Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Springer hoe vastmaken aan halsband?
Moderator: moderatorteam
- Lisa
- Zeer actief
Springer hoe vastmaken aan halsband?
Vanmiddag tijdens het fietsen brak het witte plastic gaatjesding van de Springer. Zijn er hier mensen die dit witte gaatjesding niet gebruiken? En zo ja hoe is dan de Springer aan de halsband bevestigd?
Groetjes Lisa
-
- Zeer actief
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruik het witte plasticje niet. Wel heb ik aan de kant waar het touw vast zit aan de springer een paniekhaak zitten. Mocht er wat gebeuren dan heb ik ze zo los.
Bij mij zitten ze wel altijd met een tuig aan de springer en meestal nog een extra riem met halsband.
Bij mij zitten ze wel altijd met een tuig aan de springer en meestal nog een extra riem met halsband.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik zou zelf de springer nooit vastmaken aan de halsband van de hond. Vaak gaan ze er toch een beetje aan trekken, zeker als je net wegfietst en ze nog vol energie zitten (dat is bij mij in ieder geval wel zo). Een fietstuig waaraan je de knip van de springer verbindt is veel prettiger voor de hond, omdat ze geen druk op de nek voelen en dus niet in de riem gaan hangen waardoor ze minder goed kunnen ademen.
Zo'n paniekhaak (bekend uit de paardenwereld) zou denk ik een goed alternatief kunnen zijn voor het witte plastic ding aan de springer.
Mijn honden hebben beiden een tuig aan naast de fiets, en als ik de springer gebruik heb ik een halsband bij ze om met een riem die ik in mijn hand hou, waarmee ik ze eventueel kan corrigeren als er een kat o.i.d. voor ze langs schiet.
Zo'n paniekhaak (bekend uit de paardenwereld) zou denk ik een goed alternatief kunnen zijn voor het witte plastic ding aan de springer.
Mijn honden hebben beiden een tuig aan naast de fiets, en als ik de springer gebruik heb ik een halsband bij ze om met een riem die ik in mijn hand hou, waarmee ik ze eventueel kan corrigeren als er een kat o.i.d. voor ze langs schiet.
-
- Vaste gebruiker
- Lisa
- Zeer actief
Ik heb het Springertuig ook, maar dat werkt hier voor geen meter. Hij komt te ver naar voren daarmee (bevestiging zit immers wat meer op de rug c.q. zijkant). Vandaar dus de halsband en ik heb dan ook een riem er nog aan die ik in de hand houd (dat bleek vanmiddag maar weer hoe nuttig op een drukke straat!).
Maar Lysette, als je het wittegaatjesding niet gebruikt, knoop je dan het groene touwtje gewoon om de ijzeren ring aan de Springer en het andere uiteinde om de paniekhaak die je vervolgens aan het tuigje klikt?
Maar Lysette, als je het wittegaatjesding niet gebruikt, knoop je dan het groene touwtje gewoon om de ijzeren ring aan de Springer en het andere uiteinde om de paniekhaak die je vervolgens aan het tuigje klikt?
Groetjes Lisa
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik heb geen "speciaal" springertuig maar een wandel cq fietstuig. Als je hond het tuig opzij trekt, kun je bij de schoenmaker een ring aan de linnker zijkant van het tuig laten bevestigen, zodat je het touwtje van je springer aan de zijkant van het tuig, in plaats van aan de bovenkant vast maakt.
Mocht je hond aan de halsband aan de springer lopen, en hij neemt ineens een spurt (door wat voor reden dan ook) zit de druk rechtstreeks op het strottenhoofd van je hond, en dat is echt niet goed. Ik fiets dus nooit alleen met een halsband. Liever nog een tuig wat iets verschuift dan een hond die zich zowat ophangt in zijn riem en eventueel zijn nekwervels beschadigt.
Mocht je hond aan de halsband aan de springer lopen, en hij neemt ineens een spurt (door wat voor reden dan ook) zit de druk rechtstreeks op het strottenhoofd van je hond, en dat is echt niet goed. Ik fiets dus nooit alleen met een halsband. Liever nog een tuig wat iets verschuift dan een hond die zich zowat ophangt in zijn riem en eventueel zijn nekwervels beschadigt.
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee de paniekhaak zit om de ijzeren ring van de springer, dan een touw en dan een gewone clip.Lisa schreef:Ik heb het Springertuig ook, maar dat werkt hier voor geen meter. Hij komt te ver naar voren daarmee (bevestiging zit immers wat meer op de rug c.q. zijkant). Vandaar dus de halsband en ik heb dan ook een riem er nog aan die ik in de hand houd (dat bleek vanmiddag maar weer hoe nuttig op een drukke straat!).
Het is eigenlijk een trailerlijn die ik heb gebruikt:

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
- Senta
- Zeer actief
Dat plasticje is er nu juist om te breken als de hond de verkeerde kant van een paaltje neemt. Om te voorkomen dat hij weg kan als het op een ander moment breekt, kun je een lijn aan de halsband doen die je vasthoudt.
Verder is het zeker slimmer om een tuig te gebruiken. Als je vindt dat de ring op het Springertuig te ver naar achteren zit, dan kun je altijd nog een "instaptuigje" gebruiken of een tuig met een extra ring aan de halskant van het tuig.
Verder is het zeker slimmer om een tuig te gebruiken. Als je vindt dat de ring op het Springertuig te ver naar achteren zit, dan kun je altijd nog een "instaptuigje" gebruiken of een tuig met een extra ring aan de halskant van het tuig.
- Lisa
- Zeer actief
- Senta
- Zeer actief