Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waar opletten met uitzoeken van een pup?

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Manon_
Actief

Waar opletten met uitzoeken van een pup?

Ongelezen bericht door Manon_ »

Even van tevoren; ik weet niet waar ik dit zetten moet. Als het hier fout staat, verplaats het maar. :wink:

Als het goed is gaan we zondag onze hond uitzoeken.
Het wordt een teefje en een Golden Retriever.
Het is onze eerste hond, en we hebben dan dus ook geen idee waarop we moeten letten.

Kunnen jullie ons helpen??
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Waar komt de pup vandaan..?
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Je bedoelt dat je een exemplaar in het nest gaat uitzoeken? Heb je hierover geen overleg gehad met de fokker? Heb je de pups niet eerder gezien? Is het wel een goede fokker? Oftewel: iets meer info gevraagd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Manon_
Actief

Er zitten 3 teefjes in het nest, waarvan wij dus uit mogen kiezen welke we willen. Wij hebben 2e keus, dus zijn er nog 2 teefjes over.

Ze komen van een erkende fokker, die zo af en toe eens een nestje heeft. Geen veelfokkers ofzo. :wink:

We zijn 3 a 4 weken geleden ook al wezen kijken, en we krijgen elke week een paar foto's. :ok:

Qua overleg met de fokker weet ik niet precies wat je bedoelt.
Ik denk dat hun ook wel zien wat voor mensen wij zijn en welk hondje bij ons past. Maar ik weet dit niet zeker, en stel dat ik dan moet afgaan op uiterlijk en karakter, weet ik niet zo goed welke we moeten kiezen. Want de gene die het 1e naar je toe komt is dominanter dan de gene die blijft liggen ofzo?

Nog meer vragen? :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Manon_ schreef:Er zitten 3 teefjes in het nest, waarvan wij dus uit mogen kiezen welke we willen. Wij hebben 2e keus, dus zijn er nog 2 teefjes over.

Ze komen van een erkende fokker, die zo af en toe eens een nestje heeft. Geen veelfokkers ofzo. :wink:

We zijn 3 a 4 weken geleden ook al wezen kijken, en we krijgen elke week een paar foto's. :ok:

Qua overleg met de fokker weet ik niet precies wat je bedoelt.
Ik denk dat hun ook wel zien wat voor mensen wij zijn en welk hondje bij ons past. Maar ik weet dit niet zeker, en stel dat ik dan moet afgaan op uiterlijk en karakter, weet ik niet zo goed welke we moeten kiezen. Want de gene die het 1e naar je toe komt is dominanter dan de gene die blijft liggen ofzo?

Nog meer vragen? :wink:
:mrgreen:

Heb je nog geen favoriet? Ik zou aan de fokker vragen hoe de twee teefjes zijn waaruit je mag kiezen. En dan is het natuurlijk maar net wat je aanspreekt. Ik heb voor het baasje uit het nest gekozen die het meest zelfstandig was. Maar misschien wil jij juist graag een zachte hond.

Daarnaast speelt ook je gevoel een rol, bij mij tenminste wel. Ik had eerste keuze uit het nest en had gewoon het meeste met Bram.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Manon_
Actief

Ze waren 9 dagen toen we er vorige keer waren.. Dus het waren nog allemaal kleine hoopjes hond waar je geen verschil tussen zag. :mrgreen:

En via de foto's weet ik niet precies welke teefjes zijn en welke reutjes.. :wink:

Bedankt verder.. :wink:
Het scheelt ook wel een beetje dat ze geen aftekeningen hebben waar je op af kan gaan. De kleur kan wel een beetje verschillen, maar daar heb ik geen voorkeur voor.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Manon_ schreef: Het scheelt ook wel een beetje dat ze geen aftekeningen hebben waar je op af kan gaan. De kleur kan wel een beetje verschillen, maar daar heb ik geen voorkeur voor.
Maar ze hebben wel allemaal een ander karakter, dus kies vooral op basis daarvan :wink: En neem je tijd he, je hoeft niet binnen 5 minuten de deur weer uit!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Manon_
Actief

Jaa maar vooral de fokkers kennen die karakters natuurlijk het best, dus ik denk dat we maar gewoon echt goed moeten vragen wat hun nou typerend vinden aan het karakter van elk hondje.

En 5 minuten binnen zijn, is wel erg kort als je 3,5 uur moet rijden in totaal. :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Manon_ schreef:Jaa maar vooral de fokkers kennen die karakters natuurlijk het best, dus ik denk dat we maar gewoon echt goed moeten vragen wat hun nou typerend vinden aan het karakter van elk hondje.

En 5 minuten binnen zijn, is wel erg kort als je 3,5 uur moet rijden in totaal. :mrgreen:
Precies, de fokker weet welk hondje een doedel is, welke een dikke boef is etc. Bedenk dus van tevoren wat je graag wilt hebben. Want als je eenmaal die bekkies ziet, wordt het heel moeilijk (dan zijn ze allemaal leuk :wink: ).

Heel veel plezier en succes! :ok: (en foto's plaatsen he!)
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Enne heel veel plezier met het uitkiezen!
Angeniet
Erelid
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Angeniet »

Oo wat leuk, een Goldenpup kiezen :I: :I: :I:
Ik wil wel helpen met je keus :mrgreen:

Juda is ook mijn eerste hond en ik kon niet goed een keus maken tussen de ventjes. De fokker had vrij snel door wat ik wilde en welke van de reutjes goed bij me zou passen. Ik koos voor de meest eigenzinnige en tot op de dag van vandaag issie nog zo verhipte eigenzinnig, wat ik zo vreselijk leuk aan hem vind :I:

Heel veel plezier zondag, spannend hoor!
Marion.

Re: Waar opletten met uitzoeken van een pup?

Ongelezen bericht door Marion. »

Manon_ schreef:Het is onze eerste hond, en we hebben dan dus ook geen idee waarop we moeten letten.

Kunnen jullie ons helpen??
Nee, wij niet. Je fokker wel. Door hem/haar zoveel mogelijk over jullie zelf te vertellen. Alleen de fokker kent de pups. Wij niet.

Maar anders wil ik wel voor je kiezen hoor :mann:
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik ben bij Jip gewoon gaan zitten en ik heb zitten kijken. Ze hadden allemaal gekleurde bandjes om wat wel handig was want zo wist ik op welke ik moest letten :mrgreen: Jips ene zusje was heel lief maar liet ook alles een beetje over zich heen komen. Jips andere zusje was erg pittig en voor mijn gevoel een beetje meer pittig dan ik wilde en Jip was daar tussen in :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Laat de fokker ook een puppytest doen?
Dat gebeurt nogal eens bij de Goldenfokkers. Het is geen garantie voor wat betreft het karakter omdat een pup zijn dag niet kan hebben of juist wel, maar het kan een hulp zijn bij het zoeken naar een pup die bij je past.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Bij mijn laatste pup viel er niet te kiezen. De fokker koos de hond waarvan zij dacht dat hij het beste bij ons en bij ons roedeltje paste.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Manon_
Actief

Bedankt allemaal voor de reacties. :wink:

We zijn er vandaag geweest, maar we kiezen pas bij het ophalen.

Ik heb nu echt drie kwartier tussen die hondjes gezeten, en ze zijn allemaal even lief! :roll: Behalve 1 druktemakertje(reutje), waren ze allemaal gewoon nieuwsgierig en verder rustig.

Op die site van de fokker staat een foto met de drie teefjes, en over een week komen van alle pups een standfoto en een hoofdfoto.

Voor de foto met de teefjes: http://users.skynet.be/ofthepriderunners/litters.htm#
Afbeelding
mik
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mik »

Mijn Opa had een Duitse herder kennel. Hij vertelde mijn moeder altijd dat de baasjes geen pup uitzoeken, maar de pup het baasje.

Hij bedoelde te zeggen dat pups vaak goede gevoelens hebben bij een bepaald soort type mens. Hij ging dus bij het verkopen van pups altijd uit van de pup en hoe die zich gedroeg in het bijzijn van de mensen. Zo wilde hij bijv ooit een pup niet verkopen aan mensen omdat hij vond dat de pup hen niet voldoende aandacht gaf. Dus de pup liet eigenlijk die mensen die kwamen kijken volledig links liggen. Bij andere mensen liep hij wel naar hun toe en wilde hij ook graag aangehaald worden enz.

Bij het kiezen van mijn eigen kat ben ik ook van dit principe uit gegaan. Ik ben bij verschillende fokkers gaan kijken en pas bij de laatste kreeg ik kippevel toen ik mijn Noa zag. Ze was lekker eigenwijs en redelijk dominant en ze vond mij meer dan leuk. Ook ede fokster zag de klik en zei toen dat het precies een katje was wat bij mij hoorde.

Dus kijk goed naar je gevoel en laat idd de fokker meehelpen. hij kent inmiddels de pups zo goed en kan je precies vertellen wat voor een karakter het heeft.

Veel succes met het kiezen van je nieuwe schatje.

Groeten Kim
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

ik denk dat op het moment dat je moet kiezen het in eens niet zo moeilijk meer is. :wink: Ik heb zelf de ervaring dat er echt een zal zijn die je meer aanspreekt en hoe dat zit en waarom speciaal die? :19: geen idee. Dus..neem lekker je tijd en dan komt er vast een moment dat je het weet!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Overleggen met de fokker is denk ik het eerste. Daarnaast kun je kijken hoe het hondje reageert op een onverwacht geluid. Het mag schrikken, maar wel snel herstellen en eventueel nieuwsgierig komen kijken,

Je kan kijken hoe hij reageert op lokken. Neem hem eens de tuin in en kijk of hij volgt. Kijk eens of hij zich gemakkelijk laat knuffelen, vasthouden, dat soort dingen.

Soms zit er eentje bij waarvan je denkt: die spreekt me echt het meest aan, als er dan niet zoveel verschil in de karakters zit, dan kun je die het beste nemen imo.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”