook andere mensen en honden omver zou kunnen gaan lopen daar kun je op wachten.Dat was de reden dat ik weg ben gegaan en natuurlijk omdat ik het risico niet wilde lopen dat die hond op mijn hond zou klappen.En ik ben het met jullie eens dat je op een hondenveld 1000 paar ogen moet hebben wil je alles aan zien komen,maar is dat in het bos ook niet zo?Op een openveld heb je nog enigzins overzicht.Kan je van te voren zien wie er aan komt.Ik loop al maanden buiten diverse tijden om zodat ik weet dat er allerlei honden niet buiten lopen.Ik loop dus al heel wat tijd op eieren en dat moet toch een keer
veranderen,leuk is anders hoor.
Myriam
Esther en Karzan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Esther en Karzan »

malinois schreef:
Esther en Karzan schreef:
malinois schreef:
Felix schreef:Ook een hond die aan het revalideren is moet gewoon mee kunnen zonder dat er allerlei poespas er om heen gebeurt ...

Daar hebben de andere honden bezitters zich maar even in te schikken vindt ik :ok:
vind je? veel mensen komen daar om hun honden hun energie kwijt te laten kunnen en hebben daar ook het volste recht toe gezien de weinige postzegels waar honden los mogen, ik zou er in ieder geval nooit naar toe gaan met een hond die nog niet alles kan verdragen...
In dit geval zou ik dus met Karzan, altijd voor de deur, de bosjes moeten opzoeken. Want Karzan zal het nooit kunnen verdragen als er een andere hond als een speer op hem afkomt. Hij zal het wel door hebben, maar door zijn handicap gewoon veels te laat! En kan het leed al geschied zijn.

Ik vind dat als jij je hond laat los lopen, en hij/zij luisterd niet naar jou, dat ik hem ook mag corrigeren, desnoods door even "hardhandig" te zijn. Als de desbetreffende hond er maar van schrikt.

Met jouw stelling zou ik dus nooit bij een hondenveld kunnen komen, nooit in een bos of nooit op een strand. Enkel voor de deur, want dan kan ik snel naar binnen vluchten als er een hond, die door zijn baas niet gecorrigeerd kan worden, aan komt stieren?!?
ik zou er nooit met een hond naar toe gaan die niet tegen een stootje kan nee, inderdaad. Een van mijn honden moest begin dit jaar vanwege een zware blessure van de een op de andere dag stoppen met de hondensport, dus van 4 x per week zeer intensief trainen naar niks meer... Vanwege die blessure (zware nekhernia) kon hij ook niet veel meer, zeker niet met andere honden spelen. Balletje gooien, z'n favo bezigheid is ook niet meer mogelijk. Hij komt dan ook niet op uitlaatplaatsen waar veel honden komen, naar het bos kan hij niet altijd mee in de auto want als hij er veel last van heeft kan hij zich niet keren in de autokooien. Dus nee voor deze hond geen uitlaatplaatsen aangezien ik niet wil dat andere honden dusdanig moeten worden beperkt omdat ik daar met mijn geblesseerde hond moet lopen... Natuurlijk kun je een hond bij je roepen als er een hond voorbij komt maar dat is seconde werk en geen kwartier wachten voor je hond weer kan spelen omdat er een hond loopt die pijn heeft.. Ik wil dat gewoon niet. Dus regelmatig zit er ook voor mijn hond niks anders op dan aangelijnd uitgelaten te worden of naar plekken waar een losloopverbod is dan maar met het risico op een bekeuring... :19:
Ik denk dat er een groot verschil is, tussen een hond met een handicap (als blind/doof) of een hond met een blessure.
Karzan is ondanks zijn blindheid verder een gezonde hond. Die ook wil rennen en vliegen! Dit lukt tot nu toe enkel aangelijnd om te voorkomen dat ie gestresst raakt.
Dit doen wij in bos (soms strand) Mijn man jogt dan en Karzan loopt dan naast hem aan de lijn mee. Dit kun je niet in een woonwijk, met een hoop buitenlandse kindjes doen. Die gaan gillen en gek doen, vervolgens een hond die erg druk gaat doen en wil spelen.
Daarom gaan wij naar het bos en het strand en wijken wij ook hondenveldjes niet. Voor Karzan is zijn beweging ook goed (voor ons trouwens ook :wink: ). Ook vind ik contact met andere honden (behalve die van mijn ouders) ook belangrijk voor Karzan. En zolang ze hem maar rustig benaderen, niets aan de hand.
Liefs Esther
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

myriam1 schreef:maar is dat in het bos ook niet zo?Op een openveld heb je nog enigzins overzicht.Kan je van te voren zien wie er aan komt.
nee hier in het bos is het veel en veel overzichterlijker voor ons mensen aangezien, tenminste ik, de andere mensen met honden al van ver aan zie komen lopen terwijl de honden dat nog niet hebben gespot, hierdoor kan ik overal en nergens uitwijken, dat kan op een open veld niet... :wink:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Felix
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Felix »

malinois schreef:
myriam1 schreef:maar is dat in het bos ook niet zo?Op een openveld heb je nog enigzins overzicht.Kan je van te voren zien wie er aan komt.
nee hier in het bos is het veel en veel overzichterlijker voor ons mensen aangezien, tenminste ik, de andere mensen met honden al van ver aan zie komen lopen terwijl de honden dat nog niet hebben gespot, hierdoor kan ik overal en nergens uitwijken, dat kan op een open veld niet... :wink:
Staan de bomen daar waar jij woont, dan zo keurig in het gelid :denken:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Esther en Karzan schreef:
Ik denk dat er een groot verschil is, tussen een hond met een handicap (als blind/doof) of een hond met een blessure.
Karzan is ondanks zijn blindheid verder een gezonde hond. Die ook wil rennen en vliegen! Dit lukt tot nu toe enkel aangelijnd om te voorkomen dat ie gestresst raakt.
Dit doen wij in bos (soms strand) Mijn man jogt dan en Karzan loopt dan naast hem aan de lijn mee. Dit kun je niet in een woonwijk, met een hoop buitenlandse kindjes doen. Die gaan gillen en gek doen, vervolgens een hond die erg druk gaat doen en wil spelen.
Daarom gaan wij naar het bos en het strand en wijken wij ook hondenveldjes niet. Voor Karzan is zijn beweging ook goed (voor ons trouwens ook :wink: ). Ook vind ik contact met andere honden (behalve die van mijn ouders) ook belangrijk voor Karzan. En zolang ze hem maar rustig benaderen, niets aan de hand.
Het wordt nou een beetje een andere discussie, en topicstarter, dit is allemaal niet meer specifiek op jou gericht hoor :wink: , maar ik wilde hier toch nog even op in gaan.

Ik vind persoonlijk dat er wel wat verschil zit tussen een hondenveldje en bijvoorbeeld het strand. Tenzij je het strand neemt op zondagmiddag met mooi weer :wink: Maar als ik hier om 9 uur op het strand loop kom ik erg weinig andere honden tegen, en de honden die ik tegenkom kan ik meestal prima ontwijken als ik er geen zin in heb. Als ik mijn honden losgooi op een hondenveldje dan kan ik andere honden niet ontwijken, tenzij ik elke keer van het veldje wegga, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling.

Ik heb een hondje wat heel lang (en soms nog steeds wel) piepend wegrende voor drukke honden. Daarmee liep ik dus niet op het strand op zondagmiddag, niet op hondenveldjes, en niet in de duinen op een mooie zaterdag om 14 uur. Ik vind contact met andere honden zeker ook heel erg belangrijk, maar ik vind het ook mijn probleem dat ik een hondje heb wat niet tegen grote drukke aanstomende andere honden kan.
Zolang ze haar rustig benaderen is er ook niks aan de hand, maar juist daarom zorg(de) ik dat we de plekken waar de kans op grote drukke honden het grootst was niet opzochten.
En tuurlijk, als er dan wat gebeurde omdat iemand zijn hond niet onder controle had werd (en word) ik ook pissig hoor. Tenminste, wel als het die persoon geen moer uit lijkt te maken. En ik brul ook andere honden weg indien nodig. :wink:
Maar juist op plekken als hondenveldjes, en het strand op zondagmiddag vind ik het ook niet helemaal eerlijk als anderen hun hond niet lekker kunnen laten rauzen omdat ik een hondje heb dat daar niet tegen kan.

En nogmaals, topicstarter, dit heeft niet met jouw situatie te maken hoor :wink: En ik kan me ook voorstellen bijvoorbeeld dat je in sommige gevallen af kan spreken met mensen op het hondenveld hoe of wat.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Felix schreef:
malinois schreef:
Staan de bomen daar waar jij woont, dan zo keurig in het gelid :denken:
moeten ze daarvoor in het gelid staan dan? Vraag Sandro maar die komt hier ook regelmatig in het bos...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Sorry TS, nog even over 'het hondenveldje' :wink:. Ik heb heel andere ervaringen als ik het zo hoor. Alle mensen die daar komen kennen elkaar (en de honden ook natuurlijk). Het komt maar een enkele keer voor dat er een vreemde hond komt en dan kijkt iedereen uit natuurlijk, ook degenen met een gezonde hond. Alles gaat dus in goed overleg. Kom ik er aan met Dante dan kijk ik wie er zijn en hou ik hem bij rouwdouwers aan de riem. Vaak wordt er dan gezegd dat ik Dante maar los moet laten, dan gaan zij een eindje verderop of de hond is al een tijdje los en ze gaan weg. Soms wisselen we af; dan de ene hond los en de andere vast. Het is niet zo heel klein; je kunt er in ong. 5 minuten overheen lopen :wink:. Er wordt dus heel prettig rekening met elkaar gehouden. Het is dus niet zo dat iemand beperkt wordt in het uitlaten van zijn hond..
Gr. Marijke
Afbeelding
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Hier is dat net zo,de meeste mensen met honden kennen elkaar.Maar de aantrekkingskracht van deze mooie uitlaatvelden is voor veel mensen een reden om vanuit de stad hier naar toe te komen.Wat dus een situatie schept zoals ik dus tegen was gekomen.Ik woon in een dorp,iedereen kent elkaar en de velden waren vroeger dan ook gewoon weilanden.Sinds de bouw van allerlei nieuwbouwwijken komen deze velden rondom door bebouwing te liggen.Ik denk dat ik zeker een half uur nodig heb om er omheen te lopen.Er staan op vaste tijden vaak dezelfde mensen met hun hond.Maar ik heb daar niet zoveel mee.Ze gaan nooit lopen en laten de honden wel met elkaar spelen.Ik weet dat er bepaalde groepen op dezelfde tijden staan en die heb ik dus al die tijd vermeden door de revalidatie-periode.Meestal is het gezelliger als er iemand met je op loopt i.p.v. dat je al maanden alleen loopt.dus dan pik ik iemand op om het maar zo uit te leggen.Dat zijn meestal de mensen met honden die mij en mijn hond goed kennen.Houden ook ongevraagd altijd rekening met elkaar en zo hoort het ook.Ik houd ook rekening met andere mensen ,we moeten het toch samen rooien in deze wereld.En ja soms komt er dan een nieuweling die pas verhuisd is en deze velden heeft ontdekt.En als je dan er samen uit komt door weg te gaan.Heb ik er geen probleem mee.Ik heb er pas problemen mee als iemand me kwetst of geen rekening WIL houden met een ander.Maar het is goed gegaan en morgen moet ik daar weer heen om de Dalmatier van 14 op te halen die incontinent is en op tijd uit moet.Hoop dan deze hond niet weer tegen het lijf te lopen.
Groetjes Myriam
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Moon schreef:
Moos schreef:
malinois schreef:
Felix schreef:Ook een hond die aan het revalideren is moet gewoon mee kunnen zonder dat er allerlei poespas er om heen gebeurt ...

Daar hebben de andere honden bezitters zich maar even in te schikken vindt ik :ok:
vind je? veel mensen komen daar om hun honden hun energie kwijt te laten kunnen en hebben daar ook het volste recht toe gezien de weinige postzegels waar honden los mogen, ik zou er in ieder geval nooit naar toe gaan met een hond die nog niet alles kan verdragen...
Ben ik het mee eens. Ik vroeg me eigenlijk ook een beetje af waarom dan naar een hondenveld. Tuurlijk moet iedereen op zijn eigen hond letten en die hond niet zomaar op alles en iedereen af laten stieren, maar als je het ergens kan verwachten dan is het wel op zo'n veld :wink:
O,o, wat zijn jullie weer snel met je oordeel :roll: Enig idee hoe het is om een hond te hebben die moet revalideren? En dan 9 (!) maanden? Ik heb het zes maanden vol moeten houden en dat valt echt niet mee (zacht uitgedrukt). Ook ik ging en ga naar een hondenveldje omdat het verd... het enige in de buurt is!! Andere hondeneigenaren houden dan rekening met je zoals dat heel normaal is en ik ook deed toen het niet mijn eigen hond betrof. Ik zit me hier echt boos te maken om zoveel onbegrip. We zijn niet allemaal in de geweldige omstandigheden dat we de uitlaatmogelijkheden voor het opscheppen hebben.
Ben het dus helemaal eens met de topicstarter. Veel sterkte verder met je hond; ik weet wat het is!

Gr. Marijke
Ik vind dat 'oordeel' best wel meevallen, eigenlijk! :wink:
Je kunt het ook zien als een tip of een raadgeving om niet met je revaliderende hond naar drukke uitlaatvelden te gaan.
Oké, misschien makkelijk praten als je zoals ik aan de rand van de polder woont, maar als je echt maar één uitlaatveld in de buurt hebt kunt je toch niet van andere honden (en hondenbazen) verlangen dat ze allemaal rekening houden met jouw hond?
Er komen op uitlaatplekken ook pups/jonge honden die nog al eens onbesuisd uit de hoek kunnen komen. Het hoeft dus niet altijd te maken te hebben met onwil of onbegrip van de eigenaar :wink:.
En natuurlijk mag je een aanstormende hond afweren, daar wordt toch geen oordeel over geveld?

Als ik met mijn revaliderende hond 'afhankelijk' zou zijn van een uitlaatveldje in de buurt zou ik tóch een wat stillere plek opzoeken en bijvoorbeeld met de fiets en fietskar of met het openbaar vervoer naar een bos of park gaan waar je meer ruimte hebt, dus makkelijk andere honden kunt ontlopen.

*edit: ik kom een beetje achteraan 'kakken' met mijn reactie, zie ik nu. Sorry, met name Marijke! :wink: *
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: wat zouden jullie gedaan hebben?

Ongelezen bericht door starfleet »

myriam1 schreef:Wel vertelde ik de vrouw dat ik het gedaan had en vond dat de hond zich erg dominant gedroeg door honden en mensen omver te lopen.Hadden jullie dit ook gedaan?
Groetjes Myriam
Ik had dat die mevrouw niet verteld, dat klinkt erg belerend, maar ik doe geen stap opzij als een hond komt aanrennen op volle sterkte, ik zal geen knietje geven. Tegen een boom knallen ze ook niet op, dus mij zien ze ook. Ik heb wel eens een rare blik gehad maar nooit commentaar. Met kleine kinderen doe ik het ook zo en dan ook nooit commentaar gehad wel vuile blikken.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”