Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup los laten lopen of niet?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Els schreef:Hoi,

Nu denkt ineens iedereen hier dat ik Pasjah alleen laat plassen en poepen en dan weer naar binnen. Heb ik dat geschreven? Ik dacht van niet.
Ik ga heel vaak naar bos, woon er 10 min lopen vandaan. Ook daar mogen honden niet los lopen.
En ik hoef het met Pasjah niet te doen want die is hem zo gesmeerd. Ze loopt aan een rol riem en kan kan stukken rennen. Ik ren zelf vaak genoeg mee met haar.

Dus stop nou eens met dat vervelende schrijven alsaof Pasjah zo zielig is en ik niet goed ben voor haar wat uitlaten betrefd want daar komen de berichtjes opneer.
heb je ooit 2 honden samen zien rennen?? al ga ik een uur fietsen zijn ze daar niet zo moe van als lekker rennen en ravotten :19: dat is gewoon een feit...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Dazzlie
Actief

Ongelezen bericht door Dazzlie »

Ja, ik laat Dazzle ook los vanaf dag 1.
Niet in de wijk natuurlijk. Ik woon in een dorpje bij Arnhem en hier hebben we geen officiele losloopgebieden. (in het dorp)
Vlakbij is wel een klein gebiedje waar het veilig is, maar daar lopen ONTZETTEND veel konijnen !!
Tot een maand of 8 zag hij ze niet eens, al zaten ze 5 meter verder op het pad.....
Toen ging het hierkomen ook best goed, en bleef hij altijd best dichtbij.
Maar nu !! Nu is hij 1 jaar en voelt zich een stuk zekerder en gaat jagen achter de konijnen aan. Dan kan ik hierkomen roepen wat ik wil, maar komen doet hij niet !! (ik roep dus ook maar niet meer, werkt alleen maar averechts.)
Hij komt uiteindelijk wel, maar eerst nog even dat konijn achterna, of het spoortje volgen van de loopse teef....
Ik kan hem daar gewoon niet meer loslaten voorlopig, tot het hierkomen er weer wat beter "inzit". Ik ken het gevoel ja, dat hij dan eindelijk komt, en je bent eigenlijk hartstikke kwaad, en dan moet je hem nog belonen ook !!
Belonen jullie ALTIJD voor het hierkomen? of alleen als hij meteen komt?
Bij een pup is het wel heel belangrijk dat hij altijd beloont wordt.

Het is juist zo lekker als ze heerlijk kunnen rennen en ravotten. Ik zorg er voor dat Dazzle minstens een uur op een dag los kan. Dan ga ik naar een plek waarvan ik weet dat hij niet zo ver weg gaat.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Officieel mogen honden hier niet los. Waar ik woon, is de flat aan 3 kanten omringd door een wijkpark, en de vierde kant is een weg, die naar de 4 flats loopt, heel rustig dus.
Vanaf dag 1 loopt Boomer al los, in ieder geval in het park, vanaf dat hij een maand of 8 was, een beetje door zn puberteit heen, die begon met 5 maanden, loopt hij altijd los, zo de flat uit.
Iedereen heeft hier zn hond los, in de wintertijd schijnt het wel te mogen, in de zomertijd niet. Maar als iemand zn hond vast heeft, is dat omdat die agressief is, of wegloopt.
Als ik onbekende honden tegenkom, hou ik Boomer bij me, verder is dr nooit een probleem als hij met andere honden wil spelen, al hou ik m ook bij me als ik een bekende, aangelijnde hond tegenkom, die normaal gesproken los loopt.

Bij mn man loopt Boomer trouwens altijd aan de riem, omdat hij naar hem niet zo goed luistert als naar mij.. Of omgekeerd, mn man wil dat hij al voor m staat voordat hij Hier heeft geroepen.. En dat werkt niet bij Boomer.. :mrgreen:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

los, altijd, ook waar het niet mag, het bos dus.
Kilometers natuurgebied hier, en nergens mag een hond los.
De groeten. Mijn honden ( en alle andere honden) lopen daar los.
Ik hou geen rekening met bordjes, alleen met andere bewoners/gebruikers...
Mijn honden lopen ook los hier in de wijk, mag ook niet. Ook jammer dan.
Ik bezorg geen overlast, ruim drollen op, en er heeft nog nooit iemand geklaagd.
Ik loop overigens dus nooit hier in het park, want daar patrouilleert de STADSWACHT.
Tr1sh
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Tr1sh »

Onze Puck hebben we altijd vast,we wonen in een dorp maar het is overal druk met auto's.
Op het strand of op rustigere plekken mag ze wel los.

Gr Puck en haar Baasjes.
Skye
Actief

Ongelezen bericht door Skye »

Nou, Cody (bijna 8 maanden nu) luisterde tot en met zijn 6e maand hartstikke goed, wachtte keurig bij de stoeprand, kwam direct als ik riep en ging keurig voor me zitten, kortom een schoolvoorbeeld van een netjes opgevoede hond :mrgreen: .
Maar sinds een week of wat.... :denken: luistert hij voor geen meter meer, rent hard weg als ik roep, als ik zeg 'zitten' gaat hij 'liggen', als ik zeg 'liggen' gaat hij met z'n kont naar me toe zitten :evil: . Oftewel: het is nu een ongelooflijke klier en zijn oren zitten er als versiering aan :19: .

Dus 'in principe' terugroepen bij mij is een illusie :mrgreen: .
Vanaf de 6e maand krijgen pups het vluchtgedrag. Ze lopen weg, of komen niet. Daar zit natuurlijk ook bij dat ze de baas lekker gaan uitproberen.

Skye loopt vanaf dag 1 los. Ze is nu bijna 6 maanden en zodra ik haar roep of te ver weg loop, stormt ze als een gek achter me aan. Zodra ik ga merken dat het veranderd, krijgt ze waarschijnlijk het vluchtgedrag en gaat ze dus aan de riem. Gelukkig heb ik vlak bij mijn huis een losloopveld die helemaal afgezet is.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Skye schreef:
Nou, Cody (bijna 8 maanden nu) luisterde tot en met zijn 6e maand hartstikke goed, wachtte keurig bij de stoeprand, kwam direct als ik riep en ging keurig voor me zitten, kortom een schoolvoorbeeld van een netjes opgevoede hond :mrgreen: .
Maar sinds een week of wat.... :denken: luistert hij voor geen meter meer, rent hard weg als ik roep, als ik zeg 'zitten' gaat hij 'liggen', als ik zeg 'liggen' gaat hij met z'n kont naar me toe zitten :evil: . Oftewel: het is nu een ongelooflijke klier en zijn oren zitten er als versiering aan :19: .

Dus 'in principe' terugroepen bij mij is een illusie :mrgreen: .
Vanaf de 6e maand krijgen pups het vluchtgedrag. Ze lopen weg, of komen niet. Daar zit natuurlijk ook bij dat ze de baas lekker gaan uitproberen.

Skye loopt vanaf dag 1 los. Ze is nu bijna 6 maanden en zodra ik haar roep of te ver weg loop, stormt ze als een gek achter me aan. Zodra ik ga merken dat het veranderd, krijgt ze waarschijnlijk het vluchtgedrag en gaat ze dus aan de riem. Gelukkig heb ik vlak bij mijn huis een losloopveld die helemaal afgezet is.
Nou ben ik natuurlijk geen hondenpsycholoog :mrgreen: , maar volgens mij heeft Cody's gedrag geen zier te maken met vluchtgedrag, maar alles met 'baasje uitproberen' :wink: .
Deze week gaat het overigens weer heel erg goed, dus misschien was het héél tijdelijk en wordt-ie weer het engeltje dat hij altijd was :smile: .
Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij zich nu even gedraagt om me in de luren te leggen ('kijk eens vrouwtje hoe lief ik ben?') om vervolgens (als ik er het minst op verdacht ben) weer lekker te gaan klieren... :mrgreen:
Afbeelding
Marloes

Ongelezen bericht door Marloes »

Robbie loopt vanaf dag één dat we hem hebben los.
Alleen is nu dat loslopen beperkt tot op de dijk of in het bos. Er rijden me net iets teveel auto's in de straat en tis maar een inimini beestje.
Iedereen vond het raar dat ie in het begin al los mee kwam: ben je dan niet bang dat ie weg loopt? Nee dus, hij was ja redelijk onbekend en dan loopt ie echt wel mee.
En er is niks zo fijn als heeel hard rennen in hoog gras of door het bos...
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Bij ons werd aangeraden om het direct te doen.
Of iig zo snel mogelijk. Aangezien zij vonden dat pups vaak toch uitzichzelf terug gaan naar het baasje, omdat ze te bang zijn om die kwijt te raken.

Milo vond het commando "hier" helemaal geweldig dus het ging supergoed. Nu begint hij wat meer te snuffelen en alles achterna te gaan dus komt hij iets minder snel, maar hij raakt ons echt niet uit het oog.
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Dazzlie schreef:Ja, ik laat Dazzle ook los vanaf dag 1.
Niet in de wijk natuurlijk. Ik woon in een dorpje bij Arnhem en hier hebben we geen officiele losloopgebieden. (in het dorp)
Vlakbij is wel een klein gebiedje waar het veilig is, maar daar lopen ONTZETTEND veel konijnen !!
Tot een maand of 8 zag hij ze niet eens, al zaten ze 5 meter verder op het pad.....
Toen ging het hierkomen ook best goed, en bleef hij altijd best dichtbij.
Maar nu !! Nu is hij 1 jaar en voelt zich een stuk zekerder en gaat jagen achter de konijnen aan. Dan kan ik hierkomen roepen wat ik wil, maar komen doet hij niet !! (ik roep dus ook maar niet meer, werkt alleen maar averechts.)
Hij komt uiteindelijk wel, maar eerst nog even dat konijn achterna, of het spoortje volgen van de loopse teef....
Ik kan hem daar gewoon niet meer loslaten voorlopig, tot het hierkomen er weer wat beter "inzit". Ik ken het gevoel ja, dat hij dan eindelijk komt, en je bent eigenlijk hartstikke kwaad, en dan moet je hem nog belonen ook !!
Belonen jullie ALTIJD voor het hierkomen? of alleen als hij meteen komt?
Bij een pup is het wel heel belangrijk dat hij altijd beloont wordt.

Het is juist zo lekker als ze heerlijk kunnen rennen en ravotten. Ik zorg er voor dat Dazzle minstens een uur op een dag los kan. Dan ga ik naar een plek waarvan ik weet dat hij niet zo ver weg gaat.
Het lijkt wel of je het over mijn hond hebt :mrgreen:. Ook tot een maand of zeven 'modelhond' buiten. Maat toen begon het pas :N:. Omdat ik er zooooveel moeite mee had om hem vast te houden heeft hij geregeld achter konijntjes aan kunnen gaan (heel zelfbelonend). Daardoor heeft het me heel veel moeite gekost om hem enigszins in de hand te houden in wildrijk gebied. Als ik het over moest doen zou ik hem in die periode wat meer 'aan banden leggen', misschien. Ik denk dus dat je het heel goed doet. Verder kun je natuurlijk aan een heel lange lijn oefenen in gebied met wild; desnoods de lijn los mee laten slepen ('Ranetje' kan je daar veel beter in adviseren!).

Aan de andere kant is het wél zo dat mijn hond de belangstelling voor konijntjes een beetje (let wel; niet helemaal) verloren heeft (kan ze toch niet pakken). Dus dat is weer de andere kant van de zaak :19: Maar fazanten en patrijzen; is ook logisch natuurlijk, hij is als 'vogelhond' gefokt..
Doe je ook iets aan specifieke training gericht op jachthonden? Is wel een aanrader denk ik; kan je hond 'zijn ei' in kwijt! Bovendien krijg je bij een goede trainer adviezen speciaal gericht op jachthonden, heel handig..

Succes met je jachthondje!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”