Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Koopcontract of niet?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Martijn schreef: Ja, ik laat dat weten. Ik leg het zelfs uit en heb een open oor voor commentaar. Maar het is wel mijn hond.
ik denk ook dat dit over het algemeen met dergelijke contracten bedoeld wordt, even laten weten waar de hond blijft zodat de fokker weet waar de hond naar toe is gegaan. Dus puur ter informatie.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Ik heb helemaal niets tegen een contract, ik zou pups bij mij vandaan ook met contract verkopen, niet om mensen mijn wil op te leggen.De hond is van de "nieuwe" eigenaren maar mochten ze onverhoopt niet meer voor de hond kunnen zorgen zou ik graag op de hoogte gehouden worden zodat ik kan helpen en de hond niet in een bepaalt circuit verdwijnt, herplaatsen bij familie ala maar niet zomaar naar een asiel ofzo brengen :wink:

Als je een hond uit het asiel haalt of bij een stichting vandaan haalt zeggen die zelfs; het dier blijft ten alle tijden eigendom van... en daar heb ik eigenlijk veel meer problemen want ongeacht of je je wat aantrekt van die regel.
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Een contract, welk contract dan ook, mag niet in strijd zijn met de Nederlandse wet. Of dat nou gaat over pups of adoptiehonden, of wasmachines, dat maakt niks uit. Verder moeten de daarin opgenomen bepalingen redelijk en billijk zijn; bijvoorbeeld als fokker mag je niemand dwingen om een bepaald voer te gaan geven "want anders...."

Ook als een stichting bijv. zegt dat zij eigenaar blijven van de hond. Dat is in strijd met de Nederlandse wet want daarin staat bepaald dat diegene eigenaar is van een hond, die de hond onderdak biedt, voeding geeft en voorziet van medische zorg indien nodig.

Er zijn contracten waarbij de fokker zich tegen vanalles en nog wat indekt, maar er zijn ook contracten waarbij de pupkoper ingedekt wordt. Bij problemen zal de rechtsgeldigheid als eerste bekeken worden :wink:
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

malinois schreef:
Martijn schreef: Ja, ik laat dat weten. Ik leg het zelfs uit en heb een open oor voor commentaar. Maar het is wel mijn hond.
ik denk ook dat dit over het algemeen met dergelijke contracten bedoeld wordt, even laten weten waar de hond blijft zodat de fokker weet waar de hond naar toe is gegaan. Dus puur ter informatie.
Maar daar heb je toch geen contract voor nodig? Alleen maar een goede verstandhouding en een beetje fatsoen.

Ik kan me vinden in de reacties van Martijn (en Crutz).

Als de fokker mij alleen vertrouwd door middel van een papiertje als toekomstig baasje na gesprekken en ontmoetingen, dan zou ik zeer zeker overwegen aan de deur van deze fokker voorbij te gaan en een fokker te zoeken die mij beter wil leren kennen en weet dat ik ook zonder contract een goed baasje voor de pup wil zijn.

Zo ben ik dus ook geen voorstander van een aanbetaling van een pup of het bedrag moet dusdanig laag zijn dat het meer een symbool is dan een echt deel van de aankoop. Er moet een wederzijds vertrouwen zijn tussen fokker en pupkoper, dat moet niet een afgedwongen 'vertrouwen' zijn.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Riboet schreef:
malinois schreef:
Maar daar heb je toch geen contract voor nodig? Alleen maar een goede verstandhouding en een beetje fatsoen.

Ik kan me vinden in de reacties van Martijn (en Crutz).

Als de fokker mij alleen vertrouwd door middel van een papiertje als toekomstig baasje na gesprekken en ontmoetingen, dan zou ik zeer zeker overwegen aan de deur van deze fokker voorbij te gaan en een fokker te zoeken die mij beter wil leren kennen en weet dat ik ook zonder contract een goed baasje voor de pup wil zijn.
Zo ben ik dus ook geen voorstander van een aanbetaling van een pup of het bedrag moet dusdanig laag zijn dat het meer een symbool is dan een echt deel van de aankoop. Er moet een wederzijds vertrouwen zijn tussen fokker en pupkoper, dat moet niet een afgedwongen 'vertrouwen' zijn.
Wie zegt dat dat vertrouwen hem alleen in dat papiertje zit? :denken:
Ik ga denk ik de knuppel maar in het hoenderhok gooien, ik werk namelijk ook met een koopcontract... :mrgreen:
Ik gebruik de model koopovereenkomst van de rasvereniging, en deze is in zijn geheel op de website van deze rasvereniging na te lezen.
Er staat (vind ik) niks geks in, geen wurgcontract voor de koper (zeer zeker niet zelfs) en voor mijn gevoel gewoon alleszins redelijk.
Dat er buiten de formaliteit die mijn rasvereniging "oplegt" met betrekking tot het fokken binnen deze zelfde vereniging door het gebruik van dit koopcontract, natuurlijk veel meer is qua contact en mondelinge overeenstemming tussen koper en verkoper mag denk ik ook wel duidelijk zijn. Maar ik denk dat het helemaal niet vreemd is dat een fokker het graag wil weten als een van zijn gefokte honden om wat voor reden dan ook, en hoe lang na de geboorte van de pups dan ook, herplaatst moet worden.
Het gaat er mij als fokker wat dat betreft met name om, dat ik weet dat de hond goed terecht komt, en niet in een asiel of op Marktplaats belandt.
Het voorbeeld wat Martijn aangeeft over een 10-jarige hond die perfect bij zijn zus zou kunnen worden herplaatst, dat zou ik dan als fokker natuurlijk alleen maar toejuichen. Maar zoiets hoort in mijn ogen dan gewoon even overlegd te worden. Natuurlijk is de pup vanaf het moment dat hij of zij verhuist naar de nieuwe eigenaar niet meer van jou als fokker, maar je wil toch wel heel graag op de hoogte blijven van je fokprodukten, ook na langere tijd. Tenminste, ik wel. :wink:
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

LongFields schreef: Natuurlijk is de pup vanaf het moment dat hij of zij verhuist naar de nieuwe eigenaar niet meer van jou als fokker, maar je wil toch wel heel graag op de hoogte blijven van je fokprodukten, ook na langere tijd. Tenminste, ik wel. :wink:
Ik vind eigenlijk dat dat vanzelf spreekt :wink: Natuurlijk zou ik de fokker inlichten en ik zou Buffy nooit naar het asiel brengen of op marktplaats zetten, maar ik wil wel zelf helemaal bepalen waar ze herplaatst zou worden, omdat ik inmiddels beter weet wat voor hond het is en bij wie ze zou passen dan de fokker.

Anne
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

en als er wel opmerkingen zijn van de pupkoper na t lezen, wat dan?
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

little-wolf schreef:en als er wel opmerkingen zijn van de pupkoper na t lezen, wat dan?
aan wie vraag je dat?
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

yamie schreef:
little-wolf schreef:en als er wel opmerkingen zijn van de pupkoper na t lezen, wat dan?
aan wie vraag je dat?
aan iedereen.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

little-wolf schreef:
yamie schreef:
aan wie vraag je dat?
aan iedereen.
nou dan praten we daarover, dan leg ik uit waarom iets erin staat, kunnen hun uitleggen wat hun probleem of aanmerking erbij is.

maar..... ik sta dus achter alles wat er in staat en zal dus niet iets veranderen ( heb al uitgelegd wat er ong. in staat, dus het daar niet mee eens zijn? )
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Gelukkig heb ik mijn contract nog nooit hoeven verdedigen en daar ga ik nu ook niet mee beginnen. Per slot van rekening gaat dat contract al zo'n 25 jaar mee.

Martijn denkt lekker dat het een wurgcontract is en dat moet maar mooi zo blijven. Komt'ie ook geen pup bij me kopen. Zijn we alletwee tevreden.

Wanneer mensen wél geïnteresseerd zijn in mijn contract wil ik daar graag per PB verder over praten.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”